Nemzetközi marketing Dr. Mandják Tibor, egyetemi docens, főiskolai tanár, intézetigazgató Nemzetközi marketing.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing információs rendszer
Advertisements

AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Franchise. Franchise: polgárjogi szerződéssel létesített vállalkozási forma, amelyet független vállalkozók hoznak létre. Szereplők: Franchise átadó: piacképes.
Kereskedelem Szakmacsoport
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
B2B-marketing - Bevezetés
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
A gazdasági fejlettség mutatói
Industrial Organization - alapvető modellek
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A külső környezet elemzése
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
III. A logisztika jövője
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
A marketing piac tartalma
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
Termelésmenedzsment Production Management
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Munkavédelem és controlling
A marketingkommunikáció
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
A piackutatás alapjai E-Learning.
Termék & Márka Kopcsay László.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
Termék vagy szolgáltatás értékesítése. Bevezetés Röviden mutatkozzon be, és mutassa be munkatársait. Ismertesse azt a terméket vagy szolgáltatást, amelyet.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
9. fejezet Megjelenés a nemzetközi piacon
A külső környezet elemzése
SZÁMVITEL.
Operatív menedzsment és versenyképesség
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Vállalati terv bemutató
Vállalati Pénzügyek 1. előadás
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A piac és a piacgazdaság
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
A GAZDÁLKODÁS Készíítette: Czeglédi László. A GAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETE Fogalma: céltudatos tevékenység, melynek keretében a rendelkezésre álló erőforrásokat.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Üzleti terv bemutatása
A marketinginformációs rendszer
Cégnév Üzleti terv.
Előadás másolata:

Nemzetközi marketing Dr. Mandják Tibor, egyetemi docens, főiskolai tanár, intézetigazgató Nemzetközi marketing

Vázlat  A fogyasztói magatartás és a nemzetközi marketing  Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon  Nemzetközi piackutatás  Külpiaci megjelenés Nemzetközi marketing

A fogyasztói magatartás és a nemzetközi marketing  Kultúra és fogyasztás  Társadalmi-gazdasági tényezők Nemzetközi marketing

A fogyasztói magatartás és a nemzetközi marketing Nemzetközi marketing

A fogyasztói magatartás és a nemzetközi marketing Kultúra és fogyasztás SSzükségletek és vágyak VViselkedési normák AAttitűd AAttitűd a pontossággal szemben AAttitűd a telefonálással szemben (például este meddig) MMegjelenés ÖÖltözködés DDivat Nemzetközi marketing

A fogyasztói magatartás és a nemzetközi marketing Társadalmi-gazdasági tényezők JJövedelem, vásárlóerő FFogyasztási szerkezet HHáztartási kiadások alakulása TTársadalmi csoportok CCsalád Nemzetközi marketing

A fogyasztói magatartás és a nemzetközi marketing Nemzetközi marketing

Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon  Meghatározás  A partner: a vevő egy szervezet  A csere tárgya: termékosztályozás  Az üzleti kapcsolat  Az üzleti hálózat Nemzetközi marketing

Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon Meghatározás NNemzetközi B2B marketingről beszélünk akkor, ha a vevő szervezet nem az eladó vállalat hazai piacán tevékenykedik és nem onnan vásárol. Nemzetközi marketing

Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon A partner: a vevő egy szervezet  A szervezet olyan rendszer, amelynek működése emberi cselekvésen keresztül valósul meg (Chikán 2005).  Vállalatok  Intézmények  Kormányzati szervek  Civil szervezetek Nemzetközi marketing

Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon A partner: a vevő egy szervezet  A vállalat közvetlen gazdasági tevékenységet végző, jogilag önálló szervezet, az üzleti vállalkozás szervezeti kerete, amely termeléssel, szolgáltatással, vagy kereskedelemmel foglalkozik.  Az üzleti vállalkozás olyan emberi tevékenység, amelynek alapvető célja a fogyasztói igények kielégítése, de csak olyan módon, hogy ez a tevékenység a vállalkozás számára nyereséges legyen.  A fogyasztói igény olyan konkretizálódott szükséglet, amelyet a fogyasztó piaci csereakció keretében kíván kielégíteni. Nemzetközi marketing

Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon A partner: a vevő egy szervezet  A fogyasztói szükséglet kielégítése a vállalkozás létalapja. Nemzetközi marketing

Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon A partner: a vevő egy szervezet  Késztermékgyártók, azok a vállalatok, amelyek azért vásárolnak termékeket, vagy szolgáltatásokat, hogy azokat beépítsék, vagy igénybe vegyék az általuk előállított késztermékben, amelyet aztán elsősorban a szervezeti piacon értékesítenek.  OEM (Original Equipment Manufacturers) a saját márkanevük alatt gyártják azokat a termékeket, amelyeket a szervezeti, vagy a fogyasztási cikkek piacán értékesítenek. Nemzetközi marketing

Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon A partner: a vevő egy szervezet  Az intézmény valamilyen közösségi célra létesített, bizonyos személyi kerettel rendelkező társadalmi, állami, vagy magán szervezet.  Az intézmények alapvető feladata, hogy valamilyen szempontból foglalkozzanak a rájuk bízott emberekkel, tanítsák, képezzék, gyógyítsák, gondozzák, vagy éppen őrizzék őket.  Az intézmény egyaránt lehet nyereségérdekelt, vagy nonprofit szervezet.

A partner: a vevő egy szervezet AA kormányzati szervek olyan választott, vagy kinevezett szervezetek, amelyek feladata az állam működésének biztosítása. AAz államigazgatási és az önkormányzati szervek alkotják a kormányzati szereplőket. VVásárlásaikhoz mindig közpénzeket használnak fel. KKözbeszerzési eljárás PPolitikai erőviszonyok Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon

 A partner: a vevő egy szervezet  Civil szervezetek az állampolgárok önkéntes, a hivatalos, állami intézményektől, szervezetektől független, öntevékeny szerveződései valamilyen társadalmi, vagy szakmai cél elérése érdekében.  Más néven nem kormányzati szervezeteknek is hívják. (non-governmental organization, NGO ) Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon

 A csere tárgya: termékosztályozás  Tőke javak, beruházási javak  Föld, épületek, ezek tartozékai  Célgépek, egycélú eszközök (palackozó gépsor)  Kiegészítő eszközök (amelyek könnyen mobilizálhatók)  Alkatrészek, részegységek  Szabványosított alkatrészek  Egyedi megrendelésre készült alkatrészek  Pótalkatrészek, cserealkatrészek Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon

 A csere tárgya: termékosztályozás  Alapanyagok (például fémlemezek, tégla)  Fenntartási, javítási és működési segédanyagok  Nyersanyagok, primer termékek (például élőállat, bányatermékek)  Üzleti célú szolgáltatások  Technikai jellegű szolgáltatások  Nem technikai jellegű szolgáltatások Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon

Nemzetközi marketing

Az üzleti kapcsolat Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon Szervezet Technológia Struktúra Stratégia Egyén Célok Tapasztalat Rövid távú csereepizódok (termék, információ, pénzügyi, személyes kommunikáció) Hosszú távú kapcsolat (intézményesedés, rutinok, adaptáció) INTERAKTÍV FOLYAMAT A kapcsolat légköre Hatalom és függőség, Együttműködés, Hasonlóság (közelség), Elvárások A kapcsolat környezete Piaci szerkezet, Piaci növekedés, Nemzetköziesedés, Termelési láncban elfoglalt hely, Társadalmi berendezkedés Szervezet Technológia Struktúra Stratégia Egyén Célok Tapasztalat (Hakansson 1982 alapján)

Az üzleti hálózat Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon Lényege: összekapcsolás Tevékenységek, erőforrások, érintettek (A-R-A modell) SZEREPLŐK ERŐFORRÁSOK TEVÉKENYSÉGEK Szervezet SZEREPLŐK ERŐFORRÁSOK TEVÉKENYSÉGEK Szervezet KÖTŐDÉSEI KÖTELÉKEI LÁNCSZEMEI (Hakansson és Snehota 1995 alapján)

Nemzetközi piackutatás  A nemzetközi marketingkutatás  Kutatási módszerek, a szekunder kutatás jelentősége  Kutatási módszerek, a nemzetközi primer kutatás Nemzetközi marketing

Nemzetközi piackutatás A nemzetközi marketingkutatás MMarketingkutatáson az információk szisztematikus és objektív feltárását, összegyűjtését, elemzését, közlését, valamint felhasználását értjük, amelynek célja a marketingtevékenység során felmerülő problémák és lehetőségek megoldására, illetve kihasználására irányuló vezetői döntések elősegítése. Nemzetközi marketing

Nemzetközi piackutatás Nemzetközi marketing

Nemzetközi piackutatás Kutatási módszerek, a szekunder kutatás jelentősége AA nemzetközi piacok kutatásában az átlagosnál jóval fontosabb szerepe van a szekunder forrásokból származó adatok használatának. AA nemzetközi marketingben fontosabb a desk research (szekunder adatok felhasználásával foglalkozó kutatás) mint a hazai piacok esetében. Nemzetközi marketing

Nemzetközi piackutatás Kutatási módszerek, a szekunder kutatás jelentősége AA 22-es csapdája: AAzon termékek esetében, ahol óriási és viszonylag homogén a nemzetközi forgalom, a vállalatoknak lenne pénze a helyszíni kutatásra, de erre nincs igazán szükség, mert elérhetőek és alaposak a megfelelő statisztikai adatok. KKis forgalmú és heterogén termékcsoportban feltétlenül szükség lenne a helyi kutatásra (nincs statisztika), de nincs rá elegendő pénz, vagy nem éri meg. Nemzetközi marketing

Nemzetközi piackutatás Kutatási módszerek, a nemzetközi primer kutatás AA mérhetőséggel és az egyezőséggel kapcsolatos problémák NNyelv FFordítás ÉÉrtelmezés Nemzetközi marketing

Külpiaci megjelenés KKilépési motivációk KKilépési formák PPiac- (célország-) választás MMarketingstratégia – marketingmix Nemzetközi marketing

Külpiaci megjelenés Kilépési motivációk AA legfontosabb a menedzsment elkötelezettsége! A kilépési okok: PPiac elérhetősége NNyersanyag költsége (esetleg szállítás is, fuvarrádiusz) KKülföldi termelés alacsonyabb költségei AA fogadó ország által nyújtott preferenciák AA versenytársak megelőzése AAz árfolyamok jelentős fluktuációja Nemzetközi marketing

Külpiaci megjelenés Kilépési motivációk AA legfontosabb a menedzsment elkötelezettsége! A kilépési motivációk lehetnek: PProaktív motivációk PProfitelőny EEgyedi termék TTechnikai előny AAdókedvezmény MMéretgazdaságosság RReaktív motivációk (kevés mozgástér) Nemzetközi marketing

Külpiaci megjelenés Kilépési motivációk AA legfontosabb a menedzsment elkötelezettsége! A kilépési motivációk lehetnek: PProaktív motivációk RReaktív motivációk (kevés mozgástér) VVersenynyomás TTúltermelés CCsökkenő korai eladás FFelesleges kapacitás TTelített hazai piac KKözelség a vevőkhöz és kikötőkhöz Nemzetközi marketing

Külpiaci megjelenés Piac-, (célország) választás  A piacválasztás mindig stratégiai kérdés és a vállalat számára mindig hosszú távú elkötelezettséget jelent.  A szóba jöhető piacok számának szűkítése  Pontozási módszer Nemzetközi marketing

Külpiaci megjelenés Marketingstratégia, marketingmix  Centripetális marketing, ha minden információ ugyanazt mondja, ugyanúgy hat.  Centrifugális marketing, ha a különböző forrásokból származó információk egymásnak ellentmondanak. Nemzetközi marketing