Pedagógus, mint egészségfejlesztő: a köznevelés-irányítás jelen feladata Thaisz Miklós főosztályvezető EMMI Köznevelésért Felelős Államtitkárság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
AZ OEFI TÁMOP / SZÁMÚ ”EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI SZAKMAI HÁLÓZAT LÉTREHOZÁSA” CÍMŰ KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJE FELADATAI
PEDAGÓGIAI ÉS KÖZMŰVELŐDÉSI INTÉZMÉNY 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
SPORTISKOLÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A SPORTSPECIFIKUS TANTÁRGYAK TÜKRÉBEN CSANÁDI ÁRPÁD ÁLTALÁNOS ISKOLA, SPORTISKOLA ÉS KÖZÉPISKOLA RABI FERENCNÉ intézményvezető.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Megoldásra váró problémák a köznevelésben megvalósuló egészségfejlesztésben Bauer Zita NEFI - köznevelési szakértő TÁMOP /1 kiemelt projekt.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Szolnok Városi Kollégium
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadásról Miben segíthet a szaktanácsadó?
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Wölfling Zsuzsanna köznevelési szakértő mesterpedagógus
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Kispálné Horváth Mária
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szaktanácsadásról.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
HHR.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Felhasználóképzés a kórházban
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
A gyermeki jogok érvényesítése
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
Előadás másolata:

Pedagógus, mint egészségfejlesztő: a köznevelés-irányítás jelen feladata Thaisz Miklós főosztályvezető EMMI Köznevelésért Felelős Államtitkárság

A mozgásszegény életvezetési szokások térhódítása növekszik. Különösen a serdülőkortól kezdődően a tanulók többségénél kritikus szintű. Szükségszerűvé vált, hogy az iskolákban az életminőséget befolyásoló, a testi és lelki egészség kialakításához kapcsolódó készségek és kompetenciák fejlesztése nagyobb hangsúllyal legyen jelen.

Válaszként az egészségvédő testmozgást, az egész életen át tartó tanulást, és a minőségi oktatást középpontba helyező szakpolitika kialakítása iránti igény folyamatosan erősödik az Európa 2020 stratégia egyik kiemelt célkitűzésévé vált.

Az elmúlt években született oktatásirányítási döntések Az elmúlt időszak döntései jelentős szemléletbeli változást vetítenek előre a testi és lelki egészséget megalapozó, egészségtudatos életvezetéshez szükséges ismeretek, készségek és attitűdök kialakítását illetően. Az intézkedések közül kiemelkedik a mindennapos testnevelés és az alapvető tartalmi szabályozók megújítása

A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC törvény 1. §. (1)A törvény célja olyan köznevelési rendszer megalkotása, mely elősegíti a gyermekek, fiatalok harmonikus lelki, testi és értelmi fejlődését … (2)… A köznevelés egészét a tudás, az igazságosság, a rend, a szabadság, a méltányosság, a szolidaritás erkölcsi és szellemi értékei, az egyenlő bánásmód, valamint a fenntartható fejlődésre és az egészséges életmódra nevelés határozzák meg.

3. §. ( 1) A köznevelés középpontjában a gyermek, a tanuló, a pedagógus és a szülő áll, akiknek kötelességei és jogai egységet alkotnak. (2) A köznevelésben a nevelés és oktatás feladatát a gyermek szülei, törvényes képviselői megosztják a köznevelési intézményekkel és a pedagógusokkal. E közös tevékenység alapja a bizalom, az intézmény és a pedagógusok szakmai hitele.

20/2012-es EMMI rendelet A köznevelés rendszerében jogszabályi szinten a 20/2012-es EMMI rendelet tartalmaz előírásokat a teljes körű egészségfejlesztéssel kapcsolatosan. Minden gyermek részesüljön a teljes testi-lelki jóllétét, egészségét, egészségi állapotát hatékonyan fejlesztő, egészségfejlesztő tevékenységekben.

20/2012-es EMMI rendelet A nevelési-oktatási intézmény mindennapos működésében kiemelt figyelmet kell fordítani a teljes körű egészségfejlesztéssel összefüggő feladatokra, amelyek különösen a) az egészséges táplálkozás, b) a mindennapos testnevelés, testmozgás, c) a testi és lelki egészség fejlesztése, a viselkedési függőségek, a szenvedélybetegségekhez vezető szerek fogyasztásának megelőzése, d) a bántalmazás és iskolai erőszak megelőzése, e) a baleset-megelőzés és elsősegélynyújtás, f) a személyi higiéné

20/2012-es EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézményekben folyó teljes körű egészségfejlesztés figyelembe veszi a gyermekek, tanulók biológiai, társadalmi, életkori sajátosságait, a teljes körű egészségfejlesztést a helyi pedagógiai program részét képező egészségfejlesztési program keretében kell megtervezni, a helyi egészségfejlesztési programot a nevelőtestület az iskola-egészségügyi szolgálat közreműködésével készíti el.

Tartalmi szabályozás A kerettantervekről szóló 51/2012-es EMMI rendelet biztosítja jogszabályi szinten a szakmai hátteret a tanórák tartalmához. Az egyes évfolyamokon milyen ismeretek megismertetése szükséges az egészségnevelés kapcsán. Az egészségfejlesztés hangsúlyosan megjelenik a biológia tantárgyban, továbbá a testnevelés és a technika/életvitel tantárgyakban.

A pedagógusok szerepe A pedagógusok szerepe az iskolai egészségfejlesztésben is elsődleges fontosságú. Napi kapcsolatban vannak a gyerekekkel, mintát mutatnak számukra. A jogszabályok is kötelezettséget írnak elő a teljes körű egészségfejlesztés területén a pedagógusok számára.

Egészséges táplálkozás Nkt. 46. § - Étkezési lehetőség biztosítása EMMI rendelet a közétkeztetésről Nemzeti Vidékfejlesztési Stratégia: helyi termelés - helyi fogyasztás összekapcsolása Iskolaegészségügy: egészségügyi törvény 42. § - iskolai étkezés körülményeinek ellenőrzése 12/2012. EMMI rendelet: 129. § - népegészségügyi termékadó hatálya alá tartozó ételt-italt nem lehet árulni a büfében-automatában 130. § - büfé, automata: iskolaegészségügy véleményével (szülők döntése is)

Mindennapos testnevelés A mindennapos testnevelés 2012-es, felmenő rendszerű bevezetésével a kormányzat egy kiemelt helyszínét nyitotta meg az egészséges életmódra nevelésnek. Tornatermek és uszodák építését segíti a köznevelési infrastruktúrafejlesztési program A program célja, hogy minden járásában elérhetőek legyenek a mindennapos testneveléshez szükséges infrastrukturális feltételek.

NETFIT A NETFIT komplexet képet ad a tanulók fizikai és egészségi állapotáról. Nem csak azt mérjük, hogy mennyit tud futni a tanuló, hány felülést tud megcsinálni. Testtömeg indexet, súlyt, magasságot, testösszetételt is mérünk a mérési gyakorlatokat kiegészítve. A mérések eredményeként egy részletes, javaslatokkal megtámogatott elemzést kap kézhez a tanuló és a szülő is.

Lelki egészség elősegítése Erről szól a köznevelési törvény egésze, hiszen a pedagógus nevelő munkáját helyezi előtérbe. Nevelés=személyiségfejlesztés=lelki egészség A művészetek „bevetése” is jó segítséget adhat Iskolai közösségi szolgálat

Egészség-ismeretek bensővé válást eredményező átadása 20/2012 EMMI rendelet 128. §. (3) c) …a viselkedési függőségek, a szenvedélybetegségekhez vezető szerek fogyasztásának megelőzése, d) a bántalmazás és iskolai erőszak megelőzése, e) a baleset-megelőzés és elsősegélynyújtás, f) a személyi higiéné. DE EZEKEN KÍVÜL SZÁMOS MÁS EGÉSZSÉG-ISMERETI TÉMA IS SZÜKSÉGES, és szerepel is a NAT-ban.

Köznevelés-irányítás jelen feladata Szakmai segítés, ellenőrzés Támogató, motiváló környezet Nyomonkövetés (egészségüggyel közösen) Testnevelők képzésének, továbbképzésének alakítása az egészségfejlesztési kritériumoknak megfelelve

Ellenőrzés, szakmai segítés Az idei tanévtől rendszerszinten működik az intézményekben a pedagógiai szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) és a szaktanácsadói rendszer óta nem volt a közoktatásban szakmai ellenőrzés, amely nélkül az újabb módszerek elterjesztése is nagyon nehéz volt. Ezért a most újra felépülő pedagógiai szakmai ellenőrzés rendszere segítheti az iskolai egészségfejlesztés hatékonyságának növelését.

Ágazatok közti együttműködés Egészségüggyel közös feladatok: – Nyomonkövetés (mi és hogyan valósul meg az iskolákban): tervezése megkezdődött – Segítés Országos népegészségügyi intézmény segítségével (projektek és a hosszú távú működés)

Miért hasznos a pedagógusnak a teljeskörű iskolai egészségfejlesztés? A lelkében egészséges gyerek (=jól érzi magát a saját bőrében): – Jól tud tanulni (agykutatás bizonyítékai!) – Együttműködik társaival, tanáraival, szüleivel – Alkotó tagja az iskolai közösségnek. A jól táplálkozó gyerek, aki örömmel végzett rendszeres testmozgásban részesül: – Jobban tud figyelni – Jobban tanul – Jobb kapcsolatai vannak társaival, tanáraival, szüleivel. Egészség-tudatos gyerek: jobb felelősségérzet maga és mások iránt.

Hol lehetne még erősíteni? Tanórákon kívüli idő nevelést szolgáló, élményt nyújtó eltöltése: – Művészetek alkalmazása – Testnevelési órán túli testmozgás – Kirándulások, tematikus napok – „egész napos iskola” Ha a szülő ennél jobb programot szervez a gyermeknek, teheti – a legtöbb gyereknek azonban az iskola az egyetlen esély az élmény-szerző programokra.

Köszönöm a figyelmüket! Thaisz Miklós