Zöld könyvtár A fenntartható gondolkodás és a könyvtárak kapcsolata Zöld könyvtár A fenntartható gondolkodás és a könyvtárak kapcsolata Dr. Dubniczky Zsolt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

SZTE ÁJK Munkajogi és Szociális Jogi Tehetségnap június 29. A rendezvény az Emberi Erőforrás Minisztérium megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő.
Kuti Éva Civil trendek az adatok és a szakértői benyomások tükrében Reflektorfényben a civilek – Hova jutottunk, merre tovább? Útkeresésben a szektor NIOK.
A társadalmi felelősségvállalás jelentősége, érvényre juttatása Huber Helga szakértő Tel:
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
University of Indonesia Green University ranking Zöld Egyetem felmérés Prof. Dr. Szabó Gábor rektor Erdélyi Evelyn intézmény igazgató 2014.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
Okok Piaci környezet – több mint 70 felsőoktatási intézmény, ezek közül több szinte ugyanolyan képzési palettát, hasonló lehetőségeket kínál Társadalmi.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Pályázati lehetőségek Nagy Réka Közművelődési és kulturális intézmények pályázati lehetőségei.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Önkormányzatok épületenergetikai beruházásai pályázati forrásból!
Gazdasági informatika - bevezető
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Gyűjtőköri szabályzat
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Integráció a felsőoktatási könyvtárak szolgáltatásfejlesztésében
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Egészségügyi közbeszerzések
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Környezet és Energia Operatív Program Energetikai pályázatai
Innovációs képesség és jólét összefüggései
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A FONYÓDI MÁTYÁS KIRÁLY GIMNÁZIUMBAN
Az iskolavezetés lehetőségei a környezettudatosság fejlesztésében a a Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskolában
Környezeti Kontrolling
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Iskolai szociális segítő
Baranya Megyei Önkormányzat
Energetikai Intézkedési tervek végrehajtása
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

Zöld könyvtár A fenntartható gondolkodás és a könyvtárak kapcsolata Zöld könyvtár A fenntartható gondolkodás és a könyvtárak kapcsolata Dr. Dubniczky Zsolt ELTE BTK Történeti Intézet Szekfű Gyula Könyvtár

A zöld szemlélet megjelenése – 1962 – 1962: Rachel Louise CARSON: Silent Spring – 1970 – 1970: Challenge For Survival: Land, Air, And Water For Man In Megalopolis. Symposium Presented by the New York Botanical Garden on April Editor: Pierre DANSEREAU. Columbia University Press, – április 22 – április 22: Egyesült Államok első Föld napja rendezvény megtartása – 1970 – 1970: a világ első környezetvédelmi minisztériumának a létrehozása az Egyesült Államokban – 1972 – 1972: MEADOWS, Dennis – MEADOWS, Donella H. – RANDERS, Jørgen: The Limits to Growth. Universe Books – 1972 – 1972: Az ENSZ első környezetvédelmi csúcskonferenciája Stockholmban -> a világszervezet napjainkban is működő környezetvédelmi programja (United Nations Environment Programme, UNEP) Rachel Louise Carson Dennis Meadows Pierre Dansereau

A zöld szemlélet megjelenése : Lester R. BROWN: Building Sustainable Society. New York, Norton (Worldwatch Institute) : megalakul az ENSZ Környezet és Fejlődés Világbizottsága (vezetője: Gro Harlem Brundtland norvég miniszterelnöknő) 1987: Közös jövőnk (Our Common Future): – „a fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékek esélyét arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket” 2000-es évek 2000-es évek: – zöld könyvtáros (green librarian) – zöld könyvtártudomány (green librarianship) – zöld akadémiai szektor (green academic sector) – zöld könyvtári testületek (greening college libraries) – zöld könyvtárak (greening libraries) – zöld blogok (green blogs) – zölddé válás (go green) – zöld mozgalom (green library movement) Lester R. Brown

A zöld szemlélet megjelenése 2010-es évek 2010-es évek:a téma megjelenése a különböző könyvtári egyesületekben/fórumokon és dokumentumokban – ALA – ALA (American Library Association) Egyesült Államok – SLA – SLA (Special Libraries Association) Egyesült Államok – ALIA Sustainable Libraries – ALIA Sustainable Libraries (Australian Library and Information Association. Sustainable Libraries Group) Ausztrália LIBER Architecture Group – könyvtárosok és építészek együttműködését elősegítő LIBER Architecture Group 2012-ben Prágában megrendezett konferenciája, amely fenntarthatósági és zöld kérdésekkel is foglalkozott

Az IFLA és a zöld könyvtári mozgalom 2010: Göteborg: – Open access to knowledge – promoting sustainable progress c. konferencia a konferencia hivatalos meghívója: „Libraries are essential parts for promoting sustainable progress in a society and in this global world.” 2013: Szingapúr: – My Tree House

Fenntarthatóság és zöld szemlélet Zöld szemlélet – egy szűkebb fogalom – Oxford Dictionary : környezetvédelem és humánökológia; – a környezetvédelemre vonatkozó, illetve azt támogató szóhasználat (kb től) – a természet által kínált megújuló energiaforrásokra és anyagokra támaszkodik (napfény, szél, víz energiája ; fa, bambusz) -> jórészt soha nem fogynak el, és a használatuk sem egyenlő az elhasználásukkal – feltöltés, megújulás Fenntarthatóság – széles körű és holisztikus szemléletű – gazdasági, társadalmi, szociális elemei és aspektusai vannak, amelyek átjárhatóak és nem határolódnak el élesen egymástól – véges erőforrásokhoz – például fosszilis energiahordozókhoz – kapcsolódik, amelynek a felhasználását próbálja meg csökkenteni és a minimumra redukálni – csökkentés, újra hasznosítás, újra feldolgozás, a szennyezés minimalizálása

Fenntarthatóság és zöld szemlélet azonos célok: a környezet és energiáinak hosszú távú védelme, használata és megőrzése különböző természeti források (pl. energia, víz, fa) felhasználásának csökkentése (reducing) épített környezet, a már meglévő épületek újratervezése vagy a lebontott épületek építési anyagainak új projektekben történő újbóli felhasználása (reusing) egyes anyagok, elsősorban műanyag termékek újbóli feldolgozása (recycling)

A zöld könyvtár fogalma egy olyan, különböző tudományos területekkel érintkező fogalom és elképzelés, amely magában foglalja a közintézményben a humánökológiai zöld és fenntarthatósági szempontok érvényesítését és érvényesülését anélkül, hogy ez csakis a környezetvédelmi irányelvek és célkitűzések alkalmazását jelentené minőség és minősítés több dolgot jelent egyszerre: – intézmény – épület – hely – állomány – szemlélet – szolgáltatás

A zöld könyvtár fogalma 1)az épületet, valamint annak elemeit (pl. bútorok, világítás, energiafelhasználás) a környezettudatos épületminősítési rendszerek előírásai szerint tervezték és építették, vagy a már meglévő épületet ennek jegyében újították fel 2)a könyvtár gyűjtőkörén belül rendelkezzen bizonyos százalékú zöld állománnyal szerepeljen a hosszú távú tervei között az ökológiai szakirodalom figyelemmel kísérése és gyűjtése 3)a működésbe és szolgáltatásba emelje be azokat az elemeket és alkalmazza azokat a gyakorlatokat, amelyek a humánökológia és a fenntartható fejlődés célkitűzéseit és érvényesülését szolgálják Ennek része: Fenntarthatósági Terv készítése 4)az intézmény – különböző programok szervezésével – hangsúlyos szerepet játsszon a zöld, humánökológiai szemléletnek, fenntarthatósági szempontoknak a társadalom mindennapi életébe történő átültetésében és elterjedésében a könyvtárak kommunikációs és marketing tevékenységgel ismertessék meg a külvilággal az egészséges környezetért folytatott erőfeszítése(i)ket

A zöld könyvtár fogalma 1: Zöld épület 1)Projekt tervezés, finanszírozás 2)Közbeszerzés 3)Telek/hely 4)Építés 5)Épület 1)Homlokzatok, tető 2)építési anyagok 3)épület klimatikus viszonyai 4)energia és fény 6)Belső berendezések 1)források 2)tisztítási lehetőségek 3)újrahasznosítás 2: Zöld működés és szolgáltatás 7)Zöld infokommunikációs technológia (Green IT) 8)Felhasználói szolgáltatások 9)Könyvtári menedzsment 1)létesítmény-gazdálkodás / energiafelhasználás 2)zöld könyvtár iroda 10)Stratégiai célok 11)Marketing és PR 12)Zöld csoport 13)Tanúsítványok 1)környezeti menedzsment tanúsítványok 3: Zöld szemléletformálás / oktatói tevékenység 14)Passzív forma 1)zöld könyvtári gyűjtemények a)hagyományos dokumentumok b)online tartalmak 2)épület zöld megjelenése 15)Preaktív lehetőség 1)könyvtári ismertetők 16)Aktív változat 1)Konferenciák, programok szervezése Forrás: Klaus Ulrich Werner: Checklist

A zöld könyvtár fogalma Rosemary Garfoot Public Library – Egyesült Államok (Wisconsin Állam) – 2007: LEED silver fokozat

A zöld könyvtár, mint új vagy megújuló zöld épület A zöld könyvtár, mint új vagy megújuló zöld épület Újonnan épült zöld könyvtári épületek Újonnan épült zöld könyvtári épületek Már meglévő könyvtári épület zölddé tétele Már meglévő könyvtári épület zölddé tétele – Könyvtári épület kialakítása – Könyvtári épület átalakítása Zöld működés és szolgáltatás – Energiafelhasználás/energiagazdálkodás – Forrásfelhasználás optimalizálása – Megújuló energiaforrások – Zöld információs technológia – Világítástechnika – Vízgazdálkodás – Hulladékgazdálkodás – Szállítás/közlekedés – Zöld csapat Szemléletformálás/oktatói tevékenység – Passzív forma – Preaktív lehetőség – Aktív változat

Újonnan épült zöld könyvtári épület az épület megfeleltethető legyen az egységes kritériumrendszerrel dolgozó zöld épületminősítési rendszerek valamelyikének az épület vonzó és tartós legyen szolgálja azoknak a kényelmét és egészségét, akik valamilyen szinten használóikká válnak a környezettudatossági szempontok figyelembevétele – előnyösen és gazdaságosan használja fel környezete erő- és energiaforrásait környezetbarát építő- és újrahasznosított alapanyagok építkezéshez szükséges alapanyagok energiaszegény előállítása az épület megfelelő tájolása – működése hosszú távon gazdaságossá és hatékonnyá váljon megújuló források felhasználása külső energiaforrások kis mértékű igénybevétele csekély mértékben terhelje környezetét – a megfelelő közlekedési szempontok figyelembe vétele környezetbarát megoldások megvalósításának elősegítése a lokalitás védelme – az épület ne váljon tájidegen elemmé – a kulturális örökség hagyományaihoz illeszkedjen

Külföldi példák: – birminghami Központi Könyvtár – berlini Központi Könyvtár – Beituo könyvtár Taipeiben Tajvanon – Országos Műszaki Könyvtár (Prága) – Minneapolis Central Library – Seattle Central Library – Philologische Bibliothek der Freien Universität Berlin – My Tree House gyermekkönyvtár (Szingapúr) Magyarország: – Debreceni Egyetem Műszaki Kar Újonnan épült zöld könyvtári épületek

Beituo könyvtár Taipeiben Tajvanon

Seattle Central Library

Minneapolisi Központi Könyvtár

Philologische Bibliothek der Freien Universität Berlin

Nanyang Technological University Library Delft University of Technology

Már meglévő könyvtári épület zölddé tétele Bibliothèque nationale et universitaire de Strasbourg

Zöld működés és szolgáltatás Energiafelhasználás/energiagazdálkodás – Energiafogyasztás csökkentése/Forrásfelhasználás optimalizálása „kérem kapcsolja le a világítást, amikor elhagyja a szobát” -> személyzeti/raktári helyiségek a számítógépek energiakímélő használata fűtési és hűtési rendszer folyamatos karbantartása energiafelhasználás (világítás, nyomtató, fénymásoló – standby állapot) a nyomtatással szemben a digitális megoldások előnyben részesítése – Világítástechnika természetes világítás maximális használata fényérzékeny világítás mozgásérzékeny világítás energiatakarékos világítás LED-es világítás – Előny: » Kis helyigény » Erős fény » Hosszú élettartam – Hátrány: » vakító fehér fény elrejtve, oszlopfőkre

Zöld működés és szolgáltatás Energiafelhasználás/energiagazdálkodás – Megújuló energiaforrások – Nap -> Napelemek – Geotermikus energia – Szél – Víz Zöld információs technológia (Green IT/IT Sustainability) – Az információs technológia környezetre gyakorolt negatív hatásának minimalizálása – Információs technológia felhasználása a környezeti problémák megoldásában -> pl.: épület üzemeltetése

Zöld működés és szolgáltatás Hulladékgazdálkodás – Szelektív hulladékgyűjtők (különböző színek) – Újrahasznosítás (toner, papír, karton, borítók…) újrapapír használat piszkozatpapír használata a kevésbé fontos anyagokhoz – Forrásfelhasználás optimalizálása csak akkor nyomtatunk ki valamit, ha az mindenképpen szükséges kétoldalas nyomtatás alkalmazása

A könyvtár, mint nevelő „We shape our buildings; thereafter they shape us.” (Winston Churchill) „Az ízlésre nevelés sokkal szélesebb valami, mint a műértésre, műélvezetre szoktatás, s nemcsak tanárok, művészek vesznek részt benne, de fodrászok, szabók, kertészek, kirakatrendezők tíz- és százezrei, sőt halottjaink is azzal, hogy milyen házakat hagytak, utcáink partján milyen emléktárgyakból néznek ránk szellemükkel. Mint tanár, mindig húzódtam tőle, hogy neveljek; a nevelés atmoszféra dolga...” (Németh László: Ha én miniszter lennék)

Szemléletformálás / oktatói tevékenység Passzív forma Források Források -> Zöld állomány – ökológiai szakirodalom figyelemmel kísérése és gyűjtése A KULTURÁLIS INNOVÁCIÓS ALAPÍTVÁNY KÖNYVTÁRA – Hagyományos dokumentumok fenntarthatóság, ökológia és környezetvédelem humánökológia, környezeti nevelés alternatív energiahasznosítási és építési eljárások bio- és hulladékgazdálkodás környezetbarát technológia környezeti nevelés egészséges életmód – Adatbázisok / blogok Épület zöld megjelenése Épület zöld megjelenése – felhasználó a saját tapasztalatain keresztül szembesül az épület zöld jellemzőivel

Szemléletformálás / oktatói tevékenység Preaktív lehetőségek A könyvtár bemutatása A könyvtár bemutatása – Fenntarthatósági stratégia a könyvtár zöld célkitűzéseinek megfogalmazása – ismertetők, kiadványok, prezentációk, mozgóképek – PDF – PPT – Video/rövidfilm – E-book Kasetsart University New Melton Library and New Melton Library and Learning Hub Learning Hub

Szemléletformálás / oktatói tevékenység Aktív változatok: Gyakorlat Gyakorlat -> oktatói tevékenység » Természetes anyagok felhasználására alapozott kézműves foglalkozások » Ökológiai szempontból jeles napok Föld napja – április 22. Víz világnapja – március 22. » Filmvetítés és elemzés » Konferenciák » Kerekasztal-beszélgetés Fenntarthatóság Kertészkedés, komposztálás Újrahasznosítás otthon/zöld tisztítószerek Energiahatékonyság » Tanösvény, természetjárás -> anyaggyűjtés » Versenyek » Software -> vizuális oktatás (fenntarthatósági praktikák, zöld könyvtári funkció) New Melton Library and Learning Hub

Zöld működés és szolgáltatás Zöld csapat (Green Team) Zöld csapat (Green Team) – Fenntarthatósági intézkedések megvizsgálása megtervezése kialakítása nyomon követése – PDCA (Plan - Do - Check - Act – tervezd - csináld - ellenőrizd – cselekedj) – Zöld beszerzés biztosítása működést szolgáló termékek zöld állomány kialakítása – Programok szervezése Yale University Library Green Team Roselle Public Library

Zöld könyvtár célja – Képes a fogyasztói szokások pozitív átalakítására (befolyásolására) – Növeli a lakosság fogékonyságát a zöld téma és a környezetvédelem iránt – Képes a pozitív kép (imázs) kialakítására – Növeli a zöld téma és cselekvés iránti megértést és egyben cselekvésre buzdít

Köszönöm a figyelmet!