Érdekek és értékek a családban és a társadalomban Érdekek és értékek a családban és a társadalomban Dr. Baritz Sarolta Laura OP.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
Manipuláció helyett szolgálat a társkapcsolatban
Harazin Piroska - Kollár László A MI KÜLDETÉSÜNK, HOGY FELKÉSZÍTSÜNK A KÜLDETÉSEDRE A Boldogság Közgazdaságtana Konferencia; Budapest, március 28.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
- Az ökonómia helyes értelmezése a preraffaelliták és akadémisták szimbolikáján keresztül Tóth Gergely Zalaegerszeg, Piacról hazatérő lányok.
LEHETŐSÉG A PARADIGMAVÁLTÁSRA A GONDOLKODÁSMÓD ALAPJÁN LEHETŐSÉG A PARADIGMAVÁLTÁSRA A GONDOLKODÁSMÓD ALAPJÁN Baritz Sarolta Laura OP Budapesti Corvinus.
A háromdimenziós gazdaság
HASZON VAGY HASZNOSSÁG?
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Baritz Sarolta Laura OP Budapesti Corvinus Egyetem
és a legkevésbé teljes az
A gazdasági fejlődés célja:
Kultúra mint kapcsolat Birher Nándor. „A tudás a világ alkotóelemeiről szerzett ismeret, a bölcsesség az elemek kapcsolódásának ismerete.” -szemléletmódváltozás-
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
EGÉSZSÉGTUDATOSSÁG, FELELŐSSÉG, A LELKI ÉLET FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSE
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
A felvilágosult abszolutizmus
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
Közgazdasági elméletek története
Közjó – néhány gondolat Család és közjó: a család a társadalom alapegységeként a közjó záloga is Botos Katalin közgazdász (SZTE): a gyermek a közjó alapja.
„…mindenképpen a vezetők és az alkalmazottak ‘gondolkodásmódjának ’ megváltozására van szükség ahhoz, hogy a vállalati társadalmi felelősség egy szervezeti.
Kuti Éva Szociális gazdaság, nonprofit szektor, civil társadalom Versengő koncepciók és intézményi leképeződésük.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
A deviancia értelmezési kerete
„Az igazságosság békét terem, az igazságnak meg biztonság lesz a gyümölcse mindörökre.” (Iz 32, 17)
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
SZOCIÁLPOLITIKA DR. KOVÁCS JÁNOS.
Baritz Sarolta Laura OP Budapesti Corvinus Egyetem Sapientia Szerzetesi Hittudományi F ő iskola A háromdimenziós gazdaság Lehet-e gazdálkodni erényetikai.
Baritz Sarolta Laura OP Budapesti Corvinus Egyetem Sapientia Szerzetesi Hittudományi F ő iskola Közjó és köz-jóllét Egy másik paradigma alapjai Közjó és.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A világ jövője Szekszárdi Júlia Forrás: Nováky Erzsébet, Hankiss Elemér.
Az Élet Igéje szeptember.
Az egyéni haszon és a közjó kapcsolata Dr. Joób Márk c. egyetemi tanár.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Filozófiatörténet előadások 1I.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
A család történeti alakulásáról
A kulturális és társadalmi tőke erősítése a fiatalok közösségeiben Kistokaj április 15.
Iskolaszociológia Az iskola világa Iskola és közösség Oktatás és társadalom.
A láthatatlant megadni
Háromdimenziós gazdaság Lehet gazdálkodni erényetikai paradigmában
I. MI A SZOCIOLÓGIA?.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Irgalom a családban.
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
Kultúra és kommunikáció
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Hogyan legyen több tartalom?
A fenntarthatóság rendszerszemlélete
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

Érdekek és értékek a családban és a társadalomban Érdekek és értékek a családban és a társadalomban Dr. Baritz Sarolta Laura OP

VÉGSÖ CÉL TÁRSADALOM ÉRTÉK TÁRSADALOM Haszonközpontú paradigmaErényetikai paradigma

Erényetika: búvópatak Kr.e. IV. - I. század: Platón, Arisztotelész, Cicero Középkor: Aquinói Szent Tamás, Firenzei Szt. Antonin, Skolasztika XV. – XVIII. század: Itáliai Civil gazdaság Antonio Genovesi XIX. század vége: Egyház társadalmi tanítása XX. század: Civil társadalom tudományágak

Az egyén és a struktúra viszonya Struktúra dominanciája: Aronson, Allport, Durkheim, Campbell, Luhman, Festinger… Egyén dominanciája: Herbert Simon, James March, Frank, Bandura, Ash, … Bűn struktúrái, erény struktúrái: „…a végső determináns az egyén, aki állandó kölcsönhatásban áll a struktúrával” „Az emberi személy szabad” „felelősség” II. János Pál, Reconciliatio et poenitentia, 1984

vagy FELVILÁGOSULT ÖNÉRDEK FENNTARTÁS NÉLKÜLI ÖNÁTADÁS FENNTARTÁS NÉLKÜLI ÖNÁTADÁS

„Csak viszonzott, ún. reciprok altruizmus maradhat fenn…a feltétlen altruizmus egyenesen kártékony” Hunyadi-Székely [2003], p.721 „Az Én—Te alapszót csak egész lényével mondhatja az ember… A Te által leszek Én-né. S hogy Én-né leszek, mondom: Te. Minden valóságos élet – találkozás.” Buber [1994], p.15. „Csak viszonzott, ún. reciprok altruizmus maradhat fenn…a feltétlen altruizmus egyenesen kártékony” Hunyadi-Székely [2003], p.721 „Az Én—Te alapszót csak egész lényével mondhatja az ember… A Te által leszek Én-né. S hogy Én-né leszek, mondom: Te. Minden valóságos élet – találkozás.” Buber [1994], p.15.

ÉN – TEÉN – AZ közösség tömeg perszonalizmus Martin Buber: ÉN és TE individualizmus

Arisztotelész: Barátság Arisztotelész: Barátság - Haszonért - Kellemesért - Erkölcsi barátság - Haszonért - Kellemesért - Erkölcsi barátság

JÓ ÉN BOLDOGSÁG ERÉNY ÖNÉRDEK A gondolkodásmód változása HaszonközpontúErényetikai Szubjektív, haszon, hedonistaObjektív, célra irányul, hierarchikus, racionális Birtokol, individuum, Én – AZLétezik, kiteljesedik, személy, ÉN – TE Hêdoné, állapot Eudaimonia, dinamizmus Hatalom, birtoklás, mértéktelenségJóra való cselekvési készség SzubjektivistaObjektivista Látszólagos önérdekét követőValódi önérdekét követő

„JÓ” szubjektív vagy objektív? BOLDOGSÁG – EUDAIMONIA - kiteljesedés az erények által - emberi kapcsolatok - lelki élet VÉGSŐ JÓ örök törvény; természettörvény egyetemes normák; erkölcsi normák valódi „jó” látszólagos „jó”

TEHÁT AZ EMBER SAJÁTOS CÉLJA: - SAJÁT TÖKÉLETESSÉG (ERÉNYEK) - MÁSOKÉRT VALÓ MUNKÁLKODÁS (KÖZJÓ) - LELKI ÉLET (NE, S.Th.) Ez az ember önmaga legészszerűbb szeretete objektivista ÖNÉRDEK=ÖNSZERETET Erényetika Erich Fromm

„A kölyökkutya hízeleg az anyjának; a spaniel ezernyi vonzó kedveskedéssel igyekszik ebédelő gazdája figyelmét magára vonni, ha azt akarja, hogy enni adjon neki. Nemegyszer ugyanilyen fogásokhoz folyamodik az ember is felebarátaival szemben, ha másképpen nem tudja őket rávenni arra, hogy a kedve szerint tegyenek…” (Smith [1992], p. 24) Szubjektivista önérdek, látszólagos önszeretet, amor concupiscentiae, haszonért való barátság Szubjektivista önérdek, látszólagos önszeretet, amor concupiscentiae, haszonért való barátság „…az ember érdeke, hogy fenntartsa létét, amely a belső lehetőségek felismerésével egyenértékű. Az önérdek ezen fogalma objektivista, minthogy az „érdek” nincs megfogalmazva a szubjektív érzés tekintetében, hogy mi valakinek az érdeke, hanem abban az értelemben van megfogalmazva, hogy objektíven mi az emberi természet. Az embernek csak egy igazi érdeke van, mégpedig lehetőségeinek és önmagának mint emberi lénynek a teljes kifejlődése.” (Fromm [1975], p. 20) Objektivista önérdek, valódi önszeretet, amor amicitiae, erkölcsi barátság Objektivista önérdek, valódi önszeretet, amor amicitiae, erkölcsi barátság ÖNÉRDEK

Valódi szükségleteimben A másik ember jólléte is benne van. Kiteljesedés az erények által. Valódi szükségleteimben A másik ember jólléte is benne van. Kiteljesedés az erények által. Objektivista önérdek:

„Az utolsó háromszáz évben az önérdek fogalma egyre gyorsabb ütemben szűkült le… azonossá vált az önzés fogalmával, a materiális gyarapodásban, hatalomban és sikerben megtestesülő érdekkel, az objektivista önérdek megközelítést a helytelen szubjektivista megközelítés váltotta fel. Az önérdek már nem az emberi természet és szükségletek alapján lett meghatározva… Azt hiszi, hogy saját érdeke szerint cselekszik, amikor valójában legfőbb érdeke a pénz és siker,becsapja önmagát; legfontosabb emberi lehetőségei beteljesedés nélkül maradnak…” (Erich Fromm, 1993) Utilitarista fordulat Max Weber, Mandeville, Hirschman szubjektivista ÖNÉRDEK = látszólagos önérdekét követő

Haszonközpontú paradigmaErényetikai paradigma NOMA elv 1829, Oxford Integrációs elv, Itália, Értekezések, Genovesi társadalom, gazdaság, etika, politika Társadalmi jólét: Közjó: a javak összege a javak szorzata ∑ ∏ i= 1 n n a a i i Nincs reciprocitás elv Van reciprocitás elv homo hominis lupus homo hominis natus amicus homo oeconomicus homo reciprocans csere, szerz ő dés kölcsönösség, ingyenesség értéksemlegesség értékek Stefano Zamagni, 2014

A „JÓ”-k (értékek) hierarchikus rendje Klasszikus görög filozófiaAquinói Szt. Tamás Hasznos jó Gyönyörködtető jó Erkölcsi jó A hasznos javak eszközként szolgálják a többi jó-t. „keserű orvosság” S.Th. I. q5,a6. Erkölcsi értékek Intellektuális értékek Érzékelés Vegetatív Holt anyag Materiális világ Abraham Maslow

Alapvető javak Egyenértékek cseréje, szerződés Alford – Naughton Bruni – Zamagni Erényetikai gondolkodás

Pénz Aquinói Tamás: Pénzhasználat > Pénzfelhalmozás „A szolgák szolgája” Aquinói Tamás: Pénzhasználat > Pénzfelhalmozás „A szolgák szolgája” „Végső cél” ERÉNYETIKAIHASZONKÖZPONTÚ PÉNZ

Materi- ális javak érdekek Materi- ális javak, érdekek Homo Oeconomicus Érdek ember Homo Reciprocans Értékközpontú ember erkölcsi javak, értékek redukció (2 dimenzió) teljes ember (3 dimenzió) Csere, szerződés, érdek csere, szerződés + kapcsolati javak, bizalom, ingyenesség, testvériség, érték ÉN-AZ ÉN-TE szubjektivista önérdek objektivista önérdek Végső cél Boldogtalan Céltévesztett Nem tud szeretni

Gazdasági – társadalmi szinten Végső Cél ∙ szerződés ∙ egyenértékek cseréje ∙ érdek alapú megegyezés ∙ alvállalkozó ∙ Felvilágosult önérdek Feltétel nélküli önátadás ∙ kölcsönösség (feltételes feltételnélküliség) ∙ nagylelkűség, ingyenesség, ajándékozás ∙ barátság, bizalom ∙ együttműködés

Magánélet szintjén Végső Cél Felvilágosult önérdek Feltétel nélküli önátadás ∙ partnerség ∙ házassági szerződés ∙ erkölcsi barátság ∙ házasság ∙ szerzetesség

Értékközpontúság Egy kevés kovász az egész tésztát megerjeszti

-Milyen kovász élménye volt már / van Önnek, családjának? - Mi segíti az Ön és családja kovász szerepét? -Mi hátráltatja abban, hogy kovász legyen ön és a családja a társadalomban?