Gyakorlati szintvizsgák a 2005/2006-os tanévben A szintvizsga rendszer kamarai feladatai Szeretettel köszöntjük a megjelent Vendégeinket!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szakmai vizsga lebonyolításának egyes kérdései a 20/2007. (V
Advertisements

TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉS november 13. MGYOSZ Székház Budapest.
„Szakmai gyakorlat a felsőfokú szakképzésben” WORKSHOP A szakmai gyakorlat megszervezése gazdálkodó szervezetnél, gyakorlóhelyek kiválasztása, minősítése.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
Szeretettel köszöntjük az iskolák képviselőit
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK IGAZGATÓINAK XIV. ORSZÁGOS FÓRUMA OKJ-vizsgák az iskolai rendszerű szakképzésben Halász János április 21.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
Szakmai vizsgaelnök delegálás szervezési és adminisztrációs feladatai Szabó Bálint szakképzési tanácsadó program koordinátor Magyar Kereskedelmi és.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
Gyakorlati képzőhelyek ellenőrzése A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési Önkormányzati Szabályzata ( )
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
2007. október 3. Szakképzési Tanévnyitó Konferencia „A évi szintvizsgák tapasztalatai” október 3. Szakképzési Tanévnyitó Konferencia „A 2007.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Kálózi Erika
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Márton Mártonné MESZK Oktatási, továbbképzési referens Május 05.
Szakmai vizsgák az egészségügyi szakképzésekben
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A STRATOSZ SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATA 2008 TÁJÉKOZTATÓ DIASOROZAT A STRATOSZ KORSZERŰSÍTETT SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATÁHOZ KÉSZÜLT: AZ MKIK TÁMOGATÁSÁVAL, A STRATOSZ.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Az első szakmai vizsga ellenőrzésének tapasztalatai
Komplex vizsga Szolnok szeptember 3.. Modulrendszerű vizsgadelegálások száma 2014 Vizsgaelnöki delegálások száma kamarai szakképesítésekben: 4157.
A kamara szerepe a duális szakképzésben január 27.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
A szakmai vizsgák jogszabályi háttere, változások a vizsgabizottsági feladatokban Tájékoztató a szakmai vizsgákon a vizsgabizottság munkájában részt vevő.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Az MKIK szakképzési feladatainak aktuális kérdései, különös tekintettel a szintvizsgáztatás rendszerére Budapest, október 18.
Nógrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara A szakmai vizsgáztatás módosult szabályai Salgótarján, április 7.
A kamarák szerepe a szakképzés fejlesztésében Kalmár Zsolt képzési referens Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Szakmai és vizsgakövetelmények Nemzeti szakképzés -fejlesztési kezdeményezés –A fizikai szakmák presztizsének növelése –a szakmai és.
Szintvizsga elnökök felkészítése Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kereskedelmi és Iparkamara
Szakmai vizsgáztatás Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes március 27.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
A Kereskedelmi és Iparkamarák szakképzési feladatai 2012.
Az NSZI minőségirányítási rendszerét a BVQI tanúsította A tanév aktuális rendje és feladatai Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes augusztus.
Gyakorlati szintvizsgák & SZKTV 2009/2010. tanév Felkészítés
Változások a vizsgabizottsági feladatokban Tájékoztató a szakmai vizsgákon a vizsgabizottság munkájában részt vevő szakértők részére Kontér Mária.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
A szakmai vizsgáztatás rendszere MA és HOLNAP Soós László Szociális és Munkaügyi Minisztérium Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály Székesfehérvár, 2007.
HAZAI REGIONÁLIS SZAKMAI VIZSGAKÖZPONT HÁLÓZAT ELKÉPZELÉSEK Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék „Szakképzési és felnőttképzési.
Gazdik Judit Ápolásfejlesztő, intézményi szakoktató
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Szakmai nap Észak- alföldi Régió Kisvárda, november 24.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
„Az akarat nem elég; tenni is kell.” Goethe
Szakiskolai fejlesztési program
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Az SZKTV aktuális kérdései március
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
Kamarai gyakorlati oktatói képzés és vizsga
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Előadás másolata:

Gyakorlati szintvizsgák a 2005/2006-os tanévben A szintvizsga rendszer kamarai feladatai Szeretettel köszöntjük a megjelent Vendégeinket!

Gyakorlati szintvizsgák a 2005/2006-os tanévben A szintvizsga rendszer kamarai feladatai Kalmár Zsolt

MKIK-hoz került 16 szakképesítés Ács-állványozó,Asztalos,Bőrdíszműves,Cipőfelsőrész-készítő,Cukrász,Épületburkoló,Férfiruha-készítő,Fodrász,Kárpitos,Kozmetikus,Kőműves,Nőiruha-készítő,Pincér,Szakács, Szobafestő-mázoló és tapétázó, Villanyszerelő.

Szvk- képzési programok  Magyar Közlöny 91. szám II. kötetében 2005.július 1-én megjelentek a Szakmai és Vizsgakövetelmények  Központi programokat kidolgozta az NSZI, augusztusában megjelentek

Szakképesítés megnevezéseKépzési idő (év) IPOSZ által készített központi program a korábbi szvk. alapján MKIK által készített és jóváhagyott szvk-ra épülő központi program 1.Ács-állványozó320430/1/ Asztalos34245/1/ /2/ Bőrdíszműves3kiadása folyamatban 4.Cipőfelsőrész-készítő3kiadása folyamatban 5.Cukrász34245/2/ /3/ Épületburkoló320430/5/ Férfiruha-készítő320430/8/ Fodrász34245/3/ /9/ Kárpitos2kiadása folyamatban 10.Kozmetikus2kiadása folyamatban 11.Kőműves34245/5/ /15/ Nőiruha-készítő34245/6/ /17/ Pincér320430/18/ Szakács320430/20/ Szobafestő-mázoló és tapétázó 34245/7/ /21/ Villanyszerelő34245/9/ /24/2005.

Időközi vizsgák a magyar szakképzésben Szintfelmérő vizsgák előzményei a magyar szakképzésben  Köztes vizsgák intézménye 26/2001.(VII.27.) OM rendelet 34.§.  Kötelező köztes vizsga fodrász és kozmetikus szakmai képzésben

Időközi szintmérő vizsgák Németország Franciaország Kötelező jelleg  Elméleti és gyakorlati vizsgarész  Kamarai jogosultság és felelősség  Partnerség  Anyagok biztosítása Nincs szintvizsga  Iskolák által legitimizált időközi vizsgák: félidei, szakmai záróvizsgára felkészítő, házi vizsga

16 szakma kamarai gondozása  Szakmai és vizsgakövetelmények kidolgozása 60 fős szakértői team, 1000 szakképző iskola, 500 kamarai és érdekképviseleti szakértő közreműködésével  Munkakör elemzések (1259)  Képzési idő 3 évre emelése, elmélet és gyakorlat arányának megváltoztatása

SZINTVIZSGÁK  Törvényi háttér – többször módosított évi LXXVI. törvény a szakképzésről  Szintvizsgát szervezhet a gyakorlati képzés szervezője, együttműködve a szakképző iskolával, kamarával, érdekképviseleti szervezetekkel  Kereskedelmi és Iparkamara a gondozásba átvett 16 szakmában, partnerségben

Szintvizsga szervezhető/szervezendő egy-egy szakmai képzési szakasz lezárásaként annak mérésére, hogy a tanuló elsajátította-e az irányítás melletti munkavégzéshez szükséges kompetenciákat.

 V.A SZAKKÉPESÍTÉS VIZSGÁZTATÁSI KÖVETELMÉNYEI 1.A szakmai vizsgára bocsátás feltételei A szakképesítés szakmai követelményeinek teljesítése.A szakképesítés szakmai követelményeinek teljesítése. Amennyiben a vizsgát megelőző tanulmányok alatt a szintvizsga megszervezésére sor került, úgy a vizsgára bocsátás feltétele az eredményes szintvizsga.Amennyiben a vizsgát megelőző tanulmányok alatt a szintvizsga megszervezésére sor került, úgy a vizsgára bocsátás feltétele az eredményes szintvizsga.

Szabályozás- Szintvizsga Szabályzat Iskolai és kamarai érdekek közötti kapcsolódási pontok  Független vizsgabázisok kialakításának lehetősége  Szintvizsga részei  Időpontjának megállapítása  Tanulók részvételének biztosítása

Általános szabályok  Szintvizsga szervezőinek köre  Előkészítő feladatok  Vizsgabizottság összetétele, hatás-és feladatköre  Szintvizsga értékelése  Vizsgaeredmények közzététele  Szintvizsga iratai

Modellkísérlet 2004/2005-ös tanév – 4400 tanuló részvételével  Pozitív fogadtatás, eredményes megvalósítás  A szintvizsga szereplői jól vizsgáztak  Visszajelzések tartalmi és szerevezési elemek módosítására

Feladatbank korszerűsítés I.  16 szakmában a szakmai és vizsgakövetelményekre építve országosan egységes feladatbank  A két éves képzés három féléves anyagával összhangban készült (11. évfolyam anyagára épül)  Irányítás melletti munkavégzés szintjének mérésére alkalmas

Feladatbank korszerűsítés II.  5 komplett feladat (szakszerű megfogalmazással) szakmánként  Egységes értékelési rendszer (részértékelés, súlyozott pontozás)  Egységes összesítő értékelő táblázat  Anyag és költségnormák a feladatokhoz (idény jelleg kerülése)

Egységesen  2005/2006-os tanévben a 16 szakmában a szintvizsgáztatás kiterjesztése minden másod éves – országosan 14 ezer – tanulóra  Cél: irányítás melletti munkavégzéshez szükséges kompetenciák elsajátításának mérése  Partnerségben

Szervezési feladatok  Tanulók jelentkeztetése a vizsgára  Iskolai vizsgabizottsági tag kiválasztása  Szintvizsgán nyújtott tanulói teljesítmény értékelésének figyelembe vétele (beszámíthatóság)  Anyagok, eszközök beszerzése, tárolása  Újra hasznosítható anyagok sorsa  „Kis remekek” további „élete”  Speciális anyagok a szintvizsgán

Vizsgahelyszín kiválasztása  Hány tanuló egyszerre történő vizsgáztatására alkalmas? - Munkafeltételek - Munkaeszközök - Munka-, tűz-, és egészségvédelem - Nyugodt légkör  Egyéb személyi tartózkodásra alkalmas helyiségek: - öltöző, egyéb szociális helyiség - Modellek részére várakozó helyiség - Gyakorlati oktatók tartózkodására hely a vizsgatérben

Szintvizsga csoportok kialakítása  Szempontok: - Helyszín optimális befogadó képessége - Ergonómiai-, munkavédelmi-, és tűzvédelmi feltételek - Munkafeltételek - Vizsgázók áttekinthetősége - Maximális csoportlétszám: fő

Szintvizsga csoportok kialakítása  További szempontok - Tanulók képzési forma/jogviszony szerinti csoportosítása - A képzési forma szerinti csoportbontásban történő vizsgáztatás specifikumainak gyakorlatszervezési és pedagógiai értéke - Szakács és pincér szintvizsgák összehangolt szervezése

Értékelő lapok, vizsgadokumentumok  Az adminisztráció csökkentése  Azonos dokumentáció használata  Szintvizsga értékelésére hivatott kérdőívek kitöltésének jelentősége (Vizsgabizottság, gyakorlati oktató, vizsgázó)  Korrektség a kérdőívek kitöltésében

Tájékoztatás oktatóktanulók  Felkészítés eredményessége érdekében: érdekében: - szintvizsga időpontja - vizsgafeladatok köre (feladatbank) - lebonyolítás menete - értékelés módja  Felkészülés eredményessége érdekében: - szintvizsga időpontja - vizsgafeladatok köre - lebonyolítás menete - értékelés módja, beszámítása

Gyakorlati képzőhelyek feladatai  A szintvizsga, mint a folyamatba épített ellenőrzés eszköze  A várható vizsgafeladatok ismeretében: - tanulók ismereteinek rendszerezése, folyamatba építése. Logikai összefüggések felismertetése; - munkatevékenység szerkezetének megismertetése; - általános és speciális munkafunkciók begyakoroltatása;

Gyakorlati képzőhelyek feladatai - önálló, alkotó munkavégzés képességének fejlesztése; - idővel történő gazdálkodás készségének kialakítása; - motivációs eszközök a tanulói aktivitás előmozdítására; - összefüggő kötelező nyári gyakorlat felhasználása a felkészítésre;

Marketing  Szintvizsga rendszer szükségességének felismertetése  A szintvizsga miliőjének megteremtése  Az iskolai kommunikációs eszközöket a szintvizsga szolgálatába kell állítani  Tanulói közösség bevonása a marketing és szervező munkába

Szintvizsga Bizottság Összetétele: elnök és vizsgabizottsági tag  Bizottság munkáját segíti: segítő tanár, jegyző  Összeférhetetlenségi szabály: A szintvizsga bizottságba nem lehet felkérni, megbízni olyan személyt, akinek tanulója az adott szintvizsgán vizsgázóként vesz részt!

Szintvizsga Bizottság  Bizottsági elnök és tag kiválasztása: - szakmai gyakorlat, elfogadottság - pedagógiai érzék - Feladata: az adminisztratív és formai feladatokon túl a vizsgafeladatok jóváhagyása, esetleges korrigálása, tanulók teljesítményének feltérképezése, minősítése

Bizottság munkáját segítők JegyzőSegítő tanár  Feladata Szintvizsga előkészítésével, lefolytatásával és értékelésével kapcsolatos írásbeli feladatok ellátása  Feladata Vizsgarend biztosítása, (Tanulók mozgatása, Anyagutánpótlás, stb.) Anyagutánpótlás, stb.) Munkanapló bekérése, Munkanapló bekérése, átnézése, értékelés átnézése, értékelés bevezetése bevezetése Javaslat a vizsgázó Javaslat a vizsgázó teljesítményének teljesítményének értékelésére értékelésére

Tanulók teljesítményének, értékelése, rögzítése  Értékelés 1-5-ig osztályzattal  Szöveges értékelés: - Jegyzőkönyvben - Munkanaplóban - Szakképző iskola és gyakorlati képzőhely tájékoztatása

Kommunikáció  A vizsgabizottsági elnök feladata a zavartalan, tárgyilagos, a vizsgázót segítő nyugodt légkör megteremtése  Elvárás: szervezettség,rendezettség, egymás tiszteletén alapuló hangnem, szakmai útmutatás, ösztönző értékelés.

Szakmai értékelés  Vizsgabizottság elnökének feladata az összegző jelentés elkészítése  Szempontok: tartalmi és szervezési előkészítettség, tanulók magaviselete, munkához való hozzáállása, tanulók felkészültsége, tanulók általánosítható készség és jártasság béli erősségei és gyengéi, feladatbank és hozzá tartozó dokumentáció megfelelősége

Együtt hozott döntések  Vizsga helyszínének kiválasztása  Személyi, tárgyi feltételek számbavétele  Vizsgafeladatok kiválasztása  Tanulónként egyedi, vagy azonos feladat kijelölése – szakmai sajátosságok figyelembevételével  Titoktartási kötelezettség

Szintvizsga indítása és zárása  Vizsgadrukk oldása, a komolyan vett munka jó hangulatú indításához és folytatásához  A vizsga munkájában résztvevő szereplők személyének elfogadtatása  „Megfelelő” miliő kialakítása a szintvizsga zárására  Az értékelésből a „meg tudod csinálni” kicsengése

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Név: Kalmár Zsolt   Telefon: (06-1) (06-1)  Fax: (06-1)

Feladatbankokról beszámoló   Kemény AndrásnéCukrász   Böröcz Lajos,   Kovács LászlóPincér   Tusor AndrásSzakács   Menyhárt GyulaÁcs-állványozó   Báthory SándorAsztalos   Ferenczy ArankaBőrdíszműves   Farkas ImreCipőfelsőrész készítő   Kerese KárolyÉpületburkoló   Széchényi IstvánFodrász   Kriger ArtúrKárpitos   Gergely TiborKőműves   Ferenczy ImrénéNőiruha készítő, Férfiruha készítő   Szebeni NándorSzobafestő   Konkoly KálmánVillanyszerelő

Köszönjük megtisztelő figyelmüket!