A területi államigazgatás és a helyi önkormányzatok együttműködésének Hajdú-Bihar megyei tapasztalatai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Együttműködés a szakképzés területén a kamarák és az érdekképviseleti szervek között Dávid Lajos FMKIK alelnök Székesfehérvár,
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Közjogi és önkormányzati rendszer
1 A diasor hatályosítását végezte: dr. Szalai András, július.
Heves Megyei Kormányhivatal Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerve Heves Megyei Iparkamara - Mire figyel a hatóság? Előadássorozata Augusztus.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
2009. május MŰSZAKI TÉRINFORMATIKA KONFERENCIA 1 Szabad forráskódú agrár ágazati téradat nyilvántartórendszer (VINGIS) Katona Zoltán (FÖMI) -
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Tájékoztató a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal munkájáról december 10. Készítette: dr. Morvay Klaudia jegyző.
ÁLDOZATVÉDELMI SZAKMAI EGYÜTTMŰKÖDÉSI RENDSZER SZERVEZETI KERETEI BRFK Áldozatok Világnapja Konferencia február 25.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
A környezet és természetvédelem állami feladatai és szervezeti rendszere, az önkormányzatok környezetvédelmi feladatai.
Az önkormányzati igazgatás
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Az agrár-szakigazgatás szervezeti rendszerének változásai 2017-től
A helyi önkormányzatok
A TISZA MENTŐCSOPORT MŰKÖDÉSE
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Összeállította: Horváth Józsefné
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az Áldozatsegítő Szolgálat átalakulása
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
1993-as közoktatási törvény
A HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL MUNKAÜGYI KÖZPONTJÁNAK 2011
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
„Út a munkához”program
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, október 16.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
„Adjunk esélyt mindenkinek
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatellátásának elmúlt 6 éve november 30.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
felépítése és működése Ügykezelői alapvizsga
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
Nyíregyháza Megyei Jogú Város Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

A területi államigazgatás és a helyi önkormányzatok együttműködésének Hajdú-Bihar megyei tapasztalatai

Az együttműködés modellje -Hatályos jogi dimenzió - történeti változatosság - jelentős modellváltások - meghatározó szakaszok (1990, 2011, ) -Gyakorlati megvalósulás - gyenge eszközrendszer, segítő jelleg kritikus szakasz - törvényességi felügyelet 2

Jogi dimenzió −Koordináció (földvédelem, kiemelt beruházások, közfoglalkoztatás) −Informatikai tevékenység (VPN kártyák, népesség nyilvántartás, TSZR támogatás, választási informatika) −Képzés, továbbképzés (közel 500 bizonyítvány 2015-ben) −Ellenőrzés (közszolgálati, ügyiratkezelési) −Hatósági felügyelet −Törvényességi felügyelet 3

Az együttműködés alanyai a megyénkben Önkormányzatok: −83 (1 megyei önkormányzat, 82 települési) – 21 város, 61 község −83 polgármester, 578 képviselő −186 bizottság −72+2 nemzetiségi önkormányzat (helyi: 1 bolgár, 57 roma, 3 német, 1 örmény, 8 román, 1 ruszin, 1 görög, területi: 1 roma, 1 román) −34 polgármesteri, 19 közös önkormányzati és 1 megyei közgyűlési hivatal −42 társulás (projektek, szociális-gyermekvédelmi feladat) A megye polgáráért dolgozunk! 4

Területi államigazgatás Önálló: 8 szerv (pl.: OEP, MVH, BÁH), NAV, rendvédelmi szervek Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal −12 főosztály, 870 fő kormánytisztviselő, ügykezelő −10 járási hivatal (Balmazújváros, Berettyóújfalu, Debrecen, Derecske, Hajdúböszörmény, Hajdúhadház, Hajdúnánás, Hajdúszoboszló, Nyíradony, Püspökladány) 940 fő állami tisztviselő, állami ügykezelő −17 kormányablak, 29 fő ügysegéd 5

Hatósági felügyelet −A felügyelet: a tevékenység folyamatos figyelemmel kísérése, jogszabályban rögzített beavatkozási lehetőségekkel −A hatósági felügyeleti jogkör megvalósulása: - ipari hatósági és kereskedelmi igazgatás - anyakönyvi igazgatás - adóügyek - építésügyi igazgatás - egyéb hatósági ügyek (például állatvédelem, vízgazdálkodás) −A felügyeleti jogkör tartalmi elemei: - segítség, támogatás - szakmai értekezlet - írásbeli állásfoglalás (jellemző adóügyekben) - gyakori szóbeli konzultáció - hatósági ellenőrzés (4 esetben adó és anyakönyvi igazgatási területen) - munkáltatói intézkedés kezdeményezése (nem volt ilyen) 6

−II. fokú jogkör: 234 fellebbezés elbírálása (177 helybenhagyás, 12 megváltoztatás, 45 megsemmisítés/ megsemmisítés és új eljárás) −Kiemelt feladat: a Ket. megfelelő alkalmazásának ellenőrzése (adat, felvilágosítás kérés, iratbetekintés) −A Ket. szerinti hatósági ügyekben felügyeleti szervként az alábbi esetekben jár el a kormányhivatal: - mulasztás megállapítása esetén eljárás lefolytatására utasítja a hatóságot (3 eset) - illetékességi összeütközés esetén (nem volt ilyen) - kizárás – másik eljáró hatóság kijelölése (65 eset) - felügyeleti eljárás – felügyeleti intézkedés (nem volt ilyen) 7

Törvényességi felügyelet (2015) Célja: a helyi önkormányzat képviselő-testülete, bizottsága, részönkormányzata, polgármestere, megyei közgyűlés elnöke, társulása, jegyzője működése jogszerűségének biztosítása Tárgya: önkormányzat és szervei: –működésének, döntéshozatali eljárásának jogszerűsége –döntéseinek jogszerűsége –jogalkotási, továbbá jogszabályon alapuló döntési és feladat- ellátási kötelezettség teljesítése Adatbázisa: jegyzőkönyv rendelet határozat 8

Rendszerbe foglalt segítségnyújtás A törvényességi felügyelet jellemzői: −tematikus felülvizsgálat −folyamatos monitoring −konzultációk −partneri együttműködés −támogató szemlélet Pl. hulladék közszolgáltatás, helyi és nemzetiségi képviselők köztartozás mentessége 9

Eszközök/2015 −53 törvényességi felhívás -hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződések -háztartási szennyvíz begyűjtés: 2013-ban 4 önkormányzat  2016-ban 76 önkormányzat -települési hulladék begyűjtés: 2013-ban 41 önkormányzat  2016-ban 74 önkormányzat -rendeletalkotási kötelezettség, jegyzőkönyv felterjesztés, nem képviselő bizottsági tag tiszteletdíja, nemzetiségi önkormányzat zárszámadása −513 szakmai segítségnyújtás (SZMSZ, helyi adó, talajterhelési díj, hulladékgazdálkodási közszolgáltatás, jogszabályszerkesztés, temetkezés, polgármesteri, alpolgármesteri illetmények, tiszteletdíjak megállapítása) −17 bírósági indítvány (közszolgáltatás feladat-ellátási, rendeletalkotási kötelezettség elmulasztása) −3 felügyeleti bírság határozat (jegyzőkönyv felterjesztési kötelezettség elmulasztása) −8 törvényességi javaslat (méltatlansági eljárás megindításának, közterületnév megváltoztatásának elmulasztása) 10

Összegzés −A gazdálkodás stabilitása (adósság konszolidálása, hitelfelvétel szabályozása) −Központi és uniós források, pályázati lehetőségek – jelentős fejlesztések −Helyi erőforrások mozgósítása(termelés, közfoglalkoztatás) −Támogató kormányhivatali szerepvállalás 11

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! 12