Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde Mozart A varázsfuvola Közösmotívumok
A két m ű során több közös jeggyel találkozhatunk. M ű faji eltérésük ellenére a téma, a szerepl ő k célja és a történetszövés is megegyez ő. El ő szóTartalom Fa motívum2 A 3-as szám3 Téma4 A f ő gonoszok5 Végkifejlet7
1.2. Mindkét m ű elején megjelenik a fa motívum. A Csongor és Tünde cím ű drámában egy almafa, míg A varázsfuvola cím ű alkotásban egy tölgyfa bír varázslatos képességgel. Az almafa éréskor álmosságot hoz az alatta megpihen ő emberekre, a tölgy letört ágából készült fuvolának pedig boldogító hatása van.
A 3-as szám is közös motívumnak tekinthet ő, hiszen mindkét m ű ben megjelenik. Vörösmarty alkotásában három ördögfivel találkozhatunk, Mozart operájában három fátyolos hölgy kerül elénk. Mind a kett ő esetben a f ő szerepl ő kkel kerülnek kapcsolatba ezek a szerepl ő k és segítik ő ket kalandos útjukban Az alkotások középpontjában a szerelem áll. A f ő szerepl ő k egymás megtalálásáért, a boldogság eléréséért küzdenek. Nehezít ő körülmények hátráltatják ő ket a cél eléréséhez közeledve például A varázsfuvolában a próbatételek, a másik m ű ben pedig az ál Balga megjelenése késlelteti a szerelem beteljesedését.
Mindkét m ű ben megjelenik a gonosz alakja. Szerepük a m ű során a f ő szerepl ő k pozitív céljának gátolása, megakadályozása. A Csongor és Tündében Mirigy, a boszorkány testesíti meg ezt a negatív alakot, míg A varázsfuvolában a királyné Az alkotások végén mindketten megb ű nh ő dnek gonosz tetteikért.
Párhuzam figyelhet ő meg a két m ű befejezését illet ő en, hiszen az alkotásokban megjelen ő 2-2 szerepl ő pár egymásra talál. Kiállták a próbákat így elnyerik méltó jutalmukat. A drámában Csongor és Tünde illetve Ilma és Balga találnak egymásra, az operában pedig Tamino és Pamina,valamint Papageno és Papagena érik el a boldogságot. 7.8.
Vége! A könyv szerkeszt ő i: Buzsáki Krisztina (író ) Buzsáki Brigitta (illusztrátor) Halmosi Luca (felel ő s vezet ő ) Várnagy Erzsébet (m ű szaki szerkeszt ő )