A támogatott pályázat azonosító száma: TÁMOP A/1-11/ „A VIDÉKFEJLESZTÉSI ÉS GAZDASÁGI AGRÁRMÉRNÖKI (MSc) SZAKOK, ÉS A FELTÉTELLEL BELÉPŐK FELZÁRKÓZTATÁSA, ESETTANULMÁNYOKON ALAPULÓ, GYAKORLATORIENTÁLT, MODUL RENDSZERŰ TANANYAGÁNAK FEJLESZTÉSE, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL AZ INFORMATIKAI ESZKÖZÖK ALKALMAZÁSÁRA” A projekt kezdete: Megvalósítás befejezési időpontja: Konzorcium tagjai Debreceni Egyetem Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési Kar Pannon Egyetem Georgikon Kar
Sorszám Szakmai együttműködő partner 1.Szent István Egyetem Gödöllő /GTK/ 2.Nyugat- Magyarországi Egyetem MÉK 3.Kaposvári Egyetem /GTK/ 4.Károly Róbert Főiskola 5.Agrárgazdasági Kutató Intézet 6.University Rostock 7.Campus Közhasznú Nonprofit Kft. 8.Mag Praktikum Közhasznú Nonprofit Kft. Sorszám A fejlesztett tananyagok alkalmazásra kötelezettséget vállaló intézmény 1.Debreceni Egyetem 2.Pannon Egyetem 3.Szent István Egyetem 4.Kaposvári Egyetem 5.Károly Róbert Főiskola 6.Nyugat Magyarországi Egyetem 7.Szegedi Tudományegyetem
PROJEKTVEZETŐ Kormosné dr. Koch Krisztina/DE/ Dr. Pupos Tibor /szakmai vezető, PE / Dr. Urfi Péter /szakmai alprojekt felelős – FM modul, PE/ Dr. Pető Károly /szakmai alprojekt felelős – VAM modul, DE/ Dr. Felföldi János /szakmai alprojekt felelős – GAM modul, DE/ Dr. Fenyves Veronika /pénzügyi vezető / Lőrinczi Krisztián /pénzügyi felelős/ /DE/ Szatlóczki Veronika /pénzügyi felelős/ /PE/ Projekt asszisztens(DE)
MEGNEVEZÉSFŐ Debreceni Egyetem21 GE Georgikon Kar23 Nyugat-Magyarországi Egyetem4 Kaposvári Egyetem3 SZIE Gödöllő9 Agrárgazdasági Kutató Intézet4 Károly Róbert Főiskola2 ÖSSZESEN66
A PROJEKT ÁLTALÁNOS CÉLJA képzési programjai minőségének fejlesztése, korszerűségének és versenyképességének biztosítása Gazdasági agrármérnöki MSc. szak Vidékfejlesztési agrármérnöki Msc. szak Feltétellel belépők felzárkóztatása
képzési programjai minőségének fejlesztése, korszerűségének és versenyképességének biztosítása Az oktatandó ismeretanyagot alapvetően nem horizontálisan, hanem vertikálisan kell differenciálni, a miértekre kell a választ megadni, az ok-okozati összefüggésekre és azok feltárására kell fókuszálni. A felzárkóztatást a feltétellel belépők esetében, csak modulrendszerben, a szükséges ismeretanyagot integrált felfogásban tartalmazó tananyagokkal lehet megvalósítani. A kompetenciák kifejlesztése – a képzés szempontjából meghatározó tantárgyakhoz kapcsolódóan - csak az önálló hallgatói munkavégzés biztosításával lehet eredményes. Az önálló hallgatói munkavégzést differenciáltan, részben egyéni, részben team-munkában kell megoldani. A képzésben résztvevő, a tananyagokat használó oktatók oktatási készségeinek minőségi fejlesztése. HOGYAN? MIT?
Magyarázd el és elfelejtem; mutasd meg és talán emlékszem; vonj be és meg fogom érteni! (kínai közmondás) Nem igazán talál meghallgatásra
Európai keretek Bologna (EFT) 2005-ben fogadták el 47 ország Csak felsőoktatás 3 szint - a nemzeti keretekben köztes képesítések lehetőségével EKKR az egész életen át tartó tanulásért 2008-ban fogadták el 32 ország valamennyi képzési szint LLL szempontjából 8 szintű
TANULÁSI EREDMÉNY TUDÁS + KOMPETERNCIÁK/KÉPESSÉGEK/ + ATTITÜD + AUTONÓMIA/FELELŐSSÉGVÁLLALÁS MUNKÁVAL LEHET CSAK MEGSZEREZNI A KREDIT EZT A MUNKAMENNYISÉGET FEJEZI KI
10 A képzési programok közös jellemzője, az ismeretanyag atomizált, a tantervi struktúra nem modul rendszerű, rendkívül merev, a számonkérési formák nagyon sok esetben nincsenek összhangban a KKK-ban megfogalmazott követelményekkel, hogy azokat – szerepüket alábecsülve - nem megfelelő súllyal kezelik, nagyszámú vizsgaszám, a KKK szempontjából meghatározó ismeretkörök óraszámának elégtelensége, az ismeretanyag átadása módszerének jelenlegi gyakorlata, problémák vannak a kredit értelmezésével is, az értelmezés nem egységes, stb. Mindezekkel összefüggésben, az elvárt kompetenciák kialakítása a végzett szakemberekkel szemben – a jelenlegi képzési programok, és alkalmazott oktatási módszerek által nem biztosítható. A MAGYAR GYAKORLAT EREDMÉNYE
11 Egy kis matek és kérdések a hallgató szemszögéből A félévenkénti tantárgyak száma átlagosan: 8 Az akkreditációs kérelmekben az irodalmak száma: 3, az összesen 24/félév Ha egy forrásmunka 150 oldal, akkor az összesen 3600 oldal Ha egy tantárgy 2+0 K, akkor miért kell 350 oldalas irodalmat megtanulni, azért mert már ez egyetem? A gyakorlati jegy számonkérési forma funkciója nem az, hogy a vizsgaidőszakban a vizsgák számát csökkentsük, vagy tévedünk?! Ha a kredit az, aminek lennie kell, akkor a „Mindenségit” nevű 2+0 Kollokvium tantárgy érhet-e 1 kreditet? Miért 30 összes hallgatói munkamennyiség 1 kredit? Mi is emberből vagyunk! LÉPNI KELLENENEM A MEGFELELŐ ÜTEMDE EZ
ALAPOZÓ ISMERETEK MODUL KOMPLEX ESETTANULMÁNY I. Adatbázis és kutatási terv Mezőgazdaság /Makro-régió-projekt által érintett ágazat/ A mezőgazdaság szerepének alakulása A földterület és hasznosítás Az állattenyésztés volumenadatai A növénytermesztés volumenadatai A mezőgazdaság erőforrásai /NAGYVONALÚ ELEMZÉS/ A régió adatbázisának létrehozása Természeti adottságok Szektorális megoszlás Népesség alakulása Munkanélküliség Infrastrukturális ellátottság / NAGYVONALÚ ELEMZÉS/ GAZDASÁGI AGRÁRMÉRNÖKI SZAKVIDÉKFEJLESZTÉSI AGRÁRMÉRNÖKI SZAK Esettanulmány II. Az esettanulmány célja, a térségi sajátosságokat és a projekt által igényelt adatbázisok kialakítása és célzottan megfogalmazott szöveges információk megadása, a kidolgozandó projektekre vonatkozóan A kidolgozandó projekt beazonosítása Üzleti terv /A terv komplex kidolgozása/ Megvalósíthatósági tanulmány /A tanulmány elkészítése, pályázati keretben/ SZAKMAI TÖRZYANYAG TÁRGYA ELMÉLETI ISMERETEK MÓDSZERTANI ISMERETEK
NEPTUN KÓDMEGNEVEZÉS Óra- szám Köve- tel- mény Kre- dit I.II. tanév félév 3. DIFFERENCIÁLT SZAKMAI ISMERETEK Térségfejlesztési szakirány MNGTV02G171 Agrárpolitikai programok elemzése0+2 G 3 X MNGTV01K141 Alternatív gazdálkodás2+1 K 4 X MNVVV02K181 Regionális programozás és menedzsment2+1 K 5 X MNVVV01K110 Helyi gazdaság- és vállalkozásfejlesztés2+2 K 5 X MNVVV02K160 Település és térségmarketing2+3 K 6 X MNVVV02K170 Térségi tervezés és programozás2+3 K 6 X MNVVV02K180 Termelés-gazdaságtan2+1 K 4 X MNGTV02K191 Közösségfejlesztés2+1 K 3 X 1. SZAKIRÁNY ÖSSZESEN Desztináció menedzsment szakirány MNVVV01K150 Térségi tervezés és programozás2+3 K 6 X MNVVV01K160 Turisztikai projektek menedzsmentje2+2 K 5 X MNVVV02K210 Kooperáció és integráció menedzsment2+1 K 3 X MNGTV02K200 Minőség és innováció menedzsment2+0 K 3 X MNVVV01K170 Marketing kutatások módszertana1+2 G 3 X MNVVV02K220 Desztináció és marketing menedzsment2+3 K 6 X MNVVV02K230 Pénzügyi menedzsment2+2 K 5 X MNVVV02K200 Információs irodák menedzsmentje2+2 G 5 X 2. SZAKIRÁNY ÖSSZESEN 36
MEGENEVZÉS Kre- dit FÉLÉV félév A/ ALAPOZÓ ISMERETKÖRÖK199+6 Kutatásmódszertan 42+1 G Gazdasági jog 42+1 K Pénzügyi számvitel 42+2 K Vidékszociológia 32+0 K Ö konometria 41+2 G B / SZAKMAI T Ö RZSANYAG Agrárpolitika 42+1 K Vezetői számvitel 42+1 K Mezőgazdasági ágazatok gazdaságtana 62+3 K Gazdasági elemzés 31+2 G Projektek tervezése és irányítása 52+2 K Adózás 52+2 G Vállalati pénzügyek 31+2 G É lelmiszerbiztonság, minőségellenőrzés 32+0 K Kereskedelemtan 32+0 K Tőzsdeismeretek 52+2 K Agrárinformációs rendszerek 52+2 K É lelmiszer - gazdaságtani ismeretek 32+0 K Mg - i termékek marketingje 32+0 K C / DIFFERENCIÁLT SZAKMAI ISMERETEK Vállalkozásmenedzsment szakmai modul Társasági jogi ismeretek 42+1 K Mezőgazdasági vállalatok stratégiai tervezése 52+2 K Vállalati döntéstámogató rendszerek 52+2 K Hitelkérelem, üzleti terv 62+2 K Kockázatmenedzsment 31+2 K Logisztika 42+1 K D / SZABADON VÁLASZTHATÓ TÁRGYAK 3/32+0 K Diplomadolgozat készítés 3/4/130+2 B 0+3 B 0+5 B Szakmai idegen nyelvKr.0+2 A KREDIT Ö SSZESEN Szakmai gyakorlatKr.-160 x MIND Ö SSZESEN *
16 MEGNEVEZÉSELMÉLETGYAKORLATÖSSZESEN Felzárkóztató modul9413 Alapozó ismeretek modul123 Menedzsment ismeretek modul 459 Menedzsment ismeretek módszertani modul 235 Térgazdaságtani ismeretek modul 426 Térgazdaságtani ismeretek módszertani modul 224 ÖSSZESEN
17 Együtt maradni - haladás. „Összejönni - kezdés. Együtt dolgozni – siker.” Nagyon köszönöm mindenkinek a projektben végzett munkát, az aktív hozzáállást. Minden Kollégának, aki hasznosnak ítélte az együttgondolkodást. SZERINTEM MEGCSINÁLTUK
18 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!