Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Eisingerné Balassa Boglárka Győr, október
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Eisingerné Balassa Boglárka Győr, október
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata Tartalom 1.Bevezetés 2.Szakirodalmi áttekintés 3.A kvalitatív kutatás bemutatása 4.Összegzés
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata Bevezetés Versenyképesség: „A vállalat képessége a környezeti és a vállalaton belüli változások érzékelésére, és az ezekhez való alkalmazkodásra oly módon, hogy a vállalat nyereségfolyama lehetővé tegye a tartós működőképességet.” (Chikán, 2011)
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata A versenyképesség értelmezése 1.A vevők legfontosabb értékdimenzióinak azonosítása 2.Képességek, részképességek és erőforrások kiépítése
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata A vállalati versenyképesség két összetevője Versenyképesség KépességekVevői érték Rész- képességek ErőforrásokDirekt értékdimenziók Indirekt értékdimenziók Gelei,2005
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata Vevői érték Általános megfogalmazás: a vevő szubjektív véleménye arról, hogy a kapott termék és szolgáltatáscsomag mennyiben felelt meg elvárásainak. (Parasuraman, 1985) Vevői érték akkor képződik, ha a vevő adott tranzakcióból származó haszna meghaladja a kapott termék és szolgáltatáscsomag tulajdonlásának teljes költségét. (Chikán-Demeter, 2003)
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata A versenyelőny Hagyományosan: – Ár – Minőség – Rugalmasság – Megbízhatóság – Központi termékekhez kapcsolódó szolgáltatások Fontos értékdimenziók kimaradnak
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata Értékdimenziók I. Mandják et al.(2000) – Csere epizód szinten: termék és szolgáltatáscsomag jellemzői – Kapcsolati szinten: hosszabb távú együttműködés alatt létrejövő – Hálózati szinten: kapcsolatrendszer Walter et al. (2001) – Direkt értékdimenziók: Profit dimenzió Mennyiségi dimenzió Biztonsági dimenzió – Indirekt: Innovációs dimenzió Piaci dimenzió Felderítő dimenzió Hozzáférési dimenzió
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata Értékdimenziók II. Möller és Törrönen (2003) A BESZÁLLÍTÓ POTENCIÁLIS ÉRTÉKDIMENZIÓI A beszállító gazdaságossági funkciója Profit funkció Volumen funkció Biztonsági funkció A beszállító hatékonysági funkciója Innovációs funkció A beszállító hálózati funkciója Piaci funkció Felderítő funkció Hozzáférés funkció Direkt értékdimenziókIndirekt értékdimenziók
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata Stratégiai menedzsment erőforrás alapú megközelítése A vállalatok versenyképessége szervezeti szintű hatékonyság-előnyökből származik – Erőforrások: termelési-működési tényezők, amelyek megvásárolhatóak a különböző tényezőpiacokon (Grant,2002 ) Megfogható: vállalat létesítményei, pénzügyi sorai, pénzügyi erőforrásai Megfoghatatlan: alkalmazott technológia, hírnév, márkanév Humán erőforrás: egyéni készségek, tudás Interakció Koordináció Együttműködés
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata A versenyképesség kompetencia alapú struktúrája
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata A primer kutatás bemutatása Módszertan: – Kvalitatív kutatás: 46 db mélyinterjú – Kvantitatív kutatás: kérdőíves megkérdezés
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata A beszállítói kapcsolatok kiépítése A vállalat vezetőjének a kapcsolati tőkéje (9) Az anyavállalat által kiépített, már működő vállalati kapcsolatok (15)
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata A siker kulcsa 1.Szakképzett munkaerő, minőségbiztosítás (10) 2.Széles termelőkapacitás (8) 3.Kedvező logisztikai adottságok (7) 4.Minőségi termelés, tudás, széles portfólió, széles piac,likviditás, versenyképes ár (5) 5.Megbízhatóság (4) 6.Rugalmasság (3) 7.Multinacionális vállalatszemlélet, precizitás, fiatalos lendület, innováció, átláthatóság (2)
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata Hiányos beszállítói értékdimenziók A szakképzett munkaerő hiánya (18) Késedelmes szállítás (12) – a válság utóhatása Gyors árváltozás, beszállítókkal szembeni kiszolgáltatottság (8) Vevő határozza meg a beszállítót (7) Szállítási határidő kitolódása, munkaerő képzése saját erőből, nincs hazai beszállító (4) A beszállítókkal szembeni érdekérvényesítés nehéz, alapanyagár-változásának költségei (3) Fizetési határidő csökken, tömegtermékek beszerzése könnyebb (2)
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata A magyar beszállítók Késedelmes szállítás Minőségi problémák Stratégia hiánya Technikai felszereltség, fejlettség hiánya Piaci bizonytalanság Állami támogatások hiánya Hazai vállalatok jogi védelmének hiánya
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata Összegzés Referencia és kapcsolatok nélkül lehetetlen a beszállítói körbe való bekerülés Első sorban a középvállalatoknak kell a kapcsolataikat elmélyíteni Hazai beszállítók: –Minőségi, időbeli problémák –Zárt beszállítói rendszer –Külföldi beszerzések –Piaci ösztönzők hiánya
A beszállítói hálózat sikerességének vizsgálata Felhasznált irodalom Chikán, A. (2001): A hazai versenyképességi kutatások koncepcionális kerete és gyakorlati relevanciája; „A versenyképesség koncepcionális háttere és alakulása a XXI. Század küszöbén” című tudományos konferencia előadáskötete; BKÁE Vállalatgazdaságtan Tanszék Gelei, A (2005): Beszállító típusok és azok alapvető képességei a hazai autóipari ellátási láncban; PhD Kutatási tervezet, Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi kar, Vállalatgazdaságtan Intézet, Logisztika és Ellátási Lánc menedzsment Tanszék Chikán, A.-Demeter, K. (szerk.) Értékteremtő folyamatok menedzsmentje, Aula Kiadó, Budapest. Parasuraman-Zeithalm-berry (1985): A conceptual modell of service quality and its impication for future research; Journal of Marketing, No.3. Mandják, T.-Durrieu, F (200): Understandig the non-economic value of business relationshis; 16 th Annual IMP Conference, Proceedings, CD Rom, Bath, Walter at al (2001): Value-cration in buyer – seller relationships, theoretical considerations and empirial results from a supplier perspective; Industrial Marketring Management, 30, Möller, K.E.K.-Törrönen, P. (2003): Business suppliers value creation potential – A capability based analysis; Industrial Marketing Management, 32, Grant, R.M. (2002): contemporary Strategy Analysis, Blackwell Publishers, Massachusetts, USA.
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!