Társasági adó 2015-2016. Civil szervezetek adózása Tao tv. 9.§, 20.§, 29/A.§ (14), 6.sz. mell. A) része Civil tv. (2011. évi CLXXV.) 2.§ 1., 11. pontja,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pénzforgalmi elszámolás [2012. évi CXLVI. tv. Áfa tv. XIII/A. fejezet]
Advertisements

Pénzintézeti cash-flowk
HAJDU & MENYHEI ÜGYVÉDI IRODA
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
A látvány-csapatsportágak támogatásához kapcsolódó társasági adó kedvezmény szeptember 16. Hadas Ildikó mob:
Készítette: Czapkó Tiborné
A civil szervezetek működését szabályozó jogi környezet kihívásai a gyakorlat szemszögéből.
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
Civil szervezetekre vonatkozó adózási szabályok
Dr. Budai Péterné adótanácsadó Mentor Közhasznú Alapítvány
1 Törvényi szabályozás  Az egyes adótörvények és az azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló évi XXXV. törvény  A közteherviselés rendszerének.
Szja célja adókötelezettség jellemzői hatály illetőség teljes körű és korlátozott adókötelezettség adókötelezettség keletkezése belföldi illetőségűek.
Adózási alapismeretek 4. konzultáció Társasági adó
Társasági adó és osztalékadó évi LXXXI. tv..
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
Az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló évi XLIII. törvény
Szolgáltató adóhatóság 2009’ Bevallások egyszerűsítése Elektronikus szolgáltatások bővítése TEÁOR és szakmakód konverzió Sajtótájékoztató február.
Adózási alapismeretek 3. konzultáció Személyi jövedelmadó
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
A HELYI IPARŰZÉSI ADÓVAL KAPCSOLATOS ELJÁRÁSI SZABÁLYOK JANUÁR 1. NAPJÁT KÖVETŐ VÁLTOZÁSAI.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Társasági adó bevallás 0928-as, 0929-es bevallás a évi társasági adóról, a különadóról, a hitelintézeti járadékról, valamint az energiaellátók jövedelemadójáról.
Társaságiadó-bevallás
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény változásai
Társasági adó és osztalékadó
Társasági adó évi CC. törvény
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Társasági adó évi LXXXI. törvény (Tao. tv. ) a 2011
Szolnok, február 22. Összeállította: Dr. Túróczi Imre Forrás: NAV Információs levelek 13. szám.
Vagyon-, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem Mezőgazdasági tevékenység adózása az Szja-ban.
Tőkejövedelmek adózása
Önkormányzati adóigazgatás aktualitásai március 4.
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
2010. évi XCIV. törvény az egyes ágazatokat terhelő különadóról.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
Az áfa-törvény jövő évi változásai
2012. évi adótörvény változások. Az adótörvényeket módosító törvények évi CLVI. törvény az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények.
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló évi LXXXI
A kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló évi CXLVII. törvény (Katv.) Készítette: Czapkó Tiborné Tájékoztatási Osztály.
A pénzügyi lízing lényege, számviteli kezelése
Számviteli törvényváltozások évi várható változások (1/4) USA $-ban könyvvezetés, USA $-ban könyvvezetés, ( vállalkozó döntését Számviteli Politikájában.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló évi LXXXI. törvény változásai Készítette:Czapkó Tiborné Tájékoztatási Osztály.
Horváth Dávid Nemzeti Adó- és Vámhivatal. * Időszakos elszámolású ügyletek teljesítésének időpontja * Levonási jog érvényesítésének módja * Sertéshús.
Személyi jövedelemadó 1+1% felajánlása, fogadása Simon Réka adóügyi ügyintéző NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága Eljárási Osztály Eger, április.
2014. évi társasági adó törvény változások Készítette: Juhász Ágnes.
Családbarát adórendszer Magyarországon Tamásné Czinege Csilla NAV Adószakmai Ügyekért Felelős Szakmai Helyettes július 5.
Bevalláshoz kapcsolódó jogszabály módosítás Készítette: Pestuka Gabriella Osztályvezető NAV Csongrád Megyei Adóigazgatósága.
Szakképzési hozzájárulás legfontosabb szabályainak változása, az éves elszámolással kapcsolatos tudnivalók 2014.
CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS Ferenczi.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Láncügyletek áfa kezelése szeptember 19.. Láncügylet Definíció: ugyanazon termék több alkalommal történő továbbértékesítése oly módon, hogy a termék.
Adózói fórum – A végelszámolás számvitele „röviden” Kovács Lajos
Pénzforgalmi elszámolás az általános forgalmi adóban.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Változások a Társasági adóban (Ferenczi Szilvi). 10%-os kedvezményes kulcs alkalmazásának feltétele – 19. § (3) d)  Rendezett munkaügyi kapcsolatok pontosítása,
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
KATA – KIVA, EVA évi CXLVII. Tv évi XLIII. tv.
Egyéni vállalkozásból származó jövedelem adózása Mezőgazdasági kistermelők adózása TB járulékok.
A társasági adó és az osztalékadó Törvényi háttere: évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalék adóról.(rövidítve:Tao.) A törvény célja:
Társasági adó Évi LXXXI törvény.
Az első házasok kedvezménye
2012. évi CXLVII. Tv évi XLIII. tv
PÉLDÁK.
NEMZETKÖZI SZÁMVITEL I.
Badak Béla okl. könyvvizsgáló
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

Társasági adó

Civil szervezetek adózása Tao tv. 9.§, 20.§, 29/A.§ (14), 6.sz. mell. A) része Civil tv. (2011. évi CLXXV.) 2.§ 1., 11. pontja, §, 75.§ (19) a évben kezdődő adóévi adókötelezettség megállapítása során még a január 1-jén hatályos rendelkezéseket is figyelembe lehet venni

Civil szerveztek adózása Mi minősül cél szerinti/közhasznú, valamint a vállalkozási tevékenységnek? Az új rendelkezések alapján a Civil tv. szabályozza. A minősítés az adózás tekintetében is irányadó. Tao. tv. 6. sz. melléklet A) része (kedvezményezett tevékenységek) Az alapítvány, a közalapítvány és az egyesület esetében: adóalap = vállalkozási tevékenység AEE-e = = a Civil tv. szerinti gazdasági- vállalkozási tevékenység AEE-e

Civil szervezetek adózása Gazdasági-vállalkozási tevékenység: a jövedelem- és vagyonszerzésre irányuló vagy azt eredményező, üzletszerűen végzett tevékenység, kivéve az adomány elfogadása a létesítő okiratban meghatározott cél szerinti tevékenységet (ideértve a közhasznú tevékenységet is) a pénzeszközök betétbe, értékpapírba, társasági részesedésbe történő elhelyezését az ingatlan megszerzését, használatának átengedését átruházását

Civil szervezetek adózása (bevételek) Az alapcél szerinti/ közhasznú tevékenység tekintetében elkülönítve kell kimutatni többek között: alapcél szerinti tevékenységhez kapott támogatást, adományt a kizárólag, illetve a részben az alapcél szerinti (közhasznú) tevékenységet szolgáló dolog, jog átruházásának ellenértékét, illetve átengedésének ellenértékéből a dolog, illetve a jog korábbi alapcél szerinti (közhasznú) használatával arányos részt; a pénzeszközök betétbe, értékpapírba, társasági részesedésbe történő elhelyezése révén elért kamatot, osztalékot, árfolyamnyereséget az ingatlan megszerzése, használatának átengedése és átruházása révén megszerzett bevételét …

Civil szervezetek adózása Ingatlanhasznosítás és ingatlanértékesítés Civil tv. Alapcél szerinti tevékenység bevétele. Tao tv. Adóalap módosító tétel.

Civil szervezetek adózása (ingatlanok) Növelni kell az AEE-t: az ingatlan megszerzésére, használatának átengedésére vagy átruházására tekintettel, azzal közvetlen összefüggésben az alapcél szerinti (közhasznú) tevékenység bevételeként az adóévben elszámolt összeggel az ingatlanhoz kapcsolódó Szt. tv. szerint az adóévre kiszámított terv szerinti, terven felüli ÉCS összegével Csökkenteni kell az AEE-t: az ingatlan megszerzésére, használatának átengedésére vagy átruházására tekintettel, azzal közvetlen összefüggésben az alapcél szerinti (közhasznú) tevékenység költségeként, ráfordításaként az adóévben elszámolt összeggel az ingatlanhoz kapcsolódó Tao tv. szerint az adóévre kiszámított terv szerinti, terven felüli ÉCS összegével

Civil szervezetek adózása Ingatlanhoz kapcsolódó bevétel(ek) Közhasznú szervezet A közhasznú szervezet kedvezményezett bevételi mértéke továbbra is az összes bevétel 15%-a, viszont változott a túllépés arányának meghatározására előírt hányados tartalma. A hányados tartalmazza az ingatlan megszerzése, használatának átengedése, átruházása alapján elszámolt közhasznú/alapcél szerinti tevékenység bevételét is. Közhasznú szervezet A közhasznú szervezet kedvezményezett bevételi mértéke továbbra is az összes bevétel 15%-a, viszont változott a túllépés arányának meghatározására előírt hányados tartalma. A hányados tartalmazza az ingatlan megszerzése, használatának átengedése, átruházása alapján elszámolt közhasznú/alapcél szerinti tevékenység bevételét is. Közhasznú szervezetnek nem minősülő civil szervezet Nem változik a közhasznú besorolással nem rendelkező civil szervezet adómentességére vonatkozó „10-es” szabály, de változott az annak során figyelembe veendő bevételek tartalma. Vállalkozási tevékenység bevételének és az ingatlan megszerzése, használatának átengedése, átruházása alapján elszámolt közhasznú/alapcél szerinti tevékenység bevételének összegét kell viszonyítani. Közhasznú szervezetnek nem minősülő civil szervezet Nem változik a közhasznú besorolással nem rendelkező civil szervezet adómentességére vonatkozó „10-es” szabály, de változott az annak során figyelembe veendő bevételek tartalma. Vállalkozási tevékenység bevételének és az ingatlan megszerzése, használatának átengedése, átruházása alapján elszámolt közhasznú/alapcél szerinti tevékenység bevételének összegét kell viszonyítani.

Civil szervezetek adózása Korrekciós tételek:  Nem változik, hogy az adóalap módosítása során a vállalkozási tevékenységhez közvetlenül hozzárendelhető növelő és csökkentő tételek teljes összegükben, közvetett kapcsolat esetén pedig a vállalkozási tevékenység bevételével arányos összegben vehetők figyelembe.  Nem csökkenthető az adóalap a kapott osztalék, valamint a részesedés kivezetése címén elszámolt bevétellel, bevételi többlettel.

Progresszív mentesítés (28.§ (2) bek.) július 25 előtt, ha kettős adóztatást kizáró nemzetközi szerződés a mentesítés módszerét rendeli alkalmazni az adóalap, úgy módosul, hogy az nem tartalmazza a külföldön adóztatható jövedelmet július 25-től ha nemzetközi szerződés ezt lehetővé teszi (hazánk valamennyi egyezménye lehetővé teszi, kivéve az ausztrál- magyar egyezmény) a külföldön adóztatható jövedelmet is figyelembe kell venni

Látvány-csapatsportok támogatása SPORTBEJ  Tao. tv. 22/C.§ (3) bekezdés a), (3d) bekezdés, (5) bekezdés i), 29/A.§ (16), (17) bekezdés  A támogatás és a kiegészítő sportfejlesztési támogatás kifizetésének tényét 30 napon belül kell bejelenteni.  A határidő nem jogvesztő  igazolási kérelem terjeszthető elő. (egyidejűleg, 8 nap, 6 hónap)  Első alkalommal a os támogatási időszakra január 1- jét követően benyújtott új sportfejlesztési programok támogatásával összefüggésben kell alkalmazni.  Nem vonatkozik a korábban jóváhagyott vagy meghosszabbított programokra adott támogatásokra.

Látvány-csapatsportok támogatása Mentesülhet az adózó a 8 napos határidő elmulasztásával összefüggő jogkövetkezmények és az adókedvezményre vonatkozó jogosultság elvesztése alól:  Kérelmet kell benyújtani a adóévi tao bevallás benyújtására nyitva álló határidő utolsó napjáig.  Helyt adó határozat  önellenőrzéssel érvényesíthető a 2013-as, es adókedvezmény összege.  Ellenőrzéssel lezárt időszak esetén, ismételt ellenőrzéssel.

Látvány-csapatsportok támogatása Az adózó részéről az adókedvezmény igénybevételének feltétele egy ún. előzetes támogatói szándéknyilatkozat rendelkezésre bocsátása a támogatásra jogosult szervezet felé.  A támogatási igazolás iránti kérelem benyújtásához is szükséges az előzetes támogatói szándéknyilatkozat csatolása.  Az új szabályt első alkalommal annak hatályba lépését követő napon benyújtott támogatási igazolás kiállítására irányuló kérelmek esetén kell alkalmazni. (Hatályba lépés: )

Növekedési adóhitel (26/A.§) bevezette a évi LXXXI. törvény lényege:  a tárgyévi AEE-nek a megelőző adóév AEE-ét meghaladó része után az adót nem a tárgyévben, hanem a következő két adóév során kell megfizetni  javítja a kedvezményezetti körbe eső vállalkozások likviditását, ezzel segítve fejlődésüket  először a évi adókötelezettség megállapítása során alkalmazható

Növekedési adóhitel (26/A.§) „ötszörözési feltétel” – hez kötött növekedési adóhitel, azaz a NAHI = mód AEE tárgyév - mód AEE megelőző adóév ≥ │AEE megelőző év │ x 5 az „ötszörözési feltétel” teljesítése esetén a növekményre jutó adó 8 részletben fizethető meg 2 év alatt nem lehet figyelembe venni:  a kapott (járó) osztalék összegét,  a kapott (esedékes) kamat összegét,  az adóévben az adózó kapcsolt vállalkozásától visszafizetési kötelezettség nélkül kapott támogatás, juttatás, véglegesen átvett pénzeszköz összegét, a térítés nélkül átvett eszköz értékét, továbbá  az adózó kapcsolt vállalkozása által ellenérték nélkül átvállalt kötelezettségének adóévi bevételként elszámolt összegét

Növekedési adóhitel (26/A.§) További feltételek:  az adózó adóalanyisága az adóévet megelőző harmadik adóévben vagy korábban kezdődött, és  az adózó az adóévben és az adóévet megelőző 3 adóévben nem vett részt átalakulásban, egyesülésben, szétválásban, és  az adóelőleg-kiegészítési kötelezettség teljesítésére nyitva álló határidőig nyilatkozik a szándékáról (dec. 20., 1501, 15NAHI)  nem alkalmazhatja az új rendelkezéseket az adózó  a végelszámolás, a felszámolás kezdő napját megelőző nappal lezáruló adóévben  a végelszámolás időszaka alatt  utolsó adóévben, ha felszámolás, végelszámolás nélkül jogutód nélkül szűnik meg

Növekedési adóhitel (26/A.§) A NAHI-ra jutó adóelőleg megállapítása során a NAHI várható összegét korrigálni kell valamennyi, az adózónál a tárgyévben várhatóan felmerülő növelő és csökkentő tétel arányos részével. NAHI = mód AEE tárgyév – mód AEE megelőző év NAHI kiszámítása A r á n y s z á m = N A H I / v á r h a t ó m ó d. A E E t á r g y é v a NAHI adóévi módosított AEE-hez viszonyított részarányának kiszámítása Korrigált várható NAHI = NAHI +/- (korrekciós tételek x arányszám) A növelő és csökkentő tételek összevont összegének (korrekciós tételek) arányos részével történő korrekció eredményeként a korrigált várható NAHI megállapítása Korrigált várható NAHI-ra jutó adóelőleg = Korrigált várható NAHI x 10% ill. 19% A korrigált várható NAHI-ra jutó adóelőleg számítása, 500 mFt-ig 10%-kal, az 500 mFt-ot meghaladó rész után 19%- kal

Növekedési adóhitel (26/A.§) NAHI választása + várható összegére jutó adó bevallása + 2 részlet NAHI-ra jutó adó bevallása + 6 részlet

Növekedési adóhitel (26/A.§) A NAHI nyilatkozat adóévét követő 2 adóévben: a még esedékessé nem vált részletek - kedvezményezett beruházási érték 19%-a de legfeljebb a NAHI-ra jutó adó még esedékessé nem vált összegének 90%-a = kedvezményezett beruházási értékkel csökkentett részletek Kedvezményezett beruházási érték: a NAHI nyilatkozat adóévét követő 2 adóévben beszerzett, előállított, korábban még használatba nem vett tárgyi eszköz bekerülési értéke,  de legfeljebb az átlagos állományi létszámnak a nyilatkozat adóévét követő adóévben, majd pedig a 2. adóévben bekövetkezett növekményének  és 10 mFt-nak a szorzata, azzal, hogy csökkentés nem érvényesíthető olyan beruházásnál, ahol a tárgyi eszközre nem számolható el, vagy nem szabad elszámolni terv szerinti écs-t.

Növekedési adóhitel (26/A.§) Az igénybe vett csökkentésként érvényesített összegre jutó adóalapot az adóalapnál elszámolt écs-i leírásnak kell tekinteni. Nem alkalmazható:  ha a nyilatkozat megtételének adóévében Tao tv. szerinti adókedvezményt vesz igénybe beruházására tekintettel,  ugyanazon adóév tekintetében a 24/A.§ szerinti felajánlással és a 24/B.§ szerinti jóváírással együttesen.

Köszönöm a figyelmet!