TANTERVELMÉLETTANTERVFEJLESZTÉSI. RUDOLF STEINER ÉS ZSOLNAI JÓZSEF TANTERVELMÉLETI MUNKÁSSÁGA Készítette: Készítette: Benczéné Csorba Margit Benczéné Csorba.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
REFORMPEDAGÓGIA.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
„Ezt egy életen át kell játszani”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A koragyermekkori nevelésről
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Angol nyelvi kompetencia
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
REFORMPEDAGÓGIA.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Szeretet, türelem, tolerancia
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
NEVELÉSELMÉLET.
Bevezetés a neveléstudományba
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Kompetensek lettünk? június 27..
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

TANTERVELMÉLETTANTERVFEJLESZTÉSI. RUDOLF STEINER ÉS ZSOLNAI JÓZSEF TANTERVELMÉLETI MUNKÁSSÁGA Készítette: Készítette: Benczéné Csorba Margit Benczéné Csorba Margit 2006.

Reformpedagógia  alternatívák és választások tudatos alkalmazása  tananyagok, tevékenységek szabad megválasztása  feladatok önálló kiválasztása, fejlesztő hatása  gyermeki aktivitás, önállóság  „szabadságjogok” a nevelési intézményekben

Gyökerek  ipari forradalom  tudományos, technikai fejlődés  gazdasági fellendülés  életszínvonal emelkedése  gyors urbanizációs változások  új pedagógiai törekvések

Kezdetek Edouard Claparade  Rousseau Intézet  új szemléletű pedagógia oktatása Ellen Key Ellen Key ( )  a gyermekből kiinduló pedagógia  az iskolában az életben szükséges ismereteket kell tanítani  radikális, kíméletlen hangvétel John Dewey John Dewey ( )  gyakorlati oktatás  az iskola feladata az életre való nevelés aktív, alkotó feltételek a gyermekek számára  jól felszerelt laboratóriumok, műhelyek  tanterv: cselekvő iskolával kapcsolatos elképzelések

Kezdetek Maria Montessori Maria Montessori ( )  1907 „Casa dei Bambini”„Gyermekek háza”  szabad és önálló életre való felkészítés  tananyag differenciáltsága  gyermeki szabadság hangsúlyozása  értelmi fogyatékosok nevelése Ovide Decroly Ovide Decroly ( )  fogyatékos gyermekek nevelése  „Ermitage” nevű magániskola Brüsszelben  természeti keretből indul ki a gyermeki ismeret  az életre készít fel Peter Petersen Peter Petersen ( ) Jena-plan  csoportszobák  „ritmikus hetirend”– hangsúlyos a játék, munka, beszélgetés, ünnep  a pedagógus csoportvezető  a csoportok heterogének

Második szakasz „New Education Fellowship”/ „New Education Fellowship”/Új Nevelés Ligája/ Celestine Freinet Celestine Freinet ( )  a gyermek közvetlen kapcsolata a világgal, fokozatosan megismerés, és alkalmazkodás  rajzolásra alkalmas asztalok és műhelyek  tanító feladata a sikerélmény biztosítása Rudolf Steiner Rudolf Steiner ( )  antropozófia neveléselméletének kidolgozása  Waldorf iskola megalapítása  oktatás az epochalitás elvére épül  a tananyag blokkokban való tanítása  a bukás ismeretlen  évente osztálybemutatók

Alternatív pedagógia Magyarországon  1903 – Gyermektanulmányi Bizottság  1906 – Magyar Gyermektanulmányi Társaság Nagy László vezetésével  1913 – Montessori elgondolásainak valóra váltása Budapesten  1915 – Nemesné Müller Márta „Családi Iskola” Domokos Lászlóné „Új Iskola”  – Waldorf-iskola  1933 – Magyar Montessori Egyesület: Kenyeres Elemér

Waldorf- módszer Waldorf-pedagógia  tudományos háttere a szellemtudomány - az antropozófia (emberbölcsesség)  célja :az emberi személyiség kibontakoztatása, gondolkodás, érzés és akarat harmóniájának megteremtése  nevelés hármas tagozódása: 1.szív iskolája - művészet 2.kéz iskolája - kézimunka (kötés, horgolás, hímzés, varrás, szövés, fa- és fémmunka, kertművelés, stb) 3.fej iskolája - tananyag elsajátítása

Zsolnai-módszer- NYIK  13 éves kutatómunka eredménye  alternatív tanterv: a Művelődési Miniszter 122/1984.(műv.k.16.)MM számú utasítása alapján  bevezetése: 207/1984. (műv.k.16.)MM számú útmutató  a NYIK-kísérlet elindítása 1971, Kaposvár, Gyakorló Iskola  próba a hátrányos helyzetű tanulók körében 1973 Sárszentlőrinc - igazolta, hogy a program hozzájárul a művelődési hátrány enyhítéséhez

Zsolnai-módszer:NYIK  szakít a tantervi minimalizmussal  hátrányos helyzetű tanulók művelődési hátrányának enyhítése  felzárkóztatás és tehetséggondozás a képességfejlesztésen keresztül  tananyagreform + pedagógiai gyakorlat reformja  maximalista, teljesítményorientált, rendkívül pontos és katonás utasításokat ad a gyerekeknek és a pedagógusoknak

PEDAGÓGIAI PROGRAMCSOMAG

A TANTERVEK FÓKUSZPONTJAINAK ÖSSZEHASONLÍTÁSA Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer CÉLJA Olyan személyiségvonások, személyiség jegyek, attitűdök, képességek, én-kép, világkép, melyek az eltérő életkori sajátosságoknak megfelelően fejleszthetők. - egységes, alapvető követelmények - Differenciálás A tanulók adottságaikkal, fejlődésükkel, iskolai,iskolán kívüli tanulásukkal, egyéb tevékenységeikkel,tapasztalataikkal összhangban minél teljesebben bontakoztathassák ki személyiségüket. - kompetenciák fejlődése, fejlesztése - átfogó rendszerszemlélet - egyéni képességekre leírt célok és követelmények Az életkori sajátosságokhoz rendelt képességfejlesztés. - személyiségfejlesztés - szocializáció - értékközvetítés Kiemelt cél: - kreativitás fejlesztése - gyakorlatorientált tanítás - hagyományőrzés - művészetek - minden társadalmi osztályhoz tartozó sajátíthassa el az általános műveltség alapjait

Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer KÖVETELMÉNYRENDSZERE Nincs törzs – és kiegészítő anyag megkülönböztetés. - mindenkinek el kell sajátítania az előírt anyagot - az elsajátítás a különböző fejlettségi szintek miatt különböző időszakokban - elégséges, a közepes, jó, jeles érdemjegyeknek megfelelő teljesítmény - követelmények az olvasókönyv mellékletében a gyerekekhez szólnak: csökkenti az osztályzat szubjektivitását - az ÉKP megfelel a NAT műveltségterületeire előírt követelményeinek -általános ismeretek minimuma és a teljesítés ideje - alkalmassági követelmények - személyiségfejlesztő oktatás ösztönzése -közös, általános, részletes követelmények - NAT műveltségterületeit, törzsanyagát magában foglalja - a pedagógiai szakaszok esetenként eltérnek - NAT által előírt követelményeket rugalmasan kezeli - követelményszintek a Waldorf iskola pedagógiai szakaszaihoz igazodnak: 1-3. osztály (iskolába lépéstől 9. életévig) 4-5. osztály ( év) 6-7. osztály (12 évtől a nemi érésig) 8. osztály (a nemi érés ideje) osztály (a nemi érés után)

Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer FELÉPÍTÉS -1-6.,7-10. évfolyam 37 tantárgy,( kötelezően szabadon választandók) évfolyam - 33 tantárgy -tananyagrendszer főosztályokba, osztályokba, alosztályokba csoportosított - olyan műveltségterületeket jelölt meg, melyek képesség fejlesztők - eltekint egyes műveltségterületek sajátos logikájától / tudományágak, művészeti ágak/ - a Zsolnai koncepciójára épülő ÉKP a NAT-ban meghatározott műveltségterületeket öleli fel - 10 műveltségterületet - különbözőképpen lehet tantárgyakká szervezni - vannak a műveltségi területek között olyanok, melyek önmagukban is önálló tantárgyakat alkothatnak ( javasolt százalékban adja meg ezek arányát) - több műveltségi területhez tartozó tartalmak egy tantárggyá is szervezhetők Tanterv Horizontális: gyermeki fejlődés egyes szakaszainak megfelelő didaktikai, metodikai feladatok összefoglalása.Vertikális: kronológiai sorrendben írja le az egyes tantárgyak tartalmát,tanulási célok fejlődését. -NAT-ban meghatározott műveltségterületek - tananyagok tantárggyá szervezése - speciális tantárgyak: formarajz, kézimunka, kézművesség, festés, zene, szabad vallás, euritmia és két idegen nyelv 1. osztálytól - főtárgyak epochákban, a szakórák hagyományos órakeretben - tananyagok, tantárgyak évről- évre koncentrikusan bővülnek

Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer Módszerek, szervezési feladatok - 45 perces órák45 perces órák - legtöbbször a tanító áll az óra középpontjában 1. főoktatás (120 perc) - főbb tantárgyak epochákban, tömbösítve - a nap mindig ugyanúgy kezdődik: kézfogás, fohász bizonyítványvers,beszélgetőkör - ritmikus rész: verses, dalos, mozgásos tevékenység - munkarész: a tananyag feldolgozása - minden tevékenyéghez kapcsolódik az azt előhívő dal, vers, mozdulatsor, furulyajáték - mese: évfolyamonként más 2. szakórák (45 perc) - a főoktatást követik

Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer Módszerek, szervezési feladatok motiváció: figyelnek a tanulásában szerepet játszó indítékokra (pl. játék, önkifejezés, versengés) tanulás-szervezés, differenciálás:tevékenységek váltása gyors tempóban, rövid,pontos, egyértelmű utasítások, ellenőrzés - leggyakoribb munkaforma DOM, egyéni különbségek figyelembe vételével, homogén, de nem merev csoportok alakításával - döntés – alternatív lehetőségek közötti választás motiváció: egyre inkább előtérbe kerül az óra teljes terjedelmét átfogóan tanulás-szervezés, differenciálás: még a hagyományos, nem átjárható, képesség szerinti, általában mennyiségi differenciálás motiváció: az egész tanítást felöleli tanulás-szervezés, differenciálás: elsősorban a tanulók önmagukat differenciálják, hangsúlyos az önértékelés nem homogén, és állandó csoportokkal dolgozik

Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer Módszerek, szervezési feladatok feladatátadás: szóban vagy írásban egyértelmű utasítással, erőteljes artikulációval - kommunikáció : rendkívül beszabályozott módon történik (pl. csak a szemkontaktus által kísért verbális kommunikáció érvényes) ellenőrzés: hangsúlyos az önellenőrzés értékelés célja - serkentés, jutalmazás, elmarasztalás A tanítási program pontosan előírja, mit, hogyan, milyen módszerrel, milyen lépésekben tanítsunk. feladatátadás: egyértelmű utasításokkal, szóban és írásban ellenőrzés: tanári és önellenőrzés is értékelés: hangsúlyosabb a pozitív irányú megerősítés feladatátadás: a kreativitásra épít, nem ad egyértelmű utasítást ellenőrzés: önellenőrzés, spontán, egyéni, érzelmi megnyilvánulások alapján értékelés: elfogadja, hogy minden tanuló más és más, pozitívumokra helyezi a hangsúlyt, (a tanító direkt pozitív és negatív értékelést nem ad)

Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer Félévi, év végi értékelés Hagyományos értékelés - a tanulók érdemjegyeket kapnak - az egyes érdemjegyekhez rendelt teljesítmény központilag meghatározott (pontosan ismeri a tanító, a szülő és a gyerek is ) Hagyományos értékelés - tanulók érdemjegyeket kapnak -2004/2005-ös tanévtől az első három évfolyamon: szöveges értékelés évfolyamig szöveges értékelés - a tanulók hozzájuk szóló rajzos, verses bizonyítványt kapnak, amit az osztálytanító ír - következő évben megtanulják, minden héten azon a napon, amikor születtek, elmondják

Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer Tárgyi és személyi feltételek Pedagógiai segédletek: tanítási program,feladatgyűjtemény, időterv, mérőlap és értékelési útmutató Tankönyvek: - teljes körűen kidolgozott tankönyvcsalád - nincsenek képek, csak üres keretek - tanulók maguk illusztrálják, ábrázolják, rajzolják le a tanultakat - az olvasmányok tele vannak ismeretlen szavakkal, az oldalak alján magyarázatok (néha az Ablak–Zsiráf használata) - az olvasókönyvek minden osztályfokon vegyesen tartalmaznak különféle olvasmánytípusokat - a globális és a szintetizáló módszert együttesen alkalmazza - irányított, háttérből levezényelt tanítás - valamennyi tevékenység tanításához felhasználható Tankönyvek: - tankönyvcsaládok széles választéka, a hozzájuk tartozó tanmenetekkel, esetlegesen óravázlatokkal - széleskörű módszertani lehetőségek Tanári eszközök: - helyi tanterv, módszertani könyvek Tankönyvek: - nincs kötelezően előírt - globális módszer, mindig az egészet veszi alapul

Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer Tárgyi és személyi feltételek taneszközök: tanári tárgyképek, tanári szóképek, tanulói szóképek - alkalmaz még írásvetítő fóliákat és a hagyományos füzeteket előre gyártott taneszközök, szemléltető eszközök és munkafüzetek, füzetek Taneszközök: - tanár által készített eszközök: táblakép, ill. falra festett illusztráció - epocha-füzetek: sima, nagy alakú - tégla majd rúd alakú méhviasz,kréták, ezzel írnak 3. osztály végéig - 4. osztálytól töltőtoll és ceruzák - furulya, majd más hangszerek - babzsák, botok, fagolyók, fém rudak, textíliák,termények, stb. - lexikonok, a tananyaghoz kapcsolódó könyvek a polcokon (epochánként) - természetes alapú anyagok,eszközök Osztályberendezés: - életkori sajátosságoknak megfelelő színű fal, mobil, praktikus bútorok - évszakasztal: az aktuális évszakhoz, ünnepkörhöz, tananyaghoz kapcsolódó díszítő elem

Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer Tárgyi és személyi feltételek Korrekt tanítói magatartás és teljesítmény: - a jó eredményt nem sajátítja ki - a kudarcért önmagát teszi felelőssé és azok elemzése által igyekszik tökéletesíteni tudását, fejleszteni képességeit - kívánatos nevelési stílusa az együttműködő /kooperatív/ magatartás - a hatékony nevelőmunka feltétele a pozitív pedagógiai hozzáállás, melyet az együttműködő és korlátozó nevelési stílus hoz létre - a pedagógus szakember, tudományosan felkészült A NAT szerint elvárható tanítói magatartás: - gyermekközpontú - kreatív - együttműködő /kooperatív/ A pedagógusok még nehezen szakadnak el a központilag megfogalmazott sémáktól. Az osztálytanító-tanuló közötti erős kapcsolat meghatározó: - tanító: közvetíti a világot, magyarázza, értelmezi osztályig végigkíséri a gyermekek fejlődését - szoros kapcsolat a szülőkkel - meleg hangulat kialakítása az osztályban, a tanító helyett a tanulás áll a középpontban - nevelési stílusa a gyermekek életkori sajátosságaihoz alkalmazkodik Tiszteleten alapuló tegező viszony tanár és tanuló között = egyenrangú partnerek

Alternatív iskolák közös jellemzői  a gyermek joga : saját személyiségének megfelelő teljes személyiséggé válás  középpontban a gyermek, és szükségletei  az értékelés - fejlődési állapot- jelentés - egyénre szabott szöveges értékelés  tanterv- egyéni, kevésbé szigorú határidőket szab  tantárgyak - szoros összefüggésben vannak  egyéni fejlődés és tempó figyelembe vétele  a tanár - „partner”, team-munka  harmonikus kapcsolat a szülőkkel  beiskolázás előzetes ismerkedéssel

Helyük napjaink közoktatásában Zsolnai-módszer  jelentősége:  kommunikáció megjelenése  tevékenységek rendszerének kialakítása az anyanyelvi oktatásban  kidolgozásakor forradalmian új tantárgyi tanterv jelentős átdolgozásra szorul  egyes elemei elavultak  lexikális tudás helyett kompetencia alapú oktatásWaldorf-módszer  alternatív pedagógiák jelenléte az állami iskolákban  gyerekközpontú oktatás szemléletének elterjedése  egységes rendszer  jelenleg 8 középiskola  20 általános iskola  35 óvoda  osztályos iskola Magyarországon

 az iskolák többsége népszerűvé vált a szülők és a diákok körében  a légkör barátságosabb, szabadabb, mint a hagyományos iskolákban  a személyközpontú módszerek, differenciált foglalkozások színvonalas oktatást eredményeztek Az egyéniség figyelembe vétele, a fejlesztő értékelés, az egyéni képességekhez való igazodás, a mai kor irányzatainak meghatározója. Új megnyilvánulása - a kompetencia alapú oktatás kidolgozása. Helyük napjaink közoktatásában

Felhasznált irodalom Frans Carlgren – Arne Klingborg: Szabadságra nevelés, Pedagógus- továbbképzési Módszertani és Információs Központ, Mesterházi Zsuzsa: A Waldorf-pedagógia korszerűsége az ezredfordulón. In: Pedagógiák az ezredfordulón (szerk.: Pukánszky Béla). Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, Vekerdy Tamás: A Waldorf iskola első három évének programjáról, „A Török Sándor” Waldorf pedagógiai Alapítvány sorozata Vekerdy Tamás: Másféle iskolák (Talán a Waldorf?), Saxum Kiadó Bt., A magyar Waldorf-iskolák kerettanterve. Magyar Waldorf Szövetség, Budapest, Ligeti Csákné: A magyar nyelv és irodalom tantárgy helyzete a közoktatás elemi szakaszában, OKI, Zsolnai József: A tanulás tervezése és irányítása a nyelvi, irodalmi és kommunikációs programban, Tankönyvkiadó, Budapest, Nemzeti Alaptanterv, Művelődési és Közoktatási Minisztérium, Budapest, Tantervismertetö, OKI, Várhegyi György: Változások és illúziók az új iskolákban, Tani-tani, 1998/4. Dr Horváth László – Dr. Pornói Imre – Schablauer Zoltánné Dr.: A nevelés történeti és elméleti alapjai, Kaposvár, CsVM Tanítóképző Főiskola, Turcsán Gábor: Olvasókönyvek tartalomelemzése, Olvasókönyvek tartalomelemzése, Új Pedagógiai Szemle, 1998/ Mászáros István,Németh András, Pukánszky Béla: Neveléstörténet B.pest.2005

Köszönöm a figyelmet!