TANTERVELMÉLETTANTERVFEJLESZTÉSI. RUDOLF STEINER ÉS ZSOLNAI JÓZSEF TANTERVELMÉLETI MUNKÁSSÁGA Készítette: Készítette: Benczéné Csorba Margit Benczéné Csorba Margit 2006.
Reformpedagógia alternatívák és választások tudatos alkalmazása tananyagok, tevékenységek szabad megválasztása feladatok önálló kiválasztása, fejlesztő hatása gyermeki aktivitás, önállóság „szabadságjogok” a nevelési intézményekben
Gyökerek ipari forradalom tudományos, technikai fejlődés gazdasági fellendülés életszínvonal emelkedése gyors urbanizációs változások új pedagógiai törekvések
Kezdetek Edouard Claparade Rousseau Intézet új szemléletű pedagógia oktatása Ellen Key Ellen Key ( ) a gyermekből kiinduló pedagógia az iskolában az életben szükséges ismereteket kell tanítani radikális, kíméletlen hangvétel John Dewey John Dewey ( ) gyakorlati oktatás az iskola feladata az életre való nevelés aktív, alkotó feltételek a gyermekek számára jól felszerelt laboratóriumok, műhelyek tanterv: cselekvő iskolával kapcsolatos elképzelések
Kezdetek Maria Montessori Maria Montessori ( ) 1907 „Casa dei Bambini”„Gyermekek háza” szabad és önálló életre való felkészítés tananyag differenciáltsága gyermeki szabadság hangsúlyozása értelmi fogyatékosok nevelése Ovide Decroly Ovide Decroly ( ) fogyatékos gyermekek nevelése „Ermitage” nevű magániskola Brüsszelben természeti keretből indul ki a gyermeki ismeret az életre készít fel Peter Petersen Peter Petersen ( ) Jena-plan csoportszobák „ritmikus hetirend”– hangsúlyos a játék, munka, beszélgetés, ünnep a pedagógus csoportvezető a csoportok heterogének
Második szakasz „New Education Fellowship”/ „New Education Fellowship”/Új Nevelés Ligája/ Celestine Freinet Celestine Freinet ( ) a gyermek közvetlen kapcsolata a világgal, fokozatosan megismerés, és alkalmazkodás rajzolásra alkalmas asztalok és műhelyek tanító feladata a sikerélmény biztosítása Rudolf Steiner Rudolf Steiner ( ) antropozófia neveléselméletének kidolgozása Waldorf iskola megalapítása oktatás az epochalitás elvére épül a tananyag blokkokban való tanítása a bukás ismeretlen évente osztálybemutatók
Alternatív pedagógia Magyarországon 1903 – Gyermektanulmányi Bizottság 1906 – Magyar Gyermektanulmányi Társaság Nagy László vezetésével 1913 – Montessori elgondolásainak valóra váltása Budapesten 1915 – Nemesné Müller Márta „Családi Iskola” Domokos Lászlóné „Új Iskola” – Waldorf-iskola 1933 – Magyar Montessori Egyesület: Kenyeres Elemér
Waldorf- módszer Waldorf-pedagógia tudományos háttere a szellemtudomány - az antropozófia (emberbölcsesség) célja :az emberi személyiség kibontakoztatása, gondolkodás, érzés és akarat harmóniájának megteremtése nevelés hármas tagozódása: 1.szív iskolája - művészet 2.kéz iskolája - kézimunka (kötés, horgolás, hímzés, varrás, szövés, fa- és fémmunka, kertművelés, stb) 3.fej iskolája - tananyag elsajátítása
Zsolnai-módszer- NYIK 13 éves kutatómunka eredménye alternatív tanterv: a Művelődési Miniszter 122/1984.(műv.k.16.)MM számú utasítása alapján bevezetése: 207/1984. (műv.k.16.)MM számú útmutató a NYIK-kísérlet elindítása 1971, Kaposvár, Gyakorló Iskola próba a hátrányos helyzetű tanulók körében 1973 Sárszentlőrinc - igazolta, hogy a program hozzájárul a művelődési hátrány enyhítéséhez
Zsolnai-módszer:NYIK szakít a tantervi minimalizmussal hátrányos helyzetű tanulók művelődési hátrányának enyhítése felzárkóztatás és tehetséggondozás a képességfejlesztésen keresztül tananyagreform + pedagógiai gyakorlat reformja maximalista, teljesítményorientált, rendkívül pontos és katonás utasításokat ad a gyerekeknek és a pedagógusoknak
PEDAGÓGIAI PROGRAMCSOMAG
A TANTERVEK FÓKUSZPONTJAINAK ÖSSZEHASONLÍTÁSA Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer CÉLJA Olyan személyiségvonások, személyiség jegyek, attitűdök, képességek, én-kép, világkép, melyek az eltérő életkori sajátosságoknak megfelelően fejleszthetők. - egységes, alapvető követelmények - Differenciálás A tanulók adottságaikkal, fejlődésükkel, iskolai,iskolán kívüli tanulásukkal, egyéb tevékenységeikkel,tapasztalataikkal összhangban minél teljesebben bontakoztathassák ki személyiségüket. - kompetenciák fejlődése, fejlesztése - átfogó rendszerszemlélet - egyéni képességekre leírt célok és követelmények Az életkori sajátosságokhoz rendelt képességfejlesztés. - személyiségfejlesztés - szocializáció - értékközvetítés Kiemelt cél: - kreativitás fejlesztése - gyakorlatorientált tanítás - hagyományőrzés - művészetek - minden társadalmi osztályhoz tartozó sajátíthassa el az általános műveltség alapjait
Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer KÖVETELMÉNYRENDSZERE Nincs törzs – és kiegészítő anyag megkülönböztetés. - mindenkinek el kell sajátítania az előírt anyagot - az elsajátítás a különböző fejlettségi szintek miatt különböző időszakokban - elégséges, a közepes, jó, jeles érdemjegyeknek megfelelő teljesítmény - követelmények az olvasókönyv mellékletében a gyerekekhez szólnak: csökkenti az osztályzat szubjektivitását - az ÉKP megfelel a NAT műveltségterületeire előírt követelményeinek -általános ismeretek minimuma és a teljesítés ideje - alkalmassági követelmények - személyiségfejlesztő oktatás ösztönzése -közös, általános, részletes követelmények - NAT műveltségterületeit, törzsanyagát magában foglalja - a pedagógiai szakaszok esetenként eltérnek - NAT által előírt követelményeket rugalmasan kezeli - követelményszintek a Waldorf iskola pedagógiai szakaszaihoz igazodnak: 1-3. osztály (iskolába lépéstől 9. életévig) 4-5. osztály ( év) 6-7. osztály (12 évtől a nemi érésig) 8. osztály (a nemi érés ideje) osztály (a nemi érés után)
Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer FELÉPÍTÉS -1-6.,7-10. évfolyam 37 tantárgy,( kötelezően szabadon választandók) évfolyam - 33 tantárgy -tananyagrendszer főosztályokba, osztályokba, alosztályokba csoportosított - olyan műveltségterületeket jelölt meg, melyek képesség fejlesztők - eltekint egyes műveltségterületek sajátos logikájától / tudományágak, művészeti ágak/ - a Zsolnai koncepciójára épülő ÉKP a NAT-ban meghatározott műveltségterületeket öleli fel - 10 műveltségterületet - különbözőképpen lehet tantárgyakká szervezni - vannak a műveltségi területek között olyanok, melyek önmagukban is önálló tantárgyakat alkothatnak ( javasolt százalékban adja meg ezek arányát) - több műveltségi területhez tartozó tartalmak egy tantárggyá is szervezhetők Tanterv Horizontális: gyermeki fejlődés egyes szakaszainak megfelelő didaktikai, metodikai feladatok összefoglalása.Vertikális: kronológiai sorrendben írja le az egyes tantárgyak tartalmát,tanulási célok fejlődését. -NAT-ban meghatározott műveltségterületek - tananyagok tantárggyá szervezése - speciális tantárgyak: formarajz, kézimunka, kézművesség, festés, zene, szabad vallás, euritmia és két idegen nyelv 1. osztálytól - főtárgyak epochákban, a szakórák hagyományos órakeretben - tananyagok, tantárgyak évről- évre koncentrikusan bővülnek
Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer Módszerek, szervezési feladatok - 45 perces órák45 perces órák - legtöbbször a tanító áll az óra középpontjában 1. főoktatás (120 perc) - főbb tantárgyak epochákban, tömbösítve - a nap mindig ugyanúgy kezdődik: kézfogás, fohász bizonyítványvers,beszélgetőkör - ritmikus rész: verses, dalos, mozgásos tevékenység - munkarész: a tananyag feldolgozása - minden tevékenyéghez kapcsolódik az azt előhívő dal, vers, mozdulatsor, furulyajáték - mese: évfolyamonként más 2. szakórák (45 perc) - a főoktatást követik
Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer Módszerek, szervezési feladatok motiváció: figyelnek a tanulásában szerepet játszó indítékokra (pl. játék, önkifejezés, versengés) tanulás-szervezés, differenciálás:tevékenységek váltása gyors tempóban, rövid,pontos, egyértelmű utasítások, ellenőrzés - leggyakoribb munkaforma DOM, egyéni különbségek figyelembe vételével, homogén, de nem merev csoportok alakításával - döntés – alternatív lehetőségek közötti választás motiváció: egyre inkább előtérbe kerül az óra teljes terjedelmét átfogóan tanulás-szervezés, differenciálás: még a hagyományos, nem átjárható, képesség szerinti, általában mennyiségi differenciálás motiváció: az egész tanítást felöleli tanulás-szervezés, differenciálás: elsősorban a tanulók önmagukat differenciálják, hangsúlyos az önértékelés nem homogén, és állandó csoportokkal dolgozik
Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer Módszerek, szervezési feladatok feladatátadás: szóban vagy írásban egyértelmű utasítással, erőteljes artikulációval - kommunikáció : rendkívül beszabályozott módon történik (pl. csak a szemkontaktus által kísért verbális kommunikáció érvényes) ellenőrzés: hangsúlyos az önellenőrzés értékelés célja - serkentés, jutalmazás, elmarasztalás A tanítási program pontosan előírja, mit, hogyan, milyen módszerrel, milyen lépésekben tanítsunk. feladatátadás: egyértelmű utasításokkal, szóban és írásban ellenőrzés: tanári és önellenőrzés is értékelés: hangsúlyosabb a pozitív irányú megerősítés feladatátadás: a kreativitásra épít, nem ad egyértelmű utasítást ellenőrzés: önellenőrzés, spontán, egyéni, érzelmi megnyilvánulások alapján értékelés: elfogadja, hogy minden tanuló más és más, pozitívumokra helyezi a hangsúlyt, (a tanító direkt pozitív és negatív értékelést nem ad)
Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer Félévi, év végi értékelés Hagyományos értékelés - a tanulók érdemjegyeket kapnak - az egyes érdemjegyekhez rendelt teljesítmény központilag meghatározott (pontosan ismeri a tanító, a szülő és a gyerek is ) Hagyományos értékelés - tanulók érdemjegyeket kapnak -2004/2005-ös tanévtől az első három évfolyamon: szöveges értékelés évfolyamig szöveges értékelés - a tanulók hozzájuk szóló rajzos, verses bizonyítványt kapnak, amit az osztálytanító ír - következő évben megtanulják, minden héten azon a napon, amikor születtek, elmondják
Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer Tárgyi és személyi feltételek Pedagógiai segédletek: tanítási program,feladatgyűjtemény, időterv, mérőlap és értékelési útmutató Tankönyvek: - teljes körűen kidolgozott tankönyvcsalád - nincsenek képek, csak üres keretek - tanulók maguk illusztrálják, ábrázolják, rajzolják le a tanultakat - az olvasmányok tele vannak ismeretlen szavakkal, az oldalak alján magyarázatok (néha az Ablak–Zsiráf használata) - az olvasókönyvek minden osztályfokon vegyesen tartalmaznak különféle olvasmánytípusokat - a globális és a szintetizáló módszert együttesen alkalmazza - irányított, háttérből levezényelt tanítás - valamennyi tevékenység tanításához felhasználható Tankönyvek: - tankönyvcsaládok széles választéka, a hozzájuk tartozó tanmenetekkel, esetlegesen óravázlatokkal - széleskörű módszertani lehetőségek Tanári eszközök: - helyi tanterv, módszertani könyvek Tankönyvek: - nincs kötelezően előírt - globális módszer, mindig az egészet veszi alapul
Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer Tárgyi és személyi feltételek taneszközök: tanári tárgyképek, tanári szóképek, tanulói szóképek - alkalmaz még írásvetítő fóliákat és a hagyományos füzeteket előre gyártott taneszközök, szemléltető eszközök és munkafüzetek, füzetek Taneszközök: - tanár által készített eszközök: táblakép, ill. falra festett illusztráció - epocha-füzetek: sima, nagy alakú - tégla majd rúd alakú méhviasz,kréták, ezzel írnak 3. osztály végéig - 4. osztálytól töltőtoll és ceruzák - furulya, majd más hangszerek - babzsák, botok, fagolyók, fém rudak, textíliák,termények, stb. - lexikonok, a tananyaghoz kapcsolódó könyvek a polcokon (epochánként) - természetes alapú anyagok,eszközök Osztályberendezés: - életkori sajátosságoknak megfelelő színű fal, mobil, praktikus bútorok - évszakasztal: az aktuális évszakhoz, ünnepkörhöz, tananyaghoz kapcsolódó díszítő elem
Zsolnai-módszer Hagyományos (NAT) Waldorf-módszer Tárgyi és személyi feltételek Korrekt tanítói magatartás és teljesítmény: - a jó eredményt nem sajátítja ki - a kudarcért önmagát teszi felelőssé és azok elemzése által igyekszik tökéletesíteni tudását, fejleszteni képességeit - kívánatos nevelési stílusa az együttműködő /kooperatív/ magatartás - a hatékony nevelőmunka feltétele a pozitív pedagógiai hozzáállás, melyet az együttműködő és korlátozó nevelési stílus hoz létre - a pedagógus szakember, tudományosan felkészült A NAT szerint elvárható tanítói magatartás: - gyermekközpontú - kreatív - együttműködő /kooperatív/ A pedagógusok még nehezen szakadnak el a központilag megfogalmazott sémáktól. Az osztálytanító-tanuló közötti erős kapcsolat meghatározó: - tanító: közvetíti a világot, magyarázza, értelmezi osztályig végigkíséri a gyermekek fejlődését - szoros kapcsolat a szülőkkel - meleg hangulat kialakítása az osztályban, a tanító helyett a tanulás áll a középpontban - nevelési stílusa a gyermekek életkori sajátosságaihoz alkalmazkodik Tiszteleten alapuló tegező viszony tanár és tanuló között = egyenrangú partnerek
Alternatív iskolák közös jellemzői a gyermek joga : saját személyiségének megfelelő teljes személyiséggé válás középpontban a gyermek, és szükségletei az értékelés - fejlődési állapot- jelentés - egyénre szabott szöveges értékelés tanterv- egyéni, kevésbé szigorú határidőket szab tantárgyak - szoros összefüggésben vannak egyéni fejlődés és tempó figyelembe vétele a tanár - „partner”, team-munka harmonikus kapcsolat a szülőkkel beiskolázás előzetes ismerkedéssel
Helyük napjaink közoktatásában Zsolnai-módszer jelentősége: kommunikáció megjelenése tevékenységek rendszerének kialakítása az anyanyelvi oktatásban kidolgozásakor forradalmian új tantárgyi tanterv jelentős átdolgozásra szorul egyes elemei elavultak lexikális tudás helyett kompetencia alapú oktatásWaldorf-módszer alternatív pedagógiák jelenléte az állami iskolákban gyerekközpontú oktatás szemléletének elterjedése egységes rendszer jelenleg 8 középiskola 20 általános iskola 35 óvoda osztályos iskola Magyarországon
az iskolák többsége népszerűvé vált a szülők és a diákok körében a légkör barátságosabb, szabadabb, mint a hagyományos iskolákban a személyközpontú módszerek, differenciált foglalkozások színvonalas oktatást eredményeztek Az egyéniség figyelembe vétele, a fejlesztő értékelés, az egyéni képességekhez való igazodás, a mai kor irányzatainak meghatározója. Új megnyilvánulása - a kompetencia alapú oktatás kidolgozása. Helyük napjaink közoktatásában
Felhasznált irodalom Frans Carlgren – Arne Klingborg: Szabadságra nevelés, Pedagógus- továbbképzési Módszertani és Információs Központ, Mesterházi Zsuzsa: A Waldorf-pedagógia korszerűsége az ezredfordulón. In: Pedagógiák az ezredfordulón (szerk.: Pukánszky Béla). Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, Vekerdy Tamás: A Waldorf iskola első három évének programjáról, „A Török Sándor” Waldorf pedagógiai Alapítvány sorozata Vekerdy Tamás: Másféle iskolák (Talán a Waldorf?), Saxum Kiadó Bt., A magyar Waldorf-iskolák kerettanterve. Magyar Waldorf Szövetség, Budapest, Ligeti Csákné: A magyar nyelv és irodalom tantárgy helyzete a közoktatás elemi szakaszában, OKI, Zsolnai József: A tanulás tervezése és irányítása a nyelvi, irodalmi és kommunikációs programban, Tankönyvkiadó, Budapest, Nemzeti Alaptanterv, Művelődési és Közoktatási Minisztérium, Budapest, Tantervismertetö, OKI, Várhegyi György: Változások és illúziók az új iskolákban, Tani-tani, 1998/4. Dr Horváth László – Dr. Pornói Imre – Schablauer Zoltánné Dr.: A nevelés történeti és elméleti alapjai, Kaposvár, CsVM Tanítóképző Főiskola, Turcsán Gábor: Olvasókönyvek tartalomelemzése, Olvasókönyvek tartalomelemzése, Új Pedagógiai Szemle, 1998/ Mászáros István,Németh András, Pukánszky Béla: Neveléstörténet B.pest.2005
Köszönöm a figyelmet!