„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma: )
Amiről szó lesz… VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma: ) Tanácsadás –személyek közti kapcsolat jelleg Szakmai szolgáltatás jelleg Helyzetorientált megközelítés Érzelmi intelligencia és érzelmi tudatosság Érzelmi kompetencia szerkezete EQ és EK a tanácsadásban Személyes kihívások a XXI. Században – a sikeres tanácsadó kompetenciái
Tanácsadás - személyek közti kapcsolat VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma: ) A kliens alkalmazkodási, döntéshozatali vagy fejlődési szükségleteinek néhány aspektusára koncentrál. Lehetővé teszi, hogy a kliens fejlessze önismeretét, felfedezhesse lehetőségeit és változást kezdeményezzen. Peter Block (1981) - „Tanácsadást végzünk mindenkor, amikor valamilyen helyzetet meg akarunk változtatni, vagy jobbá kívánunk tenni, de nincs közvetlen hatalmunk a tanácsok megvalósítására.”
Tanácsadás - szakmai szolgáltatás VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma: ) független és tárgyilagos (!?) vezetési, gazdálkodási problémák elemzésében és értékelésében, megoldási javaslatok kidolgozásában, szükség esetén ezek megvalósításában segít, szakértői tanácsadás: tanácsadótól kész válaszokat várnak - konkrét problémákra konkrét megoldási javaslatot, folyamatorientált tanácsadás: olyan helyzetek kialakítására törekszik, melyben a kliens maga találhatja meg az adott kérdésre a megoldást. (coaching)
Helyzetorientált megközelítés VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma: ) „ a szív és az ész együtt mindenre kész…” (helyzetorientált vezetés) kliensekhez igazodó tanácsadói stílusok kialakítása Módszere: tanácsadói attitűd tudatos használata SZITUÁCIÓ ÉS HELYZETFÜGGŐ stílus és munkamódszer (kompetencia elvű megközelítés) tanácsadási eszközök differenciált alkalmazása /Dr. Paul Hersey: A helyzetorientált vezető – Vezetés eltérő helyzetekben (1997) Műszaki könyvkiadó – McMillan&Baneth, Bp./
Érzelmi intelligencia és tudatosság VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma: ) érzelmekkel bánás képessége, motivációra épülő információs korszak jellemzője, érzelmi tudatosság: – nem oktatják az iskolában… – komolyabb kihívásoknál nehéz érzelmeink kezelése – vezetői és menedzseri szerepek velejárója – „ki ad tanácsot a tanácsadónak?” – a tanácsadó is „ember” EQ – genetikai adottság, de fejleszthető is! /Goleman Daniel: Érzelmi intelligencia a munkahelyen (2002) SHL könyvek EDGE 2000 Kiadó, Bp./
Érzelmi kompetencia – EK VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma: )
EQ é EK a tanácsadásban VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma: ) alkalmazása elsősorban a tanácsadónak fontos – kliensekkel való kapcsolatban, a tanácsadónak ismernie kell saját személyiségét, elsősorban önmagukra vonatkozóan kell értelmezni, ez segít mások megértésében, a tanácsadói szerep érvényesülésében, hatékonyság: EQ megfelelő szintje kell hozzá.
Személyes kihívások a XXI. Században …a tanácsadói kompetencia együttes VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma: ) Humán tőke – személyes kapcsolatrendszer Hitelesség, szakmai tökéletesség – profizmus LLL – élethosszig tartó tanulás Kommunikáció művészete Értékes információ megszerzése Empátia A személyiség jelenlétének varázsa Bizalom Siker Hatékonyság Eredményesség
Köszönöm a figyelmet! Kapcsolat: VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma: )