Hatékony kommunikáció, mint a megismerés eszköze Dr. Szabó József PhD egyetemi adjunktus Budapest, 2015. november 20. Pécsi Tudományegyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Dr. Matejka Zsuzsanna „Gyógyszerterápiás gondozás”
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
Szegedi Magatartástudományi Napok, jún. 5-6.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Szociális munka az onkológiában
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Kommunikáció.
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
„OKOS TANÁCS NÉLKÜL AZ ERŐ LEROGY …” HORATIUS
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Kommunikáció beteg gyermekekkel
A tanácsadó és a mentor szerepe
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
A kulturális intelligencia
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Különbözőek vagyunk!.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Tapasztalatok az orvosi szociológia oktatásával a Semmelweis Egyetemen
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Változó terápiák Pszichiátriai terápiák – kritikus fényben A pszichoszociális módszerek újraéledése? VII. Közösségi Pszichiátriai és Addiktológiai Konferencia,
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
A hippokratészi eskü értelmezése
A kriminálpszichológia
Rogers után – új felismerések a személyközpontú irányzatban
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Mindennapi veszteségeink
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben május Zamárdi.
DIAGNOSZTIKAI ALAPISMERETEK
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
A harmadik erő elméletei
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Pszichológiai módszerek a szenvedélybetegek kezelésében
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Személyes életvitel.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Hallássérültek a könyvtárban
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Hatékony kommunikáció, mint a megismerés eszköze Dr. Szabó József PhD egyetemi adjunktus Budapest, november 20. Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar Pszichiátriai járóbeteg rehabilitációs centrum

Hatékony kommunikáció, mint a megismerés eszköze

Az orvos-beteg kapcsolat Egy életpálya során ezer orvos-beteg találkozás 1. Frusztráció forrása 2. Emberi gazdagodás forrása

Bálint Mihály „ Nem a betegséget, hanem a beteget kell gyógyítani.” „A gyógyító személye a leg- jelentősebb hatótényező.” Bálint-csoportok

A segítő beszélgetés Személyközpontú pszichoterápia (Rogers) -Feltétel nélküli elfogadás -Empátiás odafordulásbiztonságérzet -Hiteles, kongruens magatartás

A kapcsolatközpontú ellátás = felelősségteljes emberi kapcsolat Jellemzői: - szeretet- lojalitás - bizalom- gondoskodás - tisztelet- kötődés - elkötelezettség- támogatás - nyitottság

A kapcsolatot segítő elméletek -Kommunikációelmélet (pl. testbeszéd) -Tranzakció analízis (Eric Berne) -Logoterápia (Viktor Frankl)

Első találkozás A kapcsolat megalapozása - rogersi tényezők - alapos megfigyelés compliance - meghallgatás - világos, konkrét beszéd

Compliance Az eredményes kezelés érdekében tanúsított együttműködés, amelynek alapja a beteg hűséges, szabálykövető magatartása. Hiánya -Tájékoztatás elmulasztása -Információ félreértése -Kontroll -Környezet (családi, kulturális) -Vélt (vagy valós) kellemetlenségek -Kockázat fel nem ismerése -Vélt nyereség (hit)

Az orvos-beteg kapcsolatok megváltozása 1.Évszázadokon át problémamentes ritkán: szélhámosok, csalók elégedetlenség, büntetés Az orvos feltétlen tisztelete jellemezte 2.Napjainkban: növekvő elégedetlenség, feszültség, perek fejlődés

Az orvos-beteg kapcsolatok megváltozása Felgyorsult technikai fejlődés Pszichológiai változások Új magatartás- és viszonyformák

A háttérben álló változások A személyiség megváltozása -Vallás háttérbe szorulása (gyógyító-pap) -Vallási tekintély racionális tekintély -Elidegenedés -„Gyáriasodás” (gyógyító-szakértő)

A háttérben álló változások Önérzet, individualitás megváltozása: „Eltömegesedés” egyéniség Egyedi bánásmód igénye Egészség, jó közérzet értéke nő orvoshoz fordulás ingerküszöbe csökken tudni akarás

A háttérben álló változások Megváltozott a gyógyítás feltétele és szervezete Orvos-beteg kapcsolat helyett: Orvosok- beteg, szakdolgozók-beteg Kezelőorvos fontossága csökken

A háttérben álló változások Pszichológiai problémák aránya - vallás, természetes közösségek hiánya - gyors társadalmi változások nem szokványos betegségek

Empátia 1. Humánetológia: Az ember az egyetlen olyan faj, amely önzetlenül nyújt segítséget, amely érdeklődik fajtársai gondolata, cselekedete, véleménye felől. Az empátia a tanulás alapfeltétele, az emberi élet során folyamatosan csökken. 2.Pszichoterápia: Rendkívül fontos hatótényező, minden pszichoterápiás irányzat elismeri (non specifikus hatótényező). 3.Segítő kapcsolatok lélektana: A segítő hivatás gyakorlásához nélkülözhetetlen készség

Mentalizáció Fogalma: A mentalizáció azt a készséget jelenti, hogy képesek vagyunk mások mentális állapotát megbecsülni, ezáltal szándékot, vágyat, vélekedést, érzelmeket tulajdonítani nekik. A mentalizáció teszi lehetővé, hogy együttműködjünk vagy együttérezzünk másokkal, hogy éppen becsapjunk másokat.

Mentalizációs csatornák -Nonverbális kommunikáció -Verbális kommunikáció -direkt tartalom -indirekt tartalom

A mentalizáció pszichopatológiai vonatkozásai Deficit: -Szkizofrénia -Autizmus, Asperger sy. -Pszichopátia -Demencia -Depresszió -Szenvedélybetegségek

Alapemociók (Ekmann) –meglepetés –félelem –harag –öröm –szomorúság –undor

Hazudj, ha tudsz!

Pszichodiagnosztika Reading the Mind in the Eyes teszt (Simon Baron-Cohen) "Reading the Mind in the Eyes" Test, as a measure of adult "mentalising". Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, (1997)

játékosvigasztaló ingerültunatkozó

aggodalmaskodóhálás makacsesdeklő

Köszönöm a figyelmet!