PÉCS az életminőség pólusa Stratégia PÉCS város fejlesztésére.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Kreatív ipar lehetőségei Pécs fejlődésében Dr. Síkfői Tamás Pécs Kistérségi Paktum.
Szakképzés a gazdaságban Dr. Síkfői Tamás Pécs Dr. Síkfői Tamás: Szakképzés a gazdaságban.
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
I NFORMÁCIÓS T ÁRSADALOM T ECHNOLÓGIÁI PÓLUS Dr Magyar Gábor BME
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Innovatív üzleti parkok fejlesztése az innováció és a vállalkozó szellem előmozdítása érdekében a Dél- Kelet Európai térségben FIDIBE.
A gazdaság változásai Globalizáció
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
RTM kínálatának alakítása
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Nyugat-dunántúli Régió
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
1 Szellemi tőke szerepe a tudástársadalom korszakában
„Kistérségi integrált projekttervek ” Szombathely,
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
A HULLADÉKGAZDÁLKODÁS FEJLESZTÉSE Farkas Endre Projekt Iroda vezető.
INNOAXIS IPA HUSRB/0901/2.1.3 APPLICATION ID: HU-SRB/0901/213/028 PROJECT TITLE: The borderline as an axis of innovation LEAD BENEFICIARY: Centre for Regional.
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
A Pécsi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
Pécs és térsége gazdasága Pólus és a K+F+I november 27. Dr. Síkfői Tamás.
Milyen Kamarát akarunk? A Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara legyen a gazdaságszervezés és irányítás valamennyi szintjének (kistérségi,
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
A Pécsváradi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 26. Baranya Megyei Önkormányzat.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
A Sásdi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 27. Baranya Megyei Önkormányzat.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
Előadás másolata:

PÉCS az életminőség pólusa Stratégia PÉCS város fejlesztésére

Meghatározás A versenyképességi pólus egy innovatív jellegű közös terv köré csoportosuló azon vállalatok, köz- és magán képzési és kutatási központok összes- sége, amelyek hatástöbblet elérése érdekében partnerségi kapcsolatban való részvételre kötelez- ték el magukat. A versenyképességi pólusok építőköveit három prioritás alkotja: –a partnerség; –a konkrét közös terv; –a nemzetközi láthatóság.

Kifejtés A Pécs pólus központi gondolata az emberhez, az emberi élethez, a – tágan értelmezett – egészség- hez kapcsolódó szolgáltatások nyújtása. Versenyképességi pólusunk üzenetét ezért az „életminőség” fogalmában jelöltük meg. Pécs generálója kíván lenni a Dél-Dunántúl új fejlődési pályára állításának, amelynek keretében –egészséges és kényelmesen lakható környezetben, –növekvő átlagéletkorú, –magas kulturális-, és környezeti szolgáltatási igényekkel rendelkező, –igényes, jómódú, az átlagosnál nagyobb fogyasztói kereslettel rendelkező népesség választja célterületnek vagy lakóhelynek a várost és a régiót.

PÉCS az életminőség pólusa a tartósan jól élhető/jól érezhető város és régió

tartósanjól élhető/jól érezhetőváros és régió fenntartható:  etikus  környezetbarát  gazdaságos  fejlődőképes célközönség:  letelepülők  az ezüst korosztály  fiatalok, tanulók  látogatók stratégiai elvek, kritériumok:  partnerség  közös tervezés és irányítás  hozzáadott érték  klaszterbe szerveződés  km-es körzetben  tovagyűrűző hatás  nemzetközi láthatóság  dinamizmus az életminőség szolgál- tatásai a fogyasztók igényei alapján:  városkép  természet, környezet, táj  turizmus, programok  lakás, szállás  egészségügyi szolgáltatások  kulturális szolgáltatások  képzési szolgáltatások Stratégiai iparágak: egészségipar, környezetipar, kulturális ipar Horizontális stratégiai célok: – innováció – informatika – képzés, tanulás

PÉCS az életminőség pólusa a tartósan jól élhető/jól érezhető város és régió Egészségipar KörnyezetiparKulturális ipar Innováció Informatika Képzés, tanulás

Köz-partnerség A Pólus kidolgozásának legfontosabb köz-szereplői: Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata; Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara; Baranya megyei Önkormányzat; Pécsi Tudományegyetem; MTA RKK Dunántúli Tudományos Intézet.

Ipari partnerség A jelenlegi struktúrában, területi szinten alig több mint kezdetleges: gyenge a belső kohézió és az együttműködés, a szellemi potenciál hasznosulása is a városon (régión) kívül valósulhat meg. A Pólus stratégiájának megvalósulása már együttes külső piacra lépést jelenthet. A meglévő ipari partnerségek erősítése az „iparok” egymásra épülésével, klaszterbe rendezéssel, együtt-működési megállapodásokkal, illetve a hiányzó kapcsolatok/hálózatok kialakítása biztosíthatja a Pólus növekedési energiáit.

Területi partnerség: a projektek helyszíne és kisugárzó hatása Pécs © 2005 Google – Imagery © 2005 Digital Globe Pécsi térség © 2005 Google – Imagery © 2005 Digital Globe Baranya © 2005 Google – Imagery © 2005 Digital Globe Dél-Dunántúl © 2005 Google – Imagery © 2005 Digital Globe Magyarország © 2005 Google – Imagery © 2005 Digital Globe Európa © 2005 Google – Imagery © 2005 Digital Globe Nemzetközi kapcsolatok © 2005 Google – Imagery © 2005 Digital Globe

Lehetőségek (előnyök) Piacképes kínálatot teremt. Összkomfortosabbá válik az emberi élet. Fejlődési pályára áll a város és térsége. Kiterjedt értelmet és tartalmat kapnak a város eddigi szlogenjei. A fejlődés szempontjából fontos területre fókuszál. „Szerves” fejlődést tesz lehetővé. Kiépülhet az a K+F és informatikai rendszer. A versenyképesség növelésével lehetővé teszi az eddigi depressziós jelleg megfordítását. Indukálja, inspirálja a fejlesztési ötleteket, a lehetséges partnerségeket és együttműködéseket.

Hátrányok (veszélyek) I. Megvalósítása és a környezeti feltételek alakulása politika-függő. A külföldi társadalombiztosítási rendszerek átalakítása akadályozhatja az egészség-turizmust, illetve az idősebb korosztálybeliek ide-települését. A tevékenységek jellegéből adódóan egyes projekteknél hosszú a megtérülési idő. Az ellentétes véleményű és/vagy ellenérdekű felek fellépése megkérdőjelezheti a törekvések legitimitását és megfelelőségét, akadályozhatja a megvalósítást.

Hátrányok (veszélyek) II. Ha a partnerség nem éri el a kívánt mértéket és eredményességet, felborulhat az együttműködés rendszere. A projektek egy része nem a termelőnél/szolgálta- tást nyújtónál, hanem máshol térül meg. Ha nem sikerül az érdekeltségeket egyeztetni (a forrásokat és hozamokat megosztani), a fejlesztések nem lesznek megvalósíthatók, működtethetők, fenntarthatók. A póluson kívüli szereplők jövőképe még tisztázatlan, ellenérdekeltségük korlátozhatja a Pólus sikerét.

Finanszírozás Teljes egészében állami (Pólus, ROP stb.) Részben-egészben EU finanszírozású projektek. Teljes egészében magán-, illetve banki forrásokból finanszírozott projektek. Vegyes finanszírozású projektek. PPP konstrukciók, pályázatok stb

Kapcsolódó kulturális ipar Kapcsolódó környezet- ipar Egészségipari termékek Egészségipari szolgáltatások Pólus-szerkezet Egészségügyi kutatás

A Pólus koordináló konzorciumának felépítése Konzorcium Integrátor és támogató szervezetek interfésze PÉCS az életminőség pólusa

Pécs az Életminőség Pólusa Kht. A „Pécs az életminőség pólusa” program megvaló- sítására létrejövő szervezet: Közhasznú Társaság. A Kht-t létrehozó szervezetek: Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata, Baranya Megyei Önkormányzat, Pécs-Baranyai Kereskedelmi- és Iparkamara, Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kara MTA RKK Dunántúli Tudományos Intézet mint a Pólus kidolgozásában és irányításában legfontosabb szerepet játszó közszereplők.

Pécs az Életminőség Pólusa Kht. A Kht. legfőbb szerve a taggyűlés, amelynek tevékenységében a társaság mind a négy tagja jogosult részt venni. Az ügyvezetést és egyben a társaság képviseletét a tagok köréből választott ügyvezetők látják el. A társaság működésének ellenőrzésére a Felügyelő Bizottság jogosult, jelen esetben kibővült személyi összetételben.

Pécs az Életminőség Pólusa Kht. A Kht. látja el a Pólus Irányító Testületének és Munkaszervezetének feladatait – a szükséges és indokolt személyi kiegészítésekkel. Így: A Felügyelő Bizottság tölti be az Irányító Testület szerepkörét (a szükséges személyi bővüléssel – további testületi tagok a fontosabb érdekeltek köréből, a 3 iparág, a képzési központok és a kutatói bázisok képviseletében); így az Irányító Testület fővel működhet. Az ügyvezetés látja el a Munkaszervezet feladatait, kiegészülve a projektgazdákkal (Projekt-teamek- kel), vagy azok képviselőivel.

Projektek Megvalósító Szervezetei EgészségiparKörnyezetiparKulturális ipar Kht. Közgyűlés és Felügyelő Bizottság Pólus Irányító Testület (Konzorcium) Koordinációs testületek Kht. Munkaszervezet Projektgazdák (Projekt teamek) Ügyvezetők Szakalkalmazottak KivitelezőkTőkejuttatók

A projektek keletkezése Ötletgyűjtés Ötlet-generálás Komplettírozás „Két kalap” Rendszerezés „Hiányzó” projektek Projekt-javaslatok Nyitottság

Kutatás, innováció Horizontális előfelté- telek Menedzsment és finanszírozás Élhető Város Pécs, az Életminőség Pólusa Élhető Város Pécs, az Életminőség Pólusa Láthatóság, összefogás KEg Dél-dunántúli Egészségipari Tudásközpont KEg Kreatív Kutatási Központ KKö Alkalmazott Versenyképességi Kutatóközpont HVi Város- üzemeltetés, infrastruktúra HIk Informatika, IKT HKf Képzés, humán fejlesztés FEg Egészségipari fogyasztás AEg Egészségipari alkalmazás TEg Egészségipari inkubálás, támogatás HTf Vállalkozások támogatása, finanszírozása P é c s P ó l u s K h t P a r t n e r s é g, s z i n e r g i a EgészségiparKulturális iparKörnyezetipar Egyetemi inkubációs hálózat TKö Környezetipari inkubálás, támogatás TKu Kultúraipari inkubálás, támogatás AKö Környezetipari alkalmazás AKu Kultúraipari alkalmazás FKö Környezetipari fogyasztás FKu Kultúraipari fogyasztás

Egészségipar Eg-Ku Idegenforgalom FEg. 6. Szigetvár Strandfürdő FEg 7. Mohácsi Termálfürdő FEg 8. Ormánsági Ökofürdő FEg 9. Helesfai Szabadidő Központ Eg-Kö Gyógyturizmus, wellness FEg 3. Harkányi Aquapark FEg 4. Abaligeti Gyógyszálló FEg 5. Orfűi Wellness FEg Egészségipari fogyasztás FEg 1. Egészségipari termékek gyártása FEg 2. Baldauf Szeretetotthon AEg Egészségipari alkalmazás AEg 1. Mozgászervi Klinikai Központ AEg 2. Meddőségi Centrum AEg 3. Parasport Centrum AEg 4. Ultrahang Centrum TEg Egészségipari inkubálás, támogatás TEg 1. Pannon Inkubátor-ház TEg 2. Biotechnológiai Innovációs Bázis TEg 3.  -program

Környezetipar FKö Környezetipari fogyasztás FKö 1. Tüzelőanyag cellák gyártása Kö-Ku FKö. 5. Karolina Öko-park FKö 6. Szafari Park Kö-Eg FKö 2. Alsó-Dunavölgyi ökoturizmus FKö 3. Mohács víziturisztika FKö 4. Mohács sziget zátonyköz rehabilitáció AKö Környezetipari alkalmazás AKö 1. Biomassza termelése és energetikai hasznosítása AKö 2. Hulladék, szennyvíz energetikai hasznosítása AKö 3. Depógáz hasznosítás AKö 4. Kökényi biogáz-üzem AKö 5. Komplex környezeti monitoring TKö Környezetipari inkubálás, támogatás TKö 1. Mecseki szén metán-hasznosítási lehetősége

Kulturális ipar AKu Kultúraipari alkalmazás AKu 1. A Balokány rehabilitációja AKu 2. Manufaktúra Negyed AKu 3. Regionális Filmalap AKu 4. Virtuális Múzeum AKu 5. Digitális anyakönyvtár Ku-Eg FKu 7. Pécs Wellness és Rekreációs Park Ku-Kö FKu 4. A siklósi vár rekonstrukciója FKu 5. Mecseknádasd faluház FKu 6. Villány rehabilitáció TKu Kultúraipari inkubálás, támogatás TKu 1. Zsolnay Kulturális Negyed TKu 2. Világörökségi Puffer Zóna TKu 3. Mediális Művészeti Kutatóintézet FKu Kultúraipari fogyasztás FKu 1. Nyomda-fejlesztés FKu 2. Komolyzenei hangversenyek FKu 3. Szabadtéri koncerthelyszín

Horizontális fejlesztési programok HTf Vállalkozások támogatása, finanszírozása HKf Képzés, humán fejlesztés HVi Városüzemelteté s, infrastruktúra HIk Informatika, IKT Előfeltételek HVi 1. Mintaváros, közlekedés HVi 2. Vízbázis üzemeltetés HVi 3. Távfűtés rekonstrukció HVi 4. Pécs Pólus Kht infrastuktúra HIk 1. Városok Háza – Internet HIk 2. Turisztikai információ HIk 3. Egészég- informatikai fejlesztések HIk 4. Döntéstá-mogató rendszerek HIk 5. Lakossági tájékoztató és ügyfél- szolgálati rendszerek HIk 6. Dél-Dunántúli Digitális Mintarégió HKf 1. Humán erőforrás-fejlesztés HKf 2. FSZ-kar HKf 3. e-learning HTf 1. Egyetemi inkubátor hálózat HTf 2. Kockázati tőkealapok

PÉCS az életminőség pólusa Készült: a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán