Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
Fogalmak Lelki egészség: aki képes önálló életvezetésre, aki élethelyzeteiből adódó szerepeit elfogadja, képességeinek megfelelő munkát végez, képes másokkal együtt élni, társadalmi, közösségi céloknak megfelelni.
Lelki egészség és a pedagógus lét Elvárások: - Magas szintű szakmai tudás - Megfelelő személyes tulajdonságok, szociális és szakmai kompetenciák - Értékátadás - Kiváló probléma érzékenység - Jó kommunikáció, kooperáció - Emberszeretet, empátia 326/2013. Korm. Rend. (8 kompetenciaterület és azok indikátorai)
A lelki egészség és a pedagógus lét Stresszorok: - Szerteágazó interakciós környezet - Érzelmileg megterhelő feladatok - Több irányból érkező, gyakran egymással ütköző elvárások - Szerepkonfliktusok - Családi szocializáció hiányosságai, neveltek magatartás és viselkedés kultúrája - A neveltek motiváció és képességbeli nagy szóródása - Ésszerűtlen időbeli követelmények - Vezetés, szervezeti kultúra hiányosságai
Burnout szindróma – kiégés tünetegyüttes Freudenberger (1974): A szindróma a krónikus érzelmi megterhelések, stressz folyamán fellépő fizikai, mentális, emocionális kimerülés, mely a reménytelenség és inkompetencia érzésével, célok és ideálok elvesztésével jár, s melyet a saját személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív attitűdök jellemeznek.
Vizsgálat Cél: Válaszokat kapni arra, hogy milyen a pedagógusok szubjektív jól-léte, vannak-e jelei a kiégésre való veszélyeztetettségének Módszerek, eszközök: -A WHO jól-lét kérdőív magyar változata -Önismereti kérdőív -Életmód kérdőív -Stressz-és konfliktuskezelés kérdőív
A vizsgálat résztvevői
Az elmúlt két hét során érezte-e magát: -vidámnak és jókedvűnek? -nyugodtnak és ellazultnak? -aktívnak és élénknek? -ébredéskor frissnek és kipihentnek? -a napjai teli voltak számára érdekes dogokkal? Max. 15 pont Szubjektív jól-lét - kérdések
Eredmények- szubjektív jól-lét méréseknőkférfiak teljes minta főiskolai/ egyetemi végzettség 2002-es országos reprezenta tív minta 7,48,27,28,8 jelen mérés 50 fős pedagógus minta 8,88,48,7
Önismeret - kérdések mennyire tartja jónak az önismeretét, mitől függ az önismerete, kinek a visszajelzései befolyásolják leginkább az önismeretét, tanulmányaiban hány órában jelent meg az önismeret, önismereti tréningen való részvétel hajlandósága.
Önismeret - eredmények Erősségek: A többségnél jó önismeret Külső visszajelzések és belső értékrend egyensúlya Privát szféra és munkahely tényezőinek aránya Önismereti fejlődésre való nyitottság Veszélyek: Korlátozott lehetőségek az önismereti fejlődésre
Életmód – kérdések Aktív idő felhasználása Felelősségek, terhek eredője Életminőség alakulásának szempontjai Használt technikák, módszerek Saját érdekek képviselete
Életmód - eredmények Erősségek: Családi és munkahelyi terhelés egyensúlya Nyugodt, kiegyensúlyozott életvitel vágya Veszélyek: Túlterheltség érzése, kevés pihenés, kevés regenerálódásra való lehetőség Háttérben az egészséges étkezés, aktív mozgás Korlátozott eszköztár a stresszel való megküzdésre Túlzott felelősségvállalás, egyéni érdekek háttérbe szorítása A pedagógusok nem tudnak nemet mondani
Stressz- és konfliktuskezelés
Konzekvenciák Mit tehet a pedagógus? Hogyan védekezhet a kiégés ellen? Jól átgondolt, személyiségéhez illő pályaválasztással. Pesszimista beállítottsága megváltoztatásával. Kikapcsolódással, pihenéssel, hobbival. Humorérzékének megőrzésével. Saját korlátai, szükségletei felismerésével. Önérvényesítési képességének fejlesztésével. Egészséges életmóddal. Időtervezéssel, relaxációval. Szűnni nem akaró problémái esetén szakemberhez fordulással.
Empátia Hitelesség Feltétel nélküli pozitív elfogadás Konzekvenciák Mit tehet a vezető? Mit tehetünk egymásért?
Konzekvenciák Szükség lenne még: önismereti csoport relaxáció, jóga, továbbképzés, tanulás szabadidős programok Bálint csoport, esetmegbeszélés szupervízió mentálhigiénés konzultáció önsegítő csoport
„Amikor az ember teljesen eggyé válik azzal, amit csinál, és tudja, hogy erős, és az adott pillanatban ő maga irányítja a sorsát, és az eredményektől függetlenül úgy érzi, hogy minden milyen jó… Akkor éli át teljes lényével, hogy áramlik benne az élet. Ez a flow.” (Csíkszentmihályi Mihály)