Az előrehozott szakmunkásképzés kiszélesítésének perspektívái Dr. Szilágyi János.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Együttműködés a szakképzés területén a kamarák és az érdekképviseleti szervek között Dávid Lajos FMKIK alelnök Székesfehérvár,
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
Az új OKJ és a duális képzési rendszer. Az OKJ, nem cél, hanem eszköz  Nem önmagáért van, nem élhet önálló életet, a szakpolitika célját kell, hogy szolgálja.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
Komárom – Esztergom Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság Hiányszakmák.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A év értékelése és a év újdonságai
Kompetencia Végzettség
A szakiskolák aktuális problémái
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kispálné Horváth Mária
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Kompetencia Végzettség
„Út a munkához”program
HHR.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Az új OKJ és a duális képzési rendszer
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
A statisztikus elemző specializió
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Az előrehozott szakmunkásképzés kiszélesítésének perspektívái Dr. Szilágyi János

Szakmai és vizsgakövetelmények gondozása, karbantartása Központi programok felülvizsgálata Szakmai vizsgák vizsgatételeinek, azok értékelési útmutatójának kidolgozása Szakmai záróvizsgára vizsgaelnöki delegálás Szintvizsgák szervezése, koordinálása SZKTV, Wordskill, Euroskill szakmai versenyek szervezése Közreműködés a pályaválasztási és tanácsadási rendszerben A Kormány - Kamara szakképzési keretmegállapodás tartalma: 125 szakmában

1. Gyakorlati óraszámok növelése, a gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés szerepének jelentős növelése, a magyar szakképzés gyakorlatorientáltságának fokozása 2. A szakmai záróvizsgáztatásban a szakma elsajátításához tartozó kulcskompetenciák értékelésének és mérésének előtérbe helyezése, szakmai záróvizsga idejének csökkentése 3. Az OKJ rendszer egyszerűsítése, ésszerűsítése olyan formában, hogy a felhasználói szféra számára átlátható, használatra alkalmas legyen. A szakmai tartalmak modernizálása, új technikák, eljárások beépítése a követelményrendszerbe 4. A gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a tanulók gyakorlati képzésében. Szakképzés vonzerejének növelése, a munka világába történő átmenet erősítése. Tanulók számának növelése: expanzió Fő aktivitási területek

Gyakorlati óraszámok 50%-os növelése a gazdasági igények szerinti tartalom, nyári gyakorlat óraszámának növelése 120 órával Szakmai záróvizsga idejének csökkentése: 960 perc/ fő; maximum 4 vizsgafeladat/modul Modulok számának korlátozása: maximum 6 modul/szakképesítés Szakmai tartalomfejlesztés: új technikák, technológiák beépítése OKJ-ban szereplő szakképesítések számának racionalizálása, lehetséges szakképesítések összevonása, törlése Modulok tartalmában való duplikációk, átfedések megszüntetése Kompetenciák számának csökkentése, szakmai kulcs- és cselekvési kompetenciák hangsúlyozása Új központi program struktúra: helyi tantervi részletességgel való kidolgozás Gyakorlati képzés helyszínének meghatározása: vállalati – üzemi gyakorlati képzés kamarai garanciavállalással Szakmai fejlesztőmunka eredményei

5

6

7

Az ISZIIR interaktív fóruma: m&pager_limit=&order=&turn=&page=1 Az MKIK által gondozott szakképesítések: Országos konzultációs fórumrendszer Tulajdonosi szemlélet kialakítása Partnerek bevonása, megnyerése Gazdaság közvetlen részvétele: 180 fejlesztő Érdemi beleszólás lehetősége: 40 szakmai szervezet 4 ezer gazdálkodó, 660 szakképző iskola

Lemorzsolódás és szakmaelhagyás figyelembe vétele egy képzeletbeli eset Beiskolázott tanulók:100 fő Lemorzsolódás: 30 fő Szakiskolát elvégzők: 70 fő Szakmájukban 9 hónap múlva elhelyezkedők: 21 fő MKIK GVI felmérés alapján 2010

Az általános iskolából, illetve azt követően kimaradók számaránya: év a legkritikusabb!  között általános iskolába járók száma: lemorzsolódás 4 ezer fő (3,6 %)  2010-ben a 18 évet betöltött korosztály létszáma 125 ezer fő ebből 31 ezer főnek 8 osztályos vagy alacsonyabb iskolai végzettsége volt (24,7%)  A 14 éves korosztály rendkívül fogékony a cselekvés központú feladatokra, valós gyakorlati tevékenységekre épülő pedagógiára. Jelentős rétegeket vesztett el a 9-10 osztály bevezetésével a magyar szakképzés, ezzel a magyar munkaerő-piac

Forrás: KSH

Problémák és következmények  Tudomásul kell venni, hogy nincs lehetőség valamennyi műveltségi terület összes fejlesztési célját egy időben biztosító programok alkalmazására  Azok a tanulók, akik nem szeretnének sokat az iskolapadban ülni a szakiskolát választják  Munkatevékenységbe ágyazott szakképzés pedagógiai modelljének megalkotása  A képzés középpontjába a szakmai cselekvőképességnek kell állítani

„A változó munkavilágban a szakképzésnek meghatározott tanmenet szerint a szükséges szakmai készségeket, ismereteket és képességeket (szakmai cselekvőképesség) kell közvetítenie. A megkívánt szakmai tapasztalatok megszerzését kell lehetővé tennie.” Német szakképzési törvény 1. § 3. fejezet Szakmai cselekvőképesség Komplex cselekvési kompetenciák Munkaműveletek MódszerkompetenciaSzociálkompetencia Szakkompetencia

Problémák és következmények  Egyre nehezebb éles határvonalat húzni a szakmai elmélet és gyakorlat között  A szakmai elmélet jelentős változáson ment át: gyakorlatorientáltabb lett  Az elmélet arra koncentrál, hogy megtanítsa a gyakorlati végrehajtáshoz szükséges lépéseket  A szakmai elmélet úgy alakult, hogy azt rögtön ki kell próbálni a gyakorlatban  A duális képzés élő környezetben szocializálja a tanulót, a tanuló megtanulja hogyan működik a valós gazdaság, gondolkodásában erősödik a cselekvőképesség. Megtanulja, hogy cselekedeteiért felelősséget kell vállalni.

„Az ember nevelésének a cselekvéssel kell kezdődni. A fej (értelem), a szív (érzelem) kiművelése mellett nem szabad a kéz normális munkaszerepéről sem megfeledkezni.” Pestalozzi Az OKJ-ban szereplő szakképesítések 60%-nál a munkavégzés megítélésének döntő eleme a kéz finom motorikai fejlettsége. A szakmatanulásnak olyan kéz és lábügyességi szintet kell kialakítani, ami képessé tesz a szakma magas szintű művelésére. A gyengébb tanulási képességűek körében a motorikus képességek, a kéz intelligenciájának szerepe felértékelődik, mivel ez visszahat kognitív képességekre, azaz a kéz intelligenciája hatással van a fej intelligenciájára A motorikus képességek szerepének újra felfedezése

 A társadalom túlzottan „akadémikussá” vált. Mindenki törekszik a magasabb iskolai végzettség felé, anélkül, hogy vizsgálná a képzés társadalmi hasznosságát és az elhelyezkedési lehetőségeket. Ezért minden erővel erősíteni kell a szakmai életpálya megismertetését, a szakmunkás tevékenység társadalmi presztízsét vissza kell állítani. Az emberek különbözőek, ezért számukra biztosítani kell a különbözőségeiknek legjobban megfelelő iskolatípust. Aluliskolázott, hátrányos helyzetű rétegek beemelése a szakképzés rendszerébe  Mindenhol gond az általános iskolai képzés nem megfelelő színvonala. Eltűnt az általános képzésből a gyakorlati tevékenységre, a munkára nevelés, ezért általános iskolai reform kell. Az általános képzésben felmerülő hiányosságokat nem tudja a szakiskola megoldani. Szakképzési reformot befolyásoló tényezők

Lényegét tekintve vállalati képzés, amelyet az iskolai képzés egészít ki Minél több idő eltöltése az üzemben 480 óra évente az iskolában: 320 óra szakmai 160 óra közismereti A tanulót a cég veszi fel!

A német és a magyar duális szakmunkásképzés Német - döntően vállalati képzés - üzemi gyakorlat 4000 óra - munkaviszony a meghatározó - tanulószerződés 90-95% tanítási-munkanap / év - szakmai elmélet vállalatnál - kamarai szintvizsgáztatás - 9 osztályos általános iskola - általános tanköt. 18 év - szakmai tanköt. 16 év - közismereti óraszám tartalomszabályozás BIBB - egységes szakmakép - kamarai szakmai záróvizsga - gazdaság önfinanszírozó Magyar - felerészben vállalati - üzemi gyakorlat 1900 óra - tanulói és munkaviszony - tanulószerződés 80% tanítási-munkanap / év - szakmai elmélet iskolában - kamarai szintvizsgáztatás - 8 osztályos általános iskola - általános tanköt. 18 év - nincs szakmai tanköt. - közismereti óraszám tartalomszabályozás MKIK - moduláris képzési rendszer - kamarai vizsgadelegálás - gazdaság szakképzési adó

A modern 3 éves szakmunkásképzés óraszámainak alakulása 9. évfolyam (36 hét; 30 óra /hét; napi 6 óra) IsmeretanyagOktatott órák száma/év10 napos ciklus vonatkozásában óra/nap civilizációs ism. (of+testn. együtt)43224 óra4 nap 6 szakmai elmélet21612 óra2 nap 6 szakmai gyakorlat43224 óra4 nap 6* összefüggő nyári gyakorlat évfolyam (36 hét; 31 óra/hét; napi 5-7 óra) IsmeretanyagOktatott órák száma/év10 napos ciklus vonatkozásában óra/nap civilizációs ism. (of+testn. együtt)37821 óra4 nap3x5+1x6* szakmai elmélet23413 óra2 nap1x6+1x7 szakmai gyakorlat50428 óra4 nap7 összefüggő nyári gyakorlat évfolyam (32 hét; 33 óra/hét; napi 7 óra) IsmeretanyagOktatott órák száma/év10 napos ciklus vonatkozásában óra/nap civilizációs ism. (of+testn. együtt)1499 óra1,5 nap6+3** szakmai elmélet24015 óra2,5 nap2x6+3** szakmai gyakorlat66742 óra6 nap7

Képzési hajlandóság növelése növelése  I. pillér: Átalány díjas finanszírozás feltételeinek megteremtése  II. pillér: A tanulói díjazás a tanulók teljesítményének jobb ösztönzésére: jelenleg a minimálbér 26%-a az átlagos juttatás  III. pillér: Kategóriák, preferenciák Hiányszakmák RFKB döntés szerint Anyagigényes szakmák Gyakorlatigényes szakmák Tanműhelyi alapképzés RFKB által nem támogatott szakmák

Kikre lesz érvényes az új OKJ  képzési formában szeptemberében induló osztályokra, azaz a 9. évfolyamra  képzési formában azokra, akik szeptemberében lépnek be az első szakképző, azaz a 11. évfolyamra  8 osztályra épülő 3 éves magyar duális képzési forma szeptemberben induló első szakképzési évfolyama, azaz a 9. osztályba  Épületgépészeti rendszerszerelő szakmában 3 képzési formában: forma előrehozott 3 éves forma magyar duális forma

A tanulószerződés intézményrendszere  A tanulói jogok és kötelességek egyensúlyának megteremtése  Elektronikus ügyintézés széleskörű alkalmazása: bejelentkezés, bevallás, havi-negyedéves visszaigénylés, tanulószerződés kötési igény bejelentés: ISZIIR  Tanulószerződés megkötéséhez kamarai hitelesítés, de ne kelljen a kamara előtt megkötni  3 hónapos próbaidő bevezetése  Mestervégzettség előírása: 3 éves türelmi idő+támogató rendszer  Oktatási szünet számítása: nap  Felmondás szabályozása

„ Tanulni annyi, mint é lni a lehetős é ggel ” Paulo Coelho