Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék 2015.03.30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Advertisements

Egy összetett érzelem empirikus vizsgálata avagy a féltékenység, mint a mindenkit megigéző „zöldszemű szörny” Magyar Edit, Lévai Edit Pécsi Tudományegyetem.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Kommunikációs stratégiák
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
ÉRZELMEK.
Környezetpszichológia III.
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Általános pszichológia II.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Klinikai pszichiátriai vizsgálat
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Személyiséglélektan I.
Kommunikáció.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
MOTIVÁCIÓ.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Bevezetés a pszichológiába
Nyolcadik előadás.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Általános és személyiséglélektan
Idegen nyelvek tanulása
Kommunikáció a szervezetben
Az érzelmek.
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
A verbális, nonverbális- és metakommunikáció
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Quality Human Management
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Az érzelmek lexikális megközelítése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Az alapvető kommunikáció
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Ált3 gyakorlat, KRE Katonai Rózsa 2013 ősz.  Time lapse videó egy lányról, aki 3 éven át minden nap készített egy fotót magáról
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Lelkivezetés elmélete
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Kognitív és emotív jelentés
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék

Érzelem: összetett, többkomponensű epizód, amely cselekvésre buzdít.  Kognitív kiértékelés  Szubjektív élmény  Gondolkodási és cselekvési tendenciák  Fiziológiai reakciók  Arckifejezés  Az érzelemre adott válaszok Kulturális + nemi különbségek! Pl. kifejezésben, átélésben

 Előzmény: személy-környezet érintkezés  Érzelmek megkülönböztetéséért ez felel  Kétfaktoros elmélet (Schachter & Singer, 1962): kizárólag a helyzet kiértékelése számít  Elméletek:  Minimalista kiértékelés  Dimenzionális kiértékelés  Tudatos vs tudattalan kiértékelés  amygdala

 Szerep:  Visszajelzés  Viselkedés, döntéshozatal és információfeldolgozás irányítása   3. Gondolkodási és cselekvési tendenciák   figyelem, tanulás   értékelés, ítéletakotás

 Szimpatikus idegrendszeri folyamatok, majd az érzelem elcsitulásakor paraszimpatikus idegrendszeri folyamatok  Pozitív érzelmek kioldási effektusa  Zsigeri percepció  Az érzelmek megkülönböztetése:  James-Lange elmélet: vegetatív arousal mentén  Cannon kritikája  Ekman-ék vizsglatai

 Információközvetítés, kommunikáció  Egyes arckifejezések egyetemes jelentése  Veleszületett + tanult (pl. kimutatási szabályok) elemek is  Mimikai visszacsatolás hipotézise (Tomkins, 1962)

 Különféle stratégiák

 Verbális  Nem-verbális:  Mimika  Tekintet  Vokális kommunikáció  Mozgásos kommunikáció  Gesztusok  Testtartás  Térközszabályozás  Kinezika  Kulturális szignálok

 kepek/?album=7&gallery=13&show=gallery kepek/?album=7&gallery=13&show=gallery  a késői terhességben már teljesen „kész” emberi arcot látunk, sőt már arckifejezések is megjelennek:  4D-s UH képek baba mozgásokról, arckifejezésekről:  kepek/?album=7&gallery=16 kepek/?album=7&gallery=16

 órás újszülöttek  Szemtől szemben interakcióban egyszerű arckifejezések (pl. nyelvnyújtás)  Baba utánozza (kinyújtja a nyelvét)  Sőt! Kezdeményezi is az interakciót a korábbi viselkedés újrakezdésével  ikrek gyakran fejlesztenek ki „belső nyelvet”, amit csak ők értenek 

 Kérdőív, kísérletek  Ekman-ék alapérzelmekkel kapcsolatos vizsgálatai  Érzelmek kiváltása:  Képek (korábban), filmek (ma inkább ezzel)  Zene  Hipnózis  Arckifejezés felvétele (faciális feedback)  De: etikai szempontok!  Az alapérzelmek univerzalitásának vizsgálati nehézségei (Buda, 1994):  Kiváltódás ingerrepertoárja és ingerküszöbe  Mimikai kifejeződés tartalma és mértéke  Szabályozottsága  Kommunikatív szerepe

 Empátia = az érzelmek át-, beleélésének képessége  Pontozás  Megbeszélés

 Pozitív és negatív érzelmek vizsgálata – mi jut eszünkbe?

 Kiváltása etikai szempontokat vet fel  Más: rákérdezés

 Könnytermelés fokozódása emocionális hatásra  Születéstől  Állatoknál is (nyüszögés)  Emocionális sírás (felnőtt) vs fiziológiai szükségletekre utaló sírás (gyerek)  Több elmélet  Hatása: megkönnyebbülés, feszültségcsökkenés  Befolyásolja: pl. hormonális hatások, menstruációs ciklus, gyógyszerek, szociokulturális tényezők, napszak, nem  Sajátos viselkedéses jegyek

 Nehéz kontrolláltan kutatni  Kísérletek, megfigyelések - pl. filmek, zene  Kérdőívek, naplók:  Sírás Kérdőív  Sírás Napló

 Kérdőív – mi a véleményetek?  Etikailag miben különbözik ez a sírás előbb bemutatott vizsgálati módszereitől?

Boldogságkutatás (Csikszentmihalyi) Pozitív pszichológia (Seligman) – szemléletváltás a negatív érzelmekről és a problémafókuszról a pozitív érzelmek és erőforrások irányába y.htmlhttp:// y.html (főleg: 2:11-5:38 betegségmodell, 5:39-8:40 a pozitív pszichológia definíciója)..\MartinSeligman_2004-light.mp4..\MartinSeligman_2004-light.mp4 Pozitív érzelmeket vizsgáló kérdőívek: Játékfilm a témához otthonra:

 Alkossatok párokat!  Egyik tag próbálja felidézni Mona Lisa mosolyát  Másik tag, találja ki, mikor lesz meg ez a mosoly  amikor így érzi, érintse meg a mosolygó tag térdét  Megbeszélés: támpontok, érzések, tapasztalatok

 Alapvetően humán gesztus  5 hetes kortól

 o&feature=related o&feature=related  Mi a véleményetek?

 Humán jelenség  4-5. hónaptól  Mi különíti el a mosolytól, mi viszonyuk?  „Nevetésmeditáció”  Sajátos viselkedéses jegyek

 Ált. pszich. II. 8–11. Gyakorlat  Atkinson & Hilgard, 416–440. old.  Buda B. (1994). A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Harmadik, átdolgozott és bővített kiadás. III. fejezet. Budapest: Animula. (Letölthető: m#12)