„Lehet-e Magyarország Kelet Közép-Európa logisztika szolgáltató központja?” Bíró Koppány Ajtony ügyvezető igazgató Székesfehérvári Logisztikai Szolgáltató Központ Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége Dunújváros június
TÉNYLEGES HELYZETELEMZÉS, ILLETVE LEHETŐSÉGEKEK külkereskedelem belső piaccá vált, vámolással kapcsolatos forgalom jelentős hányada elveszett, „regisztrációs díj” felszámítási lehetőségében reménykedtek - nem vált be, az ügyfél nem fizette, INTRASTAT bevallások elkészítéséből szerezhető bevételek – nem vált be, saját maguk készítették el, a nem uniós országokból érkező küldemények vámkezeléséből pótolni a bevételeket – nem vált be, a nyugat európai vevők saját országukban vámolnak, a kínai árúk vámkezelésének szigorítása – nem vált be, elmentek Szlovákiába vámkezelni, kivetéses ÁFA bevallás (2005. június 1-től) a vámkezelendő áruk után - ?????????, nagy importőrök nem fizetnek, a kis cégek elmennek más országba vámkezelni
A VÁMUDVAROK, ILLETVE AZOK ÜZEMELTETŐINEK JELENLEGI HELYZETE Az EU csatlakozás előtt, a VPOP a 300-nál is több vámudvara volt, A csatlakozást követően országos szinten lett volna indokolt, ezzel szemben közel 90 db maradt meg, A megmaradt kevés forgalom is nagyon megoszlott, Ezek túlnyomó része a logisztikai szolgáltató központok területén üzemel, Rendezetlen, átgondolatlan, alkotmányellenes jogszabályi változtatások, Az állami vámtevékenységek finanszíroztatása, az üzemeltető társaságok részéről, ellentételezés nélkül, Az üzemeltető társaságoknak több 100 MFt-s veszteséget okozva,
A GYŰJTŐSZÁLLÍTMÁNYOZÁS JELENLEGI PIACI HELYZETE Óriási költségei vannak, gazdaságosan üzemeltetni, nagy mennyiségű küldemény mozogatásával lehet, Akkor éri meg, ha a szállítmányozónak a gyűjtőszállítmányozás minden elemén tud valamennyit keresni. A nagy konkurencia, a közúti fuvarozó. Jelentős a külföldön bérmentesített küldemények aránya, a magyar részről csak az átrakási és a kiszállítási költséggel terhelhető meg a küldemény, ha bemegy a raktárba. Jelentős a bevétel kiesés, ugyanakkor a költségek stagnálnak, vagy esetleg nőnek. A gyűjtőszállítmányozók közötti árverseny nő. A gyűjtőforgalomban meglévő vámkezelések elmaradása. Várhatóan a nagy- és kis gyűjtőszállítmányozónak lesz jövője, a közepesek eltűnnek a piacokról.
A KÖZÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÁSI PIAC LEHETŐSÉGEI I. A nemzetközi fuvarozási engedéllyel rendelkező magyar vállalkozások és járművek száma jelentősen megnőtt. A Magyarországról induló export áruszállítások 60 %-át már külföldi fuvarozók bonyolítják le. Óriási többletkapacitás, alacsony fuvardíjakat eredményezett, %-s csökkenés. Az alacsony fuvardíjak, alacsony haszon. Az európai prognózisok erőteljesen növekvő közúti fuvarozási/szállítmányozási igényeket jeleznek.
A KÖZÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÁSI PIAC LEHETŐSÉGEI II. A tömegárú fuvarozás stagnálni fog, az igény a beruházási javak és a fogyasztási cikkek továbbításának irányába mutat. A küldemények száma jelentősen nőni fog, de méretük egyre kisebb lesz. Növekedni fog a just in time jellegű szállítások aránya a gyártóművekbe, de az áruházi láncok és disztribúciós központok felé is. A növekvő közúti szállítási igények elsősorban a külföldi partnerhálózattal rendelkező közúti szállítmányozók lehetőségeit javítják.
A MAGYAR LOGISZTIKAI SZOLGÁLTATÓK EU-N BELÜLI PIACI LEHETŐSÉGEI – 1. Az Országos Logisztikai Szolgáltató Központ Hálózat kialakítása, fejlesztése – 1992-től folyamatosan. Mindenki a logisztikai központoktól várja a megváltást – divatos varázs szó!!!!! Korlátozottak a rendelkezésre álló erőforrások és azok is elaprózódnak. Összehangolni a közlekedéspolitikai fejlesztéseket, a magánkezdeményezésekkel. Közel 200 ipari park, 60 %-a, jelenleg még nem üzemszerűen működik.
A MAGYAR LOGISZTIKAI SZOLGÁLTATÓK EU-N BELÜLI PIACI LEHETŐSÉGEI – 1.
A LOGISZTIKAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONTOK ORSZÁGOS HÁLÓZATA
A MAGYAR LOGISZTIKAI SZOLGÁLTATÓK EU-N BELÜLI PIACI LEHETŐSÉGEI – 2. Az ország, a térségben korábban bizonyos előnyre tett szert a közlekedési infrastruktúra fejlesztése terén. Közép- Kelet- Európai régióban erős versenyfutás folyik, hogy ki-é legyen a vezető szerep logisztikában - Varsó, Prága, Pozsony, Budapest, Bécs. A nyugat-európai disztribúciós központ hálózat a közeljövőben az alábbi új területekkel bővülhet ki Északról Délre haladva: Ruhr vidék - orosz piac, Berlin, Poznan, Lodz, Varsó vonal - lengyel piac, Csehország - Berlin – Zágráb közötti piac, Budapest - Dél–Kelet európai piac.
A MAGYAR LOGISZTIKAI SZOLGÁLTATÓK EU-N BELÜLI PIACI LEHETŐSÉGEI – 3. A közlekedési csomópontokhoz (kikötőkhöz, repterek stb.) való közelség, a közlekedési infrastruktúra hálózat fejlettsége elsősorban, ezekben Belgium és Hollandia előnye vitathatatlan, a vevőkhöz való közelség, a vasúti csomópontok közelsége, valamint a szállítási infrastruktúra fejlettsége adja Németország előnyét, az általános üzleti környezet, a munkaerő többnyelvűsége és a támogatások rendszere voltak azok a szempontok, amelyeket mindhárom élen végzett országban a legjobbnak ítéltek. A regionális alközponti szerepért való küzdelem Csehország és Magyarország között fog eldőlni, de a zászló egyenlőre Csehországnak áll. A legfontosabb szempontok egy disztribúciós alközpont földrajzi helyének a kiválasztásánál azt az értékelésben az első helyen végzett országok példája alapján lehet megvilágítani:
FELADATOK 1.a kombináltszállítás, vasúti infrastruktúra fejlesztése, 2.a dunai szállítás fejlesztése, 3.jól képzett, és világnyelveket beszélő munkaerőt kell biztosítania. 4.fel kell gyorsítani a magyar logisztikai szolgáltatók megerősítését, nem elsorvasztását, 5.a logisztikai fejlesztések támogatási rendszerének hatékonyságát nagyságrendekkel kell növelni, 6.szakmai szervezeteket nagyobb mértékbe be kell vonni a pályázati rendszerek kidolgozásába, az ágazatot érintő jogszabályi környezet racionalizálásába, stb. 7.vámkáosz mielőbbi rendezése és nem tovább fokozása!!!
Székesfehérvári Logisztikai Szolgáltató Központ és a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége nevében Székesfehérvári Logisztikai Szolgáltató Központ és a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége nevében 8000 Székesfehérvár, Vásárhelyi út 7. Tel: ; Fax: Székesfehérvár, Vásárhelyi út 7. Tel: ; Fax: KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET
KOMBITERMINÁLI FORGALOM % % – 5. hó 191% eltérés % 2004.eltérés % 2005.eltérés % évek db