Munkáltatói jogutódlás és a víziközművek intergációja Dr. Szabó Iván Ügyvédi Iroda 2012. 11. 07.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
A MUNKASZERZŐDÉS MÓDOSÍTÁSA, MUNKÁLTATÓI JOGUTÓDLÁS.
Egyéb adók változásai Törvénytervezetek alapján. ART változásai 1) Munkáltatói adó-megállapítás, egyszerűsített bevallás lehetősége  Az új szabályok.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Békéscsaba Megyei Jogú Város Önkormányzata Értékesítendő ingatlanok Készítette: dr. Zelenyánszki Miklós.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
Tanulószerződés-kötés
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Teljesítési garanciák a svájci építőiparban
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Fenntartható utak Jogi Bizottság
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
A jogszerű és hatékony foglalkoztatás lehetősége kollektív szerződésben Pécs, Előadó: dr. Nemeskéri-Kutlán Endre Munkajog vezető.
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Jogi alapismeretek 2013.
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Előadó: Dr. Csányi István,
A munkaszerződés módosítása, munkáltatói jogutódlás
A munkaviszony megszüntetése 1.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Bértárgyalási alternatívák 2010-re
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
Munkaszervezési ismeretek
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A MUNKAVISZONY FOGALMA ÉS AZ MT. HATÁLYA
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Munkáltatói jogutódlás és a víziközművek intergációja Dr. Szabó Iván Ügyvédi Iroda

A munkáltató jogutódlás rövid története a.) MK 154. (amikor még csak MK létezik, törvényi szabályozás még nincsen) a.) MK 154. (amikor még csak MK létezik, törvényi szabályozás még nincsen) Az MK 154 azt fektette le, hogy a korábbi munkáltatónak jogutódlással történő megszűnése (megváltozása) nem vezet a munkaviszony megszűnéséhez, hanem ilyenkor a munkaviszony - megegyezésen alapuló módosítás hiányában - változatlanul fennáll a jogutód munkáltató és a munkavállaló között. Az MK 154 azt fektette le, hogy a korábbi munkáltatónak jogutódlással történő megszűnése (megváltozása) nem vezet a munkaviszony megszűnéséhez, hanem ilyenkor a munkaviszony - megegyezésen alapuló módosítás hiányában - változatlanul fennáll a jogutód munkáltató és a munkavállaló között. A munkajogi jogutódlás nem minden esetben esik egybe a polgári jogi értelemben vett jogutódlással, azaz az állásfoglalás megalkotta a munkajogi, munkáltatói jogutódlás fogalmát, A munkajogi jogutódlás nem minden esetben esik egybe a polgári jogi értelemben vett jogutódlással, azaz az állásfoglalás megalkotta a munkajogi, munkáltatói jogutódlás fogalmát, Az állásfoglalás a munkajogi jogutódlás megállapításának feltételeként határozta meg a munkavállalók folyamatosan történő tényleges továbbfoglalkoztatását.

b.) A munkáltatói jogutódlás bekerül az Mt-be július 1-jéig az állásfoglalás alapján történt az ítélkezés, jogszabályi alap nélkül július 1-jéig az állásfoglalás alapján történt az ítélkezés, jogszabályi alap nélkül július 1-jén kerültek be az akkori Mt-be 85/A. §-ként a jogutódlásra vonatkozó szabályok: július 1-jén kerültek be az akkori Mt-be 85/A. §-ként a jogutódlásra vonatkozó szabályok: „85/A. § (1) A munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás esetén a munkaviszonyból származó jogok és kötelességek a jogutódlás időpontjában a jogelőd munkáltatóról a jogutód munkáltatóra szállnak át. „85/A. § (1) A munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás esetén a munkaviszonyból származó jogok és kötelességek a jogutódlás időpontjában a jogelőd munkáltatóról a jogutód munkáltatóra szállnak át. (2) A jogelőd munkáltató a munkavállalóval szemben, a jogutódlás időpontját megelőzően keletkezett kötelezettségekért - az igénynek a jogutódlás időpontját követő egy éven belüli érvényesítése esetén - a jogutód munkáltatóval egyetemlegesen felelős.” (2) A jogelőd munkáltató a munkavállalóval szemben, a jogutódlás időpontját megelőzően keletkezett kötelezettségekért - az igénynek a jogutódlás időpontját követő egy éven belüli érvényesítése esetén - a jogutód munkáltatóval egyetemlegesen felelős.” Emellett a 209. § (2) bekezdése gyakorlatilag az állásfoglalásban meghatározott munkajogi jogutódlás fogalmat tartalmazta: Emellett a 209. § (2) bekezdése gyakorlatilag az állásfoglalásban meghatározott munkajogi jogutódlás fogalmat tartalmazta: „209. § (2) E törvény alkalmazásában a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlásnak minősül a jogszabályon alapuló jogutódlás, valamint a munkáltató egészének vagy egy részének (üzem, üzlet, telephely, munkahely) megállapodáson alapuló átadása és átvétele - így különösen adásvétel, csere, bérlet, haszonbérlet, illetve gazdasági társaságba való belépés vagyonbevitel révén - a munkavállaló(k) folyamatosan történő tényleges továbbfoglalkoztatá sával.” „209. § (2) E törvény alkalmazásában a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlásnak minősül a jogszabályon alapuló jogutódlás, valamint a munkáltató egészének vagy egy részének (üzem, üzlet, telephely, munkahely) megállapodáson alapuló átadása és átvétele - így különösen adásvétel, csere, bérlet, haszonbérlet, illetve gazdasági társaságba való belépés vagyonbevitel révén - a munkavállaló(k) folyamatosan történő tényleges továbbfoglalkoztatá sával.”

A 97. § (3) bekezdése írta elő a jogutódlást követő munkaviszony megszüntetés esetén a jogelőd és a jogutód munkáltatóra vonatkozó kezesi felelősségi szabályokat: A 97. § (3) bekezdése írta elő a jogutódlást követő munkaviszony megszüntetés esetén a jogelőd és a jogutód munkáltatóra vonatkozó kezesi felelősségi szabályokat: „(3) Amennyiben a jogelőd munkáltatót a jogutód munkáltató döntéshozó szervében a szavazatok több mint fele illeti meg „(3) Amennyiben a jogelőd munkáltatót a jogutód munkáltató döntéshozó szervében a szavazatok több mint fele illeti meg a) a határozatlan idejű munkaviszonynak a jogutód munkáltató által a jogutódlás időpontjától számított egy éven belüli, a munkáltató működésével összefüggő ok miatti rendes felmondása, továbbá a) a határozatlan idejű munkaviszonynak a jogutód munkáltató által a jogutódlás időpontjától számított egy éven belüli, a munkáltató működésével összefüggő ok miatti rendes felmondása, továbbá b) a határozott időre szóló munkaviszonynak a jogutódlás időpontjától számított egy éven belül, a 88. § (2) bekezdése alapján történő megszüntetése esetén b) a határozott időre szóló munkaviszonynak a jogutódlás időpontjától számított egy éven belül, a 88. § (2) bekezdése alapján történő megszüntetése esetén a munkavállalót megillető járandóságokért kezesként felel.” a munkavállalót megillető járandóságokért kezesként felel.”

Rendelkezések és módosítások a hatályos MT-ig augusztus 17-ével a jogutódlást kezesi felelősségi szabályok némileg pontosított szöveggel bekerültek a 85/A-hoz, annak (3) bekezdéseként augusztus 17-ével a jogutódlást kezesi felelősségi szabályok némileg pontosított szöveggel bekerültek a 85/A-hoz, annak (3) bekezdéseként. jelentősebb változást hozott a július 1-jén hatályba lépett új szövegezés: jelentősebb változást hozott a július 1-jén hatályba lépett új szövegezés: EU-hoz jogharmonizációs kötelezettség. A lényegi változások: EU-hoz jogharmonizációs kötelezettség. A lényegi változások: A fogalomváltozás magva az, hogy az irányelv az üzem működésének továbbfolytatását vagy újbóli beindítását tartotta fontosnak a munkáltatói jogutódlás megállapíthatóságához, amelynek csak egyik, de nem kizárólagos és feltétlenül szükséges ismérve a munkavállalói állomány tényleges átvétele A fogalomváltozás magva az, hogy az irányelv az üzem működésének továbbfolytatását vagy újbóli beindítását tartotta fontosnak a munkáltatói jogutódlás megállapíthatóságához, amelynek csak egyik, de nem kizárólagos és feltétlenül szükséges ismérve a munkavállalói állomány tényleges átvétele Az európai joggyakorlat komplexebb fogalmat kívánt meg tehát a jogutódlás megvalósulásához: ez pedig az adott gazdasági egység további működtetése vagy az üzem újbóli beindítása Az európai joggyakorlat komplexebb fogalmat kívánt meg tehát a jogutódlás megvalósulásához: ez pedig az adott gazdasági egység további működtetése vagy az üzem újbóli beindítása

A fentiekre tekintettel született új törvényi szabályozás értelmében a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlásnak minősül: a jogszabályon alapuló jogutódlás, a jogszabályon alapuló jogutódlás, valamint a munkáltató anyagi, illetve nem anyagi erőforrásai elkülönített, szervezett csoportjának (például gazdasági egység, üzem, üzlet, telephely, munkahely, illetve ezek része) a további működtetés, illetve az újbóli beindítás céljából, az Mt. hatálya alá tartozó szervezet vagy személy számára történő, megállapodáson alapuló átadása és átvétele, így különösen adásvétel, csere, bérlet, haszonbérlet, illetve gazdasági társaságba való belépés vagyonbevitel révén. valamint a munkáltató anyagi, illetve nem anyagi erőforrásai elkülönített, szervezett csoportjának (például gazdasági egység, üzem, üzlet, telephely, munkahely, illetve ezek része) a további működtetés, illetve az újbóli beindítás céljából, az Mt. hatálya alá tartozó szervezet vagy személy számára történő, megállapodáson alapuló átadása és átvétele, így különösen adásvétel, csere, bérlet, haszonbérlet, illetve gazdasági társaságba való belépés vagyonbevitel révén. További változás, hogy pontosításra került az átadó ás átvevő munkáltató felelőssége a munkaviszonynak az átadást követő megszüntetése esetén, továbbá az irányelvvel összhangban újrafogalmazásra került a jogelőd és jogutód munkáltatónak a munkavállalói képviselet tájékoztatására és a velük való konzultációra vonatkozó rendelkezése. További változás, hogy pontosításra került az átadó ás átvevő munkáltató felelőssége a munkaviszonynak az átadást követő megszüntetése esetén, továbbá az irányelvvel összhangban újrafogalmazásra került a jogelőd és jogutód munkáltatónak a munkavállalói képviselet tájékoztatására és a velük való konzultációra vonatkozó rendelkezése. Ki kell emelni a augusztus 04-én hatályba lépett azon szabályozást, amely szerint felszámolási eljárás esetén nem kell alkalmazni a jogutódlási szabályokat. Ennek a hátterében az áll az indokolás szerint, hogy ez talán elősegítheti azt, hogy a működőképtelenné vált munkáltatói vagyon mielőbb és minél kedvezőbb feltételekkel Ki kell emelni a augusztus 04-én hatályba lépett azon szabályozást, amely szerint felszámolási eljárás esetén nem kell alkalmazni a jogutódlási szabályokat. Ennek a hátterében az áll az indokolás szerint, hogy ez talán elősegítheti azt, hogy a működőképtelenné vált munkáltatói vagyon mielőbb és minél kedvezőbb feltételekkel

BH számú eseti döntése, amely kimondja, hogy a munkahely átvételén és a munkavállalók továbbfoglalkoztatásán [azaz a fenti b) ponton] alapuló jogutódlást nem zárja ki, hogy a megállapodást - az önkormányzati vagyonra tekintettel - az önkormányzat, és nem a korábbi üzemeltető kötötte BH számú eseti döntése, amely kimondja, hogy a munkahely átvételén és a munkavállalók továbbfoglalkoztatásán [azaz a fenti b) ponton] alapuló jogutódlást nem zárja ki, hogy a megállapodást - az önkormányzati vagyonra tekintettel - az önkormányzat, és nem a korábbi üzemeltető kötötte

Hatályos szabályozás A jelenleg hatályos Munka Törvénykönyve (2012. évi I. törvény) a §-aiban szabályozza ezt a jogintézményt. A jelenleg hatályos Munka Törvénykönyve (2012. évi I. törvény) a §-aiban szabályozza ezt a jogintézményt. Lényeges eltérés a korábbi szabályozástól, hogy a polgári jogi értelemben vett, azaz az általános, jogszabályon alapuló jogutódlás eseteire (pl.: társaság szétválása, társaságok egyesülése) már nem rendeli alkalmazni a munkajogi jogutódlás szabályait, tekintettel arra, hogy erre az esetre már nem szükségesek speciális munkajogi előírások, hiszen a polgári jogi jogutódlásból követezően automatikusan bekövetkezik a munkajogi jogutódlás is, a speciális munkajogi szabályok hiányában is. (Az új Mt. 36. § (1) bekezdése így már nem tartalmazza a jogszabályon alapuló jogutódlást.) Lényeges eltérés a korábbi szabályozástól, hogy a polgári jogi értelemben vett, azaz az általános, jogszabályon alapuló jogutódlás eseteire (pl.: társaság szétválása, társaságok egyesülése) már nem rendeli alkalmazni a munkajogi jogutódlás szabályait, tekintettel arra, hogy erre az esetre már nem szükségesek speciális munkajogi előírások, hiszen a polgári jogi jogutódlásból követezően automatikusan bekövetkezik a munkajogi jogutódlás is, a speciális munkajogi szabályok hiányában is. (Az új Mt. 36. § (1) bekezdése így már nem tartalmazza a jogszabályon alapuló jogutódlást.)

Megmaradt ugyanakkor a munkajogi jogutódlás eseteként a gazdasági egység átszállásának esete, azonban az is egyszerűbben került megfogalmazásra, Megmaradt ugyanakkor a munkajogi jogutódlás eseteként a gazdasági egység átszállásának esete, azonban az is egyszerűbben került megfogalmazásra, Változatlan ugyanakkor a korábbi szabályozással összhangban az, hogy továbbra sem illeti meg a munkavállalót az ún. ellentmondás joga, ez azt jelenti, hogy a munkavállaló nem akadályozhatja meg jognyilatkozatával a munkaviszony ex lege történő átszállását. Változatlan ugyanakkor a korábbi szabályozással összhangban az, hogy továbbra sem illeti meg a munkavállalót az ún. ellentmondás joga, ez azt jelenti, hogy a munkavállaló nem akadályozhatja meg jognyilatkozatával a munkaviszony ex lege történő átszállását. Változatlan, hogy kizárólag a munkáltató személyében bekövetkező változás nem szolgálhat a munkáltató felmondásának indokául, azaz nem lehet valakit arra hivatkozással elküldeni, hogy jogutódlás zajlott le. Változatlan, hogy kizárólag a munkáltató személyében bekövetkező változás nem szolgálhat a munkáltató felmondásának indokául, azaz nem lehet valakit arra hivatkozással elküldeni, hogy jogutódlás zajlott le. Változatlan, hogy felszámolás esetén nem kell alkalmazni a jogutódlási szabályokat, azzal, hogy a tájékoztatási és konzultációs kötelezettség ugyanúgy terheli a munkáltatót. Ez is tehát változatlan a korábbi szabályozáshoz képest. Változatlan, hogy felszámolás esetén nem kell alkalmazni a jogutódlási szabályokat, azzal, hogy a tájékoztatási és konzultációs kötelezettség ugyanúgy terheli a munkáltatót. Ez is tehát változatlan a korábbi szabályozáshoz képest.

Az átadó munkáltatónak az átvevő munkáltató felé a munkaviszonyból fakadó jogokra és kötelezettségekre vonatkozó tájékoztatási kötelezettsége korábban is fennállt, új elem azonban, hogy a tájékoztatási kötelezettséget kiterjeszti az érintett gazdasági egység körében fennálló versenytilalmi megállapodásra és tanulmányi szerződésre. A felmerült gyakorlati ellentmondást az új Mt. azzal kísérli meg feloldani, hogy a versenytilalmi megállapodásból származó jogok és kötelezettségek ex lege átszállását mondja ki a gazdasági egység jogügyleten alapuló átvételéhez kapcsolódóan. A törvény a tanulmányi szerződés tekintetében a versenytilalmi megállapodással azonos szemléletet követ, tekintettel arra, hogy a korábbi gyakorlati problémák azonosan merültek fel e munkaviszonyhoz kapcsolódó szerződés körében is. Az átadó munkáltatónak az átvevő munkáltató felé a munkaviszonyból fakadó jogokra és kötelezettségekre vonatkozó tájékoztatási kötelezettsége korábban is fennállt, új elem azonban, hogy a tájékoztatási kötelezettséget kiterjeszti az érintett gazdasági egység körében fennálló versenytilalmi megállapodásra és tanulmányi szerződésre. A felmerült gyakorlati ellentmondást az új Mt. azzal kísérli meg feloldani, hogy a versenytilalmi megállapodásból származó jogok és kötelezettségek ex lege átszállását mondja ki a gazdasági egység jogügyleten alapuló átvételéhez kapcsolódóan. A törvény a tanulmányi szerződés tekintetében a versenytilalmi megállapodással azonos szemléletet követ, tekintettel arra, hogy a korábbi gyakorlati problémák azonosan merültek fel e munkaviszonyhoz kapcsolódó szerződés körében is.

közvetlen tájékoztatási kötelezettség megjelenése: azaz amennyiben nem működik üzemi tanács a munkáltatónál vagy nincsen üzemi megbízott, akkor az érintett munkavállalókat közvetlenül kell tájékoztatni az átszállás időpontjáról vagy tervezett időpontjáról, az átszállás okáról, a munkavállalót érintő jogi, gazdasági és szociális következményekről, valamint a munkavállalót érintő tervezett intézkedésről. közvetlen tájékoztatási kötelezettség megjelenése: azaz amennyiben nem működik üzemi tanács a munkáltatónál vagy nincsen üzemi megbízott, akkor az érintett munkavállalókat közvetlenül kell tájékoztatni az átszállás időpontjáról vagy tervezett időpontjáról, az átszállás okáról, a munkavállalót érintő jogi, gazdasági és szociális következményekről, valamint a munkavállalót érintő tervezett intézkedésről. Változatlan a jogutód és jogelőd munkáltató egyetemleges kötelezettsége Változatlan a jogutód és jogelőd munkáltató egyetemleges kötelezettsége Ugyanakkor az új Mt. mellőzi a kezesi felelősség jogintézményét Ugyanakkor az új Mt. mellőzi a kezesi felelősség jogintézményét

Új rendelkezés a 40. § egésze, amelynek értelmében a munkáltató személyében bekövetkezett változás időpontját követő harminc napon belül a munkavállaló megszüntetheti a munkaviszonyát arra hivatkozva felmondással, hogy a munkáltató személyében bekövetkezett változás miatt a rá irányadó munkafeltételek lényeges és hátrányos megváltozása következtében a munkaviszony fenntartása számára aránytalan sérelemmel járna vagy lehetetlenné válna. Ebben az esetben, bár nem azonnali hatályú felmondásról van szó, de köteles azt a munkavállaló megindokolni, és megilletik ugyanazok a juttatások a munkavállalót, mint ha a munkáltató szüntette volna meg felmondással a munkaviszonyát. Új rendelkezés a 40. § egésze, amelynek értelmében a munkáltató személyében bekövetkezett változás időpontját követő harminc napon belül a munkavállaló megszüntetheti a munkaviszonyát arra hivatkozva felmondással, hogy a munkáltató személyében bekövetkezett változás miatt a rá irányadó munkafeltételek lényeges és hátrányos megváltozása következtében a munkaviszony fenntartása számára aránytalan sérelemmel járna vagy lehetetlenné válna. Ebben az esetben, bár nem azonnali hatályú felmondásról van szó, de köteles azt a munkavállaló megindokolni, és megilletik ugyanazok a juttatások a munkavállalót, mint ha a munkáltató szüntette volna meg felmondással a munkaviszonyát. Változatlan, hogy a munkajogi jogutódlásra vonatkozó, egyéni munkajogba tartozó szabályok relatív diszpozitívak, azaz attól csak a munkavállaló javára lehet eltérni. Változatlan, hogy a munkajogi jogutódlásra vonatkozó, egyéni munkajogba tartozó szabályok relatív diszpozitívak, azaz attól csak a munkavállaló javára lehet eltérni.

Változott a kollektív munkajogban a kollektív szerződés fenntartásának szabályozása. Változott a kollektív munkajogban a kollektív szerződés fenntartásának szabályozása. az új Mt. a 282. §-ában jóval lakonikusabban fogalmaz, amely szerint a munkáltató személyében bekövetkező változás esetén az átvevő munkáltató az átvétel időpontjában a munkaviszonyra kiterjedő hatályú kollektív szerződésben meghatározott munkafeltételeket az átvétel időpontját követő egy évig köteles fenntartani. Nem terheli mindez a kötelezettség a munkáltatót, ha a kollektív szerződés hatálya az átvétel időpontját követő egy évnél korábbi időpontban megszűnik, vagy a munkaviszonyra az átvételt követő időpontban kollektív szerződés hatálya terjed ki. az új Mt. a 282. §-ában jóval lakonikusabban fogalmaz, amely szerint a munkáltató személyében bekövetkező változás esetén az átvevő munkáltató az átvétel időpontjában a munkaviszonyra kiterjedő hatályú kollektív szerződésben meghatározott munkafeltételeket az átvétel időpontját követő egy évig köteles fenntartani. Nem terheli mindez a kötelezettség a munkáltatót, ha a kollektív szerződés hatálya az átvétel időpontját követő egy évnél korábbi időpontban megszűnik, vagy a munkaviszonyra az átvételt követő időpontban kollektív szerződés hatálya terjed ki.

Integrációs törekvések előzményei Az 1990-es évektől napjainkig széttöredezett víziközmű struktúra jön létre (az ezer szolgáltató országa) Az 1990-es évektől napjainkig széttöredezett víziközmű struktúra jön létre (az ezer szolgáltató országa) A víziközművek elvesztik hatékony működésüket, nincs optimális üzemméret, az önkormányzatok árhatósági szerepköre egyszerre politikai és tulajdonosi A víziközművek elvesztik hatékony működésüket, nincs optimális üzemméret, az önkormányzatok árhatósági szerepköre egyszerre politikai és tulajdonosi Erős keresztfinanszírozás, rekonstrukció rovására= integráció kell

A szolgáltatók integrációja a víziközmű törvényben A évi CVI. Törvénnyel módosított évi CCIX. Törvény a víziközmű szolgáltatásról A évi CVI. Törvénnyel módosított évi CCIX. Törvény a víziközmű szolgáltatásról Integrációs törekvések: Integrációs törekvések: Regionalitás Alapelve Regionalitás Alapelve Legkisebb költség és költségmegtérülés elve Legkisebb költség és költségmegtérülés elve Felhasználó egyenérték Felhasználó egyenérték Egyébb feltételek előírása (szakmai, pénzügyi, és környezetvédelmi, pl informatikai rendszer stb.) Egyébb feltételek előírása (szakmai, pénzügyi, és környezetvédelmi, pl informatikai rendszer stb.) Szolgáltatási engedély Szolgáltatási engedély

Az integráció formái A nagyobb szolgáltatók integrátori szerepe: kisebb szolgáltatók beolvadnak a nagyobb szolgáltatókba (a törvény számos előnnyel preferálja ezt a formát: pl. nem kell pályázat, nem kell vagyonértékelés) A nagyobb szolgáltatók integrátori szerepe: kisebb szolgáltatók beolvadnak a nagyobb szolgáltatókba (a törvény számos előnnyel preferálja ezt a formát: pl. nem kell pályázat, nem kell vagyonértékelés) Kisebb szolgáltatók össze/beolvadnak és közösen hoznak létre egy nagy szolgáltatót. Itt is jellemző egy- egy integráló Kisebb szolgáltatók össze/beolvadnak és közösen hoznak létre egy nagy szolgáltatót. Itt is jellemző egy- egy integráló Korábbi szolgáltató megszűnik, vagy megszünteti a víziközmű szolgáltatói tevékenységét és egy másik szolgáltató veszi át a területet Korábbi szolgáltató megszűnik, vagy megszünteti a víziközmű szolgáltatói tevékenységét és egy másik szolgáltató veszi át a területet Korábbi szolgáltató funkcionális holdinggá alakul át Korábbi szolgáltató funkcionális holdinggá alakul át

Munkáltatói jogutódlás kérdések A társasági jogon alapuló egyesülések esetén nem lehet probléma a munkáltatói jogutódlás Mt. 36.§-a alapján ex lege van jogutódlás A társasági jogon alapuló egyesülések esetén nem lehet probléma a munkáltatói jogutódlás Mt. 36.§-a alapján ex lege van jogutódlás Ettől függetlenül számítani kell arra, hogy a racionalizálás során elbocsátások lesznek Ettől függetlenül számítani kell arra, hogy a racionalizálás során elbocsátások lesznek

Problémás esetek A korábbi szolgáltató megszűnik, és egy másik szolgáltató veszi át a tevékenységet. Elméletileg megkerülhető lehet a jogszabály- ragaszkodni kell ahhoz, hogy az üzemeltetési terület átadásával munkáltatói jogutódlás is történik. (Fontos, hogy a tulajdonos önkormányzatok kikössék a szolgáltatóval folytatott alku során) A korábbi szolgáltató megszűnik, és egy másik szolgáltató veszi át a tevékenységet. Elméletileg megkerülhető lehet a jogszabály- ragaszkodni kell ahhoz, hogy az üzemeltetési terület átadásával munkáltatói jogutódlás is történik. (Fontos, hogy a tulajdonos önkormányzatok kikössék a szolgáltatóval folytatott alku során) Kiszervezett tevékenységet végző cégek= Vksztv. 35.§ (4)= problémák lehetnek a jogutodlásnál Kiszervezett tevékenységet végző cégek= Vksztv. 35.§ (4)= problémák lehetnek a jogutodlásnál

Problémák a kiszervezett tevékenységet végző cégeknél Jogilag speciális helyzetű alvállalkozók, nem tekinthetőek egyértelműen jogutódnak- ezt majd a bírói gyakorlat fogja eldönteni Jogilag speciális helyzetű alvállalkozók, nem tekinthetőek egyértelműen jogutódnak- ezt majd a bírói gyakorlat fogja eldönteni Könnyebb az értelmezés abban az esetben, ha kiszervezésnél az összes lehetőséget kimerítik Könnyebb az értelmezés abban az esetben, ha kiszervezésnél az összes lehetőséget kimerítik Szintén az önkormányzatok akaratérvényesítése az anyaholdinggal történő megegyezés esetén, hogy kifejezetten kösse ki a jogutódlást Szintén az önkormányzatok akaratérvényesítése az anyaholdinggal történő megegyezés esetén, hogy kifejezetten kösse ki a jogutódlást

KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET! KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!