Gyakorlati szintvizsgák a 2005/2006-os tanévben A szintvizsga rendszer kamarai feladatai Szeretettel köszöntjük a megjelent Vendégeinket!
Gyakorlati szintvizsgák a 2005/2006-os tanévben A szintvizsga rendszer kamarai feladatai Kalmár Zsolt
MKIK-hoz került 16 szakképesítés Ács-állványozó,Asztalos,Bőrdíszműves,Cipőfelsőrész-készítő,Cukrász,Épületburkoló,Férfiruha-készítő,Fodrász,Kárpitos,Kozmetikus,Kőműves,Nőiruha-készítő,Pincér,Szakács, Szobafestő-mázoló és tapétázó, Villanyszerelő.
Szvk- képzési programok Magyar Közlöny 91. szám II. kötetében 2005.július 1-én megjelentek a Szakmai és Vizsgakövetelmények Központi programokat kidolgozta az NSZI, augusztusában megjelentek
Szakképesítés megnevezéseKépzési idő (év) IPOSZ által készített központi program a korábbi szvk. alapján MKIK által készített és jóváhagyott szvk-ra épülő központi program 1.Ács-állványozó320430/1/ Asztalos34245/1/ /2/ Bőrdíszműves3kiadása folyamatban 4.Cipőfelsőrész-készítő3kiadása folyamatban 5.Cukrász34245/2/ /3/ Épületburkoló320430/5/ Férfiruha-készítő320430/8/ Fodrász34245/3/ /9/ Kárpitos2kiadása folyamatban 10.Kozmetikus2kiadása folyamatban 11.Kőműves34245/5/ /15/ Nőiruha-készítő34245/6/ /17/ Pincér320430/18/ Szakács320430/20/ Szobafestő-mázoló és tapétázó 34245/7/ /21/ Villanyszerelő34245/9/ /24/2005.
Időközi vizsgák a magyar szakképzésben Szintfelmérő vizsgák előzményei a magyar szakképzésben Köztes vizsgák intézménye 26/2001.(VII.27.) OM rendelet 34.§. Kötelező köztes vizsga fodrász és kozmetikus szakmai képzésben
Időközi szintmérő vizsgák Németország Franciaország Kötelező jelleg Elméleti és gyakorlati vizsgarész Kamarai jogosultság és felelősség Partnerség Anyagok biztosítása Nincs szintvizsga Iskolák által legitimizált időközi vizsgák: félidei, szakmai záróvizsgára felkészítő, házi vizsga
16 szakma kamarai gondozása Szakmai és vizsgakövetelmények kidolgozása 60 fős szakértői team, 1000 szakképző iskola, 500 kamarai és érdekképviseleti szakértő közreműködésével Munkakör elemzések (1259) Képzési idő 3 évre emelése, elmélet és gyakorlat arányának megváltoztatása
SZINTVIZSGÁK Törvényi háttér – többször módosított évi LXXVI. törvény a szakképzésről Szintvizsgát szervezhet a gyakorlati képzés szervezője, együttműködve a szakképző iskolával, kamarával, érdekképviseleti szervezetekkel Kereskedelmi és Iparkamara a gondozásba átvett 16 szakmában, partnerségben
Szintvizsga szervezhető/szervezendő egy-egy szakmai képzési szakasz lezárásaként annak mérésére, hogy a tanuló elsajátította-e az irányítás melletti munkavégzéshez szükséges kompetenciákat.
V.A SZAKKÉPESÍTÉS VIZSGÁZTATÁSI KÖVETELMÉNYEI 1.A szakmai vizsgára bocsátás feltételei A szakképesítés szakmai követelményeinek teljesítése.A szakképesítés szakmai követelményeinek teljesítése. Amennyiben a vizsgát megelőző tanulmányok alatt a szintvizsga megszervezésére sor került, úgy a vizsgára bocsátás feltétele az eredményes szintvizsga.Amennyiben a vizsgát megelőző tanulmányok alatt a szintvizsga megszervezésére sor került, úgy a vizsgára bocsátás feltétele az eredményes szintvizsga.
Szabályozás- Szintvizsga Szabályzat Iskolai és kamarai érdekek közötti kapcsolódási pontok Független vizsgabázisok kialakításának lehetősége Szintvizsga részei Időpontjának megállapítása Tanulók részvételének biztosítása
Általános szabályok Szintvizsga szervezőinek köre Előkészítő feladatok Vizsgabizottság összetétele, hatás-és feladatköre Szintvizsga értékelése Vizsgaeredmények közzététele Szintvizsga iratai
Modellkísérlet 2004/2005-ös tanév – 4400 tanuló részvételével Pozitív fogadtatás, eredményes megvalósítás A szintvizsga szereplői jól vizsgáztak Visszajelzések tartalmi és szerevezési elemek módosítására
Feladatbank korszerűsítés I. 16 szakmában a szakmai és vizsgakövetelményekre építve országosan egységes feladatbank A két éves képzés három féléves anyagával összhangban készült (11. évfolyam anyagára épül) Irányítás melletti munkavégzés szintjének mérésére alkalmas
Feladatbank korszerűsítés II. 5 komplett feladat (szakszerű megfogalmazással) szakmánként Egységes értékelési rendszer (részértékelés, súlyozott pontozás) Egységes összesítő értékelő táblázat Anyag és költségnormák a feladatokhoz (idény jelleg kerülése)
Egységesen 2005/2006-os tanévben a 16 szakmában a szintvizsgáztatás kiterjesztése minden másod éves – országosan 14 ezer – tanulóra Cél: irányítás melletti munkavégzéshez szükséges kompetenciák elsajátításának mérése Partnerségben
Szervezési feladatok Tanulók jelentkeztetése a vizsgára Iskolai vizsgabizottsági tag kiválasztása Szintvizsgán nyújtott tanulói teljesítmény értékelésének figyelembe vétele (beszámíthatóság) Anyagok, eszközök beszerzése, tárolása Újra hasznosítható anyagok sorsa „Kis remekek” további „élete” Speciális anyagok a szintvizsgán
Vizsgahelyszín kiválasztása Hány tanuló egyszerre történő vizsgáztatására alkalmas? - Munkafeltételek - Munkaeszközök - Munka-, tűz-, és egészségvédelem - Nyugodt légkör Egyéb személyi tartózkodásra alkalmas helyiségek: - öltöző, egyéb szociális helyiség - Modellek részére várakozó helyiség - Gyakorlati oktatók tartózkodására hely a vizsgatérben
Szintvizsga csoportok kialakítása Szempontok: - Helyszín optimális befogadó képessége - Ergonómiai-, munkavédelmi-, és tűzvédelmi feltételek - Munkafeltételek - Vizsgázók áttekinthetősége - Maximális csoportlétszám: fő
Szintvizsga csoportok kialakítása További szempontok - Tanulók képzési forma/jogviszony szerinti csoportosítása - A képzési forma szerinti csoportbontásban történő vizsgáztatás specifikumainak gyakorlatszervezési és pedagógiai értéke - Szakács és pincér szintvizsgák összehangolt szervezése
Értékelő lapok, vizsgadokumentumok Az adminisztráció csökkentése Azonos dokumentáció használata Szintvizsga értékelésére hivatott kérdőívek kitöltésének jelentősége (Vizsgabizottság, gyakorlati oktató, vizsgázó) Korrektség a kérdőívek kitöltésében
Tájékoztatás oktatóktanulók Felkészítés eredményessége érdekében: érdekében: - szintvizsga időpontja - vizsgafeladatok köre (feladatbank) - lebonyolítás menete - értékelés módja Felkészülés eredményessége érdekében: - szintvizsga időpontja - vizsgafeladatok köre - lebonyolítás menete - értékelés módja, beszámítása
Gyakorlati képzőhelyek feladatai A szintvizsga, mint a folyamatba épített ellenőrzés eszköze A várható vizsgafeladatok ismeretében: - tanulók ismereteinek rendszerezése, folyamatba építése. Logikai összefüggések felismertetése; - munkatevékenység szerkezetének megismertetése; - általános és speciális munkafunkciók begyakoroltatása;
Gyakorlati képzőhelyek feladatai - önálló, alkotó munkavégzés képességének fejlesztése; - idővel történő gazdálkodás készségének kialakítása; - motivációs eszközök a tanulói aktivitás előmozdítására; - összefüggő kötelező nyári gyakorlat felhasználása a felkészítésre;
Marketing Szintvizsga rendszer szükségességének felismertetése A szintvizsga miliőjének megteremtése Az iskolai kommunikációs eszközöket a szintvizsga szolgálatába kell állítani Tanulói közösség bevonása a marketing és szervező munkába
Szintvizsga Bizottság Összetétele: elnök és vizsgabizottsági tag Bizottság munkáját segíti: segítő tanár, jegyző Összeférhetetlenségi szabály: A szintvizsga bizottságba nem lehet felkérni, megbízni olyan személyt, akinek tanulója az adott szintvizsgán vizsgázóként vesz részt!
Szintvizsga Bizottság Bizottsági elnök és tag kiválasztása: - szakmai gyakorlat, elfogadottság - pedagógiai érzék - Feladata: az adminisztratív és formai feladatokon túl a vizsgafeladatok jóváhagyása, esetleges korrigálása, tanulók teljesítményének feltérképezése, minősítése
Bizottság munkáját segítők JegyzőSegítő tanár Feladata Szintvizsga előkészítésével, lefolytatásával és értékelésével kapcsolatos írásbeli feladatok ellátása Feladata Vizsgarend biztosítása, (Tanulók mozgatása, Anyagutánpótlás, stb.) Anyagutánpótlás, stb.) Munkanapló bekérése, Munkanapló bekérése, átnézése, értékelés átnézése, értékelés bevezetése bevezetése Javaslat a vizsgázó Javaslat a vizsgázó teljesítményének teljesítményének értékelésére értékelésére
Tanulók teljesítményének, értékelése, rögzítése Értékelés 1-5-ig osztályzattal Szöveges értékelés: - Jegyzőkönyvben - Munkanaplóban - Szakképző iskola és gyakorlati képzőhely tájékoztatása
Kommunikáció A vizsgabizottsági elnök feladata a zavartalan, tárgyilagos, a vizsgázót segítő nyugodt légkör megteremtése Elvárás: szervezettség,rendezettség, egymás tiszteletén alapuló hangnem, szakmai útmutatás, ösztönző értékelés.
Szakmai értékelés Vizsgabizottság elnökének feladata az összegző jelentés elkészítése Szempontok: tartalmi és szervezési előkészítettség, tanulók magaviselete, munkához való hozzáállása, tanulók felkészültsége, tanulók általánosítható készség és jártasság béli erősségei és gyengéi, feladatbank és hozzá tartozó dokumentáció megfelelősége
Együtt hozott döntések Vizsga helyszínének kiválasztása Személyi, tárgyi feltételek számbavétele Vizsgafeladatok kiválasztása Tanulónként egyedi, vagy azonos feladat kijelölése – szakmai sajátosságok figyelembevételével Titoktartási kötelezettség
Szintvizsga indítása és zárása Vizsgadrukk oldása, a komolyan vett munka jó hangulatú indításához és folytatásához A vizsga munkájában résztvevő szereplők személyének elfogadtatása „Megfelelő” miliő kialakítása a szintvizsga zárására Az értékelésből a „meg tudod csinálni” kicsengése
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Név: Kalmár Zsolt Telefon: (06-1) (06-1) Fax: (06-1)
Feladatbankokról beszámoló Kemény AndrásnéCukrász Böröcz Lajos, Kovács LászlóPincér Tusor AndrásSzakács Menyhárt GyulaÁcs-állványozó Báthory SándorAsztalos Ferenczy ArankaBőrdíszműves Farkas ImreCipőfelsőrész készítő Kerese KárolyÉpületburkoló Széchényi IstvánFodrász Kriger ArtúrKárpitos Gergely TiborKőműves Ferenczy ImrénéNőiruha készítő, Férfiruha készítő Szebeni NándorSzobafestő Konkoly KálmánVillanyszerelő
Köszönjük megtisztelő figyelmüket!