Bázel II. és a magyar bankok Az új tőkemegfelelési szabályozás kérdései Szőke Magdolna
Mi a Bázel I.? Bázel I. – minimális tőkeszükséglet nemzetközi koordinációja – minden hitelintézeti csoportra/hitelintézetre azonos mérce elve Hitelkockázati megközelítés Különböző kockázatú eszközcsoportok mögé milyen nagyságú tőkefedezet kell Kockázat mérlegen kívül = hitel-egyenértékes EK irányelvek – saját alapok, szolvencia ráta EK irányelv (1993/6) – hitelintézetek, befektetési vállalkozások tőkemegfelelése –tőkekövetelmény piaci és kereskedési kockázatokra is Bázel I. piaci kockázatokra – azonos mérce elv megszűnik Fejlett kockázatkezelés - tőkekövetelmény belső modelleken is EK tőkemegfelelési irányelv módosítása – belső modellek +árukockázat
Bázel II. háttere Kockázatkezelés fejlődése hitelkockázat modellezése működési kockázat számszerűsítése Gazdasági tőke számítás, kockázati tőkeallokáció, kockázati teljesítménymérés kockázati limitek, kockázati árazás integrált kockázatkezelés Vállalatirányítás fejlődése Kockázattűrő képesség, kockázatvállalási kedv megfogalmazása a legmagasabb szinteken Folyamatszervezés - felelősségek elkülönítése, kontrollok, jelentő rendszerek, akciótervek Jelentési rendszerek Belső audit Bázel II. konzultációs időszak – központban: fejlett módszerek
Bázel II/CRD június – Bázel II. egyezmény elfogadása hitelintézetet tartalmazó csoportok Tőkeráta: rendelkezésre álló tőke/szabályozás szerinti kockázatok >8% július – 2000/12, 1993/6 irányelvek módosítási javaslata – Capital requirements Directive konszolidált + szub-konszolidált +egyedi szinten szub-konszolidált/egyedi szintre kedvezmények adhatók azonos tagállamban bejegyzett köztes intézmények anyabank tőkekövetelmény mérése - EU tagállamokban bejegyzett leányvállalatok is bevonhatók – egyedi mérlegelés nyilvánosságra hozatali követelmények - csak konszolidált alapon – lényeges leányvállalatokra anyavállalat kötelezettsége Tőkemegfelelés = rendelkezésre álló tőke > szabályozás szerinti kockázatok tőkekövetelménye
Bázel II/CRD - fő jellemzők Minimális szabályozási tőkeszükséglet mérés –választható módszerek (engedélyezéshez kötve) – fejlett kockázatkezelésre ösztönöz három fő kockázati típusra (hitel-, piaci, működési) kockázatcsökkentők (garanciák, készfizető kezességek, óvadékok, egyéb tárgyi biztosítékok) Belső tőkemegfelelés mérés – saját módszerek, megfontolások További kockázati típusok kötelező figyelembe vétele Kockázatcsökkentők – minden alkalmazott módszer Felügyeletek szerepe – megnövekedett jogkör Fejlettebb módszerek használatának engedélyezése Kockázati értékelés Preventív cselekvés Nyilvánosságra hozatal több információ a kockázatokról és a kockázatkezelésről fejlettebb módszerek nagyobb presztizs
Minimális szabályozási tőkeszükséglet Hitelkockázat Standard módszerek – elv jelenlegihez hasonló Belső minősítésre épülő módszerek – új Felügyeleti modell – Merton típusú modell Tőkekövetelmény nem-várható veszteség Paraméterek : nem-teljesítési valószínűség (PD), veszteségráta (LGD), kockázati kitettség nem teljesítésekor (EAD) Vállalkozói, intézményi, központi kormányzati portoflió Alapmódszer – belső mérés nem-teljesítési valószínűség Fejlett módszer – belső mérés mindhárom paraméter KKV-knek kedvezmény Lakosság (kicsibeni) – belső mérés mindhárom paraméter Részvények, részesedések, speciális hitelek – kiegészítő módszerek
Belső minősítésre épülő módszerek Vállalkozói, intézményi, szuverén Tőkekövetelmény: K = 1,06*{LGD*N[(1-R) (-0,5) *G(PD) +(R/(1-R)) (0,5) *G(0,999)]-PD*LGD} *{1+(M-2,5)*b(PD)}/{1-1,5*b(PD)} N – standard normális eloszlás függvénye G – inverz standard normális eloszlás függvénye Lejárat: M (max. lejárat 5 év) Lejárati faktor b= (0, ,05478*ln(PD))^2 Korreláció: R=x*(1-EXP(-50*PD)/(1+EXP(-50)+y*[1-(1-EXP(-50*PD)/(1+EXP(- 50)]-z x=0,12 és y=0,24 (általános) kisvállalkozói kiigazítás z=0,04*(1-(S-5/45))
Belső minősítésre épülő módszerek Lakosság – lejárati elem nincs Tőkekövetelmény: K = 1,06*{LGD*N[(1-R) (-0,5) *G(PD) +(R/(1-R)) (0,5) *G(0,999)]-PD*LGD} Korreláció R=x*(1-EXP(-35*PD)/(1+EXP(-35)+y*[1-(1-EXP(-35*PD)/(1+EXP(- 35)] R = 0,15 lakossági lakóingatlan jelzáloghitel R = 0,04 rulírozó jellegű lakossági hitel (kártya) x=0,03 és y=0,16 egyéb lakossági hitel
Belső minősítésre épülő módszerek
Minimális szabályozási tőkeszükséglet Kockázatcsökkentési hatás elismerése = kedvezmény, nem kötelező! Óvadékok egyszerű módszer – jelenlegihez hasonló komplex módszer – új – kockázati kitettséget közvetlenül csökkenti – „készpénz-egyenértékes” kereskedési könyvet vezetők, belső minősítésre épülő módszert alkalmazók csak ezt alkalmazhatják Garanciák, készfizető kezességek, hitelszármazékok Tárgyi biztosítékok – belső minősítési módszerek mellett Piaci kockázatok – kisebb változások Működési kockázatok - új Alapvető mutató módszere Standard módszer Fejlett mérési módszerek
Jelenlegi magyar szabályozás Kockázatkezelési követelmények jogszabályi szinten 1993 óta követelmények – hatályos: 14/2001 (III.9) PM rendelet Adósminősítés Fedezetértékelés Követelésminősítés : ügyfél/partner +ügylet Minden ügyfelet/partnert minősíteni kell Pontozásos vagy mátrixos követelményrendszer – kötelező és ajánlott szempontok – minőségi (szubjektív elemek) max. 50% Egyszerűsített minősítés Lakossági ügyfelek – részben a KKV-k közül is (KKV különböző definíciók) Külföldi ügyfelek/partnerek – két külső minősítés
Jelenlegi magyar szabályozás Minősítés (folyt.) Egyértelműen megállapítható legyen: egyes vizsgált tényezők figyelembevételi súlya, aránya vagy a számszerű és a nem számszerűsített elemek közötti kapcsolat Éves minősítési felülvizsgálat + besorolási kategória változásának vélelme Több idősáv – eltérő minősítési besorolás lehetséges Lakosság, egyéni vállalkozók, nem jogi személyiségű társaságok – minimálisan 3 kategória idősávonként Egyéb vállalkozások – minimálisan öt kategória sávonként Minősítési következmények rögzítése – hitelezhetőség, fedezet, kamat, lejárat, limitek
Jelenlegi magyar szabályozás Fedezetértékelés Belső szabályzat – milyen fedezetek fogadhatók el Adósminősítési kategóriákhoz – fedezettségi szintek Független vagyonértékelés – tárgyi biztosíték értéke a szavatoló tőke 5%-át meghaladja (100 millió Ft szavatoló tőke alatt 5 millió Ft feletti biztosítéki érték) Jelzálog fedezet értékének csak 70%-a fogadható el, kb. 140%-os túlfedezettség Fedezetek értékének felülvizsgálata – kötelező negyedéves gyakoriság Megtérülés számítás – várható veszteség – lakossági termékek Biztosítékok elismerése kockázati felár csökkentőként – sok értékelési elem
Jelenlegi magyar szabályozás Követelés minősítés külön dimenzió – értékvesztéshez, céltartalékképzéshez ügyfél + fedezet 5 kategória – problémamentes, külön figyelendő, átlag alatti, kétes, rossz Kétes – veszteség + 90 napon túl lejárt vagy rendszeres fizetési késedelem Veszteség>70%, fizetési késedelem vagy felszámolás Értékvesztések/ bruttó kitettség kategóriánként rögzített Külön figyelendő 70% Szabályzat + monitoring + jelentések
Jelenlegi magyar szabályozás Nem Bázel II. kompatibilis – két, dimenziós struktúra, de Nincs nemteljesítési definíció Portfolió szegmentáció nagy szabadságfok Adatok hiánya / nem megfelelősége Nemteljesítési ráta mérése nem kötelező Fedezeteknél megtérülés mérése nem követelmény Kevés kategória – minimálisan 8 kellene szegmensenként Minősítés lejáratonként eltérhet – új szabályozás nem engedi meg Árazás – mérésekkel nem kellően megalapozott Limit – szubjektív közelítések Jogi problémák
Nemteljesítési fogalma Belső minősítésre épülő módszereknél kötelező – de belső tőkemegfelelési célokra is – fizetési fegyelem jelentősége megnő Ügyfél/partner - 90 napon túl lejárt tartozás Ügyfél/partner, nem valószínű, hogy fizet Kamat függővé tétele – Magyarország 30 nap után kötelező túl szigorú növeli a nemzetgazdasági szintű nemteljesítési arányt Értékvesztés, céltartalék elszámolása jelentős hitelminőség romlás miatt – „külön figyelendő” körrel mi lesz? Jelentős gazdasági veszteséggel történt hiteleladás – mi a jelentős? Hitelátalakítás – csökkentett fizetési kötelezettség (átütemezés is!) Csőd vagy felszámolás – visszafizetés elkerülése, késleltetése Adós indítja Hitelintézet indítja
Portfolió szegmentáció Lakosság - standardizált termékek – egyéni elbánás minimális Standard módszer - 1 millió EUR kockázatvállalás, számos, azonosan kezelt Belső minősítésre épülő módszerek – standard módszer + nem a vállalkozókhoz hasonlóan kezelt Magyar szabályozás – határ 1 millió EUR vagy az alatt ??? Portfolióba sorolás bank méretétől függően eltérő lehet Vállalkozó – egyéni kezelés Standard módszerek – mint jelenleg Belső minősítésre épülő módszerek – méret kiigazítása - 5 millió EUR- tól 50 millió EUR árbevételig kedvezmény (5 millió EUR alatt = 5 millió EUR) Magyar szabályozás tartja a határt? – KKV finanszírozás versenyképessége
Adatok hiánya Minősítési rendszerek – átalakítások + nem kellő IT támogatás Gyenge IT struktúrák – nem megfelelő adatminőség Eltérő fogalmak – megfeleltetés nehéz Csoporton belüli adatbázisok – magyar viszonyok között megfelelően alkalmazhatók-e? Országos szintű adatbázis problémák megfelelő bench-markok hiánya BAR – csak 90 napon túli + EAD nincs letéti mérlegek – adatbázis nem kellően ellenőrzött kisvállalkozások – adatok – nagy bizonytalanság
Biztosítékok nyitott kérdések Biztosítékok jogi megfelelősége Garancia, készfizető kezesség, egyszerű kezesség Állami egyszerű kezesség – beszámít nem számít? Magyar Ft állampapír beszámítás romlik vagy jelenlegivel azonos? HG Rt., AVHGA – államilag garantált rész – 0%- os súly marad – saját rész nő, hacsak nem minősítik magukat Jogi személyiségű társaságok – zálogjog „B” kategóriás besorolása a felszámolásban Több biztosíték esetén arányosítás – mi lesz a konkrét módosítás Garantőr, készfizetőkezes a további biztosítékokból arányosan részesül
Várható alkalmazások Bankok – kb, 1/3-a belső minősítésre épülő módszerek használatára készül Leánybankok - anyabank rendszerei (egységes rendszer követelmény) meddig azonos egy modell – felügyeleti értelmezési kérdés Hazai intézmények – saját fejlesztések – modellépítés saját adatbázisból Kis intézmények – standard módszerek – belső minősítésre épülő módszerekhez közös adatbázisok kellenének Követelmény minősítési rendszerek hasonlósága – tartalma? Szervezés nehézkes – érdekek eltérőek Adatvédelmi kérdések tisztázatlanok További szereplők jövőben fiókok ? – átalakulás – meghatározó: központ Határon átnyúló szolgáltatás – meghatározó: szolgáltató Nyilvánosságra hozatal - szabályozási célú számítások, módszerek
Új tőkemegfelelési szabályok hatásai Kis összegű ügyletek verseny - ügyfelek gyorsabb kiszolgálása pénzügyi szolgáltatási termékek köre bővül eljárás, dokumentáció standardizálódik egyedi igények kielégítése termékválaszték bővítésével és nem egyéni szerződésekkel biztosítékok, termékkonstrukció része hitelintézetenként eltérő lehet a belsőleg alkalmazott határ kockázatok érvényesítése az árban
Kockázati árazás Elvárt minimum ár – ügylettípus, ügylet összege + Finanszírozási költség – fajlagos forrásköltség + Működési költség – degresszív, de lehet más + Várható veszteség (kockázati költség) + Adós minőségétől függő várható nemteljesítés - Megtérülési ráta: ügylettípus/biztosíték +Kockáztatott tőke költsége. Tőke lehet Szabályozás által meghatározott minimális tőkeszükséglet Belsőleg meghatározott, biztonságos működéshez kellő tőke (gazdasági tőke nem-várt veszteség valószínűsége meghatározott megbízhatóság mellett) Tiszta többlet/veszteség – piaci árszintig
Kockázati árazás Szabályozási tőkekövetelmény növekedése nem biztos, hogy növeli a hitelárat Szabályozási tőkekövetelmény érvényesítése az árban, függ: Mekkora a tiszta többlet a jelenlegi értékesítési árban Szabályozási tőke és gazdasági tőke viszonya Piaci árszint elviseli-e? Hitelintézet stratégiája Ügyfélszegmenssel kapcsolatos üzleti célok Mit érvényesít az árban – van-e termékek között költség átcsoportosítás pl. ügyféljövedelmezőségi szempontok alapján?
Menetrend Bázel II. nem esemény, hanem folyamat. (Price Waterhouse Coopers) Ösztönzés a fejlettebb kockázatkezelésre – kockázatmérés, folyamatszervezés, dokumentáltság, figyelő és jelentő rendszerek Fokozatos térnyerés Konkrétumokban még sok bizonytalanság Magyar jogszabályok 2006 – európai irányelv módosítás a fontos – sz. irányelv és sz. irányelv Bevezetés január 1??