„… játszani is engedd…”. Arról lesz szó,… Mi is az a drámapedagógia? A drámajáték célja; alaptétele Mire jó ez nekünk? Gyakorlatok, etűdök, játékok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Utcai és lakótelepi szociális munka
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Játéktár-tréning A kreatív gyakorlatok, szituációs játékok tréningje vezetők, trénertársak, moderátorok, animátorok, belső oktatók, pedagógusok részére.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Zrínyi Ilona Általános Iskola
A Belga LSZ fejlesztési terve
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Színjátékos tehetséggondozó projekt
Az Én Belső Szín-Házam Inkluzív pedagógia, drámapedagógia és színházi tevékenység fogyatékkal élő célcsoportokkal Budapest, 2012.május 14. MESÉT MÁSKÉNT.
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
 L.U.N.A. - (Lét - Utak, Nevetés, Alkotás) Kommunikációs és önismereti komplex művészeti program drámacsoportja a Jóvá–Tett-Hely Közösségi Foglalkoztatójában.
A drámapedagógia általános elméleti kérdései Novák Géza Máté 2006
„Színház az egész világ…”
Módszertani megújulás a nevelő munkában
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TanítaniaTaníthatatlant.  Cselekedve, tevékenykedve tanulás  Kihívást jelent (fizikai, szociális, kognitív)  Strukturált gyakorlatokat és keretet biztosít.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Korai tehetségnevelés
Győr Pláza Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület „SzínStér” Szenvedélybetegek Alacsonyküszöbű Ellátása Győr.
A lovasterápia, mint élményterápia lehetőségei az autizmussal élő gyermekek szocializációjában Hevesi Tímea Mária Sarlóspuszta,
TÁMOP / Önálló innováció az Erkel Ferenc Tagintézményben Délutáni sportfoglalkozás alsó tagozatos gyerekek részére készítette: Mócsán.
HURO/1001/138/2.3.1 Egy határon átívelő magyar- román idegen nyelvi dráma tehetségprogram megvalósítása.
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Harmadik matematikakönyvem
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Drámajáték a magyarórán
Az óvodai tevékenységterv
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Nem minden az aminek látszik…
TIOK IKT – tesztelés 1. osztály Pap Ágnes. A csoport bemutatása 6-7 éves korosztályon teszteltem a tananyagot. /12 fő,előképzettség nélkül,tagozat nincs,de.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Összeállította: Szabó Ilona
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
Dramatikus technikák alkalmazása a tanári munkában Fodor Gábor 2009.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A láthatatlant megadni
A pszichológiai mérés alapjai
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
„Referenciaintézmény kialakítása a II
„Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket…” (Mt 19,13-15)
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Mester(ség) Mócsánné NagyÁgnes innovátor mesterpedagógus
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Drámaoktatás a hazai oktatási rendszerben
Győr Pláza Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület „SzínStér” Szenvedélybetegek Alacsonyküszöbű Ellátása Győr.
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
KRE-AKTÍV motivációs projekt
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

„… játszani is engedd…”

Arról lesz szó,… Mi is az a drámapedagógia? A drámajáték célja; alaptétele Mire jó ez nekünk? Gyakorlatok, etűdök, játékok

Hogyan kezdődött?

Mi is az a drámapedagógia? dráma (görög)=tenni, cselekedni Az értelem, a fizikum, a jellem harmonikus és differenciált fejlesztése feladata: EMBERÉPÍTÉS személyiségformálás kapcsolatfelvétel, kapcsolattartás, közlés megkönnyítése

Comenius: „…Minden, ami nyilvánosság előtt játszódik, olyan, mint a színház. Éppen ezért, akiket rövid időn belül a közéletbe küldenek, úgy neveljék, hogy ott megfelelően állják meg a helyüket, s a rájuk bízott feladatokat kellően végezzék el.” (Schola Ludus, Sárospatak, 1656.)

Alaptétele „A jól vezetett dramatikus játék javára válik minden benne résztvevőnek, korra nemre, körülményekre való tekintet nélkül, hiszen a játszók közösségben tesznek szert olyan tapasztalatokra, melyek segítenek beilleszkedni, önismeretre, emberismeretre, mások tiszteletére nevelnek, önálló gondolkodásra s az alkotáshoz szükséges bátorságra biztatnak.” (Gabnai Katalin)

A kreatív játék, mint módszer A drámajátékot és az erre épült módszert pedagógiai és pszichológiai meggondolás szülte. Fundamentuma a gyermeklélektan A gyermekben kb. 9 éves korától - a korábbi un. mesekorszak után – a reproduktív képzelet kezd eluralkodni – az iskola ezt a folyamatot még fel is gyorsítja. Ennek folytán alakul ki általában: a beleélő képesség csökkenése a fantázia szárnyaszegettsége

- gyarapszik a gyermek sérülésének lehetősége: a bezárkózás, elszigetelődés

Mire jó? Kisebb korban (kb. 9 éves korig) a szerepjáték a „még kialakulatlan társas feszültség játékos”, tehát természetes levezetése. Később ez a szerepjáték készség a maga spontán módján már nincs meg a legtöbb gyerekben. Éppen ezért tűnik fontosnak, hogy kilencedik életéve után, amikor érdeklődése egyre tudatosabban fordul a valóság felé, dramatikus improvizatív játékokkal segítsük feszültségeinek levezetésében. A dramatikus helyzetgyakorlatokban konkrét módon is megjelenhetnek a gyermeket foglalkoztató élmények. Újra lejátszásuk során a gyermek megszabadulhat szorongásaitól, gyötrelmeitől, de arra is módja nyílik, hogy helyesen értékelje, érzékelje az élethelyzeteket, az emberi kapcsolatokat. A legkézzelfoghatóbb felhasználási területe az oktatásban: készségfejlesztés közösségi nevelés integrált nevelés A pedagógia minden területén használható, módszer, eszköz.

Mit játsszunk? Mindenki, aki ilyesfajta játékot vezet és alkalmaz, saját módszert alakít ki. És minden foglalkozás felépítése egyedi megítélést kíván, hiszen ez függ a csoportlétszámtól a játékgyakorlattól a korosztálytól az összeszokottságtól a szociális háttértől az ismereti szinttől a tértől és időtől.

Gyakorlatok, játékok Játéktípusok: 1. kapcsolatteremtő (interakciós) 2. lazító 3. koncentrációs 4. érzékelő 5. verses, énekes, szöveges ritmusjátékok 6. mímes improvizatív helyzetgyakorlatok A játékok készségfejlesztő hatását a dramatikus rögtönzések fejlődésén mérhetjük le.

Miért nevezhetjük módszernek? Az improvizációs készség nem valami titokzatos adománya a sorsnak, hiszen minden egészséges ember rendelkezik a dramatikus rögtönzés képességével, ezért is alkalmazható ez az eljárás általános nevelési módszerként.

Tanulható! Az improvizációt meg kell alkotni. Ez a képesség csiszolható, míg különböző készségszinteket ér el.

Improvizáció Kreativitást, spontaneitást, találékonyságot igényel, alkotó kíváncsisággal éljük meg, így igazi önmegvalósítás. (Mérei Ferenc) Így aztán ez a tevékenység igazi tanulási folyamat.

Bátorság! A kreativitásra nevelés kreatív nevelőket igényel, bátorságot és bizalmat kíván. Németh László paradoxona: „Tanítani csak azt szabad, amit maga sem tud az ember. Akkor csillog a tanító munkájában az a frissesség, öröm, amelyet csak az együtt tanulás adhat meg.” A drámapedagógus tanuljon, tervezzen, szervezzen, de engedjen teret saját munkájában is az improvizációnak!

Szakirodalom Gabnai Katalin: Drámajáték gyermekeknek, fiataloknak, felnőtteknek (Színházi Füzetek III.) Debreczeni Tibor: Szín-kör-játék & NPI Bp Montágh Imre: Mondjam, vagy mutassam ? (Szó, hang, gesztus) & Móra Kiadó, Bp Gabnai Katalin: Játékkoszorú & NPI Bp Kaposi László szerk.: Játékkönyv (Színházi Füzetek IV.) Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan (Hetedik kiadás) & Gondolat Kiadó, Bp Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes 2010.