Olvasóvá nevelés és irodalomtanítás Arató László, Szentendre, május 4.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Szakbolti kommunikációs stratégia. információ A mai nap Feltérképezzük, hogy milyen – Irányba folyik a kommunikáció – Kommunikációs csatornákon keresztül,
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Jubileumi év partnertalálkozójaPécs, február 29. „Új típusú partnerséggel együtt a jövőért” Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Helyi védett értékek bemutatása
Városi Könyvtár Nagykáta Előadja: Urbán Erzsébet igazgató.
Póker.
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 19
Gyűjtőköri szabályzat
Pályaválasztási tanácsadás
A sport és testnevelés legfontosabb kézikönyvei, nyomtatott tájékoztató kiadványai Doktori Iskola Salamin Krisztina
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
Résztvevői létszám Év Létszám Összesen: 2110 Budapest Regionális 456
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Zrínyi Ilona Elevi: Kajcsa Mónika si Mihály Denissza
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Mayer József Budapest február 27.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
A matematikatanítás aktuális kérdései február
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Segíteni vagy megmenteni
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Termékmenedzser A MOM Zrt. 140 éve működő magyar vállalkozás, több, mint 100 évnyi vízmérő gyártásban szerzett tapasztalattal. Piacvezetők vagyunk a vízmérés.
OLVASÓ KÖZÖSSÉG OLVASÓTÁBOR, IFJÚSÁGI OLVASÓKÖRÖK DUNAÚJVÁROSBAN
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
szakmai referens, országos versenyszervező
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
A korai Egyház Az első közösségek.
Juhász Gyula Trianon 1.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Az én házi feladatom volt:
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Mentés másként Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete
DARUS.
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A gyermeki jogok érvényesítése
Juhász Gyula Trianon 1.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Viccesen kreatív és teljesen interaktív!
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Családi vállalkozások
A tudáspiacok.
TIENS FOKHAGYMAOLAJ KAPSZULA.
Olvasó közösségek konferencia
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Pár óra tanulmányozás eredményei Nahalka István 2018 szeptember 1.
AC/DC Találd meg a helyed! Előadó: Fodor Ágnes, a VGYKE elnöke
Az „Open Banking” Kagylója
A tehetséggondozás kihívásai
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

Olvasóvá nevelés és irodalomtanítás Arató László, Szentendre, május 4.

Irodalomtanítás és/vagy olvasás irodalomtanítás olvasás líraközpontú irodalomtanítás regényközpontú olvasás régebbi irodalom inkább kortársak, ill. 20. század klasszikus, értékes irodalom populáris irodalom kötött tanterv szabad olvasás kronológia személyes szükséglet és divat elszigetelt művek láncolvasás

A kettészakadás Régi téma: Elit- és tömegkultúra, értékes és népszerű irodalom, arisztokratikus és populáris regiszter kettészakadása A kutúrakutatásban a téma meghaladott, a mi irodalomtanításunkban azonban mintha ma vált volna nagyon aktuálissá és 2008 között áttörés jellegű fordulat: 2003-ban a kötelező klasszikusok állnak az élen (Mikszáth és Jókai az első helyeken, Móricz pedig a hetedik - a13-14 évesek könyvtári kölcsönzéseiben) 2008-ban a dobogós helyeken a külföldi kortárs szerzők Az irodalomtanításnak ezzel számot kell vetnie, a NAT és a kerettanterv ezt elmulasztja.

Olvasóvá nevelés mennyiségi és minőségi értelemben Mennyiségi és minőségi értelemben is olvasókat kell nevelnünk. Mennyiségi értelemben: főleg hatodik- nyolcadikban igenis helyes az az elv, hogy csak olvasson a gyerek, majdnem mindegy, hogy mit. Ha nem lesz gyakorlott olvasó, ha nem szokik rá az olvasás örömére, hiába próbáljuk neki az értéket kiskanállal vagy tölcsérrel adagolni. Másrészt természetesen az értő olvasást, a nehéz művek olvasását, a kvalitásérzéket is fejlesztenünk kell. Ez másféle kompetencia fejlesztése, s itt remekművek kellenek.

Kánon, olvasás, tantervek Irodalomtörténet tanítása olvasóvá nevelés (Homérosz, Zrínyi, Dante Kosztolányi előtt) A legnagyobb baj a7-8. évfolyamon: Itt lép be az irodalomtörténet. Itt a legnagyobb az esés (kompetenciamérés). A hetedikes kerettanterv Jókain kívül csak nyolc órát szán regényolvasásra, ebből is négy a Szent Péter esernyőjére kell Jókai, különösen a Kőszívű ma már nyelvi okokból kevéssé alkalmas az olvasóvá nevelésre. Gyönyörű olvasónaplók a legkevesebbek által olvasott kötelezőből… A kronológia mellett más elrendezési elveket is, 9. után is!

Klasszikus és populáris Az olvasmányok kiválasztásában a kölcsönösség elvének is érvényesülnie kell. ( Vö. Gordon Győri Kötelező, közös, kölcsönös, ill. A.L.: Közös és kölcsönös között – Mindkettő a Könyv és Nevelésben) Két értelemben: a) Ha te az én klasszikusomat, én a te populárisodat… b) Diákok egymásnak ajánlanak, nem mindenki olvas mindent. Akkor mit olvastassunk a P.U.F. mellett és a Kőszívű helyett? Természetesen adódik a Harry Potter 5-6.-oknak: Rumini, Ming mester inasa, Ágrolszakadt Tóbiás, a Sherlock, Lupin és én-sorozat, a Vango. 7-8.: Stanley, a szerencse fia, Számláld meg a csillagokat, Emlékek őre, Momo, Suzanne Collins Éhezők viadala, Stephenie Meyer Alkonyat, vagy az Adrian Mole, az Epic, a Semmi, a Tizenhárom okom volt, a Jon és Luke, a D.A.C.-t, a Massza, sőt ha kell, Darren Shan Rémségek cirkuszát, sőt A Szent Johanna Gimit is „kell” tanítani. + Christine Nöstlingert minden mennyiségben. A populáris regények sokmindenre alkalmasak – pl. Stanley, a szerencse fia, idősíkváltás. Aki 12-ben találkozik ilyen technikával, annak nehéz lesz, talán soha többé nem olvas ilyesmit.

(Alessandro Gatti)

Olvasás az új intertextualitásban A legsikeresebb mai ifjúsági regények multimediális kontextusban születnek és működnek. A globális popkultúra a vonatkoztatási keretük. Globális médiakonszernek által terjesztett média- és műfajötvözetek. Forgalmazásuk módja hatással van szerkezetükre és esztétikájukra. Globális érthetőség-> univerzális témák: önkeresés, barátság, szerelem, család, halál Mivel diákjaink ebben a szöveghálózatban élnek olvasóvá nevelésükben is figyelembe kell venni ezt a hálózatot. Integrálnunk kell a magyartanításba ezeket a szövegeket, médiákat, kulturális gyakorlatokat a fiatalok életvilágával való nagy affinitásuk miatt – ha növelni akarjuk az ő affinitásukat az irodalomtanulás iránt.  Két példa

Jelentésrétegek, identifikációs lehetőségek Éhezők viadala: Akcióregény, valóságshow, szerelmi regény, gladiátorregény, negatív utópia (disztópia) Katniss, az főhőse -autonóm hősnő ? -Komputerfigura ? -egy reality show szereplője ? -normális kamasz ? -Nyitott: szerelmes-e Peetába – vagy inkább Gale-be? - a nézettség, megfigyeltség hatása +Thészeusz, Spartacus, 1984 Az Alkonyat Edwardja -csábító, démonikus vámpír v. nagyvonalú lovag -Az Üvöltő szelek Heathcliffje és/vagy hollywoodi sztár -Intertextusok: Brontë regénye, Shakespeare etc. -Sokrétűség, nyitottság bizonyítéka: az elszegényítő filmváltozatok

Románc és fantasy A ma diákolvasója sorozat- és fantasy-olvasó – ezzel csinálni kell valamit. A Harry Potter és a Gyűrűk ura volt az úttörő. -> Irodalomelmélet! Nyilasy Balázs a románcról a HP kapcsán: „A csoda nem alkalmi, különleges, kivételes jelenség. A vágyteljesítő képzelet a szabadság kiterjedt és gazdagon artikulált világát teremti meg a legkisebb részletekig lebontva, egyfajta játékos mitológiát alkotva.” Galuska László Pál:„A fantasztikum működési mechanizmusát tekinthetjük a mitikus szemlélet egyfajta >>reconquistájának<< a tudatalattinkban rejtőző ősi kollektív ösztöncsoportok mintegy „visszahódítják” a valóság egy részét, a művek keretei között kinyilvánítva jelenlétüket életünkben és gondolkodásunkban.”

Kortárs ifjúsági regények Különösen nagy jelentőségük van a mennyiségi mellett a minőségi olvasóvá nevelésben is. Példaszerű a Scolar Kiadó sorozata: Janne Teller: Semmi, Robert Williams: Luke és Jon, W. Herrendorf: Csikk, de ide tartozik pl. az Emlékek őre is. Nem idealizált világ, valódi problémák, igazán érintik, szóra bírják a gyerekeket. Átvezető olvasmányként, hídként működhetnek.

Klasszikusok és kortársak Elfogadhatatlan, hogy a kerettantervben csak a 12. végén van óraszám a kortárs irodalomra Kortársakat párhuzamként, alkalomadtán „elővételez” Pethőné könyve, Fűzfa Balázsé szeszélyesen, a silány minőségű kísérleti tankönyvek formailag rendszerszerűen, tartalmilag azonban többnyire teljesen esetlegesen. Emellett ezek a feladatok ellentétben állnak a megelőző másfél oldallal. -> Ami kellene: problémacentrikus, konvenciótörténeti modulok – a kortárs művek szervesebb, bevilágítóbb elhelyezése. Miért kellenek kortársak? ->1. az irodalom él, nem múzeum. 2. Részben a bennünket körülvevő világ - közelebb. Ellenérv: nehezek. Könyve válogatja. Dragomán, Grecsó, Háy, Bodor stb. Javaslat: Aegon-díj – óravázlatok:

Odüsszeia – Márai: Béke Ithakában, Margaret Atwood: Pénelopeia Péterfy Gergely: Kitömött barbár – Kazinczynál – avagy a felvilágosodás aktualitása, bukása, vereségre állása – a test felől modern és kamaszközeli módon Szó->Nem tudhatom->Szózat->Himnusz Árvácska – Barnás Ferenc: Kilencedik, Borbély Szilárd: Nincstelenek