LNG disztribúciós teljesítmény Dr. Mészáros Ferenc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
BEPTRA „Legjobb Gyakorlatok” kis- és középvállalkozások számára Szakmaspecifikus képzéssorozat Projektsz á m: HURO/0901/138/2.1.2 HURO0901/138/2.1.2 A.
Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása Dr. Mészáros Ferenc, Dr. Tóth János, Dr. Török Ádám BME Közlekedésüzemi és.
Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015.
Közlekedésfejlesztés Magyarországon XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged Dr. Becsey Zsolt, közlekedésért felelős helyettes államtitkár Nemzeti.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
1/12 © Gács Iván A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
Regionalitás, regionális fejlesztéspolitika Bordás István ESZCSM 2003.április 23.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A közösségi szabadalom megteremtése és az európai szabadalmi rendszer dr. Stadler Johanna Magyar Szabadalmi Hivatal Belső Piaci Hét november 25.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
MÁV-START Zrt. Budapest, december
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Az „első lépés” TÁMOP
Brikettálás – új innovatív technológia
Dr. Kovács László Főtitkár
Becslés gyakorlat november 3.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A gyógyítás (hézagos) gazdasági alapjai
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kockázat és megbízhatóság
Kockázat és megbízhatóság
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Levegőszennyezés matematikai modellezése
Energia(termelés) és környezet BMEGEENAEK7 és BMEGEENAKM1
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Eszék lakos; egyetemi város, megyei székhely
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Operációkutatás I. 7. előadás
„B” komponens Az SZTE informatikai infrastruktúrájának fejlesztése
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A közlekedés és az idegenforgalom
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Szállítási logisztika Tápler Csaba
Önköltségszámítás.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése Az értékelési szempontok.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Járműtelepi rendszermodell 2.
A szállítási probléma.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A gazdasági fejlettség mérőszámai
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

LNG disztribúciós teljesítmény Dr. Mészáros Ferenc

1.LNG szállítási technológiák bemutatása 2.Disztribúciós teljesítmény becslése 3.Optimális disztribúció meghatározása 4.Következtetések LNG disztribúciós teljesítmény Tartalom

LNG disztribúciós teljesítmény 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Közúti szállítás Vasúti szállítás Konténeres szállítás Folyami szállítások

Közút - tankerkocsi Kapacitás: 21 tonna Élettartam: 10 év* Beszerzési ár: 250k €** Töltésidő: 2-2 óra Terminálköltség: 1,5k € Előny: háztól-házig Hátrány: magas fajlagos üzemköltség *+ Vontató: 5 év **+ Vontató: 90k € LNG disztribúciós teljesítmény 1. LNG szállítási technológiák bemutatása

Vasút - tankerkocsi Kapacitás: 47 tonna Élettartam: 15 év Beszerzési ár: 285k €* Töltésidő: 4-4 óra Terminálköltség: 3,36k €* Előny: jól szervezhető Hátrány: „gyerekcipőben”, belföldi terítést igényel *becsült, még nincs piaci referencia LNG disztribúciós teljesítmény 1. LNG szállítási technológiák bemutatása

Konténer Kapacitás: 17,93 tonna Élettartam: 15 év Beszerzési ár: 115k € Töltésidő: 2-2 óra Terminálköltség: 1,28k € Előny: modularitás Hátrány: holttömeg, belföldi terítést igényel *becsült LNG disztribúciós teljesítmény 1. LNG szállítási technológiák bemutatása

Folyami tanker Kapacitás: 1008 tonna Élettartam: 30 év Beszerzési ár: 4000k €* Töltésidő: 5-5 óra Terminálköltség: 20k € Előny: méretgazdaságos Hátrány: befektetés- igényes, belföldi terítést igényel *becsült, +motorhajó: 2000k € LNG disztribúciós teljesítmény 1. LNG szállítási technológiák bemutatása

Folyami uszály kötelék (tolóhajó + 6 uszály) Kapacitás: 7646 tonna Élettartam: 30 év Beszerzési ár: 120m €* Töltésidő: óra Terminálköltség: 80k € Előny: méretgazdaságos Hátrány: befektetés- igényes, belföldi terítést igényel *becsült, +tolóhajó: 2000k € LNG disztribúciós teljesítmény 1. LNG szállítási technológiák bemutatása

Összehasonlítás LNG disztribúciós teljesítmény 1. LNG szállítási technológiák bemutatása

Veszélyes áru jellegből adódó többletfeladatok -Nemzetközi egyezmények hatálya -Felelősségbiztosítások Útvonal kockázatértékelés -Közút: legkisebb baleseti kockázatú útvonalak választása -Vasút: közel-keleti import esetén destabilizációs kockázatok Fuvarjogi megfontolások: európai import esetén EXW szokvány (INCOTERMS) LNG disztribúciós teljesítmény 1. LNG szállítási technológiák bemutatása

Hozzárendelési probléma elmélete Alágazati ellenállás-mátrixok Közlekedési célú LNG felhasználás sarokszámai Töltőállomásokon tankolt LNG és CNG (LNG forrásból) mennyiség, megyei bontásban LNG disztribúciós teljesítmény 2. Disztribúciós teljesítmény becslése

Hozzárendelési probléma elmélete Legkisebb költségvégösszeg mellett biztosítani a szükségletet: ahol: T(x) a disztribúciós rendszer költsége t ij az „ellenállás-mátrix” elemei (távolság; ktg) x ij szállított mennyiségek (tömeg) i = 1…n LNG beszerzési források j = 1…m LNG töltőállomások LNG disztribúciós teljesítmény 2. Disztribúciós teljesítmény becslése

Hozzárendelési probléma elmélete Lehatárolások, feltételezések: -az importforrások elérhető kapacitása egyenként meghaladja a hazai közlekedési igényeket -a töltőállomásokra heti rendszerességgel érkezzen szállítmány – 21 tonnás (közúti) szállításokat feltételezve teljesül -> nincs szükség „törtfuvarokra” LNG disztribúciós teljesítmény 2. Disztribúciós teljesítmény becslése

Alágazati ellenállási mátrixok „Ellenállás-mátrixok” = távolság mátrixok -Közút: 20x33-as alapmátrix, „forrás”-”nyelő” távolságértékekkel (km) feltöltve -Vasút*: rotterdami terminál elérést feltételezve -Folyami*: rotterdami terminál elérést feltételezve -Belföldi: hazai LNG forrás esetén, Csepel- szabadkikötői kiszolgálást feltételezve *a belföldi terítési teljesítménnyel együtt, utóbbi gyakorlatilag megegyezik egy belföldi disztribúció teljesítményével LNG disztribúciós teljesítmény 2. Disztribúciós teljesítmény becslése

Alágazati ellenállási mátrixok – közúti alapmátrix LNG disztribúciós teljesítmény 2. Disztribúciós teljesítmény becslése

Közlekedési célú LNG felhasználás sarokszámai: Feladat: L-CNG technológiájú töltőállomások LNG-vel történő kiszolgálása, ahol kétféle állapotban történik meg a gáz értékesítése: - közvetlenül LNG formájában - CNG formájában (LNG forrásból) LNG disztribúciós teljesítmény 2. Disztribúciós teljesítmény becslése

Töltőállomásokon tankolt LNG és CNG (LNG forrásból) mennyiség, megyei bontásban 2020-as időtáv: a tervezett konkrét töltőállomások megyei „besorolása” 2025-ös és 2030-as időtáv: megyei állomás közül a L-CNG technológiájú kutak LNG-ből előállított CNG felhasználásának leválasztása LNG + CNG (LNG forrásból) mennyiség megyei állomási átlagának meghatározása, kivetítve az összes megyei töltőállomásra LNG disztribúciós teljesítmény 2. Disztribúciós teljesítmény becslése

LNG disztribúciós teljesítmény 2. Disztribúciós teljesítmény becslése

LNG disztribúciós rendszer adat- és eredménystruktúrája LNG disztribúciós (relatív) teljesítményköltségek, LNG disztribúciós viszonylati szállítási költségek, LNG disztribúciós teljesítmény 3. Optimális disztribúció meghatározása

Adat- és eredménykörökDimenziók I. Fuvarozási adatok I.a. Éves szállítástonna / év I.b. Szállítóegységek számadb I.c. Képzett távolságkm I.d. Éves fuvarfeladat szállítóegységenkéntdb / év / egység I.e. Oda-vissza fuvar időszükségleteh I.f. Szállítóeszköz éves üzemidejeh / év I.g. Éves időalaph / év I.h.Szállítóeszköz kihasználtsága% I.i. Heti fuvarfeladat számadb / hét II. Szállítóeszköz műszaki és gazdasági adatok II.a. Szállított LNG tömege / szállítóegységtonna II.b. Szállított LNG térfogata / szállítóegységm3m3 II.c. Szállított LNG energiatartalma / szállítóegységmmBtu II.d. Szállított LNG energiatartalma / szállítóegységGJ II.e. Vontató beszerzési ára / vontatóEUR II.f. Élettartamév II.g. Átértékelési tényező% II.h. Szállítóegység beszerzési ára / szállítóegységEUR II.i. Élettartamév II.j. Átértékelési tényező% II.k. Értékcsökkenés/pótlási költség - flottaEUR / év Adat- és eredménykörök (folyt.)Dimenziók III. Töltési adatok III.a. Töltési idő – teljesh III.b. Lefejtési idő - teljesh III.c. Terminálhasználat díjaEUR / töltés III.d. Lefejtés időköltségeEUR / h III.e. Szállítóegység fajlagos önköltségeEUR / km III.f. Szállítóegységek éves önköltségeEUR / év IV. Útdíj adatok IV.a. Szállítóeszköz fajlagos útdíjaEUR / km IV.b. Szállítóeszközök éves útdíjaEUR / év V. Belföldi disztribúció költsége V.a. Belföldi disztribúció költségeEUR / év VI. Teljes disztribúciós rendszer költsége VI.a. Teljes disztribúciós költségEUR / év VI.b. Tonna fajlagos disztribúciós költségEUR / t VI.c. GJ fajlagos disztribúciós költségEUR / GJ LNG disztribúciós teljesítmény 3. Optimális disztribúció meghatározása

LNG disztribúciós teljesítmény 3. Optimális disztribúció meghatározása

LNG disztribúciós teljesítmény 3. Optimális disztribúció meghatározása

LNG disztribúciós teljesítmény 3. Optimális disztribúció meghatározása

LNG disztribúciós teljesítmény 3. Optimális disztribúció meghatározása

LNG disztribúciós teljesítmény 3. Optimális disztribúció meghatározása

LNG disztribúciós teljesítmény 3. Optimális disztribúció meghatározása

Kisebb volumenek esetében a közúti szállítás előnye mutatkozik Nagyobb volumennél vasúton, de főleg folyami szállításban a méretgazdaságossági elv teljesül Közeli import ill. hazai LNG forrás esetén a közúti szállítás dominál A folyami szállítások lehetőséget teremtenek az LNG más tágabb körű felhasználására is, mint egyfajta „virtuális csővezetéket” értelmezve LNG disztribúciós teljesítmény 4. Következtetések

LNG disztribúciós teljesítmény Dr. Mészáros Ferenc Köszönöm a megtisztelő figyelmet!