A Levegőtisztaság-védelem várható változásai 2015 Bibók Zsuzsanna MAVESZ 2015. Október 15.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

Étrend-kiegészítő vagy gyógyszer? Határterületi termékek elhatárolásának szempontjai Medical Tribune konferencia október 1. Dr.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
2011. évi CXXVIII. tv. a katasztrófavédelemről. Egységes állami katasztrófavédelmi szerv Integrált hatóság - tűzvédelem - iparbiztonság - polgári védelem.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
1/12 © Gács Iván A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
2009. május MŰSZAKI TÉRINFORMATIKA KONFERENCIA 1 Szabad forráskódú agrár ágazati téradat nyilvántartórendszer (VINGIS) Katona Zoltán (FÖMI) -
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
Az agrár-szakigazgatás szervezeti rendszerének változásai 2017-től
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
Kertészet korszerűsítése - ültetvénytelepítés támogatására öntözés
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Levegőszennyezés matematikai modellezése
Energia(termelés) és környezet BMEGEENAEK7 és BMEGEENAKM1
SZÁMVITEL.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Környezet és Energia Operatív Program Energetikai pályázatai
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Levegőtisztaság-védelem
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezeti Kontrolling
Kun Gabriella, referens AM, Környezetmegőrzési Főosztály
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Előadó: dr. Bánky Tamás tudományos igazgató ÉMI Kht.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

A Levegőtisztaság-védelem várható változásai 2015 Bibók Zsuzsanna MAVESZ Október 15.

Tartalom A levegő védelméről szóló kormányrendelet módosítása; Az elérhető legjobb technika következtetések alkalmazása; A nagy tüzelőberendezésekkel kapcsolatos től életbe lépő előírások;

Módosítás 292/2015. (X. 8.) Korm. rendelet Oka: alkalmazás során felmerült pontosítási igények; egységes jogalkalmazás biztosításához szükséges változtatások; aktualizálás. Cél: a hatékony és egyértelmű szabályozás megközelítése. Kormány rendelet Kormány rendelet

Definíciók anyag fogalom pontosítása (IED szerinti kiegészítés); légszennyező pontforrás fogalmának pontosítása (attól, hogy fizikailag nem megvalósítható a mérés, még pontforrás) diffúz forrás fogalmának új meghatározása, amely egyértelműen elhatárolja a pontforrástól; helyhez kötött légszennyező forrás pontosítása (a korábbi fogalomból kimaradt a helyhez kötöttség); Kormány rendelet módosítás Kormány rendelet módosítás

Definíciók helyhez kötött pontforrás hatásterülete kiegészül a 2010-ben elhagyott harmadik vizsgálati szemponttal [a várható terheltség változás az egyórás (PM 10 esetén napi) maximális érték 80 %- ánál nagyobb]; bevezetésre kerül a diffúz forrás hatásterület fogalma; Kormány rendelet módosítás Kormány rendelet módosítás

Definíciók közintézmény meghatározása; gazdálkodó szervezet definiálása. Cél: a környezetvédelmi hatáskörök lehatárolásának egyértelművé tétele. Kormány rendelet módosítás Kormány rendelet módosítás

Általános szabályok kiegészítés a fő szabályban: tilos a diffúz forrás környezetvédelmi követelményeknek nem megfelelő működtetése miatt fellépő levegőterhelés (a korábbiakban a diffúz forrásra nem volt utalás); Kormány rendelet módosítás Kormány rendelet módosítás

Általános szabályok Bűz védelmi övezet: A szöveg tartalmában nem változik, csak pontosabb lesz a forma. alapeset: Az EKHE köteles bűzzel járó tevékenységeknél kell védelmi övezet; A 2010 előtt engedélyezett ilyen tevékenységeknek nem kell, az engedély megújításakor sem, ha nem történt a bűzhatást növelő változtatás. Kormány rendelet módosítás Kormány rendelet módosítás

Levegőminőségi előírások Pontosítás: Egyértelműen megfogalmazásra kerül, hogy milyen esetekben lehet új légszennyező forrást telepíteni azokon a területeken, ahol meghaladja a szennyezettség a határértéket. Kiemelésre kerül, hogy az OLM vizsgálatok célja az ország levegőminőségi állapotának értékelése, és ehhez alakították ki a hálózatot. Kormány rendelet módosítás Kormány rendelet módosítás

Levegőminőségi előírások Az OLM működtetésével kapcsolatos feladatok megosztása: Mérések helyének kijelölése Levegőtisztaság- védelmi referenciaközpont (LRK), jóváhagyása miniszter; LRK feladatok (OMSZ); környezetvédelmi igazgatási szervként eljáró kormányhivatal (korábbiakban KTF). Kormány rendelet módosítás Kormány rendelet módosítás

Légszennyezőanyagok kibocsátásának szabályozása Az engedélyre vonatkozó egyes előírások pontosítása (pl. hogy kell engedély); A BAT következtetések alkalmazásánál egyedi kibocsátási határérték alkalmazandó, amennyiben ezt az előírások megkövetelik; Pontosítás: mikor indul hivatalból, mikor kérelemre az engedély módosítása; Pontosítás: csak a jelentős környezeti hatással járó tevékenységeknél indokolt az alaplégszennyezettségi mérések elrendelése; Kormány rendelet módosítás Kormány rendelet módosítás

Diffúz forrásra vonatkozó előírások A nem EKHE köteles tevékenységeknél a bejelentésre kötelezett diffúz források köre az Európai Szennyezőanyag-kibocsátási és –szállítási Nyilvántartásról (E-PRTR) szóló EU rendelet hatálya alá tartozó diffúz forrásokra terjed ki. Kormány rendelet módosítás Kormány rendelet módosítás

Eljáró hatóságok A közintézmény és a gazdálkodó szervezet fogalmának használatával pontosításra kerülnek a hatáskörök; Az ÁNT végrehajtására hatóságként az OKTF kerül kijelölésre; Kormány rendelet módosítás Kormány rendelet módosítás

Mellékletek A levegőminőségi terv tartalmi követelményeiben a jogszabálycímeket aktualizáljuk, a közlekedéssel kapcsolatos intézkedések közé bekerül e kibocsátások csökkentése érdekében készítendő települési szintű fenntartható mobilitási terv; a hatásterület lehatárolását csak jelentős környezeti hatással járó tevékenységeknél kell modellszámítással meghatározni, egyéb esetben egyszerűsített számítást is elfogad a hatóság. Kormány rendelet módosítás Kormány rendelet módosítás

Ipari kibocsátási irányelv alkalmazása Az engedélyben foglalt követelményeket a BAT következtetések alapján kell megállapítani BAT következtetések: BREF-ből, BAT leírása, alkalmazhatóságának értékelése, alkalmazása esetén betartható kibocsátási szintek, monitoring, helyreállítás; BAT conclusions BAT conclusions

Ipari kibocsátási irányelv alkalmazása A kibocsátási határértékek és az azokkal egyenértékű műszaki paraméterek a BAT-on alapulnak; Amennyiben a megfelelő környezetminőség nem biztosítható a BAT-tal → további intézkedéseket írhat elő a hatóság; A BAT következtetések elfogadása után legkésőbb 4 évvel az engedély követelményeit felül kell vizsgálni, ha szükséges új követelményeket kell előírni (pl. kibocsátási határérték). BAT conclusions BAT conclusions

Kibocsátási határértékek BAT AEL: adott időszakra vonatkozó kibocsátási szint tartomány, amelyet a BAT alkalmazása eredményez; A határérték nem haladja meg a BAT AEL-t, adott referencia időszak és adott feltételek (p, t, vonatk. O 2 szint) mellett, vagy arra átszámítva; A hatóság évente értékeli a kibocsátásokat, hogy normál üzemmenetben megfelelnek-e a BAT AEL- nek. BAT conclusions BAT conclusions

Eltérési lehetőségek Ha a BAT AEL megvalósítása aránytalanul nagy költséggel jár; a létesítmény földrajzi helye; a hely környezeti feltételei; a létesítmény műszaki jellemzői miatt. Új keletű technikák tesztelése Max. 9 hónapig; Az eltérés részletes hatósági indoklása része az engedélyezési dokumentációnak, és ezt nyilvánossá is kell tenni. BAT conclusions BAT conclusions

Minimum követelmények a kibocsátási határérték nem haladhatja meg az IED mellékleteiben foglalt határértékeket; a határértéknek biztosítani kell a jelentős szennyezés megelőzését és a környezet magas szintű védelmét; új BAT következtetések megjelenésekor a hatóságnak újra kell értékelni az egyedi kibocsátási határértéket is. BAT conclusions BAT conclusions

Elfogadott BAT következtetések Üveggyártás Vas- és acélgyártás Nyersbőr és irha cserzés Cement, mész és MgO előállítás Klóralkáli gyártás [2013/732/EU] Cellulóz, papír és karton gyártás Ásványolaj és gázfinomítás BAT conclusions BAT conclusions

BAT következtetések, végső tervezet van Nagytüzelő berendezések; Intenzív baromfi- és sertés telepek; Fa alapú lemezek gyártása; Színesfém gyártás; Vegyipari szennyvíztisztítás és hulladékgáz kezelés; IED létesítmények kibocsátásának monitoringja. A BAT következtetések elfogadásának várható ideje: BAT conclusions BAT conclusions

BAT következtetések érvényesítése A BAT következtetéseket Bizottsági határozatban hirdetik ki, ezért a bennük foglalt előírások közvetlenül alkalmazandók. Amennyiben szükséges, a tagországi jogszabályokat a BATC végrehajtása érdekében kell kiegészíteni vagy módosítani. BAT conclusions BAT conclusions

2016. Január 1-től VÁLTOZIK Hatály: Dízel-, benzin- vagy gázüzemű motorokkal működtetett berendezésekre → jogszabály követelményeit alkalmazni kell; Kibocsátási határértékek (I., II. és III. kategória) Mentességet nem alkalmazó tüzelőberendezésekre 110/2013.(XII.4.)VM rendelet 1. melléklete szerint változnak; Nagy tüzelő- berendezések Nagy tüzelő- berendezések

2016. Január 1-től VÁLTOZIK Folyamatos mérés A ét megelőzően létesített, MW th tüzelőberendezés → folyamatos mérőrendszer kötelező; Folyamatos mérés adatainak értékelése Nagy tüzelő- berendezések Nagy tüzelő- berendezések

2016. Január 1-től VÁLTOZIK Higany mérési kötelezettség bevezetése A szén vagy lignit tüzelésű berendezéseknél évente legalább egyszer mérni kell a higany emissziót. Évi 500 óránál kevesebbet üzemelő vészhelyzeti tartalék gázturbinák: Nem vonatkozik rá a határérték és nincs mérési kötelezettség; Nagy tüzelő- berendezések Nagy tüzelő- berendezések

2016. Január 1-től Indul az Átmeneti Nemzeti Terv végrehajtása évenként megengedett maximális kibocsátás; a december 31-én hatályos H.é.; gyakorított, bővített tartalmú adatszolgáltatás. Nagy tüzelő- berendezések Nagy tüzelő- berendezések

2016. Január 1-től Távfűtőművek adatszolgáltatás Általános előírásokon túli kötelezettségek: Február 15-ig az OKTF-nek be kell nyújtani a távfűtési célra továbbított hőmennyiség és az összes hasznos hőtermelés megelőző 5 év mozgó átlagában kifejezett arányát. Nagy tüzelő- berendezések Nagy tüzelő- berendezések

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!