ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes 2006. május 17.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszabályok, jogszabály módosítások, vitaanyagok a szakképzésben
Advertisements

Aktualitások a szakképzésben
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
A kompetencia alapú moduláris felépítésű szakképzési szerkezet,
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A kompetencia alapú moduláris szakképzés oktatási dokumentumai Tóth Lászlóné 2008.
A szak- és felnőttképzés Magyarországon
Fontosabb fogalmak Képesség :
Az informatikai szakmai vizsgakövetelmények Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április 5.
OKJ A kompetenciaalapú, moduláris szakképzési szerkezet.
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Szent László ÁMK Szakközépiskolai Intézményegysége
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
A szakmai program (helyi tanterv) készítése
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
GYÓGYPEDAGÓGUS ÉLETPÁLYA Ammerné Nagymihály Emília
Brazzorottó Jenőné elnök-igazgató
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
A kompetencia alapú, moduláris szakképzési szerkezet
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Szakképzési dokumentumok
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
OKJ A szakmai vizsgák. Szakmai vizsga I. Fogalmak II. A szakmai vizsga időtartama és keretei III. A szakmai vizsga feladatai, tevékenységei, és.
Reguly Antal Szakképző Iskola és Kollégium
1 FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2012/2013. tanévre az általános tanterv alapján folyó felkészítést nyújtó középfokú iskola 9. évfolyamára Veszprémi Közgazdasági.
Szakképzési változások
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A képzett szakemberekért Hogyan szolgálja a modulrendszerű képzés a gyorsan változó kötött pályás piaci igényeket? Kiszter István osztályvezető június.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Gépgyártástechnológiai technikus
Komplex vizsga Szolnok szeptember 3.. Modulrendszerű vizsgadelegálások száma 2014 Vizsgaelnöki delegálások száma kamarai szakképesítésekben: 4157.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
Szakmai vizsgáztatás Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes március 27.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.
Norvég Oktatási és Kutatási Főigazgatóság - Megyei Önkormányzat Oktatási Hivatala - Városi Önkormányzat Oktatási Hivatala Intézményfenntartói rendszer.
Az NSZI minőségirányítási rendszerét a BVQI tanúsította A tanév aktuális rendje és feladatai Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes augusztus.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
1 Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév A tanév rendje és aktuális feladatai Mihálka Nóra vizsgadokumentációs irodavezető.
TOVÁBBTANULÁS Határidők Feladatok 28/2015. (V. 28.) EMMI rendelet A 2015/2016. tanév rendjéről 2. sz.melléklet ! A tanulók jelentkezése.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban (OKJ, SZVK, KP) Stágel Imréné szakértő NSZFI.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
MAGYAR AGRÁRKAMARA Dr. Laczkó András „A kompetencia alapú moduláris szerkezetű új agrár szakmastruktúra bevezetésének elősegítéséhez és meggyorsításához.
A KÖZÉPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS JÖVŐJE
Felvételi a középfokú iskolákba
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
IRÁNY A PÁLYA! november 14. „Az emberi nemnek az a hivatása, hogy munkáljon, alkosson, teremtsen.” Széchenyi István.
Előadás másolata:

ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.

 Általános irányelvek  Jogszabályok  Standardizálás  Mikro és makrokörnyezet

Általános irányelvek Megfelelően képzett szakember Gazdaság elégedettsége Egyén elégedettsége Társadalom elégedettsége Képző elégedettsége

Jogszabályok évi LXXIX. Törvény a közoktatásról évi LXXVI. Törvény a szakképzésről

1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról 8§(6) Az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakasza a középfokú nevelés-oktatás szakasza után kezdődik, és az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott szakképzési évfolyamon fejeződik be.

1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról 8/A. § (8) A szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszban a nevelő-oktató munka az iskola pedagógiai programjának részét alkotó szakmai program alapján folyik. A szakmai tantárgyak központi programjának (tantervének) [a továbbiakban: központi program (tanterv)] kiadásáról a szakképzésről szóló évi LXXVI. törvény rendelkezik. A központi programban (tantervben) meghatározhatók - az oktatási miniszter egyetértésével - szakmai előkészítő ismeretek is.

1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról 8B 5§ helyi tanterv az oktatási miniszter által - művészeti áganként - kiadott Alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi programjára épül. A művészeti ágak a következők: zeneművészet, táncművészet, képző-, iparművészet, színművészet-bábművészet művészeti ágak.

1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról 27. § (1) A szakiskolának …meghatározott kivétellel - kilencedik-tizedik és az adott szakképesítés megszerzéséhez szükséges, az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott számú szakképzési évfolyama van. Ha a szakiskola több szakképesítés megszerzésére készít fel, a szakképzési évfolyamok száma - a felkészítési időtől függően - az egyes szakképzésekben eltérhet egymástól.

1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról 29. § (1) A szakközépiskolának - …..négy középiskolai évfolyama van. A kilencedik évfolyamtól kezdődően a Nemzeti Alaptantervben meghatározott szakmai orientáció, a tizenegyedik évfolyamtól kezdődően - az Országos Képzési Jegyzék szerinti - elméleti és gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatás is folyhat. A középiskolai nevelés-oktatás a kilencedik évfolyamon kezdődik és a tizenkettedik, illetőleg a (2) bekezdésben meghatározott esetben a tizenharmadik évfolyamon fejeződik be. A szakmai vizsgára felkészítő, szakképzési évfolyamok számát az Országos Képzési Jegyzék határozza meg. Ha a szakközépiskola több szakképesítés megszerzésére készít fel, a szakképzési évfolyamok száma - a felkészítési időtől függően - az egyes szakképzésekben eltérhet egymástól.

1993. évi LXXVI. Törvény a szakképzésről 5. § (1) A szakképesítésért felelős miniszter az ágazatába tartozó szakképesítések tekintetében jogszabályban határozza meg a képzés időtartamát, a szakképesítés szakmai tantárgyait, kidolgoztatja és kiadja azok központi programjait (tanterveit),

1993. évi LXXVI. Törvény a szakképzésről 10. § (1) Az OKJ-ben meghatározott szakképesítéshez - az ellenőrzési, mérési és értékelési rendszer kialakulását és működését biztosító - szakmai és vizsgakövetelményt kell előírni

1993. évi LXXVI. Törvény a szakképzésről 15. § (1) Az iskolai rendszerű szakképzés az OKJ-ben meghatározott szakképesítés tekintetében a szakképesítésért felelős miniszter által meghatározott szakmai és vizsgakövetelmény, valamint a szakmai tantárgyak, tananyagegységek (modulok) központi programja (tanterve) alapján szakmai elméleti és gyakorlati képzés keretében történik. A szakmai tantárgyak központi programja (tanterve) tartalmazza a tananyag elsajátítására rendelkezésre álló időkeretet, a szakképzési évfolyamokon a szorgalmi idő befejezését követő összefüggő (nyári) szakmai gyakorlat (a továbbiakban: összefüggő szakmai gyakorlat) időtartamát, a képzési feladatok teljesítéséhez szükséges eszközök minimumát meghatározó eszköz- és felszerelési jegyzéket.

Standardizálás Szakmastruktura fejlesztés és a központi program Kompetenciaelvű Moduláris szerkezetű Időalapú Projekt szemléletű

De Block taxonómiája Szint: 1. ismeret 2. megértés 3. alkalmazás 4. integrálás Terület: Kognitív Pszichomotoros Volucionális Affektív

De Block taxonómiája Tartalmi szempont: 1. tények 2. fogalmak 3. relációk 4. struktúrák 5. módszerek 6. attitűdök

Nagy S. „Ismeret” „ráismerés”, „megnevezés” „reprodukció”

Bloom taxonómia Ismeret Megértés, alkalmazás Analízis, szintézis Értékelés

Szempontok a központi program készítéséhez A tananyagmodul tartalmazza a fejlesztési célt és a tanulói munkaformát –A fejlesztési cél a szakképesítés tulajdonságprofiljából adódik. –A tananyagmodulokban megfogalmazott fejlesztési célok összessége lefedi a szakképesítés teljes tulajdonság-profilját. –Elméleti vagy gyakorlati modulok legyenek. –A központi programban tartani kell az elméleti és gyakorlati képzési idő arányát SZVK –Eszköz és felszerelési jegyzék

Szempontok a tananyagegység készítéséhez Az ismerettartalom belső összefüggései (hagyományos tantárgyi logika). Az ismeretek felhasználásának területei (hagyományos tantárgyi koncentráció). A képzési folyamatba épített modulok kapcsolata, módszertani és logikai egymásra épülés figyelembevétele. A tanítás-tanulási folyamat tárgyi feltételei. Komplex feladatok, projektmunkák. Egyéb összefüggések (pl. szezonalitás).

Tanulói munkaforma Cél a tanuló cselekvő részvétele a tanítási-tanulási folyamatban Feladatprofilból adódik. A tanulói munkaformák összessége lefedi a szakképesítés célja szerinti vizsgatevékenységek összességét. A kooperatív tanulásra épülő kooperatív módszer Munkaformák: Frontális módszer Csoportmunka módszere Projektmódszer Jé módszer Elméleti és gyakoralti tananyagegység feldolgozása

Képzési idő Tananyag egységekTantárgyak

Köszönöm a figyelmet Modláné Görgényi Ildikó