I. tétel. Ön egy vállalatnál dolgozik, amelynél az e- technológiák alkalmazása már megkezdődött. Azt a feladatot kapta, hogy elemezze az egyes fejlődési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

A marketing fejlődése és szerepe
Az agrár- és élelmiszeripar az Internet kapujában Előadó: Varga István avagy: az Internet a kapuk előtt.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
B2B-marketing – A szervezeti piacok
A direkt marketing fogalma
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
 Minden olyan valós logisztikai tevékenységhez kapcsolódó információáramlás, › amely a logisztikai vállalkozások, azok szerveződései, a logisztikai.
A Pannon Autóipari Klaszter integrációs szerepe
E – Logisztika 1. szeminárium
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Business Process Outsourcing © Arthur Andersen 2001 Szolgáltató központok a harmadik évezredben Várnai Éva partner Andersen, Vezetési tanácsadás.
Tevékenységmenedzsment 1. szeminárium
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Az értékesítési rendszer 9. szeminárium
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
Értékesítési csatornák
Készítette: Unyatyinszki Csaba
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
ÉRTÉKESÍTÉSI POLITIKA
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Logisztika 6.előadás.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Az elektronikus üzletmenet
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Logisztika bevezető elemek.
E-beszerzés Bravo csoport.
III. A logisztika jövője
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
Az ellátási láncok biztonsága
Kérdések a második zh-hoz
Szolgáltatásfejlesztés Az értékesítési és marketing osztály feladata Új szolgáltatások kifejlesztése a hagyományos és a versenypiaci tevékenységhez.
Bauer András - Berács József:
Az értékesítési rendszer
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Munkavédelem és controlling
Együttműködési lehetőségek az Észak- adriai kikötők és a Nyugat-Dunántúli regionális logisztikai szereplők között PBN Szombathely.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A kereskedelmi vagyonvédelem aktuális kihívásai OKSZ-OKÉ OKSZ-OKÉ
Vállalati modellek 2007.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Készletgazdálkodás és logisztika
1. 2 a gyártók & fogyasztók igényeinek összehangolása a hatékonyság növelése az elérhetőség javítása szakértői szolgáltatás biztosítása vásárlói igények.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
AZ ÉRTÉKESÍTÉSI RENDSZER ELEMEI. A marketingcsatornák önálló szervezetek olyan csoportjai, amelyek abban a folyamatban vesznek részt, amelynek eredményeképpen.
Vállalkozásmenedzsment I.
IV.-V.-VI.. Vállalati vezetője felkéri elemezze, hogyan hat az e- technológia a logisztikai folyamat szerkezetére? Elemezze ezúttal a terméktípusokat!
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Beszerzések hatékonyság növelése
11. tétel.
9. tétel.
Operatív menedzsment és versenyképesség
8. tétel.
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Vállalati terv bemutató
Ellátási lánc menedzsment
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Üzleti terv bemutatása
Előadás másolata:

I. tétel

Ön egy vállalatnál dolgozik, amelynél az e- technológiák alkalmazása már megkezdődött. Azt a feladatot kapta, hogy elemezze az egyes fejlődési szakaszokat és azok hatását Információtartalom vázlata Az e-technológiák fejlődési szakaszainak elemzése – Bilaterális extranetes EDI –kapcsolatok – Elektronikus jelenlét – Elektronikus együttműködés – Elektronikus tranzakció – Elektronikus piactér – Elektronikus partnerhálózatok

Az e-technológiák fejlődési szakaszainak elemzése

Bilaterális extranetes EDI –kapcsolatok 0. (megelőző) szakasz: Bilaterális extranetes EDI- kapcsolatok. Az 1990-es éveket megelőzően is voltak - főként nagyvállalatok - között elektronikus kapcsolatok. A tőkeerős nagyvállalatok saját, illetve bérelt, Interneten kívüli hálózatokon az EDI-szabvány alkalmazásával kétoldalú kommunikációs és standardizált tranzakciókból álló információs kapcsolatot tartottak fenn. A kapcsolat mindig két stratégiai partner, vagy szoros kereskedelmi kapcsolatban álló vállalatpáros között jött létre.

Elektronikus jelenlét 1.szakasz: Elektronikus jelenlét. Ez már internet technológia, de ez esetben a honlapok még kizárólag marketingcélokat szolgálnak. Az alkalmazott megoldások nem mutatnak túl egy új kommunikációs csatorna lehetőségein. A vállalatok az új csatornán egyirányú kommunikációt folytatnak. Ennek tipikus megjelenési formája az elektronikus katalógus, kiegészítve elérhetőségi információkkal és reklámokkal.

Elektronikus együttműködés 2.szakasz: Elektronikus együttműködés. Lényege a kétirányú kommunikáció, de a vállalat szélesebb körben a vevőivel, a beszállítóival és a partnereivel létesít együttműködést, kihasználva az internet adta lehetőségeket és eszközöket. Jellegzetessége az Interakció és a párbeszéd. A vállalat beszállítói hozzáférnek a készletinformációkhoz, a vevők termékkatalógushoz jutnak és elmondhatják észrevételeiket, visszajelzéseiket stb. Az elektronikus együttműködés elengedhetetlenül szükséges alapja az olyan korszerű logisztikai rendszereknek, mint a just in time vagy a nulla készletelvű termelés és kiszolgálás.

Elektronikus tranzakció 3.szakasz: Elektronikus tranzakció. Ebben a szakaszban a piaci szereplők az elektronikus csatornák lehetőségeit kiterjesztik a kereskedelmi tranzakciókra is. Az Interneten on- line felkínált árukat és szolgáltatásokat elektronikus formában is meg lehet rendelni, tehát az üzlet elektronikus formában jön létre. Fejlettebb eseteiben a megrendelést kővető szakaszok is megvalósulhatnak elektronikus formában. A megrendelést követő on-line és off-line formában is megvalósítható szakaszok a következők lehetnek: rendelés-visszaigazolás, szerződéskötés, fizetés vagy átutalás, termékek utógondozása, kiegészítő szolgáltatások nyújtása,beüzemelés, karbantartás, ellenőrzés, termékszállítási közreműködés, termék nyomon követés. Digitális termék esetében a termék,szállítás' maga is történhet on-line formában. Ebben a szakaszban a logisztika számára az anyagáramlási rendszerek szervezésében már meghatározók az e-technológia adta speciális igények. (A korábbi szakaszokban elsősorban még csak információszervezési megoldásokra volt szükség.)

Elektronikus piactér 4. szakasz: Elektronikus piactér. Az e-technológiák negyedik szakasza napjainkban is alakulófélben van; egyrészt az egységes elektronikus piactér meg­teremtésével áll összefüggésben, másrészt az jellemzi, hogy harmad- és negyedszintű elektronikus partnerszolgáltalók (un. kiberközvetítők) is megjelennek a folyamatban. Az elektronikus piactér a valódi piacterektől eltérően mind földrajzilag, mind időben szétszórt résztvevőket is egyesíteni tud. Sajátossága a nagyfokú automatizáció, ami a logisztikai rendszerekre is komoly hatással van.

Elektronikus partnerhálózatok 5. szakasz: Elektronikus partnerhálózatok. Ez a hálózati gazdaság jelenleg ismert legmagasabb állomása, amelynek a csírái már megjelentek. A minőségi fejlődés a különböző hálózatok, piacterek, platformok összetett partneri együttműködésével és összekapcsolódásával jön létre. A lokális és a regionális hálózati elemek összekapcsolódásával a kereskedelmi partnerek száma ugrásszerűen nő, és egy kritikus méret után a résztvevők mennyisége többletelőnyöket nyújt. (A hálózatok ereje a tagok számának növekedé­sével mértani arányban nő.) Előnyös iparági együttműködést tesz lehetővé a különböző hálózattípusok összekapcsolódása, melyek között egyaránt megtaláljuk a B2B, B2C, B2A, C2C és C2A kapcsolatokat. A logisztika számára az automatizált partnerkapcsolatok és a logisztikai szolgáltatók összehangolása jelent minőségileg új szintet.

II. tétel Vállalati vezetője felkéri elemezze, hogyan hat az e-technológia a logisztikai folyamat szerkezetére? Az e-logisztika folyamatának szerkezete Az információ áramlás iránya A virtuális termék A virtuális termék tartalma A szekunder információk A primer információk Tercier információk Az igények elektronikus regisztrálása Az e-logisztika termelésirányítást, termelésszervezést befolyásoló szintjei Strukturális változások – Dezintermediáció – Reintermediáció – Intermediáció A kiberközvetítői

Az e-logisztika folyamatának szerkezete Tulajdonjog Promóció Fizikai áru, anyag Terméket kísérő információk

Az e-logisztika folyamatának szerkezete

Az információ áramlás iránya Az e-logisztikai folyamatok szerkezeti ábráján látható, hogy az információ áramlási iránya jellemzően inkább kétirányú. Új információs jelenség, hogy a termékkel szinkronban megjelenik a „virtuális termék" is, amely a termék vetülete. A virtuális termék Összefoglalja mindazok a digitális információkat, amelyek az interneten termékdigitalizált formájaként jutnak el a fogyasztóhoz vagy a potenciális fogyasztóhoz.

A virtuális termék tartalma digitális leírását (adat, szöveg, kép, animáció); műszaki jellemzőit (digitális leírás, bemutatás, pl. 3D megjelenítés); a felhasználó számára megkülönböztetett fontosságú jellemzőket („elvárt termék" ígérete); marketinginformációkat (termékkialakítás, design, reklám- jelleg); a terméket kiegészítő digitális szolgáltatásokat (installáció, upgrade, termék-utógondozás, fejlesztési hírek, „vevőbehálózás", kedvezmények stb.); a termék testre szabását elősegítő internetfunkciókat (egyedi jelleget kölcsönző lehetőségek, kiszerelés, sajátos összetétel stb.).

A szekunder információk A kísérő (szekunder) információk továbbra is együtt mozognak a termékkel (pl. a termék csomagolásán szereplő információk, vonalkód, szállítólevél stb.), de a virtuális termék mint információ a terméktől elkülönülten is tud mozogni, valamint „messzebbre" is eljut, globális információt hordoz. A elektronikus marketingben és logisztikában a termékek lokális jellege egyre inkább megszűnik (egyre nehezebb a különbséget észrevennünk). A primer információk A visszafelé irányuló információk az e-logisztika esetében szintén megváltoznak. Visszafelé haladásuk közben különböző logisztikai funkciók „beindulását" eredményezik. Ezeket primer vagy aktivizáló információknak is nevezzük. Az aktivizáló információk jelentik a szívásos (pull) rendszer vezérlő jeleit. Ezek hatására egész logisztikai láncolat indul be, és juttatja

Tercier információk Az elektronikus csatorna lehetőséget teremt a tranzakciót követő (tercier) információ visszajuttatására is. Ezek az információk fontos szerepet kapnak a vásárlói elégedettség mérésében, vagy felhasználhatók a termék/ szolgáltatás továbbfejlesztésében is. A poszttranzakciós információk előnye, hogy azonnali és közvetlen visszacsatolást adnak. a piaci folyamatokba is bevonhatók egyfajta promóciós eszközként. Egyes elektronikus áruházakban a vásárlói vélemények, tapasztalatok, értékelési pontszámok az egyes termékekkel kapcsolatban megtekinthetők, ezzel is erősítve a „szájpropaganda" szerepét

Az igények elektronikus regisztrálása Az e-logisztikai eszközök alkalmazásának további nagy lehetősége az igények elektronikus regisztrálása, melynek segítségével a termelés előre felkészíthető a szükségletekre. A regisztrált igények azonban nemcsak mennyiségi jellegűek lehetnek, hanem részt vehetnek a termékkialakítás folyamatában is, vagyis a vevői igényeknek jobban megfelelő „termék- designban" és a szorosan kapcsolódó termelésirányításban. A vevői igények egyre erőteljesebben integrálódnak a szállító (gyártó) tevékenységébe

Az e-logisztika termelésirányítást, termelésszervezést befolyásoló szintjei

Strukturális változások Dezintermediáció : Az értéklánc egyes tagjai kiiktatódnak vagy teljesen megszűnnek. A végfogyasztó közvetlen kapcsolatot építhet ki a nagykereskedővel, sőt akár a termelővel. Reintermediáció: már meglévő szereplők a korábbinál erősebb vagy gyengébb központosító szerepet töltenek be: például ha a termelő, a kiskereskedő vagy a szállító átvállalja a nagykereskedő szerepét, illetve amikor eltolódik a rendszerintegrátori funkció. Intermediáció Az intermedláció azt fejezi ki, hogy teljesen új közvetítő típusok is megjelenhetnek: például az un. kiberközvetítők. A kiberközvetítők a logisztikai lánc több pontján is megjelenhetnek és interface-ként kapcsolják össze az egyes tagokat

A kiberközvetítői A kiberközvetítők a logisztikai lánc szerves részét képzik, hol az információáramlásban, hol az anyagáramlásban vesznek részt mint harmad- vagy negyedszintű szolgáltatók. Kiberközvetítők mindazok a szolgáltatók, akik az elektronikus termékcsere megvalósításán közreműködik.

III. tétel Vállalati vezetője felkéri elemezze, hogyan hat az e-technológia a logisztikai folyamat szerkezetére? Ezúttal ismertesse az e-logisztikai modellt és a megváltozott ellátási lánc ellentmondásait valamint a terméktípusokat! Információtartalom vázlata Az e-logisztikai gyémántmodell Az ellátási lánc ellentmondásai A termékek értéke A termék értékének összetevői

Az e-logisztikai gyémántmodell

A 3PL (Third Party Logistics) A 90-es évek elején-közepén vált általánosan elterjedtté. Ettől az időtől kezdték 3PL szolgáltatóként (Third Party Logistics Provider) nevezni azokat a cégeket, melyek a hagyományos fuvarozáson, raktározáson túlmenően egyre komplexebb, sokrétűbb szolgáltatást nyújtottak ügyfeleiknek (pl. beszállítás, raktározás, készletgazdálkodás, komissiózás, disztribúció, átcsomagolás, komplettírozás, vevőszolgálat) többnyire hosszabb távú, partneri kapcsolat formájában. Ezek a logisztikai szolgáltatók – harmadik félként – sok esetben beékelődtek a tradicionális vevő-szállító kapcsolatba, lehetővé és szükségessé téve a vevő-szállító viszony újraértelmezését, és új – immár a 3PL szolgáltatókat is magába integráló – folyamatok kialakítását.

4PL (Fourth Party Logistics) Elnevezés az Accenture-től (volt Andersen Consulting) származik: egy 1996-ból származó tanulmányukban használták először a 4PL kifejezést, sőt azt védjegyeztették is. Ekkorra már közismertté és divatossá váltak a Supply Chain Management elméletek, melyek szerint „napjainkban nem az egyes cégek, hanem az ellátási láncok versenyeznek egymással” és „a legnagyobb hatékonyságjavulást és költségcsökkenést akkor tudjuk elérni, ha a folyamatokat az ellátási lánc egészére optimalizáljuk”. Ezt az ellátásilánc-koordinátor, -integrátor szerepet látják el a 4PL szolgáltatók, melyek saját és az ellátási láncban működő többi cég erőforrásait és képességeit felhasználva megtervezik, menedzselik és kontrollálják az ellátási lánc folyamatait. A 4PL szolgáltatóknak olyan gyakorlattal, know-how-val és IT-támogatással kell rendelkezniük, mely ezt az integrátor funkciót lehetővé teszi.

Mivel ebben az üzleti modellben igen nagy az ellátási lánc résztvevőinek egymásra utaltsága és a 4PL szolgáltatótól való függése, elengedhetetlen, hogy a 4PL, a lánc kulcsszereplői (termelők, vevők) és a logisztikai funkciókat végző 3PL cégek között hosszabb távú, partneri viszony legyen. Bár a 4PL cégek elvileg lehetnek eszközök nélküli, virtuális cégek is, a gyakorlatban azonban leginkább a 3PL szolgáltatók pozícionálják magukat ebbe a supply chain integrátor szerepbe. Miután mind a 3PL, mind a 4PL kifejezések meghonosodtak, a szakirodalomban – utólag – napvilágot látott az 1PL és 2PL definíciója is.

Logisztikai szolgáltató fejlődése

Eszerint 1PL-nek (First Party Logistics) nevezzük azt az üzleti modellt, melyben a gyártó a logisztikai funkciókat egyedül, saját eszközökkel látja el. 2PL (Second Party Logistics) pedig az a konstrukció, amelyben bizonyos alap logisztikai funkciókat (raktározás, szállítás) logisztikai szolgáltatók végeznek, de ezen műveletek komplexitása nem éri el a 3PL szintet, és a szolgáltatóval nincs kialakult partneri viszony. Hogy létezik-e 5PL üzleti modell, és hogyan lehetne definiálni, megoszlanak a vélemények. Tény, hogy az 5PL kifejezés az ezredforduló táján jelent meg, amikor az e-Business hullám a csúcspontján volt. Néhány logisztikai szolgáltató, amely állítólag e- Business megoldásokat kínált ügyfeleinek (a versenytársaktól való megkülönböztetés érdekében és az e-Business eufória révületében) 5PL-nek kezdte magát nevezni. Más publikációk viszont a logisztikai elektronikus piacterek (e-marketplace) üzemeltetőit definiálták 5PL- nek, mivel ezt az üzleti modellt a PL-evolúció újabb állomásának tekintették. Mindezek alapján úgy véljük, egyelőre korai az 5PL kifejezés használata, annál is inkább, mivel még a 4PL modell sem terjedt el kellően széles körben.

Az ellátási lánc ellentmondásai az ellátási láncok dezintermediációja (a hagyományos közvetítők megkerülése) mellett a reintermediáció is folyamatban van, valamint teljesen új közvetítők is megjelenhetnek; az elektronikus beszerzés szabadabb lehetőséget teremt a beszállítók megválasztására és váltogatására (szabadabb üzleti partnerváltás) de a logisztikai folyamatok hatékonyságának növelése érdekében a stratégiai hosszú távú kapcsolatok jelentősége növekszik, a kiszervezési törekvésekkel szemben - melyek a vállalati tevékenység leegyszerűsödésére, specializálására fokuszálnak - az ellátási lánc stratégiai integrálódása szükségessé teszi a vállalati határok elmosódását a menedzsment külső összehangolását és komplexitásának növelését a virtuális piac sokkal szélesebb (globalizáltabb) értékesítési lehetőséget nyújt, ami uniformizált tömegtermelés!, méretgazdaságossági és standardizált minőségi megfontolásokat helyez előtérbe, ugyanakkor az egyedi vásárlói igények, a lokalizált és regionalizált érdekek egyre nagyobb fokú testreszabást igényelnek stb.

A termékek értéke A termékek értéke (ára) még jobban eltávolodik az előállítási értékétől. Korábban láttuk, hogy a termék gyártási költsége a termék árának legfeljebb ötven százalékát teszi ki. Ez még tovább csökken, ami nemcsak a marketingköltségek növekedésének köszönhető, hanem a termék „kiszélesedésének" is. A termék kiszélesedése a formahasznosságra ráépülő szolgáltatások révén jön létre, amely így „megfelelőbb" lesz a fogyasztó számára. (A beépülő szolgáltatási érték kapcsán jelentős versenyelőny is keletkezik.) Az e- logisztika további „értékrétegeket" hoz létre, és lehetővé teszi a termék fogalmának újabb kibővített értelmezését. A hagyományos értékeket e-logisztikával bővítve a fogyasztó további két hasznosságtípushoz is jut, egyrészt magasabb termékbiztonságot kap (stabilitás, minőségi szabványok, hitelesség, bizalom stb.), másrészt a termék egyedi jellegével - a virtuális termékhez kötődő szolgáltatások révén - sajátos individuális személyiségi igényét is kielégítheti. Ez a testre-szabási vagy egyediség hasznosság.

A termék értékének összetevői Vevői szükségletek, igények Termelés Humán erőforrás Pénzügy Beszerzés Értékesítés