2. tétel. Az Ön vállalatánál felmerült az EDI alkalmazása, amely bevezetése előtt azonban a cég vezetése szeretne pontos információkkal rendelkezni ennek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Elektronikus kereskedelem
Advertisements

LogControl Raktármenedzsment
Hálózati és Internet ismeretek
ISO International Standards Organisation OSI Open System Interconnection ISO International Standards Organisation OSI Open System Interconnection Ez a.
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
A kommunikáció.
Az internet és a web A HTML alapjai.  „Úgy gondoljuk, hogy a világpiacon talán öt darab számítógépet tudnánk eladni.” (Thomas Watson, az IBM elnöke,
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
INTERNET.
Hálózatok.
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
First Line e-Számlacentrum Integráció Vállalatirányítási rendszerekkel
Értékesítési csatornák
Beszerzés K&N Sportlégszűrők
Költséghatékonyság házunk táján Mátyásföldi Imre LogControl Kft. Kontrolling a gyakorlatban.
küldés.
OSI Modell.
Adatátvitel. ISMERTETŐ 1. Mutassa be az üzenet és csomagkapcsolást! Mi köztük az alapvető különbség? 2. Melyek a fizikailag összekötött és össze nem kötött.
Logisztika 6.előadás.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Egységes egészségügyi információrendszer
Az e-kereskedelem (e-business)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
E-beszerzés Bravo csoport.
III. A logisztika jövője
Számítógéppel segített minőségbiztosítás (SPC és SQC)
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Elektronikus kereskedelem
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A minőség céljai #1  A minőség szabványos megfogalmazása (ISO 9000:2000): A minőség annak a mértéke, hogy mennyire.
Szoftverminőség biztosítása célok, dokumentációk, a minőség költségei Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009.
Hálózati és Internet ismeretek
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Adatkapcsolati réteg.
Az Abilities projekt és turisztikai eredményei Hargitai Ferenc - MATISZ ABILITIES Workshop Budapest, november 21.
Magyar Turisztikai Tartalomtár. Célok 1. olyan teljes körű turisztikai adatbázis és a belőle táplálkozó portálrendszer megteremtése, amely tartalmazza.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Az elektronikus levelezés a számítógép-hálózatok klasszikus szolgáltatása, az Internet alkalmazásának egyik legnépszerűbb formája. Szövegen kívül lehetőség.
Az elektronikus kereskedelem formái. B2B (business to business) A B2B piacoknak három típusát különböztethetjük meg: a vevők által létrehozott, az eladók.
Globális azonosítási és kommunikációs szabványok
Informatika és a gázszolgáltatás. Informatika a gázszolgáltatásban. –Ügyvitel Könyvelés Nyilvántartás Számlázás –Elosztói rendszerüzemeltetés Üzemviteli.
Hálózati alapismeretek
A kommunikáció.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Fekete Vivien Galambos Edit
Számítógép hálózatok.
Az elektronikus üzletvitel logisztikája Kiss Norbert Heller Farkas Főiskola 2005.
Hálózatok a mai világban
Kommunikáció.
A Magyar Telekom csoport e-számla megoldásai „Elektronikus számlázás – MOST!” konferencia március 7.
Hálózati protokollok és szabványok
A Lear Corporation a Fortune 500-as listában felsorolt vállalat, amelynél tehetséges alkalmazottak sokszínű csapatai világszínvonalú termékeket terveznek.
Termék vagy szolgáltatás értékesítése. Bevezetés Röviden mutatkozzon be, és mutassa be munkatársait. Ismertesse azt a terméket vagy szolgáltatást, amelyet.
LOGISZTIKA ÉS GLOBALIZÁCIÓ. Logisztika és globalizáció A piacok globalizálódásának következménye: - nemzeti piacok szükségletét lényegesen meghaladó termelési.
Beszerzések hatékonyság növelése
Kommunikáció a hálózaton
11. tétel.
9. tétel.
EDI alapú számlázás - magyarországi bevezetési lehetőségek
Lear Corporation Magyarország Kft.
Operatív menedzsment és versenyképesség
8. tétel.
BPR – Business Process Reengeneering
Az elektronikus levelezés a számítógép-hálózatok klasszikus szolgáltatása, az Internet alkalmazásának egyik legnépszerűbb formája. Szövegen kívül lehetőség.
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Internet és kommunikáció
Elektronikus számlázás Kiút a paradicsomból
Az INTEGRÁLT RENDSZER Több egymáshoz kapcsolódó, egymást kiegészítő biztonsági rendszer összessége, szoftver és hardver elemekből felépítve.
Előadás másolata:

2. tétel

Az Ön vállalatánál felmerült az EDI alkalmazása, amely bevezetése előtt azonban a cég vezetése szeretne pontos információkkal rendelkezni ennek lehetőségeiről és feltételeiről. Értékelje az EDI által nyújtotta előnyöket a vállalati rendszerek közötti kapcsolat hagyományos módszerével szemben, továbbá tájékoztassa feletteseit, milyen feltételei vannak az elektronikus adatcsere kialakításának. Információtartalom vázlata Az EDI alkalmazásának feltételei EDI szabványok Az EDI szoftver feladata Az értéknövelt hálózat szolgáltatás funkciói Az EDI alkalmazásából származó előnyök

EDI, Electronic Data Interchange Az elektronikus adatcsere (EDI, Electronic Data Interchange) vállalatok számítógépes felhasználói rendszerei közötti közvetlen, emberi beavatkozás nélküli kapcsolat, üzleti adatok cseréje céljából. Mi hívta életre? Létrehozására többek között azért volt szükség, mert a vállalati rendszerek közötti kapcsolat hagyományos módja nagymértékben papírra volt alapozva, és ez számos problémát hordoz magában. nagy az időigény, gyakori az elírás stb. Gondoljunk a rendelésekre, árajánlatkérésekre, rendelés visszaigazolásokra, és az összes korábban kizárólag papíron történő kommunikációra. Időközben a számítógépek megjelenése és képességeiknek gyors gyarapodása technikailag lehetővé tette a számítógépek közötti adattovábbítást, a számítógépek közötti hálózaton való elektronikus kommunikációt.

EDI alkalmazásának feltételei, szabványai EDI alkalmazásának feltételei: Ki kellett alakítani az adatcsere-szabványokat, el kellett készíteni a működéshez szükséges szoftvereket, és el kellett terjeszteni a kommunikációs eszközöket. Az EDI-szabványok: Határozzák meg azokat az eljárásokat és formákat, amelyek során létrehozzák a papír adathordozón megjelenő adatok elektronikus megfelelőjét. Jelenleg több EDI-szabvány van használatban, amelyek közül az EDIFACT (EDI for Administration, Commerce and Transportation, elektronikus adatcsere az adminisztráció, a kereskedelem és a szállítás részére) az egyetlen nemzetközileg elfogadott szintaktikai szabvány. Ezt a szabványt 1985-ben fogadták el, egyesíti a korábbi amerikai és európai szabványok legjobb tulajdonságait. Mostanra az iparban, az egészségügyön belül, a statisztikai adatszolgáltatásban, a turisztikai szolgáltatásban az EDIFACT vált egyeduralkodóvá.

UN/EDIFACT United Nations Electronic Data Interchange For Administration, Commerce and Transport Az EDIFACT egy speciális célú leíró nyelv. Minden üzenet egy borítékból áll (envelope) amit akár egy levélborítékként is elképzelhetünk. Ez a boríték UNB és UNZ szegmensekből áll. A szabvány egyesíti a szintaxist, (az üzenet létrehozásának szabályait), és azokat a technikai jellegű szabályokat, amelyeket követni kell az üzenet kialakításakor. Az adatátvitel kötegelt, az adatsorozat meghatározott kódolás szerint karakterhalmaz elemeiből épül fel, az üzenetek strukturáltak. A szabvány tartalmazza a szótárakat, amelyek magukba foglalják az üzenetet és az üzenet építőelemeit (szegmens, adatelem, kód). Az üzenetek formáját szakértők tervezik meg a felhasználó egyetértésével. Erre a célra nemzeti és nemzetközi taná­csok működnek. Új üzleti funkciók megjelenése esetén módosulnak a szótárak.

CEFIC – Vegyipar EANCOM – Iparcikkgyártás és kereskedelem EDIBDB – Építő- és építőanyagipar EDIFICE – High Tech EDIFOR - Szállítmányozás EDIFURN – Bútoripar és Bútorkereskedelem EDIGAS - Gázszállítás EDILEKTRO - Elektromos gépipar és kereskedelem EDILIBE – Könyvkereskedelem EDITEC - Fürdőszoba-berendezések, vízszerelő anyagok EDITEX – Textilipar EDITRANS - Közlekedés EDIWHEEL - Autógumi és futómű előállítók (AdHoc EDI) ETIS - Telekommunikáció (elsősorban számlázás) ODA/ODIF - Általános dokumentumformátumok ODETTE - Autóipar, autóipari beszállítók RINET - Biztosítás - Áram- és gázszolgáltatók

EDI szoftver, szolgáltatás Az EDI-szoftver feladata kettős: Kódolás felhasználói szoftvertől érkező és továbbításra szánt üzeneteket szabványos formára hozása. Dekódolás az adatátvitel eredményeként beérkezett, szabvány szerinti üzenetek át­alakítása a felhasználói szoftver által feldolgozható formára. Az EDI szolgáltatás legfontosabb eleme a kommunikációs alrendszer, amely lehetővé teszi az üzleti dokumentációk elektronikus úton történő továbbítását. Azok a vállalatok, amelyek EDI kapcsolatot létesítenek nagyon sok partnerrel kerülhetnek kapcsolatba. Azért, hogy ne kelljen minden partnerrel közvetlen vezetékes kapcsolatot kialakítani a vállalatok igénybe veszik a telekommunikációval foglalkozó cégek értéknövelt hálózati szolgáltatásait.

Az értéknövelt hálózati szolgáltatás funkciói elektronikus postahivatal, – fogadja az elektronikus üzenetet (pl. megrendelés, számla, rendelés visszaigazolás), – értelmezi a küldemény címét, amely az EDI üzenetborítékján olvas­hat, majd ennek alapján, – elhelyezi a címzett postaládájában, ahonnan a fogadó fél, a címzett kiolvashatja az üzeneteit. biztosítja a biztonságot, hiszen a küldött üzleti dokumentumok fontos információkat tartalmaznak, ezért a magas szintű biztonság jogos elvárás, auditálja a rendszert, mert a biztonsághoz az átvitel és a kezelő szoftver megbízhatósága is fontos.

Az értéknövelt hálózati szolgáltatás funkciói Idő- és pénzmegtakarítás Nincs szükség a vállalati felhasználói rendszerek közötti ismételt adatbevitelre, ennek következtében a hiba gyakorlatilag teljesen megszűnik. Javul a felhasználói kiszolgálás A logisztikai dokumentációk gyors és hibamentes továbbítása elősegíti például a rendelések gyors teljesítést, amely hozzájárul a vevői igények magasabb szinten való kielégítéséhez. Lehetőség az üzleti folyamatok gyorsítására. A vállalat versenyképessége javul a gyors és rugalmas logisztikai rend­szeren keresztül. Javul a pénzforgalom.

A fejlett rendszerekben a szállítók a kereskedelmi cégtől nem a megrendelést várják és kapják a hagyományos módon, hanem a szállítók követik az áruházban lévő készleteket, és megfelelő időben gondoskodnak a feltöltéséről. A szállító EDl-n keresztül kapja meg a szükséges adatokat, illetve a számlát is ugyanezen az úton küldi, így lehetőség van az üzleti folyamatok gyorsítására, a JIT (Just in Time) alkalmazására a gyártásban és az ellátásban. A vállalat versenyképessége javul a gyors és rugalmas logisztikai rendszeren keresztül.

Linkek interchange#UN.2FEDIFACT interchange#UN.2FEDIFACT

pontok Az EDI alkalmazásának feltételei EDI szabványok Az EDI szoftver feladata Az értéknövelt hálózat szolgáltatásfunkciói Az EDI alkalmazásából származó előnyök