Virtuális? Közösség? A (szociológiai) közösségfogalmak értelmezésének lehetőségei virtuális kommunikációs színtéren Tavaszi Elköszönő Konferencia, Párkány,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Tudás, közösség, hatalom
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
A közszolgálati tartalom Konferencia a közmédiáról, Budapest június 16.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
és a legkevésbé teljes az
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
Bg.5 téma A biztosítási piac.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Az érvelés.
Hagyományos és internetes társadalmi mozgalmak a taxisblokád és az augusztus 20-i tűzijátékról lemondók Facebook csoportja alapján Országos Tudományos.
A multilaterális diplomácia sajátosságai
Metaverzum A jövő virtuális univerzuma. Videójátékok, virtuális világok, web 2.0, Földet ábrázoló online térképek kereszteződése Szimuláció és realitás.
Az iWiW platform Szabó Márton Origo Zrt.. Az iWiW számokban 4,3 millió regisztrált felhasználó Napi 1,2 millió egyedi felhasználó Az összes regisztrált.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Csoport, szervezet, hálózatok
4. Elmefilozófia.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása.
A pszichikumról általában
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
vizuális kommunikáció
Térképészet és térinformatika
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Autonómia és felelősségvállalás
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Tűt a szénakazalban: érték és tudás az Interneten Ropolyi László ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék 1518 Budapest, Pf. 32.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Informatikai alapfogalmak
A NYILVÁNOSSÁG HOGYAN ERŐSÍTI A TELEPÜLÉSEK KULTURÁLIS ÉLETÉT ? Molnár Aranka, március 25. Halmaj.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
KOMMUNIKÁCIÓS STRATÉGIÁK a társadalmi kommunikációban, avagy a közösség és a társadalom szintjén.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
A kommunikáció tényezői és funkciói
European Distance and E-Learning Network
Közösségfejlesztés.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
A piac és a piacgazdaság
12. óra Kenőpénz és korrupció.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Mindent lehet még jobban tenni
Előadás másolata:

Virtuális? Közösség? A (szociológiai) közösségfogalmak értelmezésének lehetőségei virtuális kommunikációs színtéren Tavaszi Elköszönő Konferencia, Párkány, május Bokor Tamás

Néhány bevezető gondolat - a témaválasztásról és az azt övező kérdőjelekről - a téma megismerésének formáiról - az elméletek mibenlétéről és hasznáról

A közösségfogalom áttekintése I. Hillery G. A. „Definitions of community: areas of agreement” című művében 94 féle közösség-definíciót sorol fel (1955). Hillery G. A. „Definitions of community: areas of agreement” című művében 94 féle közösség-definíciót sorol fel (1955). A formális közösségek elsődleges orientációja egy speciális, meghatározott cél, szemben a közösségi szervezetek orientációjának diffúz céljával. A formális közösségek elsődleges orientációja egy speciális, meghatározott cél, szemben a közösségi szervezetek orientációjának diffúz céljával. A kétféle szervezet azonban nem válik el egymástól teljesen, hiszen a hatékony működés érdekében a formális közösségeken belül kell, hogy működjenek nem szerepvezérelt viszonyok is. A kétféle szervezet azonban nem válik el egymástól teljesen, hiszen a hatékony működés érdekében a formális közösségeken belül kell, hogy működjenek nem szerepvezérelt viszonyok is. A nem territoriális közösségek esetében problémát jelent annak meghatározása, hogy ki tagja a közösségnek, és ki nem. (Warren 1978) A nem territoriális közösségek esetében problémát jelent annak meghatározása, hogy ki tagja a közösségnek, és ki nem. (Warren 1978) Szocietális közösség (Parsons 1988) - az egymást átható kollektivitások és kollektív lojalitások bonyolult hálózata, egy olyan rendszer, amelyre a funkcionális differenciáció és a szegmentálódás is jellemző. Szocietális közösség (Parsons 1988) - az egymást átható kollektivitások és kollektív lojalitások bonyolult hálózata, egy olyan rendszer, amelyre a funkcionális differenciáció és a szegmentálódás is jellemző.

A közösségfogalom áttekintése II. Az emberi akaratok sokféle viszonyban állnak egymással; minden ilyen kapcsolat kölcsönös hatást jelent, amennyiben az egyik oldal tesz vagy ad valamit, amit a másik fél elszenved vagy elfogad. E hatások azonban vagy olyanok, hogy a másik akarat és test fenntartására, vagy olyanok, hogy ezek elpusztítására irányulnak; tendenciájuk szerint igenlő vagy tagadó jellegűek. Minden ilyen viszony egységet hoz létre a sokaságban, vagy sokaságot az egységben. Az egység tehát támogatások, könnyítések és teljesítések olyan sora, amely állandó mozgásban van, és az akaratok, valamint az akaratokban kifejeződő erő megnyilvánulásainak tekinthető. Az emberi akaratok sokféle viszonyban állnak egymással; minden ilyen kapcsolat kölcsönös hatást jelent, amennyiben az egyik oldal tesz vagy ad valamit, amit a másik fél elszenved vagy elfogad. E hatások azonban vagy olyanok, hogy a másik akarat és test fenntartására, vagy olyanok, hogy ezek elpusztítására irányulnak; tendenciájuk szerint igenlő vagy tagadó jellegűek. Minden ilyen viszony egységet hoz létre a sokaságban, vagy sokaságot az egységben. Az egység tehát támogatások, könnyítések és teljesítések olyan sora, amely állandó mozgásban van, és az akaratok, valamint az akaratokban kifejeződő erő megnyilvánulásainak tekinthető. (Tönnies 2004) ’Közösségnek’ nevezzük a társadalmi kapcsolatot, ha a társadalmi cselekvést – az egyes esetben, vagy az esetek nagy átlagában – a résztvevők szubjektíve átérzett (érzelmi-indulati vagy tradicionális) összetartozáson alapuló beállítottsága jellemzi. ’Társulásnak’ nevezzük a társadalmi kapcsolatot, ha a társadalmi cselekvést racionálisan (érték- vagy célracionálisan) motivált érdekkiegyenlítődésen vagy ugyanígy motivált érdekkapcsolódáson alapuló beállítottság jellemzi. ’Közösségnek’ nevezzük a társadalmi kapcsolatot, ha a társadalmi cselekvést – az egyes esetben, vagy az esetek nagy átlagában – a résztvevők szubjektíve átérzett (érzelmi-indulati vagy tradicionális) összetartozáson alapuló beállítottsága jellemzi. ’Társulásnak’ nevezzük a társadalmi kapcsolatot, ha a társadalmi cselekvést racionálisan (érték- vagy célracionálisan) motivált érdekkiegyenlítődésen vagy ugyanígy motivált érdekkapcsolódáson alapuló beállítottság jellemzi. (Weber 1967)

Néhány szó a virtualitásról A posztmodern ideológia egyik legfontosabb törekvése, hogy elmosódottá tegye a realitás és a virtualitás közötti határvonalat. A hálózatban zajló tevékenységek legnagyobb része pontosan ezt a törekvést valósítja meg. A virtuális valóság különböző képződményei mindennapi életünk fontos szereplőivé válhatnak, sőt kialakulhatnak a hálózattól függő létformák. Tanúi lehetünk a netizenek létrejöttének és kiterjedt tevékenységének. A posztmodern ideológia egyik legfontosabb törekvése, hogy elmosódottá tegye a realitás és a virtualitás közötti határvonalat. A hálózatban zajló tevékenységek legnagyobb része pontosan ezt a törekvést valósítja meg. A virtuális valóság különböző képződményei mindennapi életünk fontos szereplőivé válhatnak, sőt kialakulhatnak a hálózattól függő létformák. Tanúi lehetünk a netizenek létrejöttének és kiterjedt tevékenységének. (Ropolyi László nyomán) A virtualitás megközelítésének kritikája: A virtualitás megközelítésének kritikája: - az állítás első felét alátámasztják a neten használt metaforák (web, site, smiley-k, mappák, linkek, etc.) - érdemes feloldani a „netizenek” és a „realitás polgárainak” (másképp: citizenek) dichotomikus ellentétét, mivel a két ágens-állapot nem választható el egymástól

A színtértől a virtuális színtérig (Kommunikációs) színtér: az a hely, ahol az ágens ágensként nyilvánulhat meg. Mindig ágenshez kötött. (Kommunikációs) színtér: az a hely, ahol az ágens ágensként nyilvánulhat meg. Mindig ágenshez kötött. Meghatározzák a tér- és időbeli körülmények, az esemény nyilvánossága, a résztvevők integráltsága (azaz hogy milyen módon és mennyire vannak figyelemmel egymásra). E tényezők az esemény valamely résztvevőjének (akár megfigyelőjének) értelmezési keretében adottak. Meghatározzák a tér- és időbeli körülmények, az esemény nyilvánossága, a résztvevők integráltsága (azaz hogy milyen módon és mennyire vannak figyelemmel egymásra). E tényezők az esemény valamely résztvevőjének (akár megfigyelőjének) értelmezési keretében adottak. Mindig az ágensek felkészültségére alapozva lehet megragadni a színtér leírását. Mindig az ágensek felkészültségére alapozva lehet megragadni a színtér leírását. Nem statikus tartály, hanem az ágensek felkészültségei által kifeszített tér. (Horányi 2008 nyomán) Nem statikus tartály, hanem az ágensek felkészültségei által kifeszített tér. (Horányi 2008 nyomán) Következtetés: a virtuális színteret nem érdemes misztifikálni. A virtuálisközösség-vizsgálatok során determináló erő helyett úgy célszerű felfogni az információtovábbító eszközöket, a kommunikációt elősegítő technikát, mint a kommunikáció színterének egyik meghatározó tényezőjét. Következtetés: a virtuális színteret nem érdemes misztifikálni. A virtuálisközösség-vizsgálatok során determináló erő helyett úgy célszerű felfogni az információtovábbító eszközöket, a kommunikációt elősegítő technikát, mint a kommunikáció színterének egyik meghatározó tényezőjét.

Kérdések a virtuális színtérről Az előbb vázolt felfogás tükrében melyek a jellemzői a „virtuális világnak” mint sajátos kommunikációs színtérnek? Az előbb vázolt felfogás tükrében melyek a jellemzői a „virtuális világnak” mint sajátos kommunikációs színtérnek? Miképpen viszonyul a „fizikai világ” ontológiája a „virtuális világéhoz”? Miképpen viszonyul a „fizikai világ” ontológiája a „virtuális világéhoz”? Vajon virtuálisként élik-e meg a virtuális színtéren zajló kommunikációt a virtuális közösségek tagjai? Vajon virtuálisként élik-e meg a virtuális színtéren zajló kommunikációt a virtuális közösségek tagjai? (Nem beszélve arról, amikor konfesszionális közösségek jelennek meg a virtuális térben…)

Virtuális színtértől a közösségig A szituáció fölötti uralom konkrét formája és így a létrejövő közösség jellege két „fél”, azaz a kommunikáló személyek és a kommunikációs (gépekkel formált) médium törekvéseinek közös eredőjeként alakul ki. A szituáció fölötti uralom konkrét formája és így a létrejövő közösség jellege két „fél”, azaz a kommunikáló személyek és a kommunikációs (gépekkel formált) médium törekvéseinek közös eredőjeként alakul ki. A számítógépek közvetítette kommunikáció (CMC) sajátossága A számítógépek közvetítette kommunikáció (CMC) sajátossága - az individualitás és - a szituáció feletti tökéletes emberi kontroll lehetősége. Hálólét: Hálólét: - eloszló, - nyílt, - virtuális közösségekre épülő emberi létforma. A benne résztvevők élethelyzetei itt-és-most szituációk láncolataként képzelendők el.

Az ember mint „közösségi lény” „Világos, hogy a jövőben nem elegendő megmaradnunk egyszerűen társas lénynek, koktélpartikon csevegni egymással és üzleti cserekapcsolatokba bonyolódni. Feladatunk – lényegi, súlyponti és életbevágó feladatunk –, hogy pusztán társas lényből közösségi lénnyé alakítsuk magunkat. Ezen az egyetlen módon biztosítható az emberi evolúció megmaradása.” (Howard Rheingold, 1995) „Világos, hogy a jövőben nem elegendő megmaradnunk egyszerűen társas lénynek, koktélpartikon csevegni egymással és üzleti cserekapcsolatokba bonyolódni. Feladatunk – lényegi, súlyponti és életbevágó feladatunk –, hogy pusztán társas lényből közösségi lénnyé alakítsuk magunkat. Ezen az egyetlen módon biztosítható az emberi evolúció megmaradása.” (Howard Rheingold, 1995) A WELL (The Whole Earth ’Lectronik Link) létrehozása, mint példaadás A WELL (The Whole Earth ’Lectronik Link) létrehozása, mint példaadás A nézetek kora túlhaladott, lényegi magva azonban nem: a virtuális közösségek fejlődése egyes szerzők szerint evolúciós folyamat az emberiség túlélése érdekében. A nézetek kora túlhaladott, lényegi magva azonban nem: a virtuális közösségek fejlődése egyes szerzők szerint evolúciós folyamat az emberiség túlélése érdekében.

Lényegi kérdések I. 1) Az internetes kapcsolatok szűk és specifikus határok között mozognak, vagy széles alapokra támaszkodnak? Milyen segítséget kaphat valaki egy virtuális közösségben? 2) Hogyan befolyásolja az internet az embereknek azt a képességét, hogy fenn tudnak tartani gyenge, kevésbé szoros kapcsolatokat, és új kapcsolatokat tudnak létrehozni? Miért segítenek az internethasználók azoknak, akiket alig ismernek? 3) Viszonzásra talál-e az interneten nyújtott segítség? Kialakul-e kötődés a virtuális közösségekhez, ami az elköteleződés, a szolidaritás és a kölcsönösség normáit megalapozza? 4) Milyen mértékben lehetséges erős, intim kapcsolatok kialakítása az interneten?

Lényegi kérdések II. 5) Hogyan hat egy virtuális közösségben való intenzív részvétel a „valódi világ” közösségeiben való részvételre? 6) Milyen mértékben növeli az internetezés a közösségi kapcsolatok sokféleségét? Segítik-e az ilyen sokrétű kapcsolatok a különböző heterogén csoportok integritását? 7) Mennyiben befolyásolja az internet felépítése a virtuális közösségek természetét? Mondhatjuk-e azt, hogy a virtuális közösségek szorosan összetartó csoportok (mint egy hagyományos falusi közösség), vagy inkább laza szövésű hálók? Hasonlítanak-e a virtuális közösségek az „igazi” közösségekre? A virtuális közösségek különálló egységek, vagy integrált részei az emberek hétköznapi közösségeinek?

Megköszönöm a figyelmet, a szekcióelőadások után várom a kérdéseket!