Könyvtárak a tudásért és a közösségért a 2014-2020 időszakban Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkárság Közgyűjteményi Főosztály.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Advertisements

Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
„Adj egy esélyt!” Sajtónyilványos projektzáró rendezvény Fekete Gabriella projektmenedzser.
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Nemzeti Tehetség Programról Budapest, március 24. Dr. Szvathné Dr. Szalay Márta mb. tudományos és szakmai főigazgató-helyettes.
Szász Anikó 70/  Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP)  Vidékfejlesztési Program (VP)  Terület-
„KAPASZKODÓ” SZOCIÁLIS BÖRZE november 24. Szakmai programok és kihívások az FSZK jelenében és jövőjében.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Pályázati lehetőségek Nagy Réka Közművelődési és kulturális intézmények pályázati lehetőségei.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
PARTNERSÉGI MONITORING BIZOTTSÁG TÁJÉKOZTATÓ AZ LHH PROGRAMOK FOLYTATÁSA JÚNIUS 10.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
„Az én könyvtáram” a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek A könyvtári fejlesztéseket bemutató programismertető Fodor Péter előadása 2017.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Az EGT és Norvég Alapok ( ) eddigi eredményei
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Kispálné Horváth Mária
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Intézményvezetői célkitűzések
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Célegyenesben vagy a rajtvonalnál?
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Pályázati lehetőségek
Előadás másolata:

Könyvtárak a tudásért és a közösségért a időszakban Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkárság Közgyűjteményi Főosztály Sörény Edina vezető tanácsos Debrecen, május 12.

Tartalom Szakmai irányítás - megújuló jogszabályok - Megújuló hazai támogatási rendszer Könyvtárak a tudásért és a társadalmi felzárkózásért – Tudásforrás program Uniós fejlesztési célok és források

Jogszabályváltozások évi CXL. törvény ▫54.§ (1) h pont: a könyvtár elnevezés alapkövetelmény ▫54. § (2) a miniszter jegyzéket vezet a könyvtárakról ▫54. § (3) nyilatkozattételi kötelezettség ▫55. § (1) alapfeladatok jelentős bővülése: ▫az elektronikus könyvtári dokumentumok elérhetősége, ▫a könyvtárhasználókat segítése az információs műveltség elsajátításában, ▫részvétele az egész életen át tartó tanulás folyamatában, ▫szolgáltatásait a könyvtári minőségirányítás szempontjait figyelembe véve szervezi. ▫66. § a megyei könyvtárak állami feladatai

A nyilvános könyvtárak jegyzékének vezetéséről szóló 120/2014. (IV. 8.) Korm. rendelet Bővülő adatsor Nyilatkozatok számának bővítése – fenntartói támogatás megerősítése Helyszíni ellenőrzés a felvétel előtt A Jegyzéken lévő könyvtárak szakértői szintű ellenőrzése

5/2014. (I. 24.) EMMI rendelet a települési önkormányzatok könyvtári, közművelődési és múzeumi feladataihoz nyújtott támogatások részletes szabályairól Megyei könyvtárak önálló támogatása ▫Felhasználási kötöttségekkel: 10%, 1 fő továbbképzése, nemzeti programok Települési könyvtári és közművelődési támogatás :1140 Ft/fő – elszámolási kötelezettség 10% -10 % megkötés KSZR támogatás – megemelkedett összeggel! ▫Felhasználás: a 39/2013.(V.31) EMMI rendelet alapján

9/2014. (II. 3.) EMMI rendelet a könyvtári és a közművelődési érdekeltségnövelő támogatás, valamint a muzeális intézmények szakmai támogatásának évi szabályairól Rövidebb határidők – gyorsabb kifizetés Megújuló módszer – a támogatási összeg megállapítása 30%-os átjárhatóság továbbra is

30/2014. (IV. 10.) EMMI rendelet az országos múzeum, az országos szakmúzeum, a nemzeti könyvtár, az országos szakkönyvtár és az állami egyetem könyvtárának kiemelt feladatairól Előkészületben: ▫ a múzeum, valamint az országos szakkönyvtár és a megyei könyvtár éves munkatervéhez szükséges szakmai mutatókról szóló EMMI rendelet

A fejlesztések megvalósításának feltételei Elfogadott stratégia Megfelelő szakmai ismeretekkel és motiváltsággal rendelkező szakemberek Politikai szándék és akarat (Kormányzati döntés az Európai Uniós Operatív programokról) Megfelelő finanszírozási forrás

A könyvtári stratégia fő irányai A könyvtárak társadalmi szerepvállalásának erősítése 2.A könyvtári rendszer hosszú távú működésének fenntartása és innovatív fejlesztése 3.Korszerű, felhasználó-központú, versenyképes országos könyvtári szolgáltatások fejlesztése, széleskörű jogszerű elektronikus hozzáférés biztosítása 4.A könyvtáros szaktudás folyamatos megújításának és elismerésének biztosítása

A fejlesztések kontextusa Országos Egy-egy területre ( régió, megye, város) vonatkozó Egy-egy könyvtárra és vonzáskörzetére vonatkozó Egy-egy könyvtári területre vonatkozó A könyvtári szakemberre vonatkozó

Eredmények: 6,8 Mrd Ft igény 5,1 Mrd támogatás 11,5 Mrd Ft igény és 8,5 Mrd Ft támogatás

Stratégiai keretek: a Partnerségi Megállapodás és Operatív programok Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program (RSZTOP) Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) Közigazgatás és Közszolgáltatás Fejlesztés Operatív Program (KÖFOP) Intelligens Közlekedésfejlesztési Operatív Program (KOP) Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) Terület- és Területfejlesztési Operatív Program (TOP) Vidékfejlesztési Program (VP) - EMVA

Hétéves kerete: 884,9 Mrd Ft

Az EFOP prioritási tengelyei Prioritási tengelyFinanszírozó alap 1. Társadalmi együttműködés erősítéseESZA: 36,8 % 2. Infrastrukturális beruházások a társadalmi együttműködés erősítése érdekében ERFA: 19,6 % 3. Gyarapodó tudástőkeESZA: 25,5 % 4. Infrastrukturális beruházások a gyarapodó tudástőke érdekében ERFA: 16, 9% 5. Pénzügyi eszközök alkalmazása a társadalmi együttműködés erősítése érdekében, valamint társadalmi innováció és transznacionális együttműködések ESZA: 1,2 %

prioritás: Társadalmi együttműködés erősítése Intézkedések: 1. Aktív közösségi szerepvállalás és önkéntesség fejlesztése Az idősek tevékeny életmódjának, a nemzedékek közötti együttműködés segítése Társadalmi együttélés erősítése (pl. anti-diszkriminációs és multikulturális programok) A család társadalmi szerepének megerősítése, továbbá a gyermekek és fiatalok képességeinek kibontakoztatása Gyermeket sújtó szegénység felszámolását célzó programok és szolgáltatások fejlesztése 2. A szegénység és hátrányos helyzetek átöröklődésének megakadályozása (Biztos Kezdet stb.)

3. prioritás: Gyarapodó tudástőke 3.2 intézkedés: A neveléshez és képzéshez való hozzáférés biztosítása a nem formális és informális tanulási formákon keresztül A korai iskolaelhagyás csökkentése kompetencia- és személyiségfejlesztő programokkal A köznevelés eredményességének és hatékonyságának növelése a nem formális és informális tanulási alkalmakkal Alapkompetenciák fejlesztése érdekében az egész életen át tartó tanulásban való részvétel növelése a nem formális és informális tanulás eszközeivel

1. A korai iskolaelhagyás csökkentése kompetencia- és személyiségfejlesztő programokkal és szolgáltatásfejlesztéssel „ESÉLYTEREMTÉS” Cél: kompetencia- és személyiségfejlesztő, tehetséggondozó, készségfejlesztő, a kulturális intézményekben lévő tudásvagyon megismerésén alapuló, a kreatív iparokat, a pályaorientációt támogató tanulási programok, foglalkozások kialakítása a veszélyeztetett és hátrányos helyzetű célcsoportoknak, valamint a kapcsolódó szolgáltatások fejlesztése a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók felzárkózási esélyeinek növelése, egyénre szabott fejlesztése, képességeik kibontakoztatása (tanodák, illetve tanoda típusú fejlesztések révén) a fejlesztés eredményeinek és a létrejött jó gyakorlatoknak a terjesztése, a korai iskolaelhagyásra vonatkozó egyedi megoldások összegyűjtése, a köznevelésben történő megjelenésük elősegítése

2. A köznevelés eredményességének és hatékonyságának növelése a nem formális és informális tanulási alkalmakkal „PARTNERSÉG” Cél: a gyermekek számára átfogó kompetencia- és készségfejlesztés, az iskolai oktatást kiegészítő, ahhoz illeszkedő tanórán kívüli programok fejlesztése múzeum- és könyvtárpedagógiai programok, biblioterápiai foglalkozások, az olvasási és digitális kompetenciák fejlesztése, szövegértést fejlesztését támogató nem formális tanulási formák, foglalkozások kialakítása, meseterápia; tehetséggondozás, kreatív készségek fejlesztése, művészetpedagógiai, valamint drámapedagógiai foglalkozások fejlesztése; a fogyatékkal élők tanuláshoz történő hozzáférésének növelése; anyanyelvi- és viselkedéskultúra fejlesztését támogató programok; ismeretterjesztés, egészségnevelési, mozgásfejlesztő és környezeti nevelési programsorozatok.

3. Az alapkompetenciák fejlesztése érdekében az egész életen át tartó tanulásban való részvétel növelése a nem formális és informális tanulás eszközeivel „MEGÚJULÁS” Célok: kompetenciafejlesztés, esélyteremtés az egész életen át tartó tanulás révén, korosztálytól függetlenül az élethosszig tartó tanulást támogató szolgáltatások fejlesztése az új szakmai feladatok ellátása érdekében korszerűen képzett humánerőforrás és az új szolgáltatásoknak megfelelő intézményi szervezet fejlesztése (közgyűjteményi dolgozók továbbképzése, módszertani fejlesztések és koordinációs tevékenységek, hálózatosodás).

4. prioritás: Infrastrukturális beruházások a gyarapodó tudástőke érdekében Közoktatás infrastrukturális fejlesztése Oktatást és képzést szolgáló kulturális intézményi fejlesztések Könyvtári, múzeumi és közművelődési infrastruktúra fejlesztése, tanulási- oktatási terek, kreatív terek kialakítása, bővítése Felsőoktatás infrastrukturális fejlesztése Felsőoktatási közgyűjteményi intézmények: tudásbázis, könyvtár, közgyűjteményi szolgáltatásokat bővítő és modernizáló beruházások, az open access publikálási és tanulási formák infrastrukturális alapjainak megteremtése

5. prioritás: Pénzügyi eszközök alkalmazása a társadalmi együttműködés erősítése érdekében, valamint társadalmi innováció és transznacionális együttműködések Társadalmi befogadást elősegítő visszatérítendő támogatások nyújtása hátrányos helyzetű emberek számára Társadalmi innováció és transznacionális együttműködések ▫Kulturális intézmények és civil szervezetek hálózati együttműködése a multikulturális sokszínűség megóvása és ápolása, az együttműködések tartalmának kibővítése, erősítése érdekében (HACS)

Köszönöm a figyelmet!