Szakmai és vizsgakövetelmények 2004. Nemzeti szakképzés -fejlesztési kezdeményezés 2001-20004. –A fizikai szakmák presztizsének növelése –a szakmai és.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Versenyképes gazdaság Versenyképes szakképzés
Aktualitások a szakképzésben
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
2014. július 3.1 ALTERNATÍV SZAKKÉPZÉS Énekes Rita vezető főtanácsos SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Az informatikai és hírközlési szakképzés jelenlegi helyzete és a fejlesztés készültségi foka (OKJ és modul rendszer helyzete, a szakmai alapozás és képzés.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
E-PORTFÓLIÓ.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
Székely István fejlesztési tanácsadó
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Egészségügyi szaktárca fejlesztései (szakképzést érintő tervek)
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Reguly Antal Szakképző Iskola és Kollégium
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Gépgyártástechnológiai technikus
A kamara szerepe a duális szakképzésben január 27.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
A szakmai vizsgák jogszabályi háttere, változások a vizsgabizottsági feladatokban Tájékoztató a szakmai vizsgákon a vizsgabizottság munkájában részt vevő.
Szolnoki Szolgáltatási Szakközép- és Szakiskola SZOLGSZI.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Az MKIK szakképzési feladatainak aktuális kérdései, különös tekintettel a szintvizsgáztatás rendszerére Budapest, október 18.
A kamarák szerepe a szakképzés fejlesztésében Kalmár Zsolt képzési referens Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Szakmai vizsgáztatás Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes március 27.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Új elemek a szakképzési dokumentumokban (OKJ, SZVK, KP) Stágel Imréné szakértő NSZFI.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Gazdik Judit Ápolásfejlesztő, intézményi szakoktató
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Szakmai nap Észak- alföldi Régió Kisvárda, november 24.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
moduláris szakképzési szerkezet
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Az SZKTV aktuális kérdései március
Kamarai gyakorlati oktatói képzés és vizsga
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Szakmai és vizsgakövetelmények 2004

Nemzeti szakképzés -fejlesztési kezdeményezés –A fizikai szakmák presztizsének növelése –a szakmai és technikai, technológiai fejlődés tananyaggá rendezése –gyakorlati képzés időszükségletének szabályozása –a gyakorlati oktatás minőségének és módszertanának fejlesztése –üzemek feletti tanműhelyek finanszírozási és működési feltételeinek modellezése, tervezése.

Első lépések 2002 Eredmények Kezdeményezés a szakképzés elindítására 16.-életév előtt pályakezdőkkel szemben támasztott munkáltatói igények évfolyamon óraszám növekedés, finanszírozási elismerés technológiai jártasság, igényesség, pontosság, kommunikációs készségek

Első lépések 2003 Eredmények Törvényi háttér módosítás Képzési idő növelése gyakorlatigényes és/vagy sok tanulót érintő szakképesítéseknél 2003.májusában a szakképzési törvény megerősíti a duális képzést 2003.őszén az OKJ- ban megjelenik a 14 szakképesítés 3 éves képzési idővel

Megvalósítás 2004 Eredmények OM és MKIK közötti megállapodás a szakképzés fejlesztési területeiről (január 27.) Szakmai és vizsgakövetelmények kidolgozása (június 3o) 16 gyakorlatigényes szakmában korszerűsítési lehetőséget kap a kamara Magas fokú, új tipusú együttműködés a képzésben érdekeltek bevonásával

MKIK részére átadott szakképesítések Asztalos Kárpitos (2év) Ács-állványozó Kőműves Épületburkoló Szobafestő- mázoló- tapétázó villanyszerelő Bőrdíszműves Cipőfelsőrész-készítő Nőiruha-készítő Férfiruha-készítő Fodrász Kozmetikus (2év) Cukrász Szakács Pincér

Miért pont az a 16 ? NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV 168 szakképesítés -Gépipar -kereskedelem Szakiskolai Fejlesztési Terv 40 szakma MKIK 16 szakma OKJ fejlesztési program 14 12

Hogyan tovább? Szakmai előzmények felkutatása –NSZI, OKJ folyamatos gondozását végző szakmai bizottságok, érdekképviseletek, szakmai szervezetek Munkamódszerek kialakítása –DACUM eljárás Szakértői hálózat kialakítása –milyen kompetenciái legyenek a bevont szakembereknek

A DACUM módszer DACUM = D evelopment A CU rricullu M ( Egy Adott Tanterv Fejlesztése ) tanulmányozza az adott foglalkozás vagy munkakör kötelezettségeit és feladatait szakmai kompetenciákat határoz meg ( elsajátítandó szakmai készségek, ismeretek, magatartásformák)

DACUM elvek A munkájukat kiválóan ismerő dolgozók bárki másnál jobban le tudják írni, illetve meg tudják határozni feladataikat Minden feladathoz kapcsolódnak olyan ismeretek és magatartásformák, melyek pontos ismerete és teljesítése a foglalkoztatás feltétele

DACUM megvalósítás Témavezető irányításával, „brainstorming” módszerrel, konszenzus kialakítása: A vizsgált foglalkozási területen dolgozókból 8-12 fős csoport létrehozása –adott területen dolgozó feladatairól – a dolgozó kötelezettségeiről ( felelősségeiről) – a feladatok ellátásának módozatairól, eszközeiről

DACUM eredmény I. Feladatok rendszere, mely technológiai folyamatoknak megfelelő sorrendiségben, feladatcsoportokat képezve lefedik az adott szakképesítésű dolgozó teljes foglalkoztathatóságát.

DACUM eredmény II. Minden feladathoz hozzárendelésre kerül a megvalósításhoz köthető ismeretek és magatartásformák összessége Minden feladathoz hozzárendelésre kerül az elvégzésükhöz szükséges eszközök, gépek, berendezések jegyzéke.

A szakértők Területi kamarák ajánlása alapján szakmai listák kialakítása ( szakmánként fő) szakmai OKJ-s bizottságok választása az ajánlások alapján –kis-, közepes-, ill. nagyvállalkozást képviselő, valamint 1 fő szakmai és pedagógusi gyakorlatú szakértői összetételű, összességében 4 fős teamok kialakítása

A szakértők közvetlen segítői A szakmai listában szereplő, de folyamatos operatív feladatot nem végző szakemberek A Nemzeti Szakképzési Intézet témafelelősei, akik ezen a területen több éve dolgoznak. MKIK szakképzési munkatársai a technikai feltételek biztosításával

Szakmai együttműködés NSZI fejlesztő munka felhasználása Munkamegosztás - IPOSZ: kőműves, épületburkoló, szobafestő, kárpitos - KISOSZ: pincér - MKIK/szakmai szervezetek: további 11 szakképesítés

Szakmai OKJ-s bizottságok felkészítése MKIK központi rendezvény: 2004 február –NSZI : szakmai és vizsgakövetelmények fejlesztésének módszertani kérdései és a fejlesztés pillanatnyi állapota –MKIK : a fejlesztő munka végrehajtásával kapcsolatos feladatok, határidők NSZI OKJ-s bizottságai által elkészített előzetes dokumentációi átvétele és tanulmányozása.

Munkakör elemzések elkészítése NSZI által készített munkakör elemzések felhasználása Technikai, technológiai fejlődés által megkövetelt kiegészítések elkészítése OKJ- s bizottságok által Felkért külső szakértők bevonásával a DAKUM táblák pontosítása

Validálás Validálás = valóság tartalom visszaigazolása DACUM-ban összeállított, felkért szakértők által megerősített feladatok véleményeztetése: –módszer: személyes interjúk –véleményezők köre: olyan munkáltatók akik adott szakképesítésű dolgozókat alkalmaznak, vagy saját maguk is végzik a tevékenységet

Validálás eredménye 1259 validálási interjú javasolva 434 új feladat törlésre javasolt 36 feladat ( 16 szakmában!) ÖSSZEGEZVE: –megerősíti az adott szakmát gyakorlóktól elvárható feladatokat: mit, milyen feltételekkel, milyen szinten kell képesnek lenni elvégezni –a meghatározott feladatok és feladatcsoportok alapját képezhetik a szakmai követelmények megfogalmazásának

OKJ-s bizottságok szakértői munkája I. Definíciók ( kompetencia, szakmai követelménymoduk,stb.) Kompetencia profilok készítése Szakmai követelménymodul meghatározása

OKJ-s bizottságok szakértői munkája II. Szakmai tapasztalatuk felhasználásával a szakmai és vizsgakövetelmény megfogalmazása a következő irányelvek szerint: –Validált DAKUM táblák teljeskörű figyelése –NSZI Programfejlesztő Osztálya útmutatója (1999) szerinti szerkezeti felépítés –Új elemként megjelenő „gyakorlati szintvizsgák beépítése

A szakképesítések OKJ-ban szereplő adatai A szakképesítés azonosító száma –1.-2. számjegy a szakképesítés szintje –3.-6. számjegye a tanulmányi terület –7.-8. számjegye a jegyzékbe kerülési sorszám A szakképesítés megnevezése –minden esetben egyedi szakképesítésként került kialakításra a megnevezés, ami egyben a végzett tevékenységre is utal. –Gyűjtő megnevezés is felmerült javaslatként (pl. ruhakészítő), de ahhoz az OKJ módosítása is szükséges

A szakképesítés munkaterülete I. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás –a szakképesítések többségére jellemző, hogy a szakképesítés OKJ-ban szereplő megnevezése, valamint a FEOR ( Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere) megnevezés eltér egymástól.

A szakképesítés munkaterülete II. A munkaterület rövid, jellemző leírása –adott szakképesítéssel rendelkező szakembernek milyen munkahelyen, milyen munkafeladatokat kell ellátnia A szakképesítéssel rokon szakképesítések –azonos szakmacsoportba tartoznak ( tanulmányi területük azonos) –egymásra épülő képesítések

A szakképesítés szakmai követelményei A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz kapcsolódó követelmények együttes megfogalmazása. A szakmai képzés során a szakmai kompetencia fejlesztése, a szakmai cselekvőképesség kialakítása a cél, ezért a követelmények megfogalmazása is ezt tükrözi( legyen képes….)

A szakképesítés vizsgáztatási követelményei A szakmai vizsgára bocsátás feltételei A szakmai vizsga részei A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével a szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei A szakmai vizsga értékelése

Szakmai és vizsgakövetelmény véglegesítés Véleményeztetés – MKIK szakmacsoportos szakértői értekezletek –internetes hozzáférés biztosítása –szakképző iskolák, szakmai szervezetek, érdekképviseleti szervezetek közvetlen megkeresése Lektorálás –NSZI által delegált szakértők –szakmánkénti nyilvános ismertető

Fejlesztési lehetőségek Szakmai követelmények modul rendszerű felépítése Vizsgáztatási követelmények korszerűsítése (a szintvizsgák, a vizsgára bocsáthatóság, stb pontosítása )

Köszönöm megtisztelő figyelmüket Tel.: 56/ / Fax.: 56/