Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Dr. Szöllősi Gábor PhD. egyetemi docens
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
A felsőoktatási és a munkáltatói oldal együttműködése a mesterszintű képzési és kimeneti követelmények kidolgozásában Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
V. ETR konferencia április Fogalomrendszer: ETR & ETN Kodácsy Tamás etn at kodasoft.hu.
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Agria Media Eger, október
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
Tanulási eredmények – papír vagy valóság? Bánki Horváth Mihály
Képesítési Keretrendszerek Európában
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
Képesítési Keretrendszerek Európában 2006 március 9.
Képzési és Kimeneti Követelmények A gazdaságtudományi képzési terület tapasztalatai László Gyula Budapest, február 9.
Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi kimenetek összefüggései Az alapszakok KKK-inak elemzése BÖLCSÉSZETUDOMÁNYOK.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a.
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A képzési és kimeneti követelmények kialakításának tapasztalatai az üzleti képzési ágban László Gyula április 27.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Emberi erőforrások FOKSZ. FOKSZ Felsőoktatási szakképzés 4 félév 2 szakirány: személyügyi és humánpolitikai 120 kredit  90 kredit, besorolási szakon.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁNAK ELSŐ TAPASZTALATAI
Előadás másolata:

Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem Országos Neveléstudományi Konferencia Veszprém, november 19.

2 Országos Képesítési Keretrendszer az élethosszig tartó tanulás eszköze, az élethosszig tartó tanulás eszköze, a nem-formális és informális tanulási eredmények elismerési lehetőségének kerete, a nem-formális és informális tanulási eredmények elismerési lehetőségének kerete, a minőségbiztosítás és az akkreditáció kiindulópontja, a minőségbiztosítás és az akkreditáció kiindulópontja, az oktatási alágazatok tantervi fejlesztéseinek alapja, az oktatási alágazatok tantervi fejlesztéseinek alapja, a munkaerőpiaci elvárások tükrözője a munkaerőpiaci elvárások tükrözője 8 szintből áll, az egyes szinteket tanulási eredmények írják le. A közoktatás, a szakképzés, a felsőoktatás és a felnőttoktatás képesítéseit ebben a keretben helyezzük el.

3 A felsőoktatás az OKKR-ben A szinteken helyezkednek el az egyes képesítések. Megoldandó problémák: Szintleírások (6.-8. szint: EQF vs. Dublin descriptors) Szintleírások (6.-8. szint: EQF vs. Dublin descriptors) A képesítések elhelyezése (alapképzés, mesterképzés, szakirányú továbbképzések, doktori képzés) A képesítések elhelyezése (alapképzés, mesterképzés, szakirányú továbbképzések, doktori képzés) ?Tudományterületek, tudományágak megjelenítése ?Szakleírások: képzési és kimeneti követelmények

4 A KKK céljai  Tájékoztatja a leendő hallgatókat arról, hogy milyen képzésbe lépnek be, milyen szakképzettséget fognak szerezni, miféle kompetenciákat várnak el a hallgatóktól és mely kompetenciákat fogják a tanulási folyamatban megszerezni.  Tájékoztatja a munkaerőpiaci szereplőket az oklevelek mögött lévő tudásról, képességekről és készségekről, s mindezt az oklevél-mellékletben hivatalosan is megerősíti, ezáltal világos jelzést adva a szakképzettség minőségéről és felhasználhatósági területeiről,  Iránymutatást ad az intézményeknek arra vonatkozóan, hogy milyen képzési célokat és kimeneti kompetenciákat elérő tanterveket kell készíteniük a szakindítás folyamatában.  Referenciául szolgál a MAB számára a szakindítások megítélésében.

5 A képzési és kimeneti követelmények az akkreditációban Szaklétesítés: munkaerőpiaci verifikációmunkaerőpiaci verifikáció nemzetközi keretbe helyezésnemzetközi keretbe helyezés ismeretkörökismeretkörökSzakindítás: tantárgyak, tantervi háló, számonkérési módszerektantárgyak, tantervi háló, számonkérési módszerek személyi feltételekszemélyi feltételek InfrastruktúraInfrastruktúra OKM KKK-leírások: megjelenik egy „kompetencia-leírás”

6 Javaslat a MAB számára Javaslat a MAB számára Szaklétesítés (mesterszak) Szaklétesítés (mesterszak) a)A szak neve: b)A szakon szerezhető végzettség: c)A szakon szerezhető szakképzettség(ek): d)A szak javasolt hossza kreditben: e)Indoklás: ea)tudományterületi/tudományági besorolás, az önálló szak akadémiai oldalról történő alátámasztása, ea)tudományterületi/tudományági besorolás, az önálló szak akadémiai oldalról történő alátámasztása, eb)rokonszakok megjelölése és elkülönítés a rokonszakoktól, eb)rokonszakok megjelölése és elkülönítés a rokonszakoktól, ec)a szakképzettség szükségességének munkaerőpiaci oldalról történő alátámasztása, ec)a szakképzettség szükségességének munkaerőpiaci oldalról történő alátámasztása, ed)nemzetközi példák. ed)nemzetközi példák.

7 Javaslat a MAB számára - folytatás f)A belépőhallgatóktól megkövetelt szakmai kompetenciák. f)A belépő hallgatóktól megkövetelt szakmai kompetenciák. g)Szakleírás: ga) a képzés fő tanulmányi területei és azok aránya, ga) a képzés fő tanulmányi területei és azok aránya, gb) a tantervben megkövetelt ismeretkörök, gb) a tantervben megkövetelt ismeretkörök, gc) a tanulási eredmények kompetencia-alapú leírása. gc) a tanulási eredmények kompetencia-alapú leírása. A szakalapítási döntés az e) és g) pontokon alapul. A szakalapítási döntés az e) és g) pontokon alapul. Szakindítás:  A szakindításban szereplő felvételi specifikálása az f) ponton alapul.  A szakindításban szereplő tanterv a g) ponton alapul.  A szakindításban szereplő értékelési eljárásoknak a gc) alpontnak kell megfelelniük.

8 A megvalósítás útjai Hagyományos intézményi logika: az ismeretanyag meghatározása, annak tantárgyakba, félévekbe rendezése, majd a tantárgyakban lévő kompetenciák összegyűjtése, leírása Kitérő: TUNING-projekt Új szemlélet: először a szakképesítéshez szükséges tanulási eredmények meghatározása, ezután a tanulási eredményeknek megfelelő ismeretek összegyűjtése és megfelelő arányban tantervbe (tantárgy/modul) rendezése Számonkérés: a tanulási eredményekre kell koncentrálnia

9 Tervezési folyamat Kompetenciák és tanulási eredmények általános szakterületi szakra jellemző Ismeretkörökhöz rendelés Ismeretkörök arányai a képzési programokban Intézményi tanterv Intézményi tanterv Személyi feltételek Személyi feltételek Infrastruktúra Infrastruktúra A kimeneti követel- mények teljesülését garantáló eszközök SZAKINDÍTÁS SZAKLÉTESÍTÉS

10 Bologna szakok KKK-elemzései 2006: A felsőoktatási és a munkáltatói oldal együttműködése a mesterszintű képzési és kimeneti követelmények kidolgozásában OKM projekt (Derényi András-Falus Iván-Gönczi Éva-Temesi József) Az alapszakok KKK-elemzése 7 tudományterületen: megfogalmaznak-e tanulási eredményeket? 2009: OKKR a felsőoktatásban TÁMOP projekt Alapszakok és mesterszakok kapcsolódása, leírása a tanulási eredmények szemszögéből Mindkét esetben: lesújtó eredmények. Konklúzió: KKK újratervezés és tantervfejlesztési új gyakorlat kellene. Szükséges feltétel: szemléletváltás.