A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Nárai Márta Győr, 2012. május 4.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2012/13 1. félév 4. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Advertisements

MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
Állami (minisztériumi) feladatok beszállítói területen
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Reindusztrializáció Közép-Európában
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
III. A logisztika jövője
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
Az EEM helye a menedzsmentben
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Dr. Fülöp Gyula Új stratégiai kihívások
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Vállalkozásmenedzsment I.
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Eisingerné Balassa Boglárka Győr, október
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régiók Fejlődésére Előadó neve: Eisingerné Balassa Boglárka Győr, május 4..
„INTERREGIONAL INNOVATION SYSTEM IRIS L00049” c. projekt WP2 MUNKACSOMAG – INTERREGIONÁLIS KKV FEJLESZTÉS IRIS INNOVATÍV ÜZLETI ÖTLET ÉRTÉKELŐ MÓDSZER.
Vállalkozások versenyképességének biztosítása az európai uniós forrásokkal Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Dr. Lőre Vendel Győr, május 4. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Előadó neve: Sólyom Andrea Győr, május 4..
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Dr. Ercsey Ida PhD egyetemi docens Győr, má jus 04. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A KÖZÉP-
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Dr. Tokár-Szadai Ágnes Adjunktus Miskolci Egyetem, Gazdálkodástani Intézet VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Nagyvállalatok nagy pályázati lehetősége!
Kapacitásbővítő, jelenlegi pályázati lehetőségek
A magyarországi K+F politika
Megjelentek az infokommunikációs pályázatok
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Győr, 2012.
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Prof. Dr. Róbert Péter Győr, május 4.
A kérdőív összeállításának módszertana, kiértékelése
Kérdések a második zh-hoz
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
OUTSOURCING Lehetőségek a vállalat építésben
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Dr. Papanek Gábor Európa versenyképessége
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
FELDOLGOZÓIPAR HELYZETE ÉS SAJÁTOSSÁGAI A DÉL-DUNÁNTÚLON
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Innováció-menedzsment a könyvtárban
Előadás másolata:

A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Nárai Márta Győr, május 4.

Az autógyártáshoz, járműiparhoz kapcsolódó vállalkozások innovációs tevékenységének feltárása A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Nárai Márta Győr, május 4.

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) A járműipari beszállító cégek innovációs tevékenységének megismerése, innovációs aktivitásuk feltárása, a cégek innovációs tevékenységét segítő/ösztönző tényezők beazonosítása hatásuk, befolyásoló erejük megítélésével egyetemben Innovációs tevékenység Célok:

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor)

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Az alábbi területek valamelyikén újítást, fejlesztést, vagy továbbfejlesztést eszközöl: termék-innováció (új termék vagy szolgáltatás kifejlesztése, már meglévő termék/szolgáltatás továbbfejlesztése) folyamat-innováció (gyártási, termelési módszerek, tevékenységek, technológia, logisztikai, szállítási vagy terjesztési módszerek) szervezeti-szervezési innováció (üzleti gyakorlatot, munka irányítását, a menedzsment rendszert érintő módszerek, munkahelyi szervezetben, szervezeti struktúrában, döntéshozatali eljárásban, külső kapcsolattartásban új módszerek megjelenése) marketing innováció területe (terméktervezés, csomagolás, termék reklámozása, piacra dobása, árképzés) Innovációs tevékenység Innováció

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) innovációs tevékenységet soroltunk fel Az elmúlt három évben melyek voltak jellemzőek az adott vállalatra, cégre A kérdőívet kitöltő 118 járműipari, autóipari tevékenységet (is) folytató cég döntő többségére (91,5%) jellemző az innováció, csupán 10 olyan vállalkozás volt a mintában (8,5%), amely az elmúlt három évben semmilyen, a járműiparhoz kapcsolódó újítást vagy továbbfejlesztést sem valósított meg. Az általunk vizsgált körben lényegesen magasabb az innovációs aktivitás, mint az a más területeken működő cégek, vállalkozások körében tapasztalható (30-40%) Méret (foglalkoztatottak száma alapján): szignifikáns, de nem túl erős kapcsolat - a nem innováló cégek főként mikro- és kivállalkozások Területiség: szignifikáns, erős kapcsolat - Baranya, BAZ, Szabolcs-Sz-B, Békés megye – mintaátlagnál lényegesen alacsonyabb az innováló cégek aránya - eredmények megbízhatósága?! alacsony elemszám Innovációs tevékenység Innováció – innovációs aktivitás

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) átlagosan 6,1 területen valósítottak meg az elmúlt három évben valamilyen, a járműiparhoz kapcsolódó újítást minimum érték 1, míg a maximum érték 15 Legtöbben négyféle innovációt jelöltek be főként a folyamat-innováció, illetve a termék-innováció körébe tartozó újításokat eszközöltek: – kiemelkedő volt azoknak az aránya (57,6%–57,6%), akik már meglévő terméket fejlesztettek tovább és/vagy az alkalmazott technológián újítottak, esetleg technológiaváltást hajtottak végre. – a cégek legalább fele informatikai fejlesztéseket eszközölt; gyártási, termelési módszerén újított; vagy új terméket hozott létre. – a marketing innováció területébe tartozó fejlesztéseket, újításokat a cégek viszonylag kis hányada (19–21%-a) valósított meg. – legkevésbé a kapcsolatok alakításában (11%), illetve a döntéshozatali eljárásban (13,6%), valamint a terjesztési módszert (11%) és a menedzsmentet érintően (22%) került sor változtatásokra, újításokra (szervezeti-szervezési innovációk) Innovációs tevékenység

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Innovációs tevékenység innovációs tevékenységek összetettségének látens struktúráját faktoranalízissel próbáltuk feltárni - Maximum-likelihood módszer A kérdőívben megadott 17 féle innovációból 47%-os információ-megőrzés mellett hat faktort sikerült kialakítani. Az egy faktorba eső innovációs tevékenységek általában együtt járnak, azaz ha az egyik előfordult a cégnél, akkor általában a faktor többi tagját alkotó innovációra is nagyobb valószínűséggel került sor faktorértékek alapján nem illeszkednek a modellbe: új szolgáltatás kifejlesztése; külső kapcsolattartásban új módszerek megjelenése; már meglévő termék továbbfejlesztése Ezek kihagyásával négy faktort kaptunk (45%-os magyarázott variancia): – Értékesítés – marketing (fejlesztések az értékesítés területén; marketinget érintő fejlesztések; terjesztési módszer változtatása; új termék kifejlesztése) – Technológia – módszertan (informatikai fejl.; gyártási/termelési módszer változtatása; munka irányításában, szervezésében új módszer; technológiaváltás – fejlesztés; logisztika, szállítási módszer változtatása) – Munkaszervezés (döntéshozatalban új módszer; menedzsment rendszer vált.; munkahelyi struktúrában vált.) – Új tevékenység

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Innovációs tevékenység Innováció/fejlesztés alapját jelenthető vállalaton belüli ötletek gyűjtése (%)

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Az innovációt hatékonysági funkcióként értelmezhetjük, amely nagyban hozzájárul a versenyképességhez – Indirekt (inkrementális) innováció: képes a fejlesztésre, újításra, a vevői/megrendelői igények változásához való alkalmazkodásra – Stratégiai innováció: beszállító lép fel olyan fejlesztésekkel, amelyek a megrendelőt késztetik változtatásra (Gelei A. – Nagy J. 2004) A versenyképesség megítélésében és a jövő terveiben kevésbé hangsúlyos elemként jelenik meg az innovációs tevékenység/képesség: Az innovációs képesség csupán az ötödik legmeghatározóbb versenyképességi tényezőnek bizonyult (1. kedvező ár, 2. vevőkkel való jó kapcsolat, 3. olcsó, de képzett munkaerő, 4. több lábon állás). Az innovációs képességet a kérdőívet kitöltő cégeknek csupán egyharmada értékelte a vállalat versenyképességének legfontosabb elemeként A cég versenyképességének (mind nemzetközi, mind hazai tekintetben) (szubjektív) megítélése és az innovációs aktivitás között szignifikáns, bár gyenge kapcsolatot találtunk (5%-os hibahatár mellett) – Innovatív cégek nagyon versenyképesnek, ill. átlagos versenyképességűnek tartják magukat – Nem innoválók nemzetközi összehasonlításban alig versenyképesnek, hazai vonatkozásban átlagos versenyképességűnek tartják magukat Innovációs tevékenység Innováció és versenyképesség

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Innovációs tevékenység Az innovációt meghatározó tényezők, átlagértékek

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Innovációs tevékenység Az innovációt segítő egyes tényezők befolyásoló hatására irányuló megítélések (%)

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Feltételeztük, hogy a kutatás-fejlesztés és az innovációra való képesség egymástól nem független tényezők A felmért cégek kevesebb, mint fele (46,2%) végez K+F tevékenységet, több mint felük legalább részben fontosnak tartja azt, hogy a járműipari beszállítók rendelkezzenek K+F tevékenységgel. Az eredményes fejlesztő tevékenységhez nemcsak a mérnökök fontosak, hanem a marketinggel foglalkozó szakemberek is, mert ők azok, akik kitalálják a fejlesztendő dolgokat, a fejlesztés irányait: „A fejlesztő mérnököknek nem feladatuk, hogy azon agyaljanak, hogy mit fejlesszenek, az a marketingesek dolga…” (interjúrészlet) A K+F tevékenység és az innovációs tevékenység közötti kapcsolat: – új termék kifejlesztésével szignifikáns, de a közepesnél gyengébb kapcsolat – gyártási-termelési módszer változtatásával gyenge kapcsolat (5%-os hibahatár) – Más innovációs tevékenységek és a K+F megléte között nem mutatható ki kapcsolat Innovációs tevékenység Innováció és K+F

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) A járműipari tevékenységet (is) folytató cégek körében lényegesen magasabb az innovációs aktivitás, mint az a más ágazatokban működő vállalatok, vállalkozások körében tapasztalható. Az innovációs aktivitás magas foka és a leggyakoribb innovációs formák – cégek jelentős része a termelést, gyártást, illetve a termékpalettát érintő újítást valósított meg – jól érzékeltetik, hogy a járműipar valóban innovatív ágazat beszállítói szinten is. Innovációs tevékenység Összegzés

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!