A közlekedés építésföldtana Építés- és környezetföldtan 4.
A közlekedéshálózatok legfontosabb típusai a közúti és vasúti hálózat, a légi közlekedés, valamint a vízi közlekedés. Az ezekhez szükséges mérnöki létesítmények (úthálózat, hidak, alagutak, kikötők, repülőterek) megépítésének módja a környezetében fellelhető kőzetek tulajdonságaitól függ. Ezeknek a hálózatoknak a létesítményei hosszú idejű és különösen nagy mértékű terhelésnek vannak kitéve. Ezért az alapozó mérnökgeológiai vizsgálatok kiemelten fontosak a létesítés során.
1. Útépítés Az útpálya vonalas létesítmény. A tervezés az út geometriai hossztengelye, az ún. pálya-tengely alapján történik. Az út pályatengelyére merőleges metszetek a keresztszelvények, amelyek alapvetően befolyásolják az út forgalombiztonságát és az építési költségeket. Az utat tervezés és építés szempontjából alépítményre és felépítményre osztjuk. Az alépítményhez tartozik a földmű a rézsűivel, a támfalak, bélésfalak, borítófalak, valamint a vízelvezető berendezések. A felépítményhez soroljuk a pályaszerkezetet és az úttartozékokat (vezetőoszlop, korlát, jelzőtáblák stb.). Az útpálya szerkezeti elemei (S ZAKOS 2012 nyomán)
Úttest aszfalttal fedett járófelülete Pályaszerkezettel ellátott út Földút Javított földút
A földmű Az út földműve a pályaszerkezetet alátámasztó, a pályaszerkezet típusa szerinti szilárdsági -, állékonysági -, használhatósági -, tartóssági követelményeket kielégítő tulajdonságokkal előállított talaj/kőzet/egyéb anyagú szerkezet, melyet a helyben található talajra építettek. Földmű kialakítása a legfelső talajréteg eltávolítását követően
Út-pályaszerkezeti alaprétegek Az utak alaprétegeinek az a szerepe, hogy a teherelosztó hatást biztosítsanak és ezáltal a földműre olyan terhelés jusson, amely abban maradó alakváltást nem okoz. Az alapréteg relatíve nagy vastagságú, ezért igyekeznek olcsó, helyi anyagokat felhasználni. Az egyes pályaszerkezeti rétegek a földmű fagyvédő/javító/szűrő/tisztasági rétegeként, illetve a pályaszerkezet alap-, (közbenső és kopórétegeként) kerülnek beépítésre. Kötőanyag nélküli pályaszerkezeti réteg készítése zúzottkő szétterítésével
Aszfaltrétegek Az aszfalt a bitumen és ásványi anyagok természetes, vagy mesterséges keveréke. Csoportosíthatjuk az előállítás technológiája szerint (permetezéses-szórásos eljárással készülő, keveréses-terítéses eljárással készülő), valamint az előállítás hőmérséklete szerint (hideg eljárásos, félmeleg eljárásos, alacsonyabb hőmérsékleten gyártott, melegeljárásos és forró eljárásos aszfaltok) Útburkolat készítése melegeljárásos aszfalt használatával
Domborzatkiegyenlítő pályaelemek Alagutak Az alagutakkal kapcsolatos mérnöki munkák megkövetelik a létesítmény és kőzetkörnyezetének szerkezeti- és anyagszerkezeti tulajdonságainak alapos ismeretét. Ezeknél a létesítményeknél a földtani és a szerkezetépítő mérnöki ismeretek együttes használatára van szükség. 1. Nyitott építési módszerek: Ilyenkor a földalatti műtárgy teljes alapfelülete felett ideiglenesen eltávolítják a talajt. 2. Zárt építési módszerek: Csak a műtárgy külső kontúrja kerül kifejtésre, tehát a műtárgy körüli (feletti, melletti) talajtömeget nem távolítják el. Hidak A hidak olyan építmények, melyek egy közút vagy vasút forgalmát valamilyen akadály (völgy, út, vízolyás) felett átvezetik, ily módon részei az átvezetendő útnak
2. Vasúti pályaépítés Földmunkák A vasútépítkezések során egy-egy vonalon a töltések és bevágások kialakítása néha többmillió m 3 föld megmozgatását teszik szükségessé. Ekkor alakítják ki az ágyazatot, melynek feladata, az aljak útján átadódó terhelés átvétele és nagyobb felületre elosztva egyenletesen tovább adni az alépítménynek. A jó anyagból lévő és megfelelően kialakított ágyazat az aljaknak biztos, de rugalmas alátámasztást ad. Vágányfektetés A vágány kialakításához az elkészült, tömörített alsó ágyazatra a kitűzésnek megfelelően kihordják és a tervezett aljközöknek megfelelően zsinór mellett rendezik a vágányelemeket. A vágány irányszabályozása a vasútépítés befejező művelete, amelyet emelőrudakkal ún. rukkolással végezték a kezdeti időszakban.
Köszönöm a figyelmet!