Az önkormányzatokat érintő aktuális kérdések Veszprém 2016. április 21. Pogácsás Tibor önkormányzati államtitkár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Közigazgatási alapismeretek
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Belügyminisztérium Az önkormányzatok évi várható finanszírozása 1.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás szabályai
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Költségvetés – 2016 Pályázatok
Kamara – a gazdaság hangja a szakképzésben Berettyó – Körös TISZK Nyitórendezvény Mészárosné Szabó Anna szakképzési osztályvezető BMKIK.
Családtámogató ellátások
XXIII. Országos Jegyző - Közigazgatási konferencia
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Az önkormányzatok jövőbeni szerepéről alkotott kormányzati elképzelések – az eddigi reformok és jövőbeni tervek Visegrád április 1. Dr. Dukai Miklós.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
Vidékfejlesztési Program Baromfitartó telepek korszerűsítése dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
Önkormányzat és állam.
Dr. Berczik Ábel helyettes államtitkár Nemzetgazdasági Minisztérium
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
TOP vas megyei aktualitásai
Kormányzati kép az önkormányzatok helyzetéről
Pécs, március 6. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal
Lorem ipsum.
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
Tájékoztatás jogszabály változásokról
NYITÓ KONFERENCIA Egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Zárórendezvény.
Előadás másolata:

Az önkormányzatokat érintő aktuális kérdések Veszprém április 21. Pogácsás Tibor önkormányzati államtitkár

I. Helyi önkormányzatok rendszerének megújítása A tanácsrendszert 1990-ben felváltotta a helyi önkormányzatok demokratikus rendszere, az Ötv ig biztosította a működés kereteit, A rendszer fokozatosan erodálódott, a működés és finanszírozás elnehezült, a megújítás elkerülhetetlenné vált, Az államszerkezet átalakulásának részeként az új Alaptörvényre építkezve született meg a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX. törvény, o alapvető cél: modern, hatékony, feladatorientált, fenntartható rendszer kialakítása Az Mötv október 12-én teljes körűen hatályba lépett: o a tapasztalatok azt mutatják, hogy a szabályozás megfelelő kereteket biztosít a működéshez, o a változások döntő többsége bevált, pozitívak a visszajelzések, o a feladatellátás és a finanszírozás „finom hangolása” folyamatos. Az önkormányzati rendszer kialakulása és fejlődése

1. Az önkormányzati feladatellátás változásai Szociális ellátás o átalakult a segélyezés rendszere, o átalakult a családsegítés, o megváltozott a házi segítségnyújtás Egészségügy o egészségügyi alapellátás, vezető háziorvos, házi gyerekorvos és fogorvos  erősödött, jelentősége növekszik. Önkormányzati gazdálkodás o az új számviteli rendszer alkalmazása megnövelte a munkaterheket, o 37/2015. (XII. 28.) NGM rendelet – számos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettséget írt elő, Kéményseprő-ipari tevékenység o új törvény – közfeladatként az állam által kijelölt szerv végzi, Várható még o oktatás (KLIK – fenntartás-üzemeltetés). II. Az önkormányzatokat érintő változások

Régi szabályozás: Ötv. és Pttv.  lakosságszám alapján sávosan, a szorzószámok differenciált alkalmazása testületi döntés, Új szabályozás: a polgármester járandóságát az Mötv. fix összegben határozza meg a lakosságszámra és az önkormányzati kategóriára figyelemmel, Az új szabályozás kapcsán több probléma merült fel (csökkent a polgármesterek bére az alacsony lélekszámú településeken, a testületek mozgástere megszűnt), Több önálló indítvány került benyújtásra, a legutóbbi törvényjavaslat: lehetővé tette volna, hogy az 1500 lélekszámot el nem érő települések polgármestereinek illetményét, illetve tiszteletdíját legfeljebb 30%-kal megemelhesse a képviselő- testület  az Országgyűlés nem szavazta meg, Számos egyéb rendelkezés javította a települések polgármestereinek helyzetét: o enyhültek az összeférhetetlenségi szabályok, o a polgármester számára 6 havi illetményének (tiszteletdíjának) megfelelő összegű juttatás állapítható meg évente. 2. A polgármesterek díjazására vonatkozó szabályozás változásairól II. Az önkormányzatokat érintő változások

A szabályozás az elfogadást követően többször változott: o enyhültek a rendelkezések (pl. a köztisztviselői jogviszony tekintetében, a polgármester más foglalkoztatási jogviszonyt is létesíthet), Önálló indítványként benyújtott törvényjavaslat további pozitív változásokat tartalmazott, de az Országgyűlésben nem kapta meg az elfogadáshoz szükséges többséget o a 3000 fő alatti (jelenleg 1500 fő a határ) települések főállású polgármesterei más foglalkoztatási jogviszonyt létesíthettek volna  ez 505 polgármestert érintett, o a közfoglalkoztatás szervezésében való (díjazással együtt járó) közreműködés nem eredményezett volna összeférhetetlenséget. 3. A polgármester összeférhetetlenségére vonatkozó szabályok változása II. Az önkormányzatokat érintő változások

Több önkormányzatnál jogellenes jogértelmezési gyakorlatot tapasztaltunk: o a képviselők egy része egyes napirendeknél a szavazásban nem vesz részt, o a képviselő jelzi, hogy az adott napirendnél nem képviselői minőségében van jelen (pl. csak helyi lakos minőségében) Álláspontunk szerint e magatartások az Mötv. szabályaiba ütköznek: o a képviselő számára a képviselő-testületi ülésen való részvétel kötelezettség, magába foglalja a döntéshozatalban való részvételt is, o a képviselő nem nyilváníthatja ki, hogy milyen minőségben kíván részt venni a képviselő-testületi ülésen, erről a testület sem dönthet A képviselői kötelezettség megszegése szankcionálható. 4. A képviselő-testület működésével kapcsolatos kérdések II. Az önkormányzatokat érintő változások

1. A évi költségvetési törvény főbb sarokpontjai a IX. fejezetet érintően Központi finanszírozás feladatalapú – feladatellátáshoz igazodó – támogatási rendszerben, o a struktúra 2013-tól működik, megszilárdítása folytatódik, Általános működés, igazgatás (előirányzat: 154,1 milliárd Ft) o továbbra is cél az alacsonyabb lakosságszámmal, gyenge jövedelemtermelő- képességgel rendelkező önkormányzatok támogatása, Köznevelés (előirányzat: 179,8 milliárd Ft) o a települések fő feladata a köznevelés területén évben is az óvodai ellátás biztosítása, Szociális ágazat (előirányzat: 187,7 milliárd Ft) o az önkormányzatok szerepe alapvetően a évben is az alapellátások biztosítása. Jelentős változás a gyermekétkeztetés területén (szünidei étkeztetés), Kulturális ágazat (előirányzat: 31 milliárd Ft). III. A helyi önkormányzatok gazdálkodása

2. A évi költségvetési törvény várható módosítása Az adósságkonszolidációban nem részesült önkormányzatok fejlesztési támogatásának 4 éves programja o a évi ütem előrehozásra kerül, o a 2016-ban rendelkezésre álló forrás 10 milliárd forinttal megemelése kerül, o végső felhasználási idő változatlan marad: december 31. A beszámítás feltételrendszerében is kedvező módosítás várható o emelkednek az egyes kategóriák értékhatárai, o emelkedik a legalacsonyabb adóerőképességgel rendelkező településeket megillető kiegészítés mértéke is. III. A helyi önkormányzatok gazdálkodása

3. Pályázati lehetőségek I. Helyi szervezési intézkedésekhez kapcsolódó többletkiadások támogatása (költségvetési törvény szerinti előirányzat: millió Ft)  pályázati kiírás megjelent, Átmeneti ivóvízellátás biztosításával kapcsolatos költségek finanszírozásának támogatása (180 millió Ft),  pályázati kiírás egyeztetés alatt, Megyei önkormányzatok rendkívüli támogatása (300 millió Ft),  pályázati kiírás megjelent, Adósságkonszolidációban részt nem vett települési önkormányzatok fejlesztéseinek támogatása ( millió Ft),  a pályázati kiírás hamarosan várható. III. A helyi önkormányzatok gazdálkodása

Egyes önkormányzati feladatokhoz kapcsolódó fejlesztési támogatások (összesen: millió Ft)  pályázati kiírás hamarosan várható, o kötelező önkormányzati feladatot ellátó intézmények fejlesztése, felújítása (2 000 millió Ft), o óvodai, iskolai és utánpótlás sport infrastruktúra- fejlesztés, felújítás (500 millió Ft), o belterületi utak, járdák, hidak felújítása (2 500 millió Ft, új fejlesztési cél), o szociális szakosított ellátást és a gyermekek átmeneti gondozását szolgáló önkormányzati intézmények fejlesztése, felújítása (400 millió Ft, új fejlesztési cél, az NGM a pályázat kiírója), Önkormányzatok rendkívüli támogatása ( millió Ft),  a pályázati kiírás megjelent. III. A helyi önkormányzatok gazdálkodása 3. Pályázati lehetőségek II.

Óvodai kapacitás bővítését célzó beruházások támogatása (2 500 millió Ft, az NGM a pályázat kiírója)  a pályázati kiírás megjelent, Önkormányzati étkeztetési fejlesztések (1 000 millió Ft, az NGM a pályázat kiírója)  a pályázati kiírás megjelent, Önkormányzati adatszolgáltatások minőségének javítása (550 millió Ft, az NGM a pályázat kiírója)  a pályázati kiírás megjelent, Vis maior támogatás (7 700 millió Ft). III. A helyi önkormányzatok gazdálkodása 3. Pályázati lehetőségek III.

4. Költségvetési támogatások 2015-ben módosított eljárási rendjének tapasztalata Fejlesztési támogatásban engedélyköteles beruházások esetén csak érvényes hatósági engedélyekkel rendelkező projektekre köthető támogatási szerződés, adható ki támogatói okirat!, Több idei pályázatban ez már a pályázat beadásának is feltétele (hosszabb pályázati határidő biztosítása mellett), A támogatás folyósítására kizárólag elfogadott támogatói okirat, megkötött támogatási szerződés követően kerülhet sor. III. A helyi önkormányzatok gazdálkodása

évi költségvetés I. (makro környezet) 3% feletti gazdasági növekedés prognosztizálható, Az inflációs előrejelzés 1% alatti szinten alakul, Továbbra is cél az államadósság csökkentése, Több alapvető élelmiszer áfája (tej, tojás, baromfihús) 5%-ra csökken, az éttermi- és internet-szolgáltatással összefüggő áfa kulcs 18%-ra mérséklődik, Folytatódnak a megkezdett ágazati életpályamodellek, a bürokráciacsökkentés, illetve a gazdaság kifehérítését szolgáló intézkedések. III. A helyi önkormányzatok gazdálkodása

évi költségvetés II. (önkormányzatok) Biztosított a pedagógus életpályamodell forrása, Az ágazati bértárgyalások még folyamatban vannak. A további tárgyalások eredményeként jelentkező esetleges többletforrások egyelőre egy tartalékkeretben kerülnek megtervezésre, A bölcsődei feladatellátásban az új intézményi formák (pl. mini bölcsőde) finanszírozása megjelenik a törvényjavaslatban, A házi segítségnyújtás esetében már január 1-jével változott a jogszabályi előírás o külön támogatási összeg a szociális segítésben, illetve személyes gondozásban részesülőknél, Az eddigi fejlesztési támogatási konstrukciók (kivéve az adósságkonszolidációban nem részesülő önkormányzatok fejlesztési támogatását) változatlan formában 2017-ben is működnek. III. A helyi önkormányzatok gazdálkodása

KÖFOP VEKOP-16 „Helyi közszolgáltatás információs rendszer fejlesztése és bevezetése” (IKIR) KÖFOP VEKOP-16 „Helyi versenyképesség-fejlesztési kutatási program” KÖFOP VEKOP-15 „Önkormányzati fejlesztések figyelemmel kísérése II.” (ÖFFK II.) ASP 2. projekt Megvalósítandó projektek (jelenleg előkészítési fázisban) IV. Az önkormányzatokhoz kapcsolódó projektek

Módszertani és tájékoztató tevékenység Tájékoztató és módszertani anyagok közzétételével segítjük az önkormányzatok munkáját. Ezek közül legfőbbek: o Negyedévente frissítjük az önkormányzatok elektronikus hatásköri jegyzékét  o Elektronikus formában Önkormányzati Hírlevelet, Tudástárat jelentetünk meg  o Módszertani segédanyagokat, útmutatókat állítunk össze,  Alkotmánybírósági döntések,  Kúria önkormányzati tanácsának döntései,  településrészi önkormányzatok létrehozása,  önkormányzati címtár, o önkormányzati forródrótot üzemeltetünk  V. Az önkormányzati munka segítése

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!