A tartalomelemzés kockázatai László János PTE BTK Pszichológiai Intézete.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számítógépes alapismeretek Kommunikáció Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT)
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
IBM Software Group ® Tartalomkezelés és egységes hozzáférés a vállalati adatvagyonhoz Kovács László IBM SWG.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Az információs forradalom  Minden jog fenntartva.
A korai beavatkozás pszichológiai vonatkozásai rizikó csecsemők (0-3 év) és családjuk ellátásában Készítette: Fadgyas-Székely Orsolya ELTE BGGYK MA levelező.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A nemzetközi üzleti élet etikája
E-learning modellek osztályozása
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Gyűjtőköri szabályzat
Értékpapír-piaci egyenes
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A humán kognitív architektúra és a tanulás
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
Az „I. Nagy Tavaszi Rábcatorkolás” vetélkedő
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
Környezeti teljesítményértékelés
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Piaci kockázat tőkekövetelménye
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Bevezetés Az ivóvizek minősége törvényileg szabályozott
Projektmunka Földrajzolok
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A létminimum-számítás megújítása
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Kvantitatív módszerek
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Karrier, karriermenedzsment, egyéni karriergondozás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
Számítógépes szimulációval segített tervezés
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Együttműködés a Nyelvtudományi Intézet és a MorphoLogic Kft. között
Programjaink fizikából a es tanévben
Kutatási alapok és kutatási folyamat
A számítógép története
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
SZAKMAI FOLYÓIRATOK.
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Tóth Andrea Diaverum Zalaegerszegi Dialízis Központ
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Pszichológia BA műhelymunka és szakdolgozat tájékoztató
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Stratégiai gondolkodás
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

A tartalomelemzés kockázatai László János PTE BTK Pszichológiai Intézete

Hagyományok Hagyományok –Humbold: nyelvi relativitás –Wundt: néplélektan  Karácsony Sándor: A magyar észjárás Nyelvi formák és gondolkodási formák Nyelvi formák és gondolkodási formák –Fónagy Iván: hangok és retorikai alakzatok szimbolikája  Hiperbaton és enjambement Nyelv és lélek

Tartalomelemzés Olyan tartalmak keresése, amelyek megfeleltethetők valamilyen lelki folyamatnak Olyan tartalmak keresése, amelyek megfeleltethetők valamilyen lelki folyamatnak –beállítódás, motiváció, értékelés, szándék, stb.  McClelland és mts (1953) teljesítménymotivációs vizsgálata Nyelv és személyiség Nyelv és személyiség –a beszéd minták diagnosztikus célú felhasználása (Gottschalk és mts., 1969; Weintraub, 1981) Nyelv és szituáció: nyelvi kategória modell (Semin és Fiedler, 1989) a kommunikáció felszíni nyelvi formája kifejezi a személyközi és csoportközi viszonyokat Nyelv és szituáció: nyelvi kategória modell (Semin és Fiedler, 1989) a kommunikáció felszíni nyelvi formája kifejezi a személyközi és csoportközi viszonyokat –Leíró akciós ige (megütötte) –Interpretáló akciós ige (bántotta) –Állapotjelző ige (dühös volt) –Absztrakt jelzős forma (agresszív volt)

A tartalomelemzés automatizálása Szógyakorisági elemzés Szógyakorisági elemzés –Szótárprogramok  Regresszív Képzeleti Szótár  Oxford Érzelem Szótár  Poltikai szövegek „alaphangját” mérő szótár (aktivitás, optimizmus, bizonyosság, realizmus) –A személyiségre vonatkozó szótárprogram: LIWC (Pennebaker és Francis, 1996) Tematikus elemzés Tematikus elemzés Kontextus elemzés Kontextus elemzés

Narratív pszichológiai tartalomelemzés A személyes- és csoportidentitás narratív konstrukciója A személyes- és csoportidentitás narratív konstrukciója –Élettörténeti elbeszélés –Csoporttörténet, például nemzeti történelem A narratívum az identitás minőségeire és állapotaira vonatkozó információt hordoz A narratívum az identitás minőségeire és állapotaira vonatkozó információt hordoz Korábbi kutatások: tematikus és kontextus elemzés Korábbi kutatások: tematikus és kontextus elemzés Kvalitatív kutatás Tudományos narratív pszichológiai megközelítés: Tudományos narratív pszichológiai megközelítés: –Az elbeszélés nyelvi-szerkezeti tulajdonságainak azonosítása és egzakt mérése

A narratív pszichológiai tartalomelemzés kategóriái (moduljai) Idői viszonyok Idői viszonyok Elbeszélői nézőpont (visszatekintő – átélő) Elbeszélői nézőpont (visszatekintő – átélő) Tagadás Tagadás Ön-referencia Ön-referencia Közelítés-távolítás Közelítés-távolítás Szereplői funkciók Szereplői funkciók Értékelés Értékelés Koherencia Koherencia

Nyelvi operacionalizálás Morfológiai elemző HUMOR Morfológiai elemző HUMOR –apa-apát Szintaktikai elemző HUMORESK Szintaktikai elemző HUMORESK Tags.Table: A pszichológiai kategóriákat nyelvtani terminusokban írja le Tags.Table: A pszichológiai kategóriákat nyelvtani terminusokban írja le Lin-Tag: Összegyűjti az adott pszichológiai kategóriához tartozó eseteket és makroszabályok révén kisszűri a tartalmilag nem megfelelő elemeket, illetve kiegészíti a kategorizáció szempontjait Lin-Tag: Összegyűjti az adott pszichológiai kategóriához tartozó eseteket és makroszabályok révén kisszűri a tartalmilag nem megfelelő elemeket, illetve kiegészíti a kategorizáció szempontjait Példa: Közelítés Példa: Közelítés –Ige: jön, ad +DAT –Igekötő: be-lép –Határozó: ide-vezet –Makro szabály: „csak az én (az elbeszélő)-vonatkozású közelítéseket vedd figyelembe”

Alkalmazások Személyes és csoportidentitás állapotainak vizsgálata élettörténeti és történelmi szövegeken Személyes és csoportidentitás állapotainak vizsgálata élettörténeti és történelmi szövegeken Példa: érzelmi stabilitás jelei Példa: érzelmi stabilitás jelei  Visszatekintő elbeszélői pozíció  Egységes időhorizont  Kevés tagadás  Kevesebb önreferencia  Több közelítő kifejezés

A Lin-Tag betöltése az ATLAS.ti programba – illusztráció

A kódolás menete - illusztráció

Validitás vizsgálatok Élettörténeti elbeszélések számítógépes tartalomelemzése: LAS-Vertikum Élettörténeti elbeszélések számítógépes tartalomelemzése: LAS-Vertikum –Lin-Tag-Atlas.ti-SPSS Statisztikai elemzés az eredmények összevetése más pszichológiai módszerekkel (projektív tesztek, kérdőívek) nyert eredményekkel Statisztikai elemzés az eredmények összevetése más pszichológiai módszerekkel (projektív tesztek, kérdőívek) nyert eredményekkel

A tudományos narratív pszichológia motivációi és perspektívái Az elbeszélés mint a lelki tartalmak komplex mintázata bevezeti a történetiség szempontjait a személyiség és a társas világ tanulmányozásába megnyitja az utat a személyiségfejlődés és a kulturális evolúció hosszú távú folyamatainak tanulmányozása előtt Az elbeszélés mint a lelki tartalmak komplex mintázata bevezeti a történetiség szempontjait a személyiség és a társas világ tanulmányozásába megnyitja az utat a személyiségfejlődés és a kulturális evolúció hosszú távú folyamatainak tanulmányozása előtt Motiváló tényezők: Motiváló tényezők: –globalizálódó világ, új racionalitások –technológiai haladás

A narratív pszichológia embermodellje Hírközlés fejlődése: az elme, mint telefonközpont asszociáló ember Hírközlés fejlődése: az elme, mint telefonközpont asszociáló ember Korai számítógépek: az elme, mint számítógép információfeldolgozó ember Korai számítógépek: az elme, mint számítógép információfeldolgozó ember Negyedik generációs számítógépek, világháló: az elme, mint kulturális termék Negyedik generációs számítógépek, világháló: az elme, mint kulturális termék jelentésalkotó ember

A narratív pszichológiai tartalomelemzés kockázatai Óriás adatbázisok, kényelmes kezelhetőség a kutatások mechanizálódása Óriás adatbázisok, kényelmes kezelhetőség a kutatások mechanizálódása Kim Neundorff (2002): „100 év múlva minden üzenetet, amit a privát szférában kívánunk megtartani, rejtjelezni kell majd” Kim Neundorff (2002): „100 év múlva minden üzenetet, amit a privát szférában kívánunk megtartani, rejtjelezni kell majd”