EGÉSZSÉGFEJLESZTŐ EGYETEM (HEALTH PROMOTING UNIVERSITIES) Dr. Székely Mózes MEFS főtitkár, volt FTT elnök Innováció az egészségfejlesztésben 2015. szeptember.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

VIRTUS KULTURÁLIS EGYESÜLET Általános tájékoztató.
az általános iskolákban
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon TÁMOP /02/B/KMR ELTE Pedagogikum Központ Szakmai vezető: Hunyady György Pénzügyi vezető: Bartha Edit.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
Mentortanárképzés eLearning támogatása
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon Ilyash György projektasszisztens Az ELTE TÁMOP /2/B/KMR projektje: Pedagógusképzési hálózat.
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola II. alprogram: Képzők képzése.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Mit gyógyít az információ? – Digitális esélyegyenlőség és egészség Surján György – Kincses Gyula ESKI eVITA Platform.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A Magyar Köztársaság kormánya
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Egészségfejlesztés/ egészségnevelés Reproduktív egészség Barabás Katalin Szegedi Magatartástudományi Intézet.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Szaktanácsadás, pedagógiai-szakmai szolgáltatások
A szakmai gyakorlat megszerzésének lehetséges formái és tapasztalatok a non-profit szférától a for-profit vállalkozásokig. Dr. Fritz Péter főiskolai docens.
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Sportirodák szerepe az intézményi sportéletben
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A betegellátás keretei és rendszere
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Okos Jövő Fórum 2015 Smart Future Fórum 2015 Győr A Széchenyi István Egyetem és az Okos Jövő Innovációs Klaszter közös rendezvénye.
18. születésnapunkra avagy: a 18 éves munkahelyi egészségfejlesztésről képekben, számokban szeptember 16.
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Projektcím: A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások fejlesztése a Dél-alföldi.
Projektcím: A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások fejlesztése a Dél-alföldi.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből Rozner Gábor.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
TÁMOP E-13/1/ KONV A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Tájékoztató előadás a szakról ELTE PPK Nyílt Nap január 29. Sportszervező BSc.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Célcsoportok a munkahelyi egészségfejlesztéssel foglalkozók, foglalkozás egészségügyben dolgozó orvosok és ápolók, a humán erőforrás gazdálkodás munkatársai,
A lelki egészségfejlesztési központok és a lelki egészségfejlesztés szakmai támogatása az országos háttérintézmények bevonásával dr. Koós Tamás szakmai.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Testnevelés és Sporttudományi Intézet
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
A SEMMELWEIS ALUMNI IGAZGATÓSÁG MODERNIZÁLÁSA
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
tananyagfejlesztés TÁMOP E-13/1/KONV
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Közoktatási vezető II. félév
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

EGÉSZSÉGFEJLESZTŐ EGYETEM (HEALTH PROMOTING UNIVERSITIES) Dr. Székely Mózes MEFS főtitkár, volt FTT elnök Innováció az egészségfejlesztésben szeptember 29. – Lurdy ház

- Fizikus MSc (matematikai fizika), Szociálpszichológia PhD – ELTE vezető szakértő, Egészségfejlesztő Egyetemek program (Nemzeti Egészségfejlesztő Intézet) főtitkár, Magyar Egyetemi - Főiskolai Sportszövetség (MEFS), csapatvezető, 2-2 nyári és téli Universiade elnök, Felsőoktatási Tervezési Testület klubvezető, alelnök, Budapesti Egyetemi Atlétikai Club tudományos főmunkatárs, MTA Kutatócsoport és ELTE - 3 gyermek, amatőr triatlonista (8-szoros Ironman)

1. Egészségfejlesztés, -nevelés, -kommunikáció 2. Megelőzés – 3. Gyógyítás – 4. Rehabilitáció

Alapelv Az egészség nem pusztán a betegségek hiánya, hanem az egyének és közösségeik általános testi, lelki, szociális jólléte Átfogó koncepciók, programok Egészséget mindenkinek (Health for all) Egészséges városok (Healthy Cities) Egészségfejlesztő egyetemek (Health Promoting Universities) Fenntartható fejlődés (Környezet, Társadalom, Gazdaság összhangja) Főbb beavatkozási területek Általános működés, menedzsment, fizikai környezet Akadémiai fejlesztések (képzés és kutatás) Hallgatói szolgáltatások (személyes és társas fejlődés, mentálhigiénés tanácsadás, táplálkozás, testmozgás) Közösségi színterek; Szervezetfejlesztés, változás- és projektmenedzsment; Holisztikus szemlélet; Hosszútáv vs. Rövid táv; Bottom up vs. Top down Megközelítések, módszerek

Általános működés, menedzsment, szervezeti kultúra, „légkör” Akadémiai fejlesztések Tanterv, tananyag, tartalmi és módszertani megújítás Kutatás Külső kapcsolatok, harmadik funkció Fizikai környezet Hallgatók önállósodása, szocializációja, személyes és közösségi fejlesztések Policy and Planning

 évi CCIV. Törvény a nemzeti felsőoktatásról „III. FEJEZET A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNY MŰKÖDÉSÉNEK ALAPELVEI 5. Alapvető működési szabályok 11. § (2) A felsőoktatási intézménynek az alaptevékenységéhez igazodóan biztosítania kell egészségfejlesztést is beleértve a rendszeres testmozgás és sporttevékenység megszervezését…”  A törvényi felhatalmazás - kötelezettség  Szakmai háttér és külső erőforrások  Belső kompetenciák és szándék  Meglévő tapasztalatok és gyakorlat

Szenvedélybetegségek - Dohányzás (tanácsadás, leszokást segítő csoportok, Füstmentes nap) - Alkoholfüggőség (alig fordul elő) - Drogfogyasztás (képzés, drogkonzultációs iroda) - Viselkedési addikció (szexualitás, párkapcsolat) Táplálkozás - Energia-egyensúly Egészségprogram Egyetemistáknak - Előadás, ingyenes tanácsadás, felmérés: tápláltsági állapot és étkezési szokások Szűrések, oltások - Figyelemfelhívó események, főleg orvostanhallgatókkal - Egyetemi Egészségnap, Diabétesz Nap, AIDS Világnap, Tumor-prevenciós Nap - Prevenció az egészségért kurzus (tíz embert kell rávenni a szűrésre) Mentálhigiénés programok - komplex hallgatói tanácsadás: SZTE Életvezetési Tanácsadó Központ, DE Mentálhigiénés és Esélyegyenlőségi Központ, EKF Kortárssegítő Mentálhigiénés Tanácsadó Iroda - On-line pszichológiai tanácsadás, drogkonzultáció, tréningek, „Egészség-tesztek”, szemléletformáló tevékenység

fős online egyetemi felvétel (HÖOK-ELTE 2011) fős reprezentatív fiatal felnőtt minta (OH-ELTE 2013) -Súlyozás: intézmény, nem, képzés munkarendje/szintje, sportolási gyakoriság „Milyen gyakran sportolsz mióta egyetemre/főiskolára jársz (a kötelező testnevelés órákon kívül)”? HallgatókSportolás mértéke Ritkábban, mint havonta 28,8 % (lényegében) Nem sportol Havonta Heti rendszerességgel48,2 %Keveset sportol Hetente 2-3 alkalommal 23,0 % Eleget sportol (eléri a rekreációs minimumot) Legalább heti 4 alkalommal

Az Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása – TÁMOP /12/1. kiemelt projekt fő célja, hogy a nagy társadalmi alrendszerekben folyó egészségfejlesztési munkákat támogassa és koordinálja. Ezen belül a felsőoktatási alprojekt célzottan a hallgatók, valamint az egyetemeken és főiskolákon dolgozók egészségtudatos gondolkodására és viselkedésére kíván hatni. Az alprojekt irányítói, megvalósítói és partnerei - Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet (NEFI), Felsőoktatási Tervezési Testület (FTT), Magyar Egyetemi - Főiskolai Sportszövetség (MEFS) - egyetemi szakmai műhelyek, Magyar Rektori Konferencia (MRK) és szakbizottságai, Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság - EMMI egészségügyi, felsőoktatási és sport területei, felsőoktatási rektorok, kancellárok, hallgatói önkormányzatok

A felsőoktatási alprojekt három irányból kezdeményez változást az intézményekben:  a különböző szakterületek képzési és kimeneti követelményeiben új elemként jeleníti meg az egészséget, mint értéket, és mint az adott szakmához szükséges tudást, készséget, attitűdöt és felelősséget;  kiválasztott képzési területeken (szakokon) az egészséggel kapcsolatos, a meglévő képzési programokba illeszthető tananyagokat dolgoz ki;  az Egészségfejlesztő Egyetem minősítési rendszerével javaslatcsomagot hoz létre, melynek célja a szemléletformálás, az egészségtudatos gondolkodás megjelenítése az intézményi élet fejlesztésében.

Cél 1. : Az egészségfejlesztést, az egészségtudatos magatartást ösztönző felsőoktatási intézményi környezet és szervezet kultúra elősegítése Cél 2.: A rendszer a jövőben fejlesztési útmutatóként és mérceként is szolgálhat a felsőoktatási intézményeknek (intézményi minősítés)

Az Egészségfejlesztő Egyetem Díj követelményrendszerének elemei I.Intézményi vezetés II.Egészségfejlesztő Egyetem Program elvi kereteinek kialakítása (stratégia tervezés) III.Az Egészségfejlesztő Egyetem megvalósításának belső szereplői IV.Az Egészségfejlesztő Egyetem megvalósítását támogató külső partnerek és belső erőforrások V.Egészségfejlesztés szolgáltatási folyamatok VI.Az Egészségfejlesztő Egyetem Program eredményei

Képzési terület KKK-módosító szakértők Alap- képzések Mester- képzések Összesen AgrártudományiVéha Antal BölcsészettudományiHeckel Zoltán EgészségtudományiDeutsch Krisztina41317 GazdaságtudományiBakacsi Gyula InformatikaiKapás Zsolt347 Jogtudományifelkérés folyamatban268 MűszakiKapás Zsolt MűvészetiSzabad Attila Művészetközvetítésifelkérés folyamatban808 PedagógiaiSzántó Ákos56974 Közigazgatási, a rendészeti, a katonai, Diószegi Péter SporttudományiKiss-Geosits Beatrix448 TársadalomtudományiHeckel Zoltán TermészettudományiBárdos György72330

 Egészségtudományi tud képzési terület – orvosi kommunikáció módszere  Műszaki terület – munkabiztonság  Gazdasági terület – vezetésszervezés és –pszichológia  Rendészeti terület – mentális és fizikai fittség e  Agrártudományi képzési terület – biztonságos hulladékkezelés és szemléletformálás  Pedagógiai képzési terület – oktatás-módszertani szemléletformálás  Társadalomtudományi, művészeti - szemléletformálás

műhelymodul/tananyag címe Egészségkultúra Egészségről egészségfejlesztésről mindenkinek Kommunikációs készségek fejlesztése, konfliktuskezelés, tolerancia az egészségügyben Média és kommunikáció Egészséggel kapcsolatos témák a kommunikáció és médiatudomány szakos képzésben Műszaki és menedzsment Vezetők, mint a munkahelyi pszichoszociális környezet meghatározói, hivatásuk gyakorlásának hatása az egészségre Az egészségtudatos mérnök Társadalomtudomány (pedagógia, pszichológia, rekreáció) Mozgás és egészség - Életmód és életmódváltás A stresszel való megküzdés a gyakorlatban A turizmus egészségfejlesztési lehetőségei A pedagógusok felkészítése a testi és lelki egészségre nevelésre

Alapszakok megnevezése Képző intézmények Képzési terület Képzési terület Ápolás és betegellátás (KKK, 181. old.) DE-EK, PTE-ETK, SE-ETK, SZE- ESZI, SZIE-GAEK, SZTE-ETSZK Orvos- és egész- ségtudományi képzési terület Egészségügyi gondozás és prevenció (KKK, 186. old.) DE-EK, ME-EK, PTE-ETK, SE- ETK, SZTE-ETSZK Humánkineziológia (KKK, 229. old.) SE-TSK Sporttudomány képzési terület Rekreációszervezés és egészségfejlesztés (KKK, 226. old.) ELTE-PPK, EKF-TTK, NYME - AK, NYME-BDPK, PTE-ETK, SE- TSK, SZTE-JGYPK Tanári szakok megnevezése Egészségfejlesztés-tanár (88. old.) NYME-BDPK, SZTE-JGYPK Pedagógusképzés képzési terület

Mesterszakok megnevezése Képző intézmények Képzési terület Képzési terület Egészségügyi szociális munka (KKK, 238. old.) DE-EK, PTE-ETK Orvos- és egész- ségtudományi képzési terület Népegészségügy (KKK, 241. old.)DE-NK, PTE-ETK Egészségpszichológia (KKK, 244. old.)DE-NK Táplálkozástudomány (KKK, 254. old.) DE-ÁOK, PTE-ETK, SE-ETK Komplex rehabilitáció (KKK, 257. old.)DE-NK Ápolás (KKK, 260. old.)DE-EK, PTE-ETK Szakedző (KKK, 631. old.)SE-TSK Sporttudomány képzési terület Rekreáció (KKK, 633. old.) NYME-BDPK, PTE- TTK, SE-TSK Humánkineziológia (KKK, 640. old.)SE-TSK

 változatos tananyagok, eltérő fókuszokkal  de orvosi, medicina-központú megközelítés  korábbi pályázatok, éve nem frissültek  néhány e-learning tananyag  a tananyagfejlesztése valós igényt elégít ki

Az egyetemek sokat tehetnek dolgozóik, hallgatóik és környezetük egészsége érdekében:  nagy szervezetekként –az egészség iránti elkötelezettség beépítése szervezeti kultúrájukba, működési folyamataikba és struktúrájukba, egészséget támogató környezetet megteremtése;  nagy munkáltatókként – dolgozóik jóllétét elősegítő menedzsment, kommunikáció és működés  a kutatás és képzés kreatív központjaiként – egészséggel kapcsolatos tudás, megértés fejlesztése, alkalmazása;  a jövő döntéshozóinak, értelmiségeinek képzőhelyeiként –elkötelezettség és megértés kialakítása az egészség és fenntarthatóság szempontjainak az érvényesítése és az ezzel kapcsolatos egyéni és társadalmi felelősség tekintetében;  a hallgatók függetlenedésének és szocializációjának színtereként –az egészséges és egészségtudatos egyéni és közösségi fejlődés előmozdítása  helyi és országos tudásközpontokként – az egészségközpontú és fenntartható közpolitikák és ügyek alakítása, képviselete, előmozdítása

A „mindenki sportja” nem luxus, nem (csak) az egyének hobbija – társadalmi feladat is:  Az ENSZ 2014 októberi határozata szerint a sport a képzés, az egészség, a fejlődés és a béke előmozdításának fontos eszköze.  A WHO tudományos tényként kezeli, hogy a sport a krónikus betegségek megelőzésének egyik kulcseleme, heti perc testmozgás15-30%-kal csökkenti számos krónikus megbetegedés előfordulását.  Az UNESCO szerint az egyéni képességek kibontakoztatása alapvető emberi jog, melynek egyik eleme a rendszeres mozgáshoz (sportoláshoz) való jog. Az egyetemi sportra ez hatványozottan igaz:  Az Olimpiai Charta mindenkinek biztosítja a sportoláshoz való jogot.  A Nemzetközi Egyetemi Sportszövetség (FISU) a ma sztárjaiban a jövő vezetőit látja  A hazai egyetemi sportélet elfogadta és megvalósítja a fentieket is magában foglaló Hajós Alfréd Tervet.