Az arckép profil nyilvántartás jövője - Gondolatok a törvénytervezetről Készítette: dr. Pál Zoltán Budapest, 2015.09.16.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Természetbeni juttatások – egyes béren kívüli juttatások.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
SZTE ÁJK Munkajogi és Szociális Jogi Tehetségnap június 29. A rendezvény az Emberi Erőforrás Minisztérium megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
Off-label alkalmazás a mentésben Dr. Temesvári Péter orvos igazgató Országos Mentőszolgálat.
A hivatalos statisztika információ-megosztási felülete a KSH honlapján 1 Freid Mónika OST-ülés,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
2009. május MŰSZAKI TÉRINFORMATIKA KONFERENCIA 1 Szabad forráskódú agrár ágazati téradat nyilvántartórendszer (VINGIS) Katona Zoltán (FÖMI) -
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
SZTE ÁJK Munkajogi és Szociális Jogi Tehetségnap június 29. A rendezvény az Emberi Erőforrás Minisztérium megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
3. tétel.
A régészeti örökség védelmének szabályrendszere
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Az ellátottjogi képviselet 2015-ben
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az üzlet működésével kapcsolatos szabályok
Öröklési szerződés és Köteles rész
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
1993-as közoktatási törvény
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Adatvédelem a könyvtárakban
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Adatvédelem.
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
GDPR – Adatvédelmi kihívások a könyvtárakban
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Az arckép profil nyilvántartás jövője - Gondolatok a törvénytervezetről Készítette: dr. Pál Zoltán Budapest,

A törvénytervezet megalkotásának indokai:  Okmányhamisítás új elkövetési alakzatai,  bűncselekmények határon átnyúló jellege,  korszerű technológiák alkalmazásának lehetősége,  a bűnelkövetők minél rövidebb időn belül történő azonosítása,  bűnmegelőzés.

A törvényalkotó célja: egy teljes népességre kiterjedő központi biometrikus arckép profil nyilvántartás létrehozása és a biometrikus arckép profil felhasználás jogi kereteinek a megalkotása. Arckép profil: az arcképmás adatból képzett alfanumerikus adatsor, mely az annak alapjául szolgáló arcképmás adat rekonstruálására nem alkalmas. (egyirányú folyamat) Kapcsolati kód: személyiadat- és lakcímnyilvántartást vezető szerv által képzett olyan alfanumerikus azonosító, amelynek célja az érintett természetes személyazonosító adatainak, valamint arcképmás adatainak az arckép profil adataihoz történő hozzárendelése. A törvény célja: arcképelemző tevékenység végzése az arckép profilok felhasználásával. Biometria: olyan automatikus technika, amely méri és rögzíti egy személy egyedi fizikai, testi jellemzőit és ezeket az adatokat azonosításra és hitelesítésre használja.

Az arckép profil nyilvántartás lépései 1. Arcképmás rögzítése (személyiadat- és lakcímnyilvántartást vezető szervnél). 2. Az arcképmáshoz kapcsolati kód rendelése a nyilvántartó szerv által. 3. A kapcsolati kód és az arcképmás átadása az arcképprofil nyilvántartás részére. 4. Az arckép profil nyilvántartást vezető szerv az arcképmásból létrehozza az arckép profilt. 5. Személyiadat- és lakcímnyilvántartásból átvett arcképmás adat törlése. 6. Arcképelemző tevékenység az arckép profilok felhasználásával (csak adott ügyhöz kötötten).  Fontos: a kapcsolati kód az adott arckép profilhoz rendelten kerül tárolásra, nem pedig az érintett személyéhez kötötten. (személyi mappa nem lesz). Az arckép profil nyilvántartásban nem kerülnek tárolásra természetes személyazonosító adatok sem.

Az adatkezelés legfontosabb elve a célhoz kötöttség. Az Info tv. szerint:  Személyes adat kizárólag meghatározott célból, jog gyakorlása és kötelezettség teljesítése érdekében kezelhető.  Csak olyan személyes adat kezelhető, amely az adatkezelés céljának megvalósulásához elengedhetetlen, a cél elérésére alkalmas. Az adatkezelés célja a törvénytervezet szerint:  bűncselekmények megelőzése, megakadályozása, felderítése, elkövetők elfogása,  körözött személyek azonosítása, eltűnt személyek felkutatása,  közigazgatási hatósági eljárásokban a kérelmező azonosítása,  titkos információgyüjtő valamint a titkos adatszerző tevékenységek támogatása,  egyes személyvédelmi feladatok ellátása,  fontos intézmények és létesítmények biztonsági védelme,  nyomozó szervek által kezelt álló vagy mozgó felvételeken, rajzokon szereplő személyek azonosítása,  ismeretlen személyazonosságú személyek, holttestek azonosítása. Milyen adatot kezelnek? Az érintet arckép profilját és az ahhoz rendelt kapcsolati kódot.

Kik jogosultak az adatigénylésre? (csak a törvényben meghatározott célból)  Nyomozó hatóságok, ügyészség, BV intézetek,  terrorizmust elhárító szerv,  törvényben meghatározott titkos információgyűjtő, valamint titkos adatszerző tevékenység folytatására feljogosított szervek,  közigazgatási szervek,  nemzetbiztonsági szolgálatok,  Országgyűlési Őrség. Az adatigénylésre jogosultakról a központi szerv nyilvántartást vezet. Az adatigénylés és az arcképelemző tevékenység igénybevétele kérelemhez kötött.

Arcképelemzés a jövőben – biometrikus személyazonosság ellenőrzés  A biometrikus adatkezelés az érintettek magánszféráját nagymértékben befolyásoló adatkezelési technológiák közé tartozik. Az állam feladata, hogy a biometrikus adatkezelés elterjedése ne veszélyeztesse a magánélet tiszteletben tartásához és a személyes adatok védelméhez fűződő jogokat.  Alkotmányosan elfogadható cél: az állam bűnüldözési és nemzetbiztonsági érdeke.

A biometrikus arckép profil veszélyei:  A biometrikus arcképprofil olyan személyes adat, mely közvetlenül, véglegesen és megváltoztathatatlanul kapcsolódik az érintetthez, ezért természete szerint egy egységes személyazonosító kód lenne. Magyarországon jelenleg alkotmányi akadályokba ütközik az univerzális azonosító kód használata.  Az arcfelismerésnek akkor lenne értelme, ha automatizált lenne. Az automatizált arcfelismerés esetében az érintett közreműködésére nem lenne szükség, így rejtett megfigyeléseket (visszaéléseket) tehet lehetővé.  Az automatizálható arcfelismerés miatt a nyilvánosság számára nyitva álló közterületek, tömegközlekedési eszközök, stb. megszűnnek a magánélet színterei lenni.

Arcképfelismerés és a kamerás megfigyelő rendszerek kapcsolata  Lényeges kérdés: szabályos-e a bolti (munkahelyi) vagy egyéb kamerák által rögzített felvételek interneten történő megosztása, ha a felvételen bűncselekmény elkövetése szerepel?  Törvényi szabályozás (Info tv.):  Személyes adat: az érintettel kapcsolatba hozható adat – különösen az érintett neve, azonosító jele, valamint egy vagy több fizikai, fiziológiai, mentális, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára jellemző ismeret -, valamint az adatból levonható, az érintettre vonatkozó következtetés.  Személyes adat akkor kezelhető, ha ahhoz az érintett hozzájárul, vagy törvény, illetőleg – törvény felhatalmazása alapján, az abban meghatározott körben – helyi önkormányzat rendelete azt elrendeli. (hozzájáruláson alapuló, illetve kötelező adatkezelés).

A nyilvánosságra hozás jogalapja, azaz a jogos érdek érvényesítése Az elkövető személyes adatainak védelme - a sértett jogos érdekének érvényesítése - az állam büntetőhatalmának érvényesülése - társadalmi érdek Személyes adat kezelhető akkor is, ha az érintett hozzájárulásának beszerzése lehetetlen vagy aránytalan költséggel járna, és a személyes adat kezelése az adatkezelő vagy harmadik személy jogos érdekének érvényesítése céljából szükséges, és ezen érdek érvényesítése a személyes adatok védelméhez fűződő jog korlátázásával arányban áll.

NAIH álláspontja: a sértettnek a fokozatosság elvéből eredően elsősorban a nyomozóhatósághoz kell fordulnia az általa készített felvételen szereplő személyek beazonosítása érdekében. (számukra kell hozzáférhetővé tenni a kamerafelvételt) Fontos korlát: nem értékelhető bizonyítékként az olyan bizonyítási eszközből származó tény, amelyet a bíróság, az ügyész vagy a nyomozó hatóság bűncselekmény útján, más tiltott módon vagy a résztvevők eljárási jogainak lényeges korlátozásával szerzett meg.

Az arckép profil nyilvántartásáról szóló törvénytervezet és a kamerás megfigyelés kapcsolata  Meghatározott cél: a bűncselekmények megelőzése, megakadályozása, felderítése és megszakítása, valamint az elkövetők elfogása.  Az adatigénylésre jogosult (nyomozó hatóság) az általa folytatott büntetőeljárásban a rendelkezésére álló (sértett által átadott) arcképmás adat felhasználásával a központi szerv arcképelemző tevékenységét igénybe veheti a terhelt személyazonosságának megállapítása érdekében.

Köszönöm a figyelmet! forrás: