Védjegyek és tanulságok Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály
2 Változó társadalmi, piaci, fogyasztói elvárások az élelmiszer-láncban Igény a fenntartható fejlődés biztosítására Igény az olcsó, de biztonságos élelmiszerekre Igény az egyedi fogyasztói igényeket kielégítő, magas minőségi fokozatú élelmiszerekre Fokozott érdeklődés az egészséges táplálkozás iránt Jelentős fogyasztói bizalomvesztés a nemzetközi élelmiszer botrányok miatt Fenntartások a globalizáció hatásaival szemben – igény az önrendelkezésre Növekvő érdeklődés a nemzeti termékek iránt Nosztalgia a hagyományos készítési módok, ízvilág újra felfedezésére
3 Önkéntes megkülönböztető megjelölések és védjegyek – pozitív diszkrimináció a fogyasztó közvetlen tájékoztatásának kiegészítő eszköze cél tájékoztatni a fogyasztót származásról, eredetről minőségről feldolgozási módról azért, hogy dönthessen, ha ilyen alapon akar terméket választani kormányzati cél egészségtudatos, minőség központú, a hazai élelmiszerek iránt elkötelezett új fogyasztói csoport kialakítása az értékarányos ár fogyasztói elfogadtatása a hazai élelmiszer termelés és feldolgozás megerősítése Veszély!!! - a fogyasztó minden ilyen jelöléshez minőség képzetet is társít
4 EU termék tanúsítások - eredet megjelölés, hagyományos termék, ökologikus termék Nemzeti termék jelek, védjegyek - ne legyen túl sok védjegy! Minőségközpontú, sikeres vállalkozások társadalmi elismertetése – MAMD, Élelmiszerbiztonságért Díj A pozitív megkülönböztetés eszközei
5 EU minőségpolitika VM működteti: A mezőgazdasági termékek és élelmiszerek; Borok; Szeszes italok; Hagyományos különleges termékek minőségi rendszerét. Cél: Hagyományos termékek védelme, fennmaradásának biztosítása
6 EU minőségpolitika Mezőgazdasági termékek és élelmiszerek uniós szintű oltalma Kapcsolat a termék/élelmiszer jellemzői és a földrajzi eredet között Csak azon a földrajzi területen állítható elő, amely a termékleírásban szerepel
7 EU minőségpolitika A terméken feltüntetik: „oltalom alatt álló földrajzi jelzés” „oltalom alatt álló eredetmegjelölés”
8 EU minőségpolitika Oltalom alatt álló magyar termékek: Szegedi szalámi vagy Szegedi téliszalámi, Budapesti téliszalámi, Hajdúsági torma, Makói hagyma vagy Makói vöröshagyma, Csabai kolbász vagy Csabai vastagkolbász, Gyulai kolbász vagy Gyulai pároskolbász, Szegedi fűszerpaprika-őrlemény vagy Szegedi paprika, Kalocsai fűszerpaprika-őrlemény, Gönci kajszibarack, Magyar szürkemarha hús, Szőregi rózsatő, Alföldi kamillavirágzat Átmeneti nemzeti oltalom alatt: Szentesi paprika
9 EU minőségpolitika Oltalom alatt álló szeszes ital földrajzi árujelzők: Békési szilvapálinka Gönc(z)i barackpálinka Kecskeméti barackpálinka Szabolcsi almapálinka Szatmári szilvapálinka Újfehértói meggypálinka Göcseji körtepálinka Pannonhalmi törkölypálinka valamint önmagában a „pálinka” és a „törkölypálinka Hagyományos különleges termék – tepertős pogácsa bejegyzés alatt
10 Hagyományok-Ízek-Régiók Gyűjtemény Védjegyhasználat feltétele: Előállítás legalább egy eleme helyi tudáson alapul Legalább az előállítási hely körzetében ismerik a terméket Termék tényleges előállítása, forgalmazása HÍR védjeggyel ellátott termékek: Jó minőségű Hagyományos Sok esetben kézműves termékek Tapasztalat: 45 gyártó 93 terméke védjegyezett Elsősorban a helyi piacokon értékesítenek Lassan növekvő ismertség – drága, de jó „házias” termékek
11 KMÉ eredmények 14 év alatt 90 gyártó 450 terméke nyerte el 20 termékcsoport – általános ágazati és részletes követelmények Korrekt, szigorú szabályozás, kevésbé kiegyensúlyozott szinten tartás Hullámzó marketing kampányok, hullámzó ismertség Beszállítói árban nem, de a versenyben előnyt jelent 2013-tól a tulajdonos a Vidékfejlesztési Minisztérium Új Szabályzat Új – lényegesen szigorúbb - követelmények
12 KMÉ védjegy MAGYAR TERMÉKHAZAI TERMÉKHAZAI FELDOLGOZÁSÚ TERMÉK Ezen élelmiszerek a legmagasabb, valóban ellenőrzött, megbízható minőséget képviseljék! A termék megjelenése, design Esztétikus, igényes és ízléses legyen, kiemelkedő színvonalat mutasson Csomagolás, termékvédelem Kiemelt jelentősége van a biztonságos, környezetkímélő és fogyasztóbarát csomagolásnak Fogyasztóbarát eljárások, összetétel, tápérték Előnyt élvez az adalékanyag nélküli összetétel, a természetes eljárások, a minőségi alapanyagok Érzékszervi tulajdonságok Elvárt a kiváló minősítés. Kedvezőbbek a tömegárutól eltérő, különleges íz-világú termékek
13 A védjegyekről reálisan A védjegy csak lehetőség és nem biztosíték Egyszerre túl sok és túl kevés védjegy Bizalmatlan fogyasztók Csekély kommunikáció, csekély válasz Nagy haszonhoz nagy befektetés szükséges Mese – a magyar fogyasztó árérzékenységéről
14 Köszönöm a figyelmüket!