A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
A pedagógia alapjai I. előadás Bevezetés a pedagógiai alapfogalmak körébe, A pedagógia mint tudomány Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia és Neveléstudományok.
GYAKORLAT-ORIENTÁLT KURZUSOK/ TANANYAG-TARTALMAK A SZOCIÁLIS MUNKÁS ÉS SZOCIÁLPOLITIKUS KÉPZÉSBEN ( a jelenlegiek, ill. az 544c projekt ez irányú fejlesztései)
Nevelés- és oktatásszociológia
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
Mivel foglalkozik a pszichológia?
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Informatika.
Ápolásetika.
Fejlesztési koncepció
A megújuló tanárképzés
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
HERBART ÉS DIESTERWEG.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSTÖRTÉNET.
NEVELÉSELMÉLET.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
P E D A G Ó G I A I K A R. Alapképzési (BA) s z a k o k Nappali tagozat SzakKöltségtérítésKépzési idő (félév) Andragógia Ft6 Gyógypedagógia 110.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Pszichológiai Ismeretek
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
DE BTK Neveléstudományok Intézete Neveléstudományi MA.
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Szeretettel köszöntöm
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Speciális gyermekvédelem
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
BIOLÓGIA TÁRGYA, RÉSZTUDOMÁNYAI, SZERVEZŐDÉSI SZINTEK
Mire van szükségünk a kémia órán? Könyv Munkafüzet Füzet Érdeklődés Figyelem Kitartás Szorgalom.
I. MI A SZOCIOLÓGIA?. Mai órán Félévi követelmények A szociológia, mint tudomány.
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Közösségszervezés BA.
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
I. MI A SZOCIOLÓGIA?.
DE BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
1. A TÁRSADALMI FÖLDRAJZ TÁRGYA ÉS FELOSZTÁSA.
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens

Mi a tudomány? Az emberek igénye, hogy a világot megismerjék, adatokat és tényeket tudjanak meg a valóság természetéről. Minden tudomány a valóságnak egy darabját vizsgálja. (biológia – élőlények, fizika – élettelen anyag szerkezete.

Tudomány Herbert TSCHAMLER szerint a TUDOMÁNY 1. a valóság egy meghatározott részét vizsgálja, ez a tudomány tárgya (objektuma), 2. meghatározott módszerei vannak, amelyek segítségével ezt a területet vizsgálni lehet, 3. van rendszere, amelyben az ismeretek elhelyezhetők.

A tudomány A tudomány a valóság egy részéről alkotott, és különböző módszerek segítségével nyert és rendszerbe foglalt ismeretek összességét jelenti.

Tudomány-e a pedagógia 1. Van tárgya? 2. Vannak módszerei? 3. Van rendszere?

A pedagógia tárgya A pedagógia tárgya: a NEVELÉS. A nevelés tudatos személyiségformáló tevékenység.

A nevelés jellemzői Célirányos jellegű, A másik emberre ható tevékenység, Viszonylag tartós állapotot ér el, Nevelési tartalmakat, értékeket közvetít és teremt, Esetleges, azaz lehet sikeres v. sikertelen, A nevelési folyamatban az emberek a közvetítendő tartalmak által változnak, a tartalmak pedig az emberek által változnak, A nevelés mindig konkrét helyzetben történik, amelyet a környezet és a benne cselekvő emberek befolyásolnak, A nevelő és nevelés címzettjei bármilyen korú emberek lehetnek.

9 Nevelő Növendék Metodikailag megalapozott tevékenység: eszközök, tartalmak Társadalmi – történeti – szociális környezet Nevelési – oktatási intézmények (család, óvoda, iskola) Nevelési célok, normák, értékek Interakció, szerepek

A pedagógia A pedagógia az ember nevelésével és oktatásával foglalkozó tudomány.

Pedagógia/Neveléstudomány A pedagógia alatt értendő maga a gyakorlati nevelés és a nevelési folyamat történéseinek tudományos megvilágítása. A neveléstudomány kifejezés a nevelés jelenségeinek tudományos megközelítését fejezi ki.

A neveléstudomány A neveléstudomány vizsgálja azokat a folyamatokat, körülményeket és feltételeket, amelyek közreműködnek a nevelésben. Feltárja a pedagógiai gyakorlat összefüggéseit, törvényszerűségeit, s ezek ismeretében meghatározza a nevelés célját, alapelveit, feladatrendszerét valamint azokat az eljárásokat, módszereket, amelyek biztosítják a nevelési célrendszer elérését. Feltárja a nevelés eszközrendszerét.

Az elmélet és a gyakorlat egysége Az elmélet és a gyakorlat sajátos kapcsolatban van a pedagógiában. A gyakorlat a konkrét helyzetben folytatott nevelési tevékenység. Az elmélet egy adott területről alkotott tudás rendszere. Az elméletalkotásnak szüksége van a nevelés gyakorlatára. A gyakorlat által születik az elmélet. Ugyanakkor a nevelőnek szüksége van olyan tudományos elméletre, amely szerint nevel.

A pedagógia tudományának struktúrája A neveléstudományon belül az egyes részkérdésekkel foglalkozó tudományágak szinte önálló tudományágakká fejlődtek.

Résztudományok tematika alapján 1. A pedagógia alapjai, Bevezetés a pedagógiába, 2. Neveléselmélet, 3. Oktatáselmélet, Didaktika, 4. Iskolaszervezettan, 5. Összehasonlító pedagógia, 6. Neveléstörténet, 7. Nevelésszociológia

Életkorok szerinti felosztás 1. csecsemő- és kisgyermekkorúak pedagógiája 2. óvodáskorúak pedagógiája, 3. iskoláskorúak pedagógiája, 4. serdülőkorúak pedagógiája, 5. ifjúkorúak pedagógiája, 6. felnőttkorúak pedagógiája

A felhasználó intézmény alapján 1. családpedagógia 2. napköziotthoni nevelés pedagógiája 3. kollégiumi nevelés pedagógiája 4. katonai nevelés pedagógiája 5. ifjúsági szervezetek pedagógiája 6. öntevékeny civil szervezetek pedagógiája 7. felsőoktatás pedagógiája 8. börtönpedagógiai, stb

Nevelési feladatok alapján 1. az értelmi nevelés pedagógiája 2. az érzelmi nevelés pedagógiája 3. az erkölcsi nevelés pedagógiája 4. az esztétikai nevelés pedagógiája 5. a technológiai nevelés pedagógiája 6. a testi nevelés pedagógiája

Speciális területek 1. gyógypedagógia: szurdológia (süketek) tiflopedagógia (vakok) oligofreno pedagógia (értelmi fogyatékosok) logopédia (beszédhibák) 2. hátrányos helyzetű és veszélyeztetett gyermekek nevelésének pedagógiája

Újabb keletkezésű résztudományok A pedagógia differenciálódását jelzi az új résztudományok megjelenése: üzemi pedagógia, szakképzés pedagógiája, gazdaságpedagógia, szabadidőpedagógia, interkulturális pedagógia, médiapedagógia

Interdiszciplináris kapcsolatok 1. Alapul veszi a tudományok személyiségfelfogását, a személyiség egészét v. vmelyik társadalmi viszonyulását vizsgáló tudományokat: filozófia, pszichológia.

2. A személyiség egyes társadalmi viszonyulásait vizsgáló tudományokat: szociológia, közgazdaságtan. 3. Természettudományokat: biológia, fiziológia, anatómia, genetika, antropológia.

Határtudományok 1. nevelésfilozófia (pedagógia + filozófia) 2. pedagógiai pszichológia (pedagógia + lélektan) 3. nevelésszociológia (pedagógia + társadalomtudományok) 4. oktatásgazdaságtan (pedagógia + közgazdaságtan) 5. iskolaegészségtan (pedagógia + biológia, fiziológia, orvostudomány) 6. oktatástechnológia (pedagógia + technika, műszaki tudományok)