1 Hajóról, csónakból vízbe esett, eltűnt személyek 2015-ben KBSZ, SZAKMAI NAP 2016. Budapest, 2016. május 5. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető Hajózási.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
Advertisements

KBSz Szakmai Napok Siófok, 2006 okt. 24. Sárközi Szilárd megb. met. szakértő A HAZAI HAJÓZÁST VESZÉLYEZTETŐ IDŐJÁRÁSI JELENSÉGEK az ún. légkörzési félévben.
A Föld, időjárás, éghajlat
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Sárközi Szilárd
Alp ok területén Berchtesgaden Nemzeti park A németországi Berchtesgaden nemzeti park délkelet Bajorországban, közel a német – osztrák határhoz nevezetes.
Cseh nyelvről fordította K.P.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Jolle - uszonyos, kabin nélküli sportvitorlás
RIVER INFORMATION SERVICES
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
10. Tétel.
Gyermekbűnözés és kutatásának problémái dr. Sipos László egyetemi docens, SZ-SZ-B. megyei főügyész helyettes „Két tízéves fiatal egy liverpooli bevásárlóközpontból.
AZ ÉGHAJLATI ELEMEK IDŐ ÉS TÉRBELI VÁLTOZÁSAI
MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval
CSÓNAKBORULÁS - FULLADÁS TISZAFÜREDEN április 25.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
KBSZ Szakmai Nap Tiszai kikötők Martfű, október 27. Tiszai kikötők vizsgálata hajózásbiztonsági szempontból az NKH KÜI Hajózási Hatósági Főosztály.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
A BALATONI HAJÓZÁS BIZTONSÁGI KÉRDÉSEI
HAJÓZÁSI ADATRÖGZÍTŐ - Voyage Data Recorder KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Kiss László balesetvizsgáló.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
2012. ÉVBEN VIZSGÁLT HAJÓZÁSI ESEMÉNYEK
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április 24. Wimmer Gábor
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság
1 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály KBSZ – Szakmai nap Budapest október 28. Hajóutak.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
Az SL 2537 bárka süllyedésének vizsgálata
Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, május 6.
A Titanic első útjára indult a látóhatár fel és senki sem tudta előte, hogy sosem látják viszont.
megújuló hatósági felügyelete
Cseh nyelvről fordította K.P.
„A tivadari térségben lefolytatott supervisori ellenőrzés tapasztalati” Készítette: Gyenge László tű. őrnagy.
K Ö T É L Ez egy történet a hegymászóról, aki szeretett volna feljutni a legmagasabb hegycsúcsra. Erre a nagy útra sok évi felkészülés után indult el.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
K Ö T É L Ez egy történet a hegymászóról, aki szeretett volna feljutni a legmagasabb hegycsúcsra. Erre a nagy útra sok évi felkészülés után indult el.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
Veszélyes áruk vízi szállítása
KBSZ SZAKMAI NAP 2015 – HAJÓZÁS Budapest, május 5. Wimmer Gábor
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
A „HULLÁM” termes személyhajó ütközése két szállodahajóval
NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY évi tevékenysége KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS
1 ÉRVÉNYES OKMÁNYOK NÉLKÜL VESZTEGLŐ ÚSZÓMŰVEK TÁROLÁSÁNAK KOCKÁZATAI, KÖVETKEZMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 05. Sárkány Gábor Balesetvizsgáló,
1 II. Országos Iskolarendőr Konferencia Budapest, november 06. Veres Gábor Balesetvizsgáló Közlekedésbiztonsági Szervezet Hajózási főosztály EMBER.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
VASA hajó elsüllyedése süllyesztők. Hajó adatai HajótípusSorhajó Pályafutása Építés kezdete1626. Vízrebocsátás1628. Szolgálatba állítás1628. Sorsa1628.
A VASA TRAGÉDIÁJA. RÖVID LEÍRÁS HajótípusSorhajó Pályafutása Építés kezdete Vízrebocsátás Szolgálatba állítás Sorsa augusztus.
Készítette: Csapó Konrád (10.C). Életrajza  Portugálul: Fernão de Magalhães  1480 körül született Portóban.  Leonora királynő apródjaként.
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET Hajózási Főosztály
121. óra Algebra
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
Stramm, egészséges vízparti példányok…
Katasztrófák, a világ körül A KATASZTRÓFA TERMÉSZETI VAGY EMBERI OKOKBÓL BEKÖVETKEZŐ OLYAN ESEMÉNY, AMI ÉLŐLÉNYEK NAGY LÉTSZÁMÚ CSOPORTJÁNAK ÉLETKÖRÜLMÉNYEIT.
A polgári légiközlekedés általános repülésbiztonsági helyzete 2016-ban
XI. Országos Vízirendészeti Rendőr Járőrverseny
Előadás másolata:

1 Hajóról, csónakból vízbe esett, eltűnt személyek 2015-ben KBSZ, SZAKMAI NAP Budapest, május 5. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető Hajózási Főosztály

2 Halálos balesetek A 2015-ös évben hajóról, csónakból 3 fő vesztette életét november 7-én a Népszigeten a „próba pontonnál” egy állóhajó mentőcsónakjából esett ki egy férfi és életét vesztette november 17-én Mohács térségében egy menetben lévő német önjáró hajóról esett ki egy matróz és szintén eltűnt december 24-én egy Moszkva tip. személyhajóról egy külföldi utas beesett a vízbe és eltűnt.

3 Állóhajón csónakbaleset Az esemény ideje: október óra 32 perc Az esemény helye: Duna 1653,2 fkm Vízhőfok: 15,3 o C, levegő hőfok: 21 o C Budapesti vízmérce: 64 cm, Jó látási viszonyok Üzemképességi okmánya érvényes: szeptember 9. Az állóhajó a Népsziget déli végén helyezkedik el a bal partban (próbaponton). Jelenleg várakozó, pihenőpontonként működik. A pontont váltásban két hajós képesítésű őr felügyeli. Az állóhajót felügyelő őrök karbantartási munkákat is végeznek az állóhajón. Ennek keretében történt az állóhajó csónakjának karbantartása, festése. A csónakot az őr le akarta tenni a vízre, amihez segítségül hívott még három főt a partról. Az őr úgy gondolta, hogy ő majd felügyeli a leeresztés műveletét és magát a csónakban történő tevékenységet két másik személyre bízta. Elmondása szerint részletesen elmagyarázta nekik a tennivalókat

4 Állóhajón csónakbaleset A csónakot le is eresztették és már kiakasztották a leeresztő kötelek horgait, amikor a baleset megtörtént. A csónak egyik végén lévő személy fel akarta adni a daru kötelének horgát és eközben a csónakot akaratlanul eltolta az állóhajó oldalától. Kapaszkodott ugyan a hajó peremébe, de a csónak egyre távolodott az állóhajó oldalától és így a személy beesett a vízbe, majd rövid idő után elmerült és eltűnt. Az állóhajó őre elszaladt egy csáklyáért, de már nem látta a vízbe esett személyt, amikor a mentést megkezdhette volna. Ezután értesítette a hatóságokat és a saját cégét. Rövidesen megérkeztek a vízirendészet járőrei, mentők, a katasztrófavédelem búvára, egy orvos és megkezdték a keresést. A búvár rövid idő múltán 14 óra 37 perckor a hajó közelében megtalálta a vízbe esett személyt. A helyszínen megkezdték az újraélesztését, majd 15 óra 23 perckor beszállították a Honvéd Kórházba, ahol 16 óra 30 perckor elhunyt.

5 Állóhajón csónakbaleset A csónak

6 Állóhajón csónakbaleset A csónak leeresztő daruk

7 Állóhajón csónakbaleset A beesés pillanata. (DDSG-MAHART térfigyelő kamera)

8 Az esemény bekövetkezésének okai: Szakértelem hiánya ( kaptak-e megfelelő tájékoztatást az elvégzendő feladatról és a csónakban tartózkodás szabályairól) Hajós képesítéssel nem rendelkező személyek munkavégzése hajón Mentőmellény hiánya Alkoholfogyasztás Állóhajón csónakbaleset

9 Vízbe esés önjáró hajóról Az esemény ideje: október 17 óra 30 perc Egy német lajstromban lévő önjáró hajó Wanja ms össze volt kötve a bolgár lajstromban lévő Sveti Ilija ms nevű önjáró hajóval. Árut nem szállítottak a hajók. Hegymenetben közlekedtek, a Wanja ms önjáró hajó vitte mellévett alakzatban a Sveti Ilija ms önjárót. A hajók méretei:Sveti Ilija : Hossz:104,95 m Szélesség:9,49 m Merülés:10 dm Lajstrom szám : Wanja:Hossz:89,76 m Szélesség:9,49 m Merülés:9 dm Lajstrom szám: A személyzet képesítései és a hajó okmányai érvényesek voltak.

10 Vízbe esés önjáró hajóról Az esemény rövid leírása: 15 órakor indult a két hajó Mohácsról. A személyzet a Wanja ms raktártakarítását már elvégezte és a raktár szellőztetése, szárítása miatt a raktártető nyitva volt. Az időjárás változékony volt, fronthatással rövidebb esők, záporok váltakoztak, jelentősebb párásság volt és a napsütés hiánya miatt a fedélzeten nedvesség, csúszósság volt tapasztalható. A személyzet Baja irányából esőfelhőket látott közelegni és emiatt a Wanja ms matróza a raktártetőt be akarta csukni. Erre vonatkozó utasítást egyébként nem kapott. A raktár becsukása közben, melyet egyedül végzett, a keze lecsúszott a kapaszkodóról, egyensúlyát vesztette és beesett a Dunába. A másik hajón, a Sveti Iliján ketten csukták be a raktártetőket. A vízbe esett férfit azonnal észre vette a személyzet többi tagja, és megpróbálták kimenteni.

11 Vízbe esés önjáró hajóról A hajó vezetőjét azonnal értesítették, aki megállította a hajót, illetve hátramenetbe kapcsolt. Ezzel párhuzamosan ketten is mentőgyűrűt dobtak a Dunába. A mentőgyűrűk kb m távolságra kerültek a Dunába a vízbe esett személytől, aki nem érte el azokat. Röviddel ezután elmerült és eltűnt. Holttestét november 25-én találták meg Mohácsnál. A személyzet többi tagja ugyan azt állította, hogy nem fogyasztott alkoholt, de az igazságügyi orvos szakértői vélemény közepes mennyiségű alkohol fogyasztását állapította meg, azon túlmenően, hogy a matróz halálát fulladás okozta.

12 Vízbe esés önjáró hajóról Wanja ms Sveti Ilija ms

13 Vízbe esés önjáró hajóról

14 Vízbe esés önjáró hajóról

15 Az esemény bekövetkezésének okai: Csúszós fedélzet (Időjárás) Munkavégzés egyedül A korlát hiánya Mentőmellény hiánya Alkoholfogyasztás Öltözék (gumicsizma) Állóhajón csónakbaleset

16 Vízbe esés személyhajóról Az esemény ideje: december óra 50 perc Helye: Duna 1645,5 fkm, Szabadság híd térsége A hajó egy Moszkva típ. termes személyhajó, Lajstromszáma: Építési hely, idő: Moszkva, 1978

17 Termes személyhajó Okmány érvényessége: április 30. Időjárás: A megelőző napokban tartósan párás, ködfelhős idő volt. Noha a baleset napján a térségben a köd kissé felemelkedett (kb. a Várhegy magasságába), de az alsó légrétegek változatlan nyirkossága, valamint az abba hétfőn hullott frontális szitálás (ami ahhoz gyenge volt, hogy ezt az ún. légpárnát kimozdítsa) szélsőséges felszíni párateltséget eredményezett: értéke a baleset idején, a környező szárazföld felett is 100%-os volt és ebben a párakicsapódás közel olyan mértékű volt, mint gyengébb hulló csapadéknál - így a hajó fémfelületei a vizesség mértékéig nyirkosak lehettek. (Jeges nem, mert a léghőmérséklet + 4°C körül állandósult.) A légmozgás gyenge volt [ez az egyensúlyt tehát nem befolyásolhatta]. Továbbá a tartósan ködös, napsütés nélküli időnek lélektani hatásai is lehetnek. Budapesten, a baleset napjáig decemberben hónapban mindösszesen 6 órát sütött a nap, ami egyetlen téli napnak is rövid!

18 Termes személyhajó Az esemény leírása: A hajó 26 fő utassal és 3 fő személyzettel indult el budapesti sétajáratra 19 óra 20 perckor a Szent István parki kikötőből. A tervezett út hossza egy óra volt, a hajó 20 óra 20 perckor érkezett vissza az indulási kikötőbe. Kb. 19 óra 50 perckor a Nimród ms bejelentette rádión a 10-es csatornán, hogy egy embert lát a vízben és megkezdi a mentését. A mentés nem járt sikerrel, mert amikorra a Nimród ms a vízbe esett személy közelébe ért a férfi elmerült. Értesítették a NAVINFO-t és a Vízirendészetet. A beszélgetést hallotta a 10-es csatornán a termes személyhajó vezetője is, de miután nem jelezte nekik senki, hogy innen esett volna be valaki a vízbe, folytatták útjukat. Az értesítést követően a Vízirendészet egyik járőrhajója is a helyszínre érkezett és keresni kezdte a vízben látott személyt. A keresés nem járt eredménnyel. A sétahajó visszaékezése után kezdték a turisták keresni egyik társukat. Ekkor gondolt rá a hajó vezetője, hogy esetleg tőlük eshetett a vízbe az egyik utas, akit korábban jelentett a másik hajó. Értesítették a Vízirendészetet, és a nem sokkal később az odaérkező járőrök meghallgatták a hajó személyzetét.

19 Termes személyhajó Az üzemeltető hajózási engedélye érvényes: november 8. A személyzet okmányai és képesítései is rendben voltak.

20 KÖSZÖNÖM Termes személyhajó

21 Termes személyhajó

22 KÖSZÖNÖM Termes személyhajó

23 KÖSZÖNÖM Termes személyhajó

24 KÖSZÖNÖM Termes személyhajó

25 KÖSZÖNÖM Termes személyhajó

26 A helyszíni szemlén tapasztaltak alapján a Vb javaslatára a KBSZ azonnali intézkedést javasolva biztonsági ajánlást adott ki: BA A A KBSZ Vizsgálóbizottsága a helyszíni szemle során megállapította, hogy a ………… termes személyhajó korlátjainál nincsenek a korlátokon kívül tartózkodás, valamint az utasoktól elzárt munkaterületek veszélyeire figyelmeztető, illetve a korlátokon kívüli területeken tartózkodást megtiltó feliratok. A hátsó, nyitott fedélzeten lévő korlátoknál (habvédlemezen) kialakított ajtókon szintén nincsenek kinyitást tiltó feliratok. A KBSZ javasolja az üzemeltetőnek, hogy a korlátokat, ajtókat a szükséges mennyiségben lássák el többnyelvű figyelemfelhívó és tiltó feliratokkal. Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a Vizsgálóbizottság véleménye szerint csökkenhet az utasok nem engedélyezett helyeken történő mozgásából bekövetkezett balesetek száma. Termes személyhajó

27 Termes személyhajó

28 KÖSZÖNÖM Termes személyhajó

29 A baleset oka:  Az időjárási körülmények hozzájárulhattak a baleset bekövetkezéséhez, csúszósság, párásság, esti rosszabb látási viszonyok  Túlzott kockázatvállalás az utasoktól elzárt területen tartózkodás miatt (megbillenés, megcsúszás, esetleg pillanatnyi rosszullét, túlzott kihajolás, stb.)  Figyelmeztető feliratok hiánya a megfelelő helyeken Termes személyhajó

30 Horgászbaleset Piskó térségében Az esemény : április óra körül történt az esemény Horgászhely

31 Horgászbeleset Három horgász a Piskó közelében lévő Dráva holtágon kezdett horgászni április 6-án 14 óra tájban. Estig több halat is fogtak, két parti stégről horgásztak, az egyiken harcsáztak, a másikon pontyoztak. A horgokat és a szerelékeket csónakkal vitték be a szemközti nádas széléhez.

32 Horgászbaleset A délutáni órákban többször volt fogásuk a horgászoknak és csónakkal mentek be a halak kiemeléséhez. A baleset 22 óra körül történhetett, amikor szintén kapás volt az egyik harcsázó boton. Ketten bementek csónakkal szintén a hal fárasztásához és kiemeléséhez, eközben egyikük a csónak szélére lépett és a csónak megbillent, azonnal megtelt vízzel. A csónak gyakorlatilag azonnal elsüllyedt. A két horgász a vízbe került. A víz itt derékig ért és ahelyett, hogy a néhány méterre lévő partra kiléptek volna és megkerülik a holtágat, egyikük elkezdett visszaúszni a túloldalra. A holtág hossza kb m szélessége kb m. Aki vissza akart úszni a stégekhez az kb. félúton elmerült és eltűnt. Egyik társuk beugrott utána a vízbe és keresni kezdte, de nem találta meg. Ezután a horgászbotokkal próbálták megtalálni a társukat, de ez a kísérlet is eredménytelen maradt. A 112-es telefonszámot a parton maradt horgász hívta 22 óra 30 körül. Az eltűnt férfi keresése a hatóságok részéről is eredménytelen maradt egészen április 17-ig.

33 Horgászbaleset

34 Horgászbeleset A baleset okai:  Túlzott kockázatvállalás  Csónakban a kapcsolatos általános szabályok ismerete  Mentőmellény hiánya  Alkoholfogyasztás

35 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !