T EMETNI VESZÉLYES ! Á TALAKULÓBAN A LAPKIADÁS K ÁZMÉR J UDIT M AGYAR L APKIADÓK E GYESÜLETE ELNÖK 2010. MÁRCIUS 18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
E-BANKING SUMMIT március 3. Biztonságos kommunikáció biztosítása a pénzintézetek és a hatóságok között Szabó Katalin Termékmenedzsment osztályvezető.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
A tartalommarketingről röviden Tartalom generálás és megosztás Először látogatók, olvasók, majd belőlük vásárlók lesznek. Bárhol, bármikor és bármilyen.
A szenior tudástőkére épített társadalmi innováció május 21. Miskolc ©Sárközy Erika.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Internet tudományos használata
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
DIGITÁLIS VÁSÁRLÁSOK, GENERÁCIÓS KÜLÖNBSÉGEK
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
A Digitális szakadék csökkentése (GINOP-6. 1
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
SZÁMVITEL.
Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében Dr. Nagy Márta Eger.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
SZÁMVITEL.
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
MÉDIAFOGYASZTÓ VAGY TARTALOMFOGYASZTÓ? MENNYISÉG VAGY MINŐSÉG?
Konfliktusok az iskolában
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Köszöntő A Dokumentumkezelő rendszerek helye és szerepe
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
14 év szakmai tapasztalat
REKLÁMESZKÖZÖK ÉS REKLÁMHORDOZÓK
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Családi vállalkozások
Baranya Megyei Önkormányzat
Készítette: Koleszár Gábor
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Az „Open Banking” Kagylója
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Válság után, válság előtt
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

T EMETNI VESZÉLYES ! Á TALAKULÓBAN A LAPKIADÁS K ÁZMÉR J UDIT M AGYAR L APKIADÓK E GYESÜLETE ELNÖK MÁRCIUS 18.

(M ÉG ) NYERESÉGES ÜZLETI MODELL

A DATOK *Forrás: Szonda Ipsos; **Forrás: MLE; ***Forrás: MRSZ A felnőtt lakosság cca. 90%-a sajtófogyasztó ( fő)* A sajtó összesített árbevétele 2008-ban: Lapeladás** 88,73 Mrd Ft A sajtó összesen 158 Mrd Ft Sajtóreklám*** 69,27 Mrd Ft

A DÓK

A Z MLE SZEREPE

S AJTÓPIACI ERNYŐSZERVEZET A lapkiadást folytató vállalkozók közös gazdasági érdekeit egyezteti és képviseli a kormánnyal, a politikai intézményekkel, a pártokkal, a gazdálkodó üzletfelekkel. A munkáltatói, tulajdonosi érdekek védelmében együttműködik minden olyan szervezettel, amelyik a lapkiadáshoz kapcsolódik. A lapkiadói érdekek érvényesítését biztosító jogszabályok kiadását kezdeményezi. Véleményezi a szakmára vonatkozó jogszabályok tervezetét. Tagjainak száma jelenleg: 71, a lappiac közel 90%- át képviselik

T AGVÁLLALATAINK

T AGVÁLLALATI FELMÉRÉS S AJTÓPIACI KÖRKÉP

S ÚLYOS VÁLSÁGBAN VAN A NYOMTATOTT SAJTÓ ?

M I A VÁLSÁG OKA ?

„A nyomtatott sajtó példányszáma drasztikusan csökken, nincs minőségi lap. Az internet segíti a bulvárosodást.” „A lapkiadóknak valóban komoly strukturális problémákkal kell szembe nézniük, és bizonyos szegmensek (laptematikák) válságban vannak.” „Nehéz elmenni a tény mellett, hogy sorra szűnnek meg a címek, de átfogó válság, amely valamennyi kiadót megrengetne nincs.” „Nem csak gazdasági válságban, hanem erkölcsi és morális válságban is van.” „Úgy tűnik, 2010-ben mindenki előszeretettel siratja a nyomtatott sajtót anélkül, hogy a valós eredmények és tendenciák mögé néznének. A háttérben komoly érdekellentétek állnak, hiszen az elektronikus médiumok egyértelműen csak ennek a szegmensnek a kárára növekedhetnek.” „I DÉZETEK ”

A VÁLSÁG HATÁSA Nem tudja Több mint 20%-os csökkenés 1-20% közötti csökkenés Nem volt változás 1-20% közötti növekedés 20% feletti növekedés Összes bevétel 12,516,658,48,304,2 Terjesztési és értékesítési bevétel 254,25020,800 Nyomtatott hirdetési bevételek 12,537,529,212,54,2 Online hirdetési bevételek 29,204,233,3 0 Nem média bevételek 39,28,316,637,54,2

M IT TETTEK ?

A NYOMTATOTT SAJTÓ JÖVŐJE

„A kiadóknak a jövőben magazinok helyett márkákban kell gondolkodniuk. Akármerre fejlődik a világ …, a jól felépített márkák orientációs erejének mindig hatalmas lesz az értéke.” „A nyomtatott média soha nem fog megszűnni. A nyomtatott újság - a magazinpiacra gondolok - fílingjét még az újabb generációk is respektálják. Az online egyszerűen másra való. És a felhasználók nem is keverik össze a két médiumot.” „Bár a fogyasztói szokások főleg a fiatalabb generációknál az online hírújságok felé tolódnak, a kézzelfogható papíralapú termékre igény lesz. Az innováció ezen a területen a legerősebb és egyben a leglátványosabb is lehet, ami növeli az olvasótábort.” „Elmaradt a reakció a megváltozott fogyasztói szokásokra, ízlés és igényvilágra. Kullogunk a piac után, ahelyett, hogy a fogyasztónak csinálnánk lapot. Az árusterjesztés lehetőségeinek szűkülése miatt az előfizetés megerősítése szükséges, illetve az online.” „Tárgyilagos információra szükség lesz, szűrődik a mezőny, ami nem baj, sok a felesleges termék.” „I DÉZETEK ”

A NYOMTATOTT SAJTÓ ELŐNYEI Nem tudja Valószínű, hogy ez az előnye megmarad Valószínű, hogy ez az előnye nem marad meg Ez eddig sem volt valódi előny Sajátos esztétikai élményt nyújt (papírra nyomott betűk, színek, képek, a papír tapintása, súlya, a lapozás aktusa). 4,287,554,24,2 Hirdetései kevésbé zavarók, mint az elektronikus, sajtóban vagy az online oldalakon. 16,766,78,3 Hiteles, megbízhatóbb és alaposabb hírforrás, mint az online. 4,266,712,516,7 Hordozható, gyűjthető, kivágható, archiválható. 4,250,037,58,3 A nyomtatott sajtóban van idő a hirdetések alaposabb tanulmányozására, így az ott leközölt információ mélyebb és alaposabb befogadására. 8,354,220,816,7 Szavahihetőbb, valós, igaz hatása van. 12,554,212,525,0 A nyomtatott sajtónak nincs időkorlátja a befogadásnál. 12,550,016,720,8 A reklámüzeneteket jobban közvetíti: pontosabb leírást és tájékoztatást ad a termék áráról minőségéről, beszerzési helyéről. 8,345,820,825,0 Családi közös élményt jelent. A nyomtatott sajtót egy-egy családon belül tematikailag szétbontva olvassák. 4,225,045,825,0 Hosszú távú hatással bír az emlékezetre. 8,316,737,5

Megkérdezettek: éves lakosság 76% szerint a print előnye: könnyű hordozhatóság, bárhol lehet olvasni olvasásának nincsenek technikai feltételei Közel 50% szerint előny a nyomtatott sajtó „fizikai valója” (megérinteni, szagolni, összegyűjteni) 31% szerint kevésbé zavaróak a hirdetések a print felületen, mint online Forrás: Prizma / Netpanel.hu közös kutatás P RINT VAGY ONLINE

A NYOMTATOTT SAJTÓ HELYE AZ EMBEREK ÉLETÉBEN –„Ha valakinek fontos, hogy az aktuális eseményekről tájékozottnak tartsák, rendszeresen kell napilapot olvasnia” egyetért/teljesen egyetért: 4.4 M fő –„Ha valakinek fontos, hogy az új stílusokról, irányzatokról, érdekességekről jól tájékozottnak tartsák, rendszeresen kell magazinokat, folyóiratokat olvasnia” egyetért/teljesen egyetért: 3.5M fő Forrás: Szonda Ipsos – GfK Hungaria: Nemzeti Médiaanalízis, II. félév

A NYOMTATOTT SAJTÓ LEHETŐSÉGEI

T AGVÁLLALATI FELMÉRÉS S AJÁT KIADÓ HELYZETE

R ÖVIDTÁVÚ FELADATOK 5- ÖS SKÁLÁRA VETÍTVE

F EJLESZTENDŐ TERÜLETEK 5- ÖS SKÁLÁRA VETÍTVE

M IT GONDOL, 5 ÉV MÚLVA, A BEVÉTELEINEK HÁNY SZÁZALÉKÁT TESZI KI A HAGYOMÁNYOS NYOMTATOTT SAJTÓ ?

T AGVÁLLALATI FELMÉRÉS A Z MLE SZEREPE

M IT TEHET AZ MLE?

A Z OLVASÁSRA NEVELÉS CÉLJA Egy társadalmi probléma megoldásának felvállalása A közoktatás szférájában az újság mint a legaktuálisabb oktatási eszköz alkalmazása Szövegértési kompetencia fejlesztése Kritikai szemléletmód kialakítása a fiatalokban Az önállóan gondolkodó állampolgár attitűdjének kialakítása Rendszeres újságolvasóvá nevelés

A PROGRAMBAN RÉSZTVEVŐ DIÁKOK LÉTSZÁMA

Ö SSZEFOGLALÓ GONDOLATOK N EMZETKÖZI KITEKINTÉS

K ULCSKÉRDÉSEK Forrás: WAN/IFRA Annak ellenére, hogy a fejlődő országokban még mindig dinamikusan nő a nyomtatott lapok példányszáma, sok fejlett államban változatlanul ellentétes irányú folyamatok játszódnak le. Az alternatív reklámcsatornák számának hirtelen növekedésével az újságok reklámbevételei, amelyekre igen nagy csapást mért az elmúlt 18 hónap válsága, várhatóan nem érik el a recesszió előtti szintet egyhamar. Az elektronikus színtér kihasználásával elért nagyszámú új közönség az újságok számára nem garancia a pénzügyi jólétre – kivéve, ha az új, hatékony multimédiás értékesítési stratégiákat teljes mértékig kihasználják.

K ULCSKÉRDÉSEK A digitális reklámbevételek, amihez olyan sok kiadó fűzött nagy reményeket, a legtöbb kiadó esetében nem fogják belátható időn belül pótolni a nyomtatott reklámok strukturális, nem is beszélve a ciklikus válságból adódó veszteségeit. A hiteles, minőségi újságírás, amire a polgároknak ezekben az „információ- szemetes” időkben még inkább szükségük van mint valaha, nem olcsó. Fontos, hogy a megfelelő források rendelkezésre álljanak, hogy az újságok megtarthassák a társadalomban és a demokráciában betöltött alapvető szerepüket. Forrás: WAN/IFRA

K ULCSKÉRDÉSEK Az új információs csatornákba történő befektetés és a kísérletezés elkerülhetetlen, ha az újságok ki akarják elégíteni az olvasók változó fogyasztói szokásait. A lapkiadók átszervezésének folyamatát folytatni, sőt gyorsítani kell, ha fenntartható jövőt akarunk teremteni. Az új platformok – az e-olvasók új generációjától kezdve az új okos telefonokig – hatása továbbra is tisztázatlan, és sok esetben inkább csak ígéret a tartalomszolgáltatók számára.

K ULCSKÉRDÉSEK Lehet, hogy most még az új színtereken, főleg az interneten megjelenő tartalmakkal lehet nagy vagyonra szert tenni, de a későbbiekben az újságok is részesülni fognak ezek terjesztéséből. A 2009-es év nagy vitája, a fizetett online tartalmak kérdése 2010-ben még inkább fontos témává válik, az újságok továbbra is küzdenek a kereső motorok és más híraggregátorok azon jogai ellen, hogy a látogatókból és hirdetésekből származó bevételek nagy részét zsebre vágják. A kormányok is beszállnak a tárgyalásokba a szerzői jog védelmében, vagy hogy az online hirdetés megadóztatásának lehetőségeit felmérjék.

A REMÉLT SZÉP JÖVŐ

K ÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET !