Környezetvédelem és vízgazdálkodás A vízgazdálkodás fogalma, feladatai 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZTE ÁJTK Tehetségnap június 10. A rendezvény az Oktatásért Közalapítvány támogatásával, az NTP-OKA-XXII-088 pályázat keretében valósul meg.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Klímaváltozás káros következményeinek eszközrendszere Dr. Kozák Péter PhD. Alsó-Tisza vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Okleveles mérnök,
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A víziközmű szektor helyzete a Világbank, „Danube Water Program”-jának helyzetértékelő jelentése alapján WB DWP - State of the Water Sector Report Ungvári.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Új utak a hazai aszálykezelés területén A vízügyi ágazat aszálykezelése – aszálystratégia L ÁNG I STVÁN M ŰSZAKI F ŐIGAZGATÓHELYETTES - Törzsvezető O RSZÁGOS.
Távlati öntözési vízigények felmérése Somlyódy Balázs főigazgató Országos Vízügyi Főigazgatóság.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
1 „Varratmentes Európa” program célja és tartalma Rajnai Gábor Miniszterelnöki Hivatala Stratégiai és Fejlesztéspolitikai Osztály Kárpát-medence Kincsei.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
2011. évi CXXVIII. tv. a katasztrófavédelemről. Egységes állami katasztrófavédelmi szerv Integrált hatóság - tűzvédelem - iparbiztonság - polgári védelem.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
1/12 © Gács Iván A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
ENERGIA TAKARÉKOS RENDSZERSZEMLÉLET AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETBEN Fehér János okl. kohómérök Fűtéstechnikai szakmérnök Székesfehérvár, 2010.JAN.20.
A talaj és a víz védelme a környezetjogi szabályozásban dr. Szilágyi Szilvia
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A környezet és természetvédelem állami feladatai és szervezeti rendszere, az önkormányzatok környezetvédelmi feladatai.
Biztonságos, fenntartható és tiszta energia a Duna-medencében
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS (Cross compliance)
Dr. Kovács László Főtitkár
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Víz a lakásunkba.
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Magyarország: logisztikai központ
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
1993-as közoktatási törvény
Környezet és Energia Operatív Program Energetikai pályázatai
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, október 16.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Környezeti Kontrolling
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Lorem ipsum.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Balatonnal kapcsolatos projektek összefoglaló bemutatása
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
A gazdasági fejlettség mérőszámai
Energetikai Intézkedési tervek végrehajtása
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
Erdőtelepítések, fásítások támogatási lehetőségeinek várható alakulása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

Környezetvédelem és vízgazdálkodás A vízgazdálkodás fogalma, feladatai 1

Vízgazdálkodás A vízgazdálkodás a természet vízháztartásának a társadalom szükségleteivel való optimális összehangolására irányuló tervszerű, tudományos, műszaki, gazdasági és igazgatási tevékenység. 2

Vízgazdálkodás tudományos alapjai Hidrológia: vízzel foglalkozó tudományok összessége, a víz természetes körforgását vizsgáló tudomány Hidromechanika (hidraulika): a víz statikai és dinamikai jelenségeit vizsgáló tudományág Hidrotechnika: magában foglalja a vízszolgáltatással (vízfeltárás, vízkitermelés, vízkészletgazdálkodás, vízellátás), vízhasználattal (ivó-, ipari-, mezőgazdasági-, rekreációs-) és vízigényekkel kapcsolatos ágazati technológiák összessége 3

Vízgazdálkodás fő feladatai Társadalmi vízigény és a természetes hidrológiai adottságok közötti eltérés kiegyenlítése adott térségen belül (vízkészlet- gazdálkodás) Víz feltárása, kitermelése, elosztása, szállítása Használt víz összegyűjtése, kezelése, visszavezetése Víz minőségének és mennyiségének védelme Vízkárelhárítás (árvízvédelem, mederrendezés, erózió elleni talajvédelem, vízrendezés, talajcsövezés, káros szennyeződés elleni védelem) Vízi utak hajózhatóvá tétele Vízenergia hasznosítása Előbbiek érdekében műszaki létesítmények építése, fenntartása 4

Szakágazatok Árvízmentesítés és árvízvédelem Folyó- és tószabályozás Vízrendezés (hegy- és dombvidéki, síkvidéki és települési) Vízellátás, csatornázás Mezőgazdasági vízhasznosítás (öntözés, tógazdálkodás, hígtrágyaöntözés, szennyvíz és szennyvíziszap mezőgazdasági elhelyezése) Vízkészlet-gazdálkodás Vízgazdálkodás ágazatközi kapcsolatai 5

6

Vízgazdálkodás felosztása Ágazati vízgazdálkodás: A gazdaság ágazati egységeiben pl. mezőgazdaság, ipar vagy közlekedés stb. vizsgálja a víz felhasználásával és a vízkárok elhárításával kapcsolatos tevékenységeket. Területi (regionális) vízgazdálkodás: gazdaságilag, közgazdaságilag vagy vízrajzilag összefüggő területi bontásban vizsgálja a vízgazdálkodás területi feladatait. Üzemi vízgazdálkodás: egyes gazdálkodó egységekben (ipari, mezőgazdasági üzemekben) vizsgálja a víz termelésének, elosztásának, felhasználásának és elvezetésének folyamatait. 7

A hazai vízgazdálkodás főbb jellemvonásai Az Alföldön a lefolyástalan vagy elöntésnek kitett területek aránya nagy. Vízjárását a szélsőségek jellemzik: árvíz, belvíz és aszály A fajlagos felszíni vízkészlet az egyik legnagyobb Európában, de túlnyomóan külföldi eredetű. Az ivóvízellátás döntően a felszín alatti vizekre épül. A közműolló az egyik legnagyobb a kontinensen (és a kistelepülések helyzete lényegesen rosszabb, mint a városoké). 8

A hazai vízgazdálkodás főbb jellemvonásai Magyarország vízgazdálkodása alapvetően nemzetközi tényezőktől függ. Az ország területe szinte kizárólag osztott, több országhoz tartozó vízgyűjtőkből áll. A lefolyási viszonyok döntően a környező országok területhasználatától függenek. Az általános vízbőség ellenére a vízkészlet-gazdálkodás néhány térségben nehéz, amelyhez hozzájárul a kis vízfolyás sűrűség. A Duna és a Tisza völgye jelentősen eltér egymástól. Utóbbi nehezebb feladatot jelent 9

A hazai vízgazdálkodás főbb jellemvonásai A települések környezetében elszennyeződött a felső vízadó réteg. Felszíni vizeink közül a kis higítóképességűek minősége rossz. Sekély tavaink az eutrofizálódás különböző mértékű jeleit mutatják. A vízgazdálkodás fejlesztési költségei nagyok: a cselekvések ütemezése és a megfelelő finanszírozási formák megtalálása nagyon fontos. 10

Törvényi szabályozás A vizek Magyarországon állami tulajdonban vannak. Állampolgárokat, gazdálkodó szervezeteket vízhasználati jog illeti meg úgy, hogy közben ne veszélyeztesse a vízkészlet állapotát, ne korlátozza a többi vízfelhasználót. Vízügyi jog (vízjog) forrása: Környezetvédelemről szóló évi LIII. törvény Természetvédelemről szóló évi LIII. törvény Vízgazdálkodásról szóló évi LVII. törvény Hatálya kiterjed: Felszíni és felszín alatti vizekre, mederre, partra Vízügyi létesítményekre és azzal kapcsolatos tevékenységekre Vízhasználatra Mérésre, adatgyűjtésre, feldolgozásra, kutatásra, szolgálatra Vízkárelhárításra Fenti feladatokat elvégző személyekre 11

Törvényi szabályozás Feladatok: Állami feladatok (vízgazdálkodás országos koncepciójának kialakítása, végrehajtása, nemzetközi együttműködésből adódó feladatok ellátása, hatósági feladatok, vízrajzi tevékenység, stb.) Önkormányzati feladatok (vízi közművek működtetése, település ivóvízellátása, szennyvíztisztítás, csapadékvíz- elvezetés, vízkárelhárítás, stb.) Vízügyi igazgatóságok feladata (szakhatósági jogkör első fokon, létesítmények működtetése, vízjogi engedélyek kiadása, stb.) Vízgazdálkodási társulások feladata (helyi jelentőségű vízgazdálkodási feladatok) Egyének feladata (saját birtokon a vízzel kapcsolatos szabályok betartása) 12

Törvényi szabályozás évi LXXI. törvény a vízgazdálkodásról szóló évi LVII. törvény módosításáról a (EU-hoz való csatlakozás miatti jogharmonizáció) (2003. január 1-től) A közösségi cselekvés kereteinek meghatározásáról a víz- politika területén című 2000/60/EK Irányelv (Víz Keretirányelv - VKI) (2000. december 29-től) VKI hazai jogrendbe ültetése között 219/2004 kormányrendelet a felszín alatti vizek védelméről 220/2004 kormányrendelet a felszíni vizek védelméről 221/2004 kormányrendelet a vízgyűjtő gazdaságokról 13

Víz Keretirányelv Korábban az EU vízvédelmi politikája csak a víz minőségére és az azt szennyező anyagokra vonatkozott, amelyek keretében emissziós és imissziós határértékeket határoztak meg. A VKI együtt kezeli a vízminőség-védelmet a vízkészlet- gazdálkodással. Fontosabb elemei: a vízkészlet-gazdálkodást (felszíni és felszín alatti) a természetes ökológiai állapot védelmével, a vízmennyiség-gazdálkodást a vízminőség védelmével kell összehangolni. Tagállamoknak el kell készíteniük vízgyűjtő-gazdálkodási terveiket. Víz árába be kell építeni a tiszta víz előállításának költségeit. 14

Víz Keretirányelv céljai Megakadályozza a vízi ökoszisztémák és vizes élőhelyek további romlását, védi és javítja állapotukat. Előmozdítja a rendelkezésre álló vízkészletek hosszú távú védelmére alapozott fenntartható vízhasználatot. Fokozottan védi és javítja a vízi környezetet a kiemelten veszélyes anyagok bevezetéseinek megszüntetésével, a szennyező anyagok csökkentésével. Hozzájárul az árvizek és aszályok mérsékléséhez. 15