Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munkahelyi stressz források jelentkezése és a kiégés
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Tanulási zavarok és pedagógusterhek
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
Csoport munka.
Burn Out management A méréstől a megoldásig – hogy a kiégés jelensége ne probléma, hanem jól struktúrált feladat legyen!
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az életminőség mérése Kelemen Rita
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Szociális munka az onkológiában
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Önismeret Horváth Renáta.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A kiégés vizsgálata családvédelmi szolgálatot ellátó védőnők körében (Bevezetés a klinikai és egészségpszichológiába 2009 )
Szociális kompetencia
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A munkahely és a stressz
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Soft skills.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Munkahelyi stressz és kiégés a rendőrség személyi állománya körében.
A büntetés-végrehajtási intézetek hivatásos állományú tagjainál jelentkező burn-out syndroma és a hypertonia gyakoriságának összefüggései dr.Nagy Imre.
A vidéki tér sikertényezői
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Nevelés és nevelői attitűdök
Segítő hivatás mentálhigiénéje
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben május Zamárdi.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
VIDÓ JUDIT: A SZÉPSÉGIPARBAN DOLGOZÓK MUNKAHELYI STRESSZKEZELÉSE.
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
Pedagógus értékelési rendszer
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A közösségek szerepe életünkben - a megtartó erő..
Készítette:Tóth Sándorné
A támogatott lakhatás kihívásai
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
P EDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT RÉGEN ÉS MOST Készítette: Szabó Katalin Konzulens: Dr. Simonics István egyetemi docens 2016.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Idősek az idősekért Győrben
Személyes életvitel.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
tananyagfejlesztés TÁMOP E-13/1/KONV
Szociális kompetencia
Szociálpszichológia-2 Attitűd
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit

Fogalmak Lelki egészség: aki képes önálló életvezetésre, aki élethelyzeteiből adódó szerepeit elfogadja, képességeinek megfelelő munkát végez, képes másokkal együtt élni, társadalmi, közösségi céloknak megfelelni.

Lelki egészség és a pedagógus lét Elvárások: - Magas szintű szakmai tudás - Megfelelő személyes tulajdonságok, szociális és szakmai kompetenciák - Értékátadás - Kiváló probléma érzékenység - Jó kommunikáció, kooperáció - Emberszeretet, empátia 326/2013. Korm. Rend. (8 kompetenciaterület és azok indikátorai)

A lelki egészség és a pedagógus lét Stresszorok: - Szerteágazó interakciós környezet - Érzelmileg megterhelő feladatok - Több irányból érkező, gyakran egymással ütköző elvárások - Szerepkonfliktusok - Családi szocializáció hiányosságai, neveltek magatartás és viselkedés kultúrája - A neveltek motiváció és képességbeli nagy szóródása - Ésszerűtlen időbeli követelmények - Vezetés, szervezeti kultúra hiányosságai

Burnout szindróma – kiégés tünetegyüttes Freudenberger (1974): A szindróma a krónikus érzelmi megterhelések, stressz folyamán fellépő fizikai, mentális, emocionális kimerülés, mely a reménytelenség és inkompetencia érzésével, célok és ideálok elvesztésével jár, s melyet a saját személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív attitűdök jellemeznek.

Vizsgálat Cél: Válaszokat kapni arra, hogy milyen a pedagógusok szubjektív jól-léte, vannak-e jelei a kiégésre való veszélyeztetettségének Módszerek, eszközök: -A WHO jól-lét kérdőív magyar változata -Önismereti kérdőív -Életmód kérdőív -Stressz-és konfliktuskezelés kérdőív

A vizsgálat résztvevői

Az elmúlt két hét során érezte-e magát: -vidámnak és jókedvűnek? -nyugodtnak és ellazultnak? -aktívnak és élénknek? -ébredéskor frissnek és kipihentnek? -a napjai teli voltak számára érdekes dogokkal? Max. 15 pont Szubjektív jól-lét - kérdések

Eredmények- szubjektív jól-lét méréseknőkférfiak teljes minta főiskolai/ egyetemi végzettség 2002-es országos reprezenta tív minta 7,48,27,28,8 jelen mérés 50 fős pedagógus minta 8,88,48,7

Önismeret - kérdések mennyire tartja jónak az önismeretét, mitől függ az önismerete, kinek a visszajelzései befolyásolják leginkább az önismeretét, tanulmányaiban hány órában jelent meg az önismeret, önismereti tréningen való részvétel hajlandósága.

Önismeret - eredmények Erősségek: A többségnél jó önismeret Külső visszajelzések és belső értékrend egyensúlya Privát szféra és munkahely tényezőinek aránya Önismereti fejlődésre való nyitottság Veszélyek: Korlátozott lehetőségek az önismereti fejlődésre

Életmód – kérdések Aktív idő felhasználása Felelősségek, terhek eredője Életminőség alakulásának szempontjai Használt technikák, módszerek Saját érdekek képviselete

Életmód - eredmények Erősségek: Családi és munkahelyi terhelés egyensúlya Nyugodt, kiegyensúlyozott életvitel vágya Veszélyek: Túlterheltség érzése, kevés pihenés, kevés regenerálódásra való lehetőség Háttérben az egészséges étkezés, aktív mozgás Korlátozott eszköztár a stresszel való megküzdésre Túlzott felelősségvállalás, egyéni érdekek háttérbe szorítása A pedagógusok nem tudnak nemet mondani

Stressz- és konfliktuskezelés

Konzekvenciák Mit tehet a pedagógus? Hogyan védekezhet a kiégés ellen? Jól átgondolt, személyiségéhez illő pályaválasztással. Pesszimista beállítottsága megváltoztatásával. Kikapcsolódással, pihenéssel, hobbival. Humorérzékének megőrzésével. Saját korlátai, szükségletei felismerésével. Önérvényesítési képességének fejlesztésével. Egészséges életmóddal. Időtervezéssel, relaxációval. Szűnni nem akaró problémái esetén szakemberhez fordulással.

Empátia Hitelesség Feltétel nélküli pozitív elfogadás Konzekvenciák Mit tehet a vezető? Mit tehetünk egymásért?

Konzekvenciák Szükség lenne még: önismereti csoport relaxáció, jóga, továbbképzés, tanulás szabadidős programok Bálint csoport, esetmegbeszélés szupervízió mentálhigiénés konzultáció önsegítő csoport

„Amikor az ember teljesen eggyé válik azzal, amit csinál, és tudja, hogy erős, és az adott pillanatban ő maga irányítja a sorsát, és az eredményektől függetlenül úgy érzi, hogy minden milyen jó… Akkor éli át teljes lényével, hogy áramlik benne az élet. Ez a flow.” (Csíkszentmihályi Mihály)