Marketingkutatás Tamus Antalné Dr. Károly Róbert Főiskola
KÖTELEZŐ IRODALOM MARKETINGKUTATÁS Jegyzet KÁROLY RÓBERT FŐISKOLA Gyöngyös 2003
Piackutatás Marketingkutatás Kereslet- kínálat vizsgálata A vállalat piaci magatartásának lehetőségei
A PIACKUTATÁS FAJTÁI
Kutatást végzők szerint Saját vállalat Szolgáltató
Információszerzés módja szerint SzekunderPrimer
SZEKUNDER Másodlagos, íróasztal kutatás desk research Mások által, korábban összegyűjtött adatok újbóli felhasználása PRIMER Elsődleges, terepen zajló adatfelvétel – field research Új, még nem ismert, eredeti adatok megszerzése
Primer kutatási módszerek PRIMER KUTATÁS MEGKÉRDEZÉS MEGFIGYELÉS KÍSÉRLET STANDARD INTERJÚ MÉLYINTERJÚ
Megkérdezés típusai
Személyek száma szerint Alanyok szerint Beszerzendő adatok jellege Témák száma szerint Megkérdezés gyakorisága szerint Kommunikáció módja szerint
Egyéni Csoportos Személyek száma szerint Alanyok szerint Fogyasztói Szakértői Vállalati, intézményi
Beszerzendő adatok jellege Kvalitatív: minőségi Kvalitatív: minőségi Kis minta Motivációk, problémák feltárása Kvantitatív: mennyiségi Kvantitatív: mennyiségi Nagy minta, általánosítható eredmények
Speciális egy adott téma kutatása (pl.) Omnibusz Témák száma szerint
Speciális Omnibusz: több téma egyidejű felmérése (egy kérdezőbiztos, egyidejűleg 5-10 témát kutat) (pl.) Témák száma szerint
Omnibusz Előnyök: személyes adatok ingyenesek költségterhek megosztása 30%-os megtakarítás
Ad hoc kutatás Panelkutatás Megkérdezés gyakorisága szerint
Ad hoc kutatás Egyszeri felmérések Résztvevők köre felmérésenként változik fogyasztási cikkek, kereskedelem, szolgáltatások
Ad hoc kutatás Panelkutatás Megkérdezés gyakorisága szerint
Panelkutatás 1. Résztvevők hosszú ideig azonosak Évente több, azonos megkérdezés Trendek nyomon követése
Panelkutatás 2. Panel effektus! Panel fluktuáció! Formái: fogyasztói, kereskedelmi,ipari
¡ Kommunikáció módja szerint ¡ (kvantitatív megkérdezés)
Standardinterjú személyes telefonos írásbeli
személyes face to face
Kommunikáció módja szerint Előnyök Válaszadás 85-90% Kérdezési segédlet (termékminta) Megfigyelés Hosszabb kérdőív személyes személyes face to face
Kommunikáció módja szerint Hátrányok Hosszabb adatfelvétel Nagyobb költségek Visszaélés lehetősége (feketelista) személyes személyes face to face
Kommunikáció módja szerint > Face To face PPI Paper-Pencil Interviews CAPI Computer Assisted Personal Interviews face to face módszerek
Kommunikáció módja szerint > Face To face CAPI - előnyök Új eszköz iránti érdeklődés Gyors terepmunka Reakcióidő mérése Válaszok elemzésre készek
Kommunikáció módja szerint > Face To face CAPI – hátrányok Magas költségek: hardware, software Intenzív oktatás a kérdezőknek Technikai hibák (adat elvész)
Standardinterjú személyes telefonos írásbeli
Kommunikáció módja szerint > Írásbeli megkérdezés Írásbeli megkérdezés - előnyök Alacsony költség Mobil, nehezen elérhető rétegek is bevonhatók Intim kérdések
Standardinterjú személyes telefonos írásbeli
Telefonos megkérdezés Mintavételi egység: telefonos háztartások Rétegvizsgálatokra
Telefonos megkérdezésFormái: Hagyományos Hagyományos CATI CATI Computer Assisted Telephone Interviews “Call Center” Számítógépek és telefonrendszerek egysége
Kommunikáció módja szerint > Telefonos megkérdezés CATI előnyök Gyors adatfelvétel Gyors eredmények Költségkímélő (kevesebb kérdezőbiztos)
CATI hátrányok Segédeszközökre nincs lehetőség Bizonyos területeken alacsony ellátottság
Standardinterjú személyes telefonos írásbeli
Internetes megkérdezés - CAWI Computer Assisted Web Interviews Toborzás Hagyományos: postai, telefonos Akik meglátogatják a WEB oldalt
Kommunikáció módja szerint > Internetes megkérdezés Internetes megkérdezés - CAWI Előnye Gyors, feldolgozásra kész adatok Segédanyagok (képek, ábrák) Hátránya Technikai problémák Mintavételi problémák x
A piackutatás folyamata Probléma felvetése Kutatási cél meghatározása Hipotézis felállítása Probléma felvetése Kutatási cél meghatározása Hipotézis felállítása A vizsgálat előkészítése
Hipotézis : előzetes feltevés... melyet a vizsgálat során ... melyet a vizsgálat során igazolunk, vagy cáfolunk Alapja:intuíció, korábbi elemzések
A piackutatás folyamata Kutatási cél meghatározása Probléma felvetése Hipotézis felállítása Kutatási cél meghatározása Probléma felvetése Hipotézis felállítása Kutatási terv: Feladat- idő- költségterv Kutatási terv: Feladat- idő- költségterv A vizsgálat előkészítése A vizsgálat tervezése
A piackutatás folyamata Kutatási cél meghatározása Probléma felvetése Hipotézis felállítása Kutatási cél meghatározása Probléma felvetése Hipotézis felállítása Kutatási terv: Feladat- idő- költségterv Kutatási terv: Feladat- idő- költségterv AdatfelvételAdatfelvétel Feldolgozás, értékelés Kutatási jelentés VisszacsatolásVisszacsatolás A vizsgálat előkészítése A vizsgálat tervezése A vizsgálat lebonyolítása
A kérdőív
Primer kutatási módszerek PRIMER KUTATÁS MEGKÉRDEZÉS MEGFIGYELÉS KÍSÉRLET STANDARD INTERJÚ kvantitatív MÉLYINTERJÚkvalitatív
Kvalitatív vizsgálatok kérdőív típusai
Strukturálatlan kérdőív Félig strukturált kérdőív Strukturált kérdőív
Strukturálatlan kérdőív: témajegyzék Egyéni mélyinterjú eszköze megvitatandó témák sorrend, kérdésfeltevés (db) szabadon
Félig strukturált kérdőív Fókuszcsoportos vizsgálatoknál: néhány „kötelező” kérdés, a többi szabadon (témajegyzék szerint)
Strukturált kérdőív Fókuszcsoportos vizsgálatnál Az összes kérdés kötelező, kötetlen formában
Primer kutatási módszerek PRIMER KUTATÁS MEGKÉRDEZÉS MEGFIGYELÉS KÍSÉRLET STANDARD INTERJÚ kvantitatív MÉLYINTERJÚkvalitatív
Kvantatív vizsgálatok kérdőíve : STANDARDIZÁLT KÉRDŐÍV
Standardizált kérdőív Előre megfogalmazott Előre megfogalmazottkérdések Sorrend nem változtatható! Sorrend nem változtatható! Kérdések nem hagyhatók el Kérdések nem hagyhatók el Kérdőív megismételhető Kérdőív megismételhető
Standardizált kérdőív 1. Előkészítés 2. Szerkesztés 3. Kérdésfajták
Mindig a megbízó kötelessége meghatározni a kutatási témát! az információk köre? a megkérdezettek? a megkérdezés módja? 1. Előkészítés
Tartalmi és formai követelmények betartása! A siker egyik kulcsa!! 2. Szerkesztés
Logikai szempontok
Ne csapongjunk a résztémák között! Kérdések kártyára sorrend Általánostól a konkrét felé
Logikai szempontok Preferencia vizsgálat sorrendje: Ismertség Használat Attitűd
Logikai szempontok Egyszerre, csak egy kérdést tegyünk fel !!
Lélektani szempontok
Bevezető kérdések: Egyszerű, könnyen megválaszolható, ráhangoló kérdések Fokozatosság elve! Egyszerű bonyolult kérdés
Lélektani szempontok Személyes kérdések: nem, életkor, foglalkozás…
Lélektani szempontok Személyes kérdések: nem, életkor, foglalkozás… Kényes kérdések!!!! Mindig a kérdőív végén helyezzük el!!
Kérdések megfogalmazása
Világos, egyszerű kérdések Kerüljük:a rövidítést, Kerüljük: a rövidítést, a szakkifejezést a szakkifejezést
Kérdések megfogalmazása Ne befolyásoljunk a kérdéssel!!
Kérdések megfogalmazása Adjunk útmutatást: hány válasz adható a feltett kérdésre! csak egy válasz adható! csak egy válasz adható!vagy több válasz is adható!
Válaszok megfogalmazása
Semlegesség!! Ne befolyásoljuk a válaszadót, az „egyértelműnek” látszó válasszal
Lehetővé kell tenni a válaszadónak: a tagadó választ! Pl.: Melyik terméket vásárolná a legszívesebben? pirosat □ pirosat kéket □ kéket zöldet □ zöldet
A kérdőív külleme
Ne legyen zsúfolt! Elegendő üres hely a válaszoknak válaszoknak Válaszadói útmutatás (eltérő betűtípus) (eltérő betűtípus) Jó minőségű, A4-es papír Jó benyomás!
Kérdőív Egyéb szabályok Ne legyen túl hosszú!
Kérdőív Egyéb szabályok Ne legyen túl hosszú! Tartalmazzon: Kísérőlevelet
ísérőlevél Kísérőlevél A kutatást végző cég A kutatás célja A válaszadás önkéntes! Adatok bizalmas kezelése (felhasználás: összesítve, kutatás céljaira) Köszönet Dátum, aláírás
SZIE GMFK 3200 Gyöngyös, Mátrai út 36. Tel. / Fax.: 37/ Tisztelt Válaszadó! 2002.év október-november hónapjában kutatást végzünk, hogy a közbiztonsággal kapcsolatos lakossági véleményeket összegyűjtsük. A megkérdezést főiskolánk hallgatói végzik tantárgyi gyakorlat keretében. Kérem, segítse munkájukat azzal, hogy válaszol az általuk feltett kérdésekre. A válaszadás természetesen önkéntes. Alulírott, ezennel kötelezettséget vállalok arra, hogy adatait név nélkül, összesítve dolgozzuk fel, a válaszokat kizárólag ezen kutatás céljaira használjuk. Gyöngyös, október 15. aláírás Köszönettel:Dr. Radó András tanszékvezető, Marketing és Vezetéstudományi Tanszék
Próbakérdezés Valódi szituációban végezzük! Többfordulós is lehet! Ellenőrizzük érthetőek-e a kérdések? megfelelőek-e a válaszkategóriák? az interjú hossza?
Standardizált kérdőív 1. Előkészítés 2. Szerkesztés 3. Kérdésfajták
Cél szerint Kérdésfeltevés módja szerint Lehetséges válaszvariációk szerint Strukturáltság szerint Strukturáltság szerint Skálatípusok szerint Skálatípusok szerint 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása
Cél szerint Kérdésfeltevés módja szerint Lehetséges válaszvariációk szerint Strukturáltság szerint Strukturáltság szerint Skálatípusok szerint Skálatípusok szerint 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása
Bevezető Átvezető Szűrő Ellenőrző Tárgyköri Személyes Cél szerint
Teremtsen kontaktust Lehet szűrőkérdés is!! Bevezető
Pl.: Szokott Ön ízesített tejitalt fogyasztani? Igen, gyakran Előfordul, de nem rendszeresen Nem (fejezze be a kérdezést) Bevezető
Átvezető kérdés Átvezető kérdés Logikai egységek összekapcsolása Funkcionálhat szűrőkérdésként is
Átvezető kérdés Átvezető kérdés Logikai egységek összekapcsolása Funkcionálhat szűrőkérdésként is Pl.: Készen vásárolja az ízesített tejitalokat, vagy otthon készíti? Kizárólag otthon készíti (csak a kérdőív A részét kérdezze meg) Készen veszi a boltban (csak a kérdőív B részét kérdezze meg) Mindkettő előfordul (a kérdőív A és B részét kérdezze meg)
Kiszűrjük a nem kompetens válaszadókat Célja: kizárás vagy továbbkérdezés! Pl.: Járt már Ön a Mammut bevásárlóközponban? igen nem (fejezze be a kérdezést) Szűrőkérdé s
Ellenőrző kérdés Korábbi válasz valóságtartalmát ellenőrzi
Ellenőrző kérdés Szokott Ön könyvújdonságokat vásárolni? Igen, rendszeresen Alkalmanként vásárolok Nem …….. Későbbi kérdés: Sorolja fel, az elmúlt hetekben vásárolt könyvek címét:………………………………….. …………………………………….
A kutatási témához kapcsolódó információk Ide tartoznak: az előző kérdések is Nem tartoznak ide: a személyes kérdések Tárgyköri kérdés
neme: A válaszadó neme: □ Férfi □ Nő Személyes kérdés, demográfiai jellemző
Életkora - tól –ig határok!!! év év év 60 év felett Személyes kérdés, demográfiai jellemző
iskolai végzettsége Legmagasabb iskolai végzettsége Nincs 8 általános Szakmunkásképző, érettségi Főiskola, egyetem Személyes kérdés, demográfiai jellemző
Foglalkozása Aktív Fizikai Szellemi Önálló, vállalkozó Nem aktív Munkanélküli GYES/GYED Háztartásbeli Tanuló Személyes kérdés, demográfiai jellemző
Lakóhelye Megye……… Budapest Város……… Község……. Családi állapota Házas/élettárs Különvált/özvegy Hajadon/nőtlen Személyes kérdés, demográfiai jellemző
Életszínvonala átlag alatti átlagos átlag feletti Személyes kérdés, demográfiai jellemző
Fontossága!!!! A demográfiai jellemző a szegmentáció alapja! Személyes kérdés, demográfiai jellemző
A válaszok és a demográfiai jellemzők közötti összefüggések keresése!!!
Cél szerint Kérdésfeltevés módja szerint Lehetséges válaszvariációk szerint Strukturáltság szerintStrukturáltság szerint Skálatípusok szerintSkálatípusok szerint 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása
Strukturáltság szerint
Válaszadó szabadon fejtheti ki véleményétPl.: Mi a véleménye a közbiztonságról? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Nyitott kérdés
Előnye Őszinte vélemény Hátránya Kivonatolt válaszok Kivonatolt válaszok Adatfeldolgozás Adatfeldolgozás Nyitott kérdés
Zárt kérdés A válaszadó előre megadott lehetőségekből választ
Zárt kérdés Alternatív, zárt kérdés Két Két válaszlehetőség adott!
z árt kérdés Alternatív z árt kérdés Pl.: Ismeri Ön, a gyöngyösi Főiskola Internetes honlapját? igennem
Zárt kérdés – többkimenetelű Több előre megadott válaszlehetőség szelektív kombinatív
Többkimenetelű, szelektív Többkimenetelű, szelektív kérdés Minden válaszlehetőség adott!
Többkimenetelű, szelektív Többkimenetelű, szelektív kérdés Pl.: Milyen friss gyümölcsöket fogyaszt a téli időszakban? (Több válasz is adható!) alma banán körte mandarin narancs
Többkimenetelű, kombinatív kérdés Szelektív zárt kérdés + egyéb……
Többkimenetelű, kombinatív kérdés Ön milyen szempontokat vesz figyelembe a gyümölcs vásárlásnál? (több válasz is adható) ár fajta méret egyéb……….
Cél szerint Kérdésfeltevés módja szerint Lehetséges válaszvariációk szerint Strukturáltság szerintStrukturáltság szerint Skálatípusok szerintSkálatípusok szerint 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása
Skálatípusok Skálatípusok szerint szerint Kérdéstípusok csoportosítása
Nem metrikus Névleges Névleges skála skála Sorrendi skála Sorrendi skála Metrikus Intervallum skála Arányskála Arányskála Skálatípusok szerint
Nem metrikus Névleges Névleges skála skála Sorrendi skála Sorrendi skála Metrikus Intervallum skála Arányskála Arányskála Skálatípusok szerint
Névleges (nominális) skála Funkciója: azonosítás, ismérv megjelölése pl: személyes kérdések Előfordulás gyakoriságát méri
Sorrendi (ordinális) skála A fogyasztók márkákat, szolgáltatásokat, értékelnek A mért adatokból számítható gyakoriság átlag szórás rangkorreláció
Sorrendi (ordinális) skála
Sorba rendezés Az összehasonlítandó dolgokat sorba kell állítani. Nem jelöli, a pozíciók közötti különbséget!!
Sorba rendezés Pl.: Állítsa sorrendbe az üdítőitalokat, (1.: a legjobban kedvelt, 2.: a második legjobban kedvelt,…) 2.: a második legjobban kedvelt,…) Coca-Cola Coca-Cola Fanta Fanta Pepsi-Cola Pepsi-Cola 7up 7up
A válaszadó minden párosításban, a neki megfelelőt választja ki Páros összehasonlítás
Pl.: Jelölje be minden párosításban az Ön által jobban kedvelt üdítőt! Coca-Cola – Pepsi-Cola Coca-Cola – Fanta Coca-Cola – 7up Pepsi-Cola – Fanta Páros összehasonlítás
Állításlista A válaszadó bejelöli: az állítások mennyire igazak a vizsgált termékre egypólusú skála Stapel skála
Pl.: ……. mosópor NT Jó folteltávolító NT NT Kedvező árú NT Könnyen NT kezelhető NT Pozitív, ha jellemző Negatív, ha nem jellemző Stapel skála
Termék, márka, szolgáltatás imázs mérésére, összehasonlítására Szemantikus differenciál
A skála két végpontján egy-egy ellentétpár szerepel (két pólusú) Skála érték: páratlan számú! 1-5 vagy 1-7 vagy 1-9 Szemantikus differenciál 1
Szemantikus differenciál példa Renault Laguna-val Elégedett Ön a Renault Laguna-val? |_______I__________I__________|_________| 1:nagyon 5:nagyon elégedetlen elégedett vagyok vagyok 2: elégedetlen vagyok 2: elégedetlen vagyok 3: semleges 3: semleges 4: elégedett vagyok 4: elégedett vagyok
Szemantikus differenciál példa 2 Malév imázs vizsgálata: Helyezze el az alábbi skálán a Malév-ot kicsi NT nagy tapasztalatlan NT tapasztalt korszerűtlen NT korszerű megbízhatatlan NT megbízható
3 élelmiszerbolt imázsprofilja A vizsgált élelmiszerboltok: TAMI SPAR JULIUS MEINL Szűk áruválaszték Kedvezőtlen árak Rossz minőségű áruk Kifogásolható higiénia Rossz áruelrendezés Kis áteresztőképesség Nehezen megközelíthető Személytelen kiszolg. Kevés promóciós eszköz Széles áruválaszték Kedvező árak Jó minőségű áruk Kifogástalan higiénia Jó áruelrendezés Nagy áteresztőkép. Jól megközelíthető Barátságos kiszolg. Sok promóciós eszköz
Összegzett skála (kétpólus ú ) A fogyasztónak egy tárggyal kapcsolatos attitűdjét egy sor kérdésre adott válasz összegzése alapján vizsgálja Likert skála
Pl.: Elégedett Ön az X mosópor folteltávolító hatásával? Elégedett Ön az X mosópor színkímélő hatásával? Tetszik Önnek az X mosópor csomagolása? Megfelel Önnek a csomagolás mérete? Ön szerint könnyű a mosópor adagolása? Likert skála példa
Pl.: Elégedett Ön az X mosópor folteltávolító hatásával? Elégedett Ön az X mosópor színkímélő hatásával? Tetszik Önnek az X mosópor csomagolása? Megfelel Önnek a csomagolás mérete? Ön szerint könnyű a mosópor adagolása? Likert skála példa
Pl.: Elégedett Ön az X mosópor folteltávolító hatásával? Elégedett Ön az X mosópor színkímélő hatásával? Tetszik Önnek az X mosópor csomagolása? Megfelel Önnek a csomagolás mérete? Ön szerint könnyű a mosópor adagolása? Összegzett vélemény: =6 Pozitív az attitűd Likert skála példa
„ Egyetértő” skála: ( JN) állításlista értékelése 1: egyáltalán nem ért egyet 2: többnyire egyetért 3: semleges 4: egyetért 5: teljes mértékben egyetért NT= nem tudom Likert skála 2
Állítások 1=egyáltalán nem ért egyet………... …….5=teljesen egyetért A Skála árui kiváló minőségűek Kellemes a Skálában vásárolni A Skála árai kedvezők Likert skála példa
Skálatípusok szerinti csoportosítás Nem metrikus Metrikus Intervallum skála Arányskála
Metrikus skálák Lehetőség átlag szórás korreláció regresszió számításra
Skálatípusok szerinti csoportosítás Metrikus Intervallum skála Arányskála
Intervallum skála Alkalmas: attitűdök, vélemények mérésére Az objektumok közötti különbséget is méri!! Formái: Pénz mértékegységű skála Fontossági skála (JN)
Pénz mértékegységű skála Meg kell jelölni, mennyivel adna többet az egyik termékért, mint a másikért
Pénz mértékegységű skála Példa: Hány ft-al fizetne többet az egyikért, mint a pár másik tagjáért! Coca Cola-Pepsi Cola2 Coca Cola-Fanta 8 Coca Cola-Sprite12 Pepsi Cola-Fanta6
Pénz mértékegységű skála Pl.: Hány ft-al fizetne többet a bio almáért, mint a hagyományosért ? ft/kg □ □ □ □ □ 20-
Intervallum skála: Fontossági skála Intervallum skála: Fontossági skála (JN) A válaszadó valamely tény fontosságát (annak intenzitását) jelöli meg
Intervallum skála: Fontossági skála Intervallum skála: Fontossági skála (JN) A válaszadó valamely tény fontosságát (annak intenzitását) jelöli meg 1: egyáltalán nem fontos 2: nem fontos 3: közömbös 4: fontos 5: nagyon fontos NT
Skálatípusok szerinti csoportosítás Metrikus Intervallum skála Arányskála
Arányskála Formái Direkt kvantifikálás Konstans összeg Konstans összeg,páros összehasonlítás Referencia lehetőség
Direkt kvantifikálás Konkrét mennyiségre kérdezünk! Pl: Hány db cigarettát szív el naponta? ……….db Kényes kérdésnél limit! Pl.: Életkora:
Konstans összeg B izonyos számú pontot, %-ot kell elosztani termékek között, preferencia, fontosság… alapján
Konstans összeg Pl.: Osszon el 100 pontot a márkák között kedveltség alapján: Adidas………. Levis ………. Nike ………. Összesen: 100 Összesen: 100
Konstans összeg, páros összehasonlítás A páros összehasonlítás és a konstans összeg kombinációja A konstans összeget páronként kell elosztani
Referencia lehetőség A márkákat, szolgáltatásokat egy referenciához viszonyítva kell értékelni
Referencia lehetőség A márkákat, szolgáltatásokat egy referenciához viszonyítva kell értékelni A referenciához egy értéket (100pont vagy 100 %) rendelünk
OTP alappontszáma 100 Az OTP alappontszáma 100, a többi Bank értékelésére milyen számot használna? 100-nál kisebb, nagyobb, egyenlő, NT, NI Budapest Bank …….. CIB ……… KHB ……… MKB ……... MKB ……... X
A PRIMER INFORMÁCIÓK FELDOLGOZÁSA
A KÉRDŐÍVEK ELLENŐRZÉSE
Formai ellenőrzés 1. Kérdések kitöltése sok a hiányos válasz a kérdőív nem értékelhető
Formai ellenőrzés 2. Demográfiai kérdések Demográfiai kérdések megválaszolatlanok a kérdőív értékelhetetlen (szegmentáció miatt!)
A kérdőív kódolása Kódolás: Kódolás: a változók lefordítása a számítógép nyelvére
Az adatok feldolgozása demográfiai jellemzők bemutatása tárgyköri kérdések elemzése a válaszok és demográfia jellemzők közötti összefüggések keresése
Tárgyköri kérdések és a demográfiai jellemzők közötti összefüggések
Kutatási jelentés elkészítése
Kutatási jelentés 2. A kutatás eredményei 1.Kutatási terv
.Kutatási terv 1.Kutatási terv Vizsgálandó probléma Vizsgálandó probléma Kutatási célok Kutatási célok Hipotézisek Hipotézisek Kutatási módszer Kutatási módszer A mintavétel módja A mintavétel módja Kérdőív kialakítása, próbakérdezés Kérdőív kialakítása, próbakérdezés
2. A kutatás eredményei A kutatás eredményei A kutatás eredményei 2. A kutatás eredményei Adatok feldolgozása: - Demográfiai jellemzők szerint - Tárgyköri kérdések - Tárgyköri kérdések-demográfiai jellemzők összefüggése (ábrák, táblázatok és szöveges elemzés) Következtetések, javaslatok!!!!!!
Prezentáció
Prezentáció Jól követhető, érthető Jól követhető, érthető Lényegre-törő Lényegre-törő Szemléltetés! Szemléltetés! Formai megjelenés Formai megjelenésx
Marketingkutatás Tamus Antalné Dr. KÁROLY RÓBERT FŐISKOLA, GYÖNGYÖS 2004
Mintavétel
Mintavétel Kiktől szerezzük be az adatokat? Alap- sokaság Minta nagysága Mintavételi mód
Azok összessége, akik valamilyen szempontból érintettek a vizsgálat tárgyát illetően Teljeskörű adatfelvétel Részleges adatfelvétel Kit vonjunk be a vizsgálatba? Alapsokasá g
Teljeskörű adatfelvétel Alapsokaság egésze Költség- és időigényes Szisztematikus hiba (a kutatás szervezési hibái) Alapsokaság
Részleges adatfelvétel Alapsokaságnak csak egy része! Monografikus adatfelvétel az alapsokaság néhány egyede Nem reprezentatív, kis mintán történő adatfelvétel homogén/heterogén csoportok (ötletgyűjtés, hipotézis) Reprezentatív mintavétel Alapsokasá g
Reprezentatív mintavétel a minta az alapsokaság kicsinyített mása! Indukció: a minta és az alapsokaság fő átlagai egybeesnek Alapsokaság
Mintavétel Alap- sokaság Mintanagysága Mintavételi mód
A minta nagyságának meghatározása A kutató cég elvei Pénzügyi korlátok Statisztikai pontosság Megbízhatóság Minta nagysága
Statisztikai pontosság az a maximális hiba, amellyel a nyert adatok legfeljebb eltérhetnek az alapsokaság adataitól (2,5%-3%) Megbízhatóság annak a valószínűsége, hogy az adat a megadott mértékben pontos (95%-os megbízhatóság: ha méréseinket százszor megismételjük, akkor a kapott eredmény, legfeljebb 5 esetben esik kívül, a meghatározott hibahatáron) Minta nagysága
Minta nagysága Minta nagysága (kívánt pontosság, hibanagyság és 95%-os megbízhatóság mellett) A hiba nagysága %-ban 10% vagy 90% 20% vagy 80% 30% vagy 70% 40% vagy 60% 50 % ismérv gyakoriság 1, , , , , A megbízhatóság és a hibahatár szigorítása növeli a kutatás költségét!
Mintavétel Alap- sokaság Minta nagysága Mintavételi mód
Cél: a sokaság egészére általánosítható eredmények elérése Reprezentatív módszerek
Név és címlista szükséges! Kiválasztás: a véletlenszerűség szabálya alapján (minden elemnek egyforma az esélye!)Formái Sorsolás: Sorsolás: nevek kihúzása Random: számtáblázat Random: számtáblázat Költséges kutatás! Egyszerű véletlen kiválasztás Egyszerű véletlen kiválasztás
Név és címlista szükséges! 1.lépés: heterogén alapsokaság homogén rétegekre bontása 2.lépés: egyszerű véletlen kiválasztás Rétegezett kiválasztás
Név és címlista szükséges! Az egymástól egyenlő távolságra lévő egyedek kerülnek kiválasztásra Sokaság elemeinek megszámozása! Szisztematikus kiválasztás
Nincs név és címlista! Kiválasztás több lépcsőfokon! Elsődleges mintavételi egység: alapsokaság: melyről van nyilvántartás (földrajzi, államigazgatási körzetek) Másodlagos mintavételi egység: akiket bevonunk a vizsgálatba Többlépcsős (területi)
Alapsokaság: bp.-i kerületek: n kerület Akiket bevonunk a vizsgálatba: 1 lépcsős: kerületek kiválasztása 2 lépcsős: kerületben utcák kiválasztása 3 lépcsős: 3 lépcsős: utcán belül bizonyos házak kiválasztása………. Többlépcsős (területi)
Előnye olcsóHátránya statisztikai hatékonysága rosszabb: a területi koncentráció rontja a reprezentációt (eltérő jövedelem,családnagyság) Többlépcsős (területi)
Amennyiben egy alapsokaságnak a legfontosabb jellemzőit ismerjük akkor van lehetőség kvótás mintavételre!!!! Kvóta szerinti kiválasztás
1. Kontrolljellemzők meghatározása, alapsokaság megoszlás a 1. Kontrolljellemzők meghatározása, alapsokaság megoszlás a 2. Minta nagysága, összetétele 3. Kvótalapok elkészítése Kvóta szerinti kiválasztás
Kontrolljellemzők, alapsokaság megoszlása Kontrolljellemzők, alapsokaság megoszlása Kontroll-jellemzők Alapsokaság megoszlása Nem% Férfi48 Nő Életkor felett
1. Kontrolljellemzők meghatározása, alapsokaság megoszlás a alapsokaság megoszlás a 1. Kontrolljellemzők meghatározása, alapsokaság megoszlás a alapsokaság megoszlás a 2. Minta nagysága, összetétele 3. Kvótalapok elkészítése Kvóta szerinti kiválasztás
Minta nagysága, összetétele Minta nagysága, összetétele Kontroll-jellemzők Az alapsokaság megoszlása A minta nagysága, összetétele %Fő Nem% Férfi Nő Életkor felett
3. Kvótalapok elkészítése Kvóta szerinti kiválasztás
Kvótalap ( Kvótalap ( 20 db helyesen kitöltött kérdőívre) ÉletkorFérfiNő Összesen 18-30év év év Összesen: Az előírt számarányok szigorúan betartandók a megkérdezettek kiválasztásánál!!!
Előnye Gyors és olcsó Gyors és olcsó Kisebb a kiesési hányad Kisebb a kiesési hányadHátránya Kiválasztásnál: a kérdező szubjektivitása Kiválasztásnál: a kérdező szubjektivitása Kvóta szerinti kiválasztás - Kvóta szerinti kiválasztás
Nem az alapsokaság egészére vonatkozik! a legfontosabb célcsoportok képviselőitől gyűjtünk információt Nem reprezentatív módszerek
1. Önkényes mintavétel A válaszadók éppen a megfelelő időben és helyen vannak: hallgatók, társadalmi szervezetek vallási közösségek tagjai, utcai megkérdezések Tipikus egyedek kiválasztása Rétegvizsgálatokhoz!
2. Hólabda eljárás Tipikus fogyasztók kiválasztása A válaszadók javasolnak magukhoz hasonlóakat Szubjektív!! Rétegvizsgálatokra alkalmas
3. Bevásárlóhelyi megszólítás Helyszíni megszólítások üzletben áruházban kiállításon A kiválasztottak, a témában érintettek!
Megfigyelés, kísérlet Tamus Antalné Dr. Károly Róbert Főiskola, Gyöngyös 2004
Megfigyelés Tények, folyamatok, magatartás megfigyelése A megkérdezés kiegészítője!
részvétele A megfigyelő részvétele szerint Résztvevő (mystery shopping) Nem résztvevő
Megfigyelés strukturáltság szerint Strukturált megfigyelés mit kell lejegyezni!! Strukturálatlan megfigyelés nincsenek paraméterek, Szubjektív!
Megfigyelés ??? környezetben Természetes környezetben az élet gyakorlatát figyelik meg
Megfigyelés ??? környezetben Mesterséges környezetben kontrollált szituáció
Megfigyelés rejtett vagy nyilvánvaló Rejtett A személyek nem tudnak a vizsgálatról Nyilvánvaló Tudják, hogy megfigyelik őket
Megfigyelés ki végzi?1. Audiméter a TV kapcsolását rögzíti
Megfigyelés ki végzi?2. Audiméter a TV kapcsolását rögzíti Pszichogalvanonméter a verejtékezés mértékét
Megfigyelés ki végzi?3. Szemkamera: vásárlás közbeni viselkedés Lézer szkenner: a vonalkódot leolvassa
Megfigyelés Direkt – Indirekt Direkt: folyamatokat, tényezőket figyelnek „mystery shopping”
Megfigyelés Indirekt Indirekt: mást figyelnek meg, amiből következtetéseket lehet levonni rivális márkák vásárlása szemeteskukák átvizsgálása rádiócsatorna preferálása
Kísérlet
változókat mesterségesen befolyásolnak ellenőrzik ellenőrzik az ok-okozati összefüggéseket
Fizikailag még nincs jelen a termék, csak az ötlete (rajz, leírás) KONCEPCIÓ TESZT
TERMÉKTESZT Prototípus tesztelése
Közintézmény, hatóság tesztel piacon lévő termékeket ÁRUTESZT
Terméktesztelés lehetőségei Összehasonlító tesztek Piaci tesztek
Összehasonlító tesztek 1. Azonnali (első benyomás) teszt A tesztalanyok a termékkel rövid ideig találkoznak Tapasztalati teszt Fogyasztók huzamosabb ideig használhatják, otthon!
Összehasonlító tesztek formái 2. Teljes körű teszt A terméket egészében értékelik Parciális teszt Egyes tulajdonságokat elrejtenek (pl.: ár)
Összehasonlító tesztek formái 3. Vakteszt semleges csomagolás kiszűrik az Image elemek hatását!
Összehasonlító tesztek formái 4. Monadikus (egyes) teszt A tesztalany egyetlen terméket kap elvárásaival hasonlít össze Nem monadikus teszt Több terméket kap egymással hasonlítja össze
Összehasonlító tesztek formái 5. Háztartási teszt A termékeket otthon próbálják ki Stúdió Teszt kísérleti helységben
Terméktesztelés lehetőségei Összehasonlító tesztek Piaci tesztek
Piaci teszt Az új terméket – a piaci bevezetést megelőzően – élesben tesztelik
Piaci tesztek 1. Eladási hullámok elemzése ingyenes minta kipróbálásra, árengedménnyel, 3-5x ismét felajánlják Mit választ a vevő? - Versenytársét? - Újravásárlás?
Piaci tesztek 2. Áruházi szimuláció módszere fogyasztónak reklámfilmek bemutatása (új terméké is) Pénzt kap, bármit vásárolhat ? fő vásárolt az új termékből miért nem vásárolt? később: aki vásárolt, elégedett-e? Mérhető: a reklám hatása, újravásárlás
Piaci tesztek 3. Irányított piaci tesztelés Kereskedői panel alkalmazása Kijelölt áruházakban: egyedi ár, egyedi promóció Hatásvizsgálat!
Piaci tesztek 4. Tesztpiacok módszere Bevezetés előtt álló termék tesztelése, 4P elemekkel együtt (kijelölt városban, megyében) megbízható előrejelzést ad!! x
Marketingkutatás Tamus Antalné Dr. Károly Róbert Főiskola, Gyöngyös 2004
(MINŐSÉGI) A KVALITATÍV (MINŐSÉGI) ELJÁRÁSOK
KVALITATÍV ELJÁRÁSOK Célja: Fogyasztói motivációk feltárása Hipotézisek felállítása Adatgyűjtés módja: kötetlen beszélgetés kis minta eredménye minőségi
Kvalitatív eljárások formái Kvalitatív eljárások formái Direkt Indirekt Egyénimélyinterjú Csoportosmélyinterjú Projektíveljárások Asszociációseljárások
Direkt eljárások A megkérdezettek ismerik a vizsgálat célját FORMÁI: Egyéni mélyinterjú Csoportos mélyinterjú
Egyéni mélyinterjú Bizalmas témák, őszinte válaszok Időtartam: perc Hátránya: idő- és költségigényes költségigényes
Kommunikációs eszközök: Kommunikációs eszközök: tervezett reklám, csomagolás értékelése Minimélyinterjúk
10-20 mélyinterjú lefolytatása kérdőív összeállítása (nyitott kérdések) lekérdezés elemzés: kvalitatív kutató végzi Féligstrukturáltinterjúk
K ét válaszadóval folytatott interjú (döntés:2 személy) Párosinterjúk
3 válaszadó: eltérő álláspontot eltérő álláspontot képviselnek Pl.: egy márka új - új, régi - régi használója, már nem - aki már nem használja Háromszöginterjúk
Kvalitatív eljárások Direkt Egyénimélyinterjú Csoportosmélyinterjú
Csoportos mélyinterjú formái
Célja Fogyasztói vélemények, viselkedések követése Kvantitatívhoz előkészítés Eredmények értelmezése Fókuszcsoport
A minta kiválasztása ? csoport (3-4db) ? fő (6-12 fő) homogén szegmensek !! Megfelelő hely: kellemes környezet, időpont: délután, hétköznap A fókuszcsoportos vita előkészítése 1.
Résztvevők toborzása Kiválasztás: szűrőkérdőív Beszervezési tilalom: 1 éven belül kvalitatív kutatás bizonyos foglalkozásúak munkanélküliek Interjú alanyok motiválása Ajándékok A fókuszcsoportos vita előkészítése 2.
Moderátor: „A siker záloga” Jellemzői: empátia felkészültség Feladata: vita fenntartása, finoman, de erős kézzel A fókuszcsoportos vita előkészítése 3.
Bemutatkozás Beleegyezés videofelvételhez Vita Időtartam 1,5-2 óra A fókuszcsoportos vita lefolytatása
Videofelvétel, moderátor feljegyzései Elemzés résztvevők típusa szerint termék termék vagy szolgáltatás szerint Fókuszcsoport: információk feldolgozása
„brainstorming”-ra épül „brainstorming”-ra épül (Osborn 1953) Résztvevők A témában járatos, különböző „szakértők” Heterogén Szakértői ankét
Ideje: perc Nem bírálhatnak! Nincs szerzői jogvédelem! Ötletek 15 %-a hasznosítható Szakértői ankét lefolytatása
6 szakértő 6 percig vitatkozik 6 szakértő 6 percig vitatkozik Tagok folyamatosan cserélődnek Tagok folyamatosan cserélődnek Alapos előkészítés!! Alapos előkészítés!! Philips 66
3-4 szakértő: 1témakör 1 év tanulmányok speciális tanulmányok összeülnek:vita eredmény: technológiai előrejelzések, fejlesztések Szinektika
Delphi módszer Személytelen, szakértői vélemény Többfordulós írásbeli Többfordulós írásbeli megkérdezés Megismerik egymás véleményét Társadalmi, gazdasági előrejelzésekhez
Kvalitatív eljárások Indirekt Projektíveljárások Asszociációseljárások
A kutatás célja nem ismert! Alapja a „MIÉRT” közvetlen feltevése nem hoz eredményt nem akar válaszolni, nem tudja az okot Indirekt eljárások
Projekció: kivetítés Lehetőség a válaszadónak: saját nézeteit más embernek tulajdonítsa Projektív eljárások
Kiegészítő eljárások ejezzen be történetet, mondatot Fejezzen be történetet, mondatot Pl.: Azok a háziasszonyok, akik mindig cukrászdában vásárolják a süteményt a családnak:…………………………….. ……………………………………………………….
ojektív kérdezés Konstrukciós módszerek 1. Projektív kérdezés Válaszadó: másnak tulajdonított gondolatait közli pl: Ön szerint, az emberek mit gondolnak arról, aki az utcán hangosan beszélget mobiltelefonján? ………………………………………………………
Konstrukciós módszerek 2. Buborék rajz Ábra: szituáció emutatása Reklámfilm bemutatása Gondolat-buborék kitöltése
Önkifejezési módszerek Projektív eljárások Önkifejezési módszerek Felkérés: Játszanak el vagy rajzoljanak le egy ismert márkát!
Választás elrendezés Projektív eljárások Választás elrendezés Rangsorolják a szempontokat, melyek egy márka, egy cég kiválasztásánál fontosak
Kvalitatív eljárások Indirekt Projektíveljárások Asszociációseljárások
Asszociáció: Valamilyen külső hatás - kép, szöveg - éri a fogyasztót! Mi jut eszébe? Asszociációs eljárások
Asszociáció: Valamilyen külső hatás - kép, szöveg - éri a fogyasztót! Mi jut eszébe? Asszociációs eljárások
Mi jut először eszébe? Pl.:„Sportcipő” „top of mind” Szóasszociáció
Márkaasszociáció: M it juttat a márkanév a fogyasztó eszébe? Márkaasszociáció
Márkaszemélyiség Írja le: milyen tulajdonságokkal bír? Gondoljon egy márkára, mint emberre