dr. Paller Judit, dr. Oroszi Beatrix Országos Tisztifőorvosi Hivatal

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
„Az esély kis körei” Helyi esélyegyenlőségi programok Magyarországon Záró konferencia Budapest, december 8. ÁROP Esélyegyenlőség-elvű.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
„KAPASZKODÓ” SZOCIÁLIS BÖRZE november 24. Szakmai programok és kihívások az FSZK jelenében és jövőjében.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Osztályvezető NEFI Budapest, szeptember 29. Egészségfejlesztés az iskolai színtér vonatkozásában.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Regionalitás, regionális fejlesztéspolitika Bordás István ESZCSM 2003.április 23.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
NEMZETI SZOCIÁLPOLITIKAI KONCEPCIÓ 2011
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Egészségügyi Menedzserképző Központ
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Csongrád Megyei Önkormányzat Gyarmati Zoltán
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az Áldozatsegítő Szolgálat átalakulása
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A szaktanácsadásról.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
A gyermeki jogok érvényesítése
Compliance és Corporate Governance
Környezeti Kontrolling
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
IT biztonsági monitoring eseményfelügyelet, bizonyítékok,
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

dr. Paller Judit, dr. Oroszi Beatrix Országos Tisztifőorvosi Hivatal Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat Feladatok az egészségfejlesztés és betegségmegelőzés terén: mit, hogyan és kivel dr. Paller Judit, dr. Oroszi Beatrix Országos Tisztifőorvosi Hivatal   Innováció az egészségfejlesztésben Konferencia Budapest, 2015. szeptember 29.

Kockázatok feltérképezése, vizsgálatok A népegészségügyi feladatok komplexitása Monitorozás Kockázatok feltérképezése, vizsgálatok végzése Értékelés Eü. szükségletek kielégítése, szakemberek biztosítása Politikák, cselek- vési tervek, jog- szabályok kidol- gozása, vég- rehaj(ta)tása Informálás, oktatás, felkészítés Ki mit ért népegészségügyi feladatok alatt? Ki lássa el ezekez a feladatokat? Szűkebb és tágabb értelmezés: középpontjában a (gyakori) népbetegségek, vagy népesség egészségi állapota globálisan? Az egészségügy vezető szerepéhez ragaszkodni kell, de hogyan kezeljük a tágabb, össztársadalmi, interszektoriális együttműködés kérdését? Rövid (egészségbiztonság) és hosszú távú egészségkockázatok (krónikus betegségek) kezelése – mindkét területen vannak még bőven teendők, de hogyan lehet egyensúlyt teremteni, jó kompromisszumot kötni? Melyek azok az alapvető népegészségügyi feladatok, melyeket állami felelősséggel kell végezni? Ki végzi? Kié a vezető szerep? Milyen intézményi struktúrában lehet a leghatékonyabban együttműködni? Hogyan lehet lefedni a teljes palettát? Egészségfejlesztők, egészségszervezők, védőnők, tisztiorvosok, felügyelők stb. Hogyan valósítható meg a „népegészségügyi alapú ellátásszervezés”, vagy a „népegészségügyi fókuszú alapellátás”? Van-e bizonyítottan eredményes MÓDSZER? Hogyan mérjük az eredményességet? Közösségek mobilizálása, partnerség kialakítása

Az eredményes közös munkához nélkülözhetetlen bizonyos alapelvek tiszteletben tartása Populációs megközelítés, valós szükségletekből történő kiindulás; Kollektív felelősség az egészségért, az egészség védelméért és a betegségek megelőzéséért (egyéni felelősség hangsúlyozása, kötelezőség, vs. „képessé tenni” , „nem lemondani senkiről”); Az állami felelősség fel- és elismerése; Az alapvető társadalmi gazdasági különbségek és az egészséget meghatározó egyéb tényezők kontextusának hangsúlyos szerepe; Partnerség fontossága mindazon szereplők között, akik hozzájárulnak a népesség egészségi állapotának alakításához; Elkötelezettség a programok közös végrehajtásában. 3

Mi az állam feladata a népegészségügy területén, és kik felelősek annak ellátásáért?

1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről 35. § (1) A népegészségügy állami és önkormányzati szervek, gazdasági, társadalmi szervezetek, valamint egyének részvételével megvalósított, elsősorban lakossági csoportokat, közösségeket célzó tevékenység, az egészség védelme és fejlesztése, a betegségek, sérülések és rokkantság megelőzése érdekében. A népegészségügy célja a lakosság egészségi állapotának monitorozása, az egészségproblémák és prioritások meghatározása, népegészségügyi intézkedések kimunkálása és foganatosítása kormányzati, szakmai és civil szervezetekkel együttműködésben.

1991. évi XI. törvény az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről 1. § (1) A közegészségügyi (különösen a környezet- és település-, élelmezés- és táplálkozás-, gyermek- és ifjúság-, illetőleg sugáregészségügyi, kémiai biztonsági), a járványügyi, az egészségfejlesztési (egészségvédelmi, egészségnevelési és egészségmegőrzési), az egészségügyi igazgatási tevékenységek irányítása, koordinálása és felügyelete, valamint az egészségügyi ellátás felügyelete (a továbbiakban együtt: NÉPEGÉSZSÉGÜGY) ÁLLAMI FELADAT, amelyet az egészségügyi államigazgatási szerv lát el.

Ki látja el az állam népegészségügyi feladatait?

323/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet ORSZÁGOS SZINT 1. § (1) Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat szervezetrendszere az Országos Tisztifőorvosi Hivatalból és annak irányítása alatt álló országos intézetekből áll. Az OTH-t az egészségügyért felelős miniszter irányítja. 7. § (6) Az OTH ellátja az alapító okiratában, illetve jogszabályokban számára meghatározott feladatokat a) a közegészségügy (…), b) a járványügy (…), c) az egészségfejlesztés (egészségvédelem, egészségnevelés és egészségmegőrzés, népegészségügyi szűrések szervezése és koordinálása, egészségmonitorozás, beleértve a nem fertőző betegségek epidemiológiáját, az egészséghatás-értékelést) területén, d) az egészségügyi igazgatás (…), e) a munkaegészségügy területén. 9. § (1) Az országos intézet a Szolgálat szakmai-módszertani, tudományos kutatási, képzési, továbbképzési, nyilvántartási, koordinálási, szakértői, valamint az egészségügyi szolgáltatók feletti egyes szakfelügyeleti feladatokat ellátó szerve. Az OTH szakmai irányítása alatt álló országos intézetek: NEFI, EKI, OKK, OEK.

323/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet TERÜLETI SZINT Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat regionális és kerületi/kistérségi intézeteit 2011. január 1-től integrálták a megyei és fővárosi kormányhivatalokba, amelyek a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) Miniszterelnökség irányítása alá tartoznak. A szakmai irányítást és felügyeletet a területi intézeti szervek munkája felett továbbra is az országos tiszti főorvos az egészségügyért felelős miniszter – az országos tisztifőorvos közreműködésével gyakorolja. 10. § (1) A kormányhivatal népegészségügyi feladatai keretében … c) ellátja az alapító okiratban, illetve jogszabályokban számára meghatározott feladatokat ca) a közegészségügy (…), cb) a járványügy területén, (…), cc) az egészségfejlesztés (egészségvédelem, egészségnevelés és egészségmegőrzés, népegészségügyi szűrések szervezése és koordinálása, egészségmonitorozás, beleértve a nem fertőző betegségek epidemiológiáját, az egészséghatás-értékelést) területén, cd) az egészségügyi igazgatás és koordináció területén, (2) A kormányhivatal részt vesz a lakosság egészségének megőrzését célzó népegészségügyi programok kidolgozásában, irányítja, szervezi és koordinálja a programok végrehajtását.

Egészségfejlesztés és betegségmegelőzés: hogyan és kivel kell ellátni a feladatokat?

Egészségfejlesztés és betegségmegelőzés Az egyén, a populáció általános egészségpotenciáljának megőrzésére, megerősítésére és növelésére irányuló törekvések, intézkedések. Az egészségfejlesztés és a betegségmegelőzés koncepciójukban bár különböznek, konkrét esetekben a kettő gyakran átfedi egymást. Ahol a preventív intézkedés egy konkrét betegség megelőzésére irányul, célszerű a betegség megelőzéséről beszélni, ahol viszont az egészség általános értelemben vett támogatása a cél, az egészségfejlesztés helytállóbb. Epidemiológiai szótár. Szerk.: V. Hajdú Piroska, Ádány Róza

Hogyan? Az egészségfejlesztés integrációja a népegészségügyi intézményrendszerbe, munkamegosztás, együttműködés munkamegosztás területi szinten A népesség egészségi állapotának és jóllétének a monitorozása és felügyelete; Az egészségi ártalmak kockázati tényezőinek és veszélyhelyzeteknek a monitorozása és kezelése; Egészségfejlesztés a társadalmi meghatározók kezelésére és az egészségi állapotban jelentkező egyenlőtlenségek megoldására tett lépésekkel; Betegségmegelőzés és a betegségek korai stádiumban való diagnosztizálása; Az egészség érdekében hozott érdekérvényesítés, kommunikáció és társadalmi mobilizáció. munkamegosztás országos szinten szakmai irányítás és módszertani fejlesztés elkülönítése

Hogyan? Tudás, képességek megszerzése Népegészségügyi alapkompetenciák: a szükséges ismereteknek, képességeknek és attitűdnek a kombinációja, amely a népegészségügyi feladatok hatékony és eredményes ellátásához szükséges. Építőköveit jelenti a hatékony napi munkavégzésnek és az átfogó népegészségügyi szemléletnek. Alapvető népegészségügyi kompetenciák Népegészségügyi tudományos gondolkodás és véleményalkotás Analízis és értékelés Népegészségügyi stratégiaalkotás és programtervezés, megvalósítás és értékelés Partnerség, együttműködés valamit az egészség pártolása Sokféleség (f)elsimerése és inkluzivitás Kommunikáció Népegészségügyi iránymutatás, vezetés

Hogyan? Módszertani fejlesztés, innováció A módszertani fejlesztés elsőszámú felelőse a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet 323/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet 9. § (1) Az országos intézet a Szolgálat szakmai-módszertani, tudományos kutatási, képzési, továbbképzési, nyilvántartási, koordinálási, szakértői, valamint az egészségügyi szolgáltatók feletti egyes szakfelügyeleti feladatokat ellátó szerve.

Mire van tehát szükség? Szakpolitikában Módszertanban bizonyítékokon alapuló döntéshozatalra, prioritások meghatározására; Szakpolitikában jelentős innovációra; Módszertanban adaptációra és egységességre, kiszámíthatóságra és átláthatóságra; Szervezeti szinten allokatív hatékonyság biztosítására, fenntarthatóságra Erőforrások tervezésében munkamegosztásra, elkötelezettségre, együttműködésre (helyi önkormányzatokkal, már helyi szereplőkkel). Szakmai tervezés és megvalósítás terén

Köszönöm a figyelmüket www.antsz.hu