 AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA MÉDIAJOG.  Médiaszabályozás mindig is “követő” volt (gyakran a fejlődés gátjává vált)  ‘90-es évek eleje: médiaháború.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
„Az esély kis körei” Helyi esélyegyenlőségi programok Magyarországon Záró konferencia Budapest, december 8. ÁROP Esélyegyenlőség-elvű.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Az Európai Unió gazdasági joga II. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
NÉPSZAVAZÁSI KAMPÁNY, JOGORVOSLATI RENDSZER Dr. Székely Tibor a Területi Választási Iroda jogi helyettese.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Sajtó és szabadság: a médiairányítás a 20. századi Magyarországon
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Jogi alapismeretek 2013.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
SZÁMVITEL.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
1993-as közoktatási törvény
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
A gyermeki jogok érvényesítése
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
GDPR – Adatvédelmi kihívások a könyvtárakban
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

 AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA MÉDIAJOG

 Médiaszabályozás mindig is “követő” volt (gyakran a fejlődés gátjává vált)  ‘90-es évek eleje: médiaháború  ‘96-os médiatörvény 14 évig volt hatályban, úgy, hogy nem szerepelt benne a ‘digitális’ szó  többszöri nekifutás után 2010-ben új médiszab.  A média szabályozása korántsem csak konkrét médiaszabályozással valósulhat meg (piacszabályozás)  Konvergencia:  különböző hálózati platformok azon képessége, hogy alapvetően hasonló szolgáltatási fajtákat hordozzanak  olyan fogyasztói eszközök összefonódása, mint például telefon, televízió és személyi számítógép

MÉDIAJOG Tartalomszabályozásra ható tényezők a konvergáló digitális médiakorban:  az e-technológiák fejlődése megváltoztatta a hagyományos tömegkommunikáció szerkezetét  az új technológiai közegben bizonytalanul mozgó befogadói csoportok  a médiaeszközök technológiai megkülönböztetésének helyébe a média véleménybefolyásoló képessége lép  a nemzetállamok kulturális diverzifikációját az európai integrált szabályozás közegében is tiszteletben kell tartani

MÉDIAJOG Uniós szabályozás:  az Európai Parlament és a Tanács 2010/13/EU irányelve az audiovizuális médiaszolgáltatásokról Hazai szabályozás: két törvény  A sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló évi CIV. törvény (Smtv.) (médialakotmány)  A médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló évi CLXXXV. tv. (Mttv.)

MÉDIAJOG MÉDIAALKOTMÁNY Smtv. alapvető szabályozási törekvése  a „szervezeti” (intézményi vagy másként státuskérdések)  és a technikai normákat tartalmazó szabályokat és a médiában megfogalmazott üzeneteket, azaz a médiatartalmakat befolyásoló normák (tartalomszabályozás) különválasztása tárgyi hatály kiszélesítése  egységes szabályozás az írott, hálózati és elektronikus médiatartalmakra  képlékenységében szinte határtalanul szélesre húzott hatály (minden médiatartalomra; minden szolgáltatóra, aki hazánkkal kapcsolatba hozható)

MÉDIAJOG MÉDIAALKOTMÁNY MÉDIATARTALOM: médiaszolgáltatás vagy sajtóremék által kínált tartalom  Médiaszolgáltatás: önálló, üzletszerűen – rendszeresen, nyereség elérése érdekében, gazdasági kockázatvállalás mellett – végzett gazdasági szolgáltatás, amelyért egy médiaszolgáltató szerkesztői felelősséget visel, amelynek elsődleges célja műsorszámoknak tájékoztatás, szórakoztatás vagy oktatás céljából a nyilvánossághoz való eljuttatása valamely elektronikus hírközlő hálózaton keresztül  Sajtótermék  Napilap vagy más időszaki lap egyes lapszámai  internetes újság vagy hírportál  amelyet gazdasági szolgáltatásként nyújtanak  amelynek tartalmáért valamely jogalany szerkesztői felelősséget visel  és amelynek elsődleges célja  szövegből, illetve képekből álló tartalmaknak  a nyilvánossághoz való eljuttatása  tájékoztatás, szórakoztatás vagy oktatás céljából,  nyomtatott formátumban vagy valamely elektronikus hírközlő hálózaton keresztül

MÉDIAJOG MÉDIAALKOTMÁNY  Jogi felelősség: szerkesztett tartalomért

MÉDIAJOG MÉDIAALKOTMÁNY  lekérhető médiaszolgáltatás: olyan médiaszolgáltatás, amelyben  a médiaszolgáltató által összeállított műsorkínálat alapján  a felhasználó egyéni kérés alapján  az általa kiválasztott időpontban tekintheti, illetve hallgathatja meg a műsorszámokat  a – hagyományos kereskedelmi médiaszolgáltatásban megszokott – lineáris médiaszolgáltatás  a médiaszolgáltató által nyújtott műsorszámok  műsorrend alapján történő  egyidejű megtekintését, illetve meghallgatását lehetővé tevő médiaszolgáltatás  azaz a lineáris műsorfolyamként szerkesztett tartalom közege

MÉDIAJOG MÉDIAALKOTMÁNY  Sajtószabadság az Smtv-ben  Információforrás védelme (kivétel: bűncselekmény felderítése)  Szerkesztői és újságírói szabadság  Közérdekű információ megszerzéséért elkövetett jogsértésért nem vonható felelősségre (arányosság követelménye, vagyoni kár megtérítésére perelhető)

MÉDIAJOG MÉDIAALKOTMÁNY  Tájékoztatási tevékenységet végző lineáris médiaszolgáltatásnak vannak tájékoztatási kötelezettségei (kiegyensúlyozottság)  Lineáris médiaszolgáltatásban nem tehető közzé olyan médiatartalom, amely súlyosan károsíthatja a kiskorúak szellemi, lelki, erkölcsi vagy fizikai fejlődését, különösen azáltal, hogy pornográfiát vagy szélsőséges, illetve indokolatlan erőszakot tartalmaz  Lekérhetőben és sajtótermékben közzétehető, csak biztosítani kell, hogy kiskorúak rendes körülmények között ne férjenek hozzá  Ami veszélyeztetheti a kiskorúakat, ott a lineárisban adásidő megválasztása vagy más műszaki megoldás kötelező

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY TARTALMI SZABÁLYOK  Kiskorúak védelme  Korhatáros besorolás (jelzés, közzétételi korlát)  Kiegyensúlyozott tájékoztatás  Értékelő vélemény elkülönítése  Hírszolgáltatásban és politikai tájékoztatás kapcsán értékelés tilalma  Figyelemfelhívási kötelezettség sértő tartalmakra

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY TARTALMI SZABÁLYOK  Kizárólagos közvetítési jogok: kiemelten jelentős eseményekből nem zárható ki több a népsség 20%-ánál (Médiatanács dönt arról, mi számít annak)  Rövid híradás céljából a többi médaiszolgáltatónak joga van átvételre (hozzáférési jog)  Műsorkvóták: lineáris műsorszolgáltató műsoridejének több mint felét (közszolgálati: több mint 60%-át) európai, több mint harmadát (ksz: legalább felét) magyar művek bemutatására köteles fordítani  Jelentős befolyásoló erővel bíró műsorszolgáltató (éves min. 15%- os közönségarány) közérdekű kötelezettségei: pl. reggeli és esti híradó

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY TARTALOMSZOLGÁLTATÁSI JOGOSULTSÁG  Médiaszolgáltatás pályázat vagy bejelentés és nyilvántartásba vételt követően (plusz: közszolgálati). Az NMHH Hivatala nyilvántartást vezet:  a) a lineáris audiovizuális médiaszolgáltatásokról  b) a lineáris rádiós médiaszolgáltatásokról  c) a médiaszolgáltatási jogosultságot pályázat útján elnyert audiovizuális médiaszolgáltatásokról  d) a médiaszolgáltatási jogosultságot pályázat útján elnyert rádiós médiaszolgáltatásokról  e) a lekérhető audiovizuális médiaszolgáltatásokról  f) a lekérhető rádiós médiaszolgáltatásokról  g) a kiegészítő médiaszolgáltatásokról  h) a nyomtatott sajtótermékekről  i) az internetes sajtótermékekről és hírportálokról  j) a közszolgálati médiaszolgáltatók által nyújtott lineáris és lekérhető médiaszolgáltatásokról, illetve kiegészítő médiaszolgáltatásokról

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY KÖZSZOLGÁLATI MÉDIASZOLGÁLTATÁS  az államtól és a gazdasági szereplőktől függetlenül működik, a közszolgálati médiaszolgáltató vezetői és a tevékenységében részt vevők – a jogszabályok nyújtotta keretek között – szakmai autonómiát élveznek  rendszere biztosítja az elszámoltathatóságot és a társadalmi felügyelet megvalósulását  működésének biztosítása elsősorban a Magyarországon élők közös áldozatvállalásával, állami finanszírozás mellett történik  tevékenysége nem irányulhat elsősorban nyereségszerzésre  Közszolgálati Közalapítvány: MTV, MR, Duna Tv, MTI (mind Zrt.) KERESKEDELMI MÉDIASZOLGÁLTATÁS KÖZÖSSÉGI MÉDIASZOLGÁLTATÁS  egy meghatározott társadalmi, nemzetiségi, kulturális vagy vallási közösség, csoport, vagy egy adott településen, régióban vagy vételkörzetben élők tájékoztatásra, kulturális műsorszámok elérésére irányuló különleges igényeit szolgálja ki, vagy műsoridejének túlnyomó részében a közszolgálati médiaszolgáltatás bizonyos feledatait végzi  nem kell médiaszolgáltatási díjat fizetni

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY NEMZETI MÉDIA- ÉS HÍRKÖZLÉSI HATÓSÁG  szabályozó, felügyelő és végrehajtó szerv  Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács: Kormány tanácsadó szerve vonatkozó kérdésben  Médiatanács: tényleges felügyelő szerv  elnök+4 tag, OGY választja őket 9 (!) évre  ellenőrzi és biztosítja a sajtószab. érvényesülését  Média és Hírközlési Biztos : közönség méltánylást érdemlő érdekeinek érvényesülését biztosítja (panaszkezelés)