Kutyás terápia típusai Készítette: Fehérné Eleki Anita
„A kutyát kimondottan a gyermekek számára teremtették. Nincs párja a csintalankodásban.” Henry Ward Beecher
A kutya terápiás foglalkozásokba való bevonását először B. Levinson amerikai pszichológus alkalmazta a hatvanas években, mint olyan terápiás módszert, amellyel sikeres előrehaladást lehet elérni pszichésen sérült gyermekek kezelése során. A módszert később kiterjesztette súlyos, gyógyíthatatlan betegek segítésére (enyhítette a depressziót), illetve idősekre, akiknél az egyedüllét és magány miatti szellemi és fizikai leépülést tudta gátolni illetve lassítani az állatterápia segítségével.
Az ezt követő évtizedekben egyre több olyan tudományos vizsgálat látott napvilágot, mely igazolta a kutya -mint fejlett szociális viselkedést mutató állat- terápiás munkában való hatékonyságát. Többek között ennek is köszönhetően terjedt el a 80-as években előbb az Egyesült Államokban majd egyre több európai országban a kutya alkalmazása olyan esetekben, amikor a hagyományos pszichoterápia eredménytelen maradt. Hamarosan kiderült, hogy a speciálisan kiképzett, bárkivel közreműködni kész, odaadó, szeretetteljes kutyák terápiás eszközként való alkalmazása meglepő sikereket eredményez. Nyugaton valóságos mozgalom lett a terápiás kutya kiképzése és használata, lelkes önkéntesek áldozzák fel szabad idejük egy részét arra, hogy embertársaiknak ily módon segítsenek. A vizsgálatok eredményei szerint a kutya sokoldalú terápiás hatást fejthet ki.
A kutyás terápiának 3 típusát különböztetjük meg: - Állatasszisztált aktivitás -Állatasszisztált terápia -Állatasszisztált pedagógia
1. Állatasszisztált aktivitás (AAA = animal assisted activity) Az állat asszisztált aktívitás, melynek lényege, a foglalkozásokon résztvevő személyek életminőségének, hangulatának növelése. E foglalkozások keretében a kutya passzív jelenlétének jótékony hatását használjuk ki. A kutya simogatása, önzetlen szeretete már önmagában pozitív érzelmeket vált ki. Nagyon jól alkalmazható ez a terápiás tevékenység pl.: az idős embereknél, fekvőbetegeknél, mozgássérülteknél, magas vérnyomásúaknál. E fajta foglalkozások általában spontán módon szerveződnek, és a fejlődést sem követik nyomon.
Csák Petra és kutyája Zsófi (Élet-Morzsa-Kutyapark, Hanimec Kutyásterápia és Sport Egyesület)
2. Állatasszisztált terápia (AAT = animal assisted therapy) Az állat asszisztált terápia már kitűzött célok szerint valósul meg, mely során a foglalkozások tudatosan szerveződnek, és a fejlődést is nyomon követik. A kutya jelenléte a fejlesztő foglalkozásokon óriási motiváció a gyermekek számára, nincs az a feladat, amit ne végeznének el szívesen a kutyának vagy kutyával együtt.
3. Állatasszisztált pedagógia (AAE = animal assisted education) Ezeken a foglalkozásokon vagy éppen tanórákon a kutya is jelen van, mint „segédtanár”. Ilyenkor a kutya mint hatalmas motivátor vesz részt a foglakozásokon. A kutya bevonása az iskolai órákba vagy óvodai foglalkozásokba könnyen megkedveltetheti az adott témát vagy tantárgyat a gyerekekkel.
Köszönöm a figyelmet!