Saturnus-M Bt.. KUTATÁSI FELADATOK CÉL: A szlovén ösztöndíj tapasztalatok alapján egy új szakképzési ösztöndíjrendszer kidolgozása 1. HELYZETELEMZÉS 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Előadó: dr. Lengyel László Magyar Nemzeti Tanács Felsőoktatási ügyekkel megbízott Tanácsos.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Frissdiplomások Szemerszki Marianna Tanulási utak és képzési tervek a felsőoktatásban.
Pásztor Tibor főosztályvezető
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ Workshop
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Széchenyi István Egyetem, Győr
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
„Nemzeti szakképzés átalakítási lehetőségei Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető május 06.
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. üzleteiben
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Duális képzés „kecskeméti” modellje és tapasztalatai
Pályaorientáció
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
Expak AT-HU „Szakképzési rendszerek összehasonlítása az osztrák-magyar két oldalán Gazdasági társaság és képzőintézmény együttműködése a térségi foglalkoztatás.
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
Pályaválasztási szülői értekezlet
Szakképzési hozzájárulás legfontosabb szabályainak változása, az éves elszámolással kapcsolatos tudnivalók 2014.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
Tanulószerződés-kötés Tájékoztató fórum. A tanulószerződés Mire szolgál a tanulószerződés és kik között jön létre? A tanuló gyakorlati képzése folyhat.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE
Szülői értekezlet A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBA TÖRTÉNŐ JELENTKEZÉS RENDJE ÉS A FELVÉTELI ELJÁRÁS GYAKORLATI TUDNIVALÓI.
A Szakiskola 2014 kutatás célja és tapasztalatai Székesfehérvár, március 24.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja.
Középiskolai továbbtanulás 2016/17
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény GAZDÁLKODÓI TÁJÉKOZTATÓ Berta-Mudri Krisztina Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság Háza 8000.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE GYULAVÁRI TAMÁS
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
A felsőoktatási felvételi eljárás
DUÁLIS KÉPZÉS felépítése
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
SZAKEMBERKÉRDÉS AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETI SZAKKÉPZÉSBEN
GINOP Gyakornoki program – támogató szolgáltatások
MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE
Határokon átívelő projektek.
2018/2019 tanév.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– Szent István Egyetem, 2100 Gödöllő,
Szolnok Hazavár Program
Előadás másolata:

Saturnus-M Bt.

KUTATÁSI FELADATOK CÉL: A szlovén ösztöndíj tapasztalatok alapján egy új szakképzési ösztöndíjrendszer kidolgozása 1. HELYZETELEMZÉS 2. PRIMER VIZSGÁLAT – interjúk, kérdőívek segítségével Az ösztöndíj Magyarországra adaptálása érdekében felmérni a fogadókészséget, az érintett szereplők (vállalkozások, tanulók/diákok, oktatási intézmények) elvárásait a létesítendő ösztöndíj sikeressége érdekében. 3. ADAPTÁCIÓS MODELLEK kialakítása 4. DOKUMENTUMGYŰJTEMÉNY

Primer kutatás tapasztalata  INTERJÚK: vannak vállalkozások, melyek jelen ösztöndíjrendszerhez hasonló premizáló ösztöndíjat a gyakorlatban alkalmaznak a tanulószerződés mellett.  KVANTITATÍV VIZSGÁLAT: A javasolt ösztöndíj a minimálbér %-ában

ELVÁRÁSOK ÖSZTÖNDÍJ RENDSZER SÉMA  Az ösztöndíj adminisztrációjának minimalizálása  Azonos esélyek biztosítása érdekében : a potenciális pályázókról egyszerre történjen az ösztöndíjas helyeket hirdető cégek kiértesítése  A vállalkozó választhassa ki az ösztöndíjas személyt  Előnyös legyen a vállalkozó, a diák és a megye számára egyaránt Ösztöndíj szakképzésben tanulmányt folytató nappalis tanulónak/diáknak 50% uniós ESZA forrás Vállalkozás által fizetendő 50% Ösztöndíjjal megegyező idejű foglalkoztatás. Ösztöndíjas elköteleződése a vállalkozásnál legalább az ösztöndíjjal megegyező időre. B verziónál 60% ESZA + 40% vállalkozás

A hazai bevezetésre javasolt ösztöndíjrendszer tartalmi elemei  Ki kaphasson ösztöndíjat? Hiányszakmák? NEM csak!  bármely szakmában közép- / felsőfokú nappali tagozatos fiatalok ( nappalis szakiskolai, szakközépiskolai, felsőoktatási szakképzésben, illetve főiskolai (BA, BSc) vagy egyetemi (MA, MSc) képzésben résztvevők )  Életkor (szlovén: elsőévesként nem idősebb 18 /26 évnél)  a középfokú képzés, felsőszintű szakképzés, felsőoktatás hallgatóira.  Lakhely/iskola  vagy a megyében lakik (állandó lakcímmel),  vagy a megye valamelyik oktatási intézményébe jár.  Az ösztöndíjas kötelezettsége  Tanulmányi előmenetelt időarányosan teljesíteni, tanulmányt időre befejezni ( félévente bizonyítvány, leckekönyv által igazolni), igazolatlan hiányzás nincs!  Halasztási lehetőség: maximum két évet lehet halasztani.  Hiányzás szakmai gyakorlatról: csak táppénzes igazolással.  A tanulmányok befejeztével – a szerződésben rögzített időn belül – munkába állni az ösztöndíjat részfinanszírozó vállalkozásnál/vállalatnál.

A hazai bevezetésre javasolt ösztöndíjrendszer tartalmi elemei /2  Mely vállalkozás fogadhasson ösztöndíjast?  Székhely/telephely, finanszírozási képesség  megyében székhely és/vagy telephely  pénzügyileg az ösztöndíj rá eső részének kifizetésére képes  vállalja az ösztöndíjrendszer feltételeit.  Vállalkozás választja ki a diákot  Az ösztöndíjat részfinanszírozó vállalkozás dönt az ösztöndíjas személyéről  Vállalkozás kötelezettsége  Az ösztöndíj ideje alatt havonta fizeti az ösztöndíj rá eső részét  Az ösztöndíj lejárta után meghatározott ideig továbbfoglalkoztatási kötelezettség

A hazai bevezetésre javasolt ösztöndíjrendszer tartalmi elemei /3  Az ösztöndíjrendszer egyéb jellemzői  Az ösztöndíj ideje  Több éves képzések esetén:  akár a képzés teljes idejére; vagy egy részére: hónapra.  Az 1 évnél (10 hónapnál) rövidebb gyakorlatoknál min 6 hónap (rövidebb ösztöndíj az adminisztrációja aránytalan).  Az ösztöndíjat ki utalja át a diáknak?  Szlovénia: régiós fejlesztési ügynökség  Hazai: javaslat a megyei irodák felállítása (régiósnál nehézkes a személyes kapcsolattartás)  A javasolt modellek: 4 változat:  A: A „szlovén modell” lényegi módosítás nélkül  B: „Kisvállalkozó-barát” modell  C: „Iskola- és diákbarát” modell  D: „Finanszírozó-barát” modell Az eltérések magyarázata: a primer kutatás során kapott vélemények eltérései

AZ ÖSZTÖNDÍJ I. NYILVÁNOS FELHÍVÁSA – Felhívás vállalkozások részére az ösztöndíj lehetőségről  Tanévet megelőző nyár során felhívás közzététele a vállalkozások számára (újságban, kamarai kiadványban, címlista alapján stb.), hogy JELENTKEZZENEK az ösztöndíjrendszerbe  Célja a vállalkozások igényeinek összegyűjtése

VÁLLALKOZÓI JELENTKEZÉSI LAP MELLÉKLETE  A vállalkozás milyen területen tanulóknak hirdet ösztöndíjas helyet  E meghirdetett helyekre pályázhatnak majd a tanulók/diákok  A vállalkozó választhatja ki az ösztöndíjas személyét (akár személyes interjú alapján)  A jelentkezés még nem jár ösztöndíj-kötelezettséggel ha nem talál a jelentkezők között megfelelő ösztöndíjast elállhat

Következő lépés  Az ösztöndíjas helyek összesítése  Meghirdetése = II. NYILVÁNOS FELHÍVÁS a tanulók/diákok részére újságban, ösztöndíj honlapján közzéteszi, milyen ösztöndíjas helyekre lehet pályázni.

AZ ÖSZTÖNDÍJ PÁLYÁZAT: I.Tanuló személyes adatai II. Tanulmány adatai

AZ ÖSZTÖNDÍJ LÉTREJÖTTE – HÁROMOLDALÚ SZERZŐDÉS MEGKÖTÉSE A kifizetés módja  A vállalkozás minden hó 5-ig átutalja az ösztöndíj rá eső részét az Ösztöndíj Irodának  Az Ösztöndíj Iroda az EU-s támogatással kiegészítve utalja tovább a teljes ösztöndíjat a tanulónak/diáknak Az 5 oldalas szerződéstervezet első oldala: a szerződő felek Az ösztöndíjat részfinanszírozó vállalkozás dönt az ösztöndíjas személyéről.

Miért lenne jó ez az ösztöndíjrendszer A DIÁKNAK Tervezhető jövő Piacképes ismeret szerzése Egzisztenciális biztonság a tanulmányok folytatása alatt Főiskolások, egyetemisták esetében a diákhitel kiváltása Biztos munkahely ∑: Piacképes szakmák felértékelődése - a pályaválasztásban, továbbtanulásban szemléletváltozás

Miért lenne jó ez az ösztöndíjrendszer A VÁLLALATNAK, VÁLLALKOZÁSNAK Hosszabb távon tervezhető munkaerő Ösztöndíj költségek megosztása A magasabb premizálásért cserébe a tanulók nagyobb elkötelezettsége Kismértékben befolyásolni tudja a munkaerőpiacot – piacképes szakmák felértékelődése

Miért lenne jó ez az ösztöndíjrendszer A MEGYÉNEK Az ösztöndíj-közvetítő munkájával presztízst- és munkahelyeket teremt Pályakezdők munkanélküliségének csökkentése A képzett munkaerő elvándorlását fékezi Hozzájárul a munkaerőpiac elvárásaihoz alkalmazkodó képzési struktúra létrejöttéhez

Kutatásvezető: Dr. Kovács Ernő ( ). Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Saturnus-M Bt. Kérdések, észrevételek? ?