A közlekedés építésföldtana Építés- és környezetföldtan 4.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Széchényi Ferenc Gimnázium
Advertisements

A vízszintes mérések alapműveletei
Tombor Sándor – Visegrád, 2005 USZEF ® Útépítési Szerződések Egységes Műszaki Feltételei Tervezési Útmutató TOMBOR SÁNDOR, elnök Magyar Útügyi Társaság.
Munkaterek határolása
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény II Budapest 2014.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A vasúti zúzottkő ágyazat szerepe, feladatai és igénybevételei
Készítette: Fülöp Roland
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
Organizációs tervek.
Pilisvörösvár (kiz. ) – Piliscsaba (bez
EGYÉB FASZERKEZETEK Egyéb faszerkezetek: Provizóriumok
Szeretettel köszöntünk minden Kedves Vendéget! Építési geodézia a gyakorlatban 2010.
Vízelvezetés. Megoldások, tervezendő műtárgyak. Részletrajzok.
1872 : 1. nemzeti park megalakítása Yellowstone
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014.
Készítette: Mikes Balázs
A mélyépítési munkák előkészítése
Földalatti műtárgyak alagútépítés I.
Támszerkezetek I..
Támszerkezetek II..
Földművek, földmunkák I.
Városi tömegközlekedés
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Csík Zoltán Elektrikus T
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Hőkezelés órai munkát segítő HŐKEZELÉSEK.
A tűzálló kábelrendszerek beépítésének feltételei Horváth Lajos tű. alezredes OKF Tűzvédelmi és Polgári Védelmi Hatósági, Piacfelügyeleti Főosztály.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közlekedéstudományi Intézet Kht. Út- és Hídügyi Tagozat Aszfalt-, Beton- és Geotechnikai Laboratórium 1116 Budapest, Temesvár utca Telefon: (06-1)
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
HIDAK ÜZEMELTETÉSE, FENNTARTÁSA Kolozsi Gyula okl. építőmérnök,
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai Kápolnásnyék - Gárdony vonalszakasz jobb és bal vágány átépítése.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
M0 ÚTGYŰRŰ DÉLI SZEKTOR BŐVÍTÉSE M6 autópálya – 51 sz
Lakossági fórum 41. sz. főút km szelvényében lévő, Vásárosnamény II. Rákóczi Ferenc Tisza-híd és a csatlakozó ártéri szakaszok felújítása 2009.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE I. RÉSZ
Vízkárelhárítás Vízmosások rendezése
VÍZÉPÍTÉSI ALAPISMERETEK
ÚTÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK HATÉKONY LEBONYOLÍTÁSÁNAK FELTÉTELRENDSZERE DR. KOVÁCS ANDRÁS GKM – Közúti Közlekedési Főosztály Visegrád, november 17.
Kerékpárutak építésének engedélyezése
Közművek elhelyezése közterületen, közmű keresztezések, házi bekötések
Remix és újrahasznosítás helyzete napjainkban
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
Útügyi Napok 2006, Eger dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem, Győr Az európai geotechnikai Az európai geotechnikai szabványok honosítása.
Fizikai alapmennyiségek mérése
MAGYAR MÉRNÖKI KAMARA D. 11. UTASÍTÁS  VASÚTI ALÉPÍTMÉNY TERVEZÉSE, ÉPÍTÉSE, KARBANTARTÁSA ÉS FELÚJÍTÁSA Szakmai továbbképzési törzsanyag 1. Geotechnikai.
Pilisvörösvár(kiz.) - Piliscsaba(bez.) vonalszakasz pálya és műtárgyépítési, valamint a kapcsolódó ideiglenes biztosítóberendezési, távközlési, közműkiváltási,
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
„TRAMTRAIN” INTEGRÁLT VILLAMOS- ÉS NAGYVASÚTI RENDSZER BEVEZETÉSE HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN ÉS SZEGED VISZONYLATÁBAN ÉS VILLAMOS FEJLESZTÉS HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN.
Út Út a forgalom lebonyolítására szolgáló, lineáris, épített létesítmény.
VASÚTI PÁLYÁK Alépítmény III Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék ÉPÍTŐGÉPEK MUNKACSOPORT. Budapest.
MAGYAR MÉRNÖKI KAMARA D. 11. UTASÍTÁS  VASÚTI ALÉPÍTMÉNY TERVEZÉSE, ÉPÍTÉSE, KARBANTARTÁSA ÉS FELÚJÍTÁSA Szakmai továbbképzési törzsanyag 2. Hatások és.
Betonburkolat építési tapasztalatok
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Dr. Gáspár László és Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft.
Műszaki Anyagtudományi Kar, Kerámia- és Polimermérnöki Intézet
Készítette: Szilágyi Márk
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 12. előadás.
HÍDÉPÍTÉS Acélszerkezetek
Előadás másolata:

A közlekedés építésföldtana Építés- és környezetföldtan 4.

A közlekedéshálózatok legfontosabb típusai a közúti és vasúti hálózat, a légi közlekedés, valamint a vízi közlekedés. Az ezekhez szükséges mérnöki létesítmények (úthálózat, hidak, alagutak, kikötők, repülőterek) megépítésének módja a környezetében fellelhető kőzetek tulajdonságaitól függ. Ezeknek a hálózatoknak a létesítményei hosszú idejű és különösen nagy mértékű terhelésnek vannak kitéve. Ezért az alapozó mérnökgeológiai vizsgálatok kiemelten fontosak a létesítés során.

1. Útépítés Az útpálya vonalas létesítmény. A tervezés az út geometriai hossztengelye, az ún. pálya-tengely alapján történik. Az út pályatengelyére merőleges metszetek a keresztszelvények, amelyek alapvetően befolyásolják az út forgalombiztonságát és az építési költségeket. Az utat tervezés és építés szempontjából alépítményre és felépítményre osztjuk. Az alépítményhez tartozik a földmű a rézsűivel, a támfalak, bélésfalak, borítófalak, valamint a vízelvezető berendezések. A felépítményhez soroljuk a pályaszerkezetet és az úttartozékokat (vezetőoszlop, korlát, jelzőtáblák stb.). Az útpálya szerkezeti elemei (S ZAKOS 2012 nyomán)

Úttest aszfalttal fedett járófelülete Pályaszerkezettel ellátott út Földút Javított földút

A földmű Az út földműve a pályaszerkezetet alátámasztó, a pályaszerkezet típusa szerinti szilárdsági -, állékonysági -, használhatósági -, tartóssági követelményeket kielégítő tulajdonságokkal előállított talaj/kőzet/egyéb anyagú szerkezet, melyet a helyben található talajra építettek. Földmű kialakítása a legfelső talajréteg eltávolítását követően

Út-pályaszerkezeti alaprétegek Az utak alaprétegeinek az a szerepe, hogy a teherelosztó hatást biztosítsanak és ezáltal a földműre olyan terhelés jusson, amely abban maradó alakváltást nem okoz. Az alapréteg relatíve nagy vastagságú, ezért igyekeznek olcsó, helyi anyagokat felhasználni. Az egyes pályaszerkezeti rétegek a földmű fagyvédő/javító/szűrő/tisztasági rétegeként, illetve a pályaszerkezet alap-, (közbenső és kopórétegeként) kerülnek beépítésre. Kötőanyag nélküli pályaszerkezeti réteg készítése zúzottkő szétterítésével

Aszfaltrétegek Az aszfalt a bitumen és ásványi anyagok természetes, vagy mesterséges keveréke. Csoportosíthatjuk az előállítás technológiája szerint (permetezéses-szórásos eljárással készülő, keveréses-terítéses eljárással készülő), valamint az előállítás hőmérséklete szerint (hideg eljárásos, félmeleg eljárásos, alacsonyabb hőmérsékleten gyártott, melegeljárásos és forró eljárásos aszfaltok) Útburkolat készítése melegeljárásos aszfalt használatával

Domborzatkiegyenlítő pályaelemek Alagutak Az alagutakkal kapcsolatos mérnöki munkák megkövetelik a létesítmény és kőzetkörnyezetének szerkezeti- és anyagszerkezeti tulajdonságainak alapos ismeretét. Ezeknél a létesítményeknél a földtani és a szerkezetépítő mérnöki ismeretek együttes használatára van szükség. 1. Nyitott építési módszerek: Ilyenkor a földalatti műtárgy teljes alapfelülete felett ideiglenesen eltávolítják a talajt. 2. Zárt építési módszerek: Csak a műtárgy külső kontúrja kerül kifejtésre, tehát a műtárgy körüli (feletti, melletti) talajtömeget nem távolítják el. Hidak A hidak olyan építmények, melyek egy közút vagy vasút forgalmát valamilyen akadály (völgy, út, vízolyás) felett átvezetik, ily módon részei az átvezetendő útnak

2. Vasúti pályaépítés Földmunkák A vasútépítkezések során egy-egy vonalon a töltések és bevágások kialakítása néha többmillió m 3 föld megmozgatását teszik szükségessé. Ekkor alakítják ki az ágyazatot, melynek feladata, az aljak útján átadódó terhelés átvétele és nagyobb felületre elosztva egyenletesen tovább adni az alépítménynek. A jó anyagból lévő és megfelelően kialakított ágyazat az aljaknak biztos, de rugalmas alátámasztást ad. Vágányfektetés A vágány kialakításához az elkészült, tömörített alsó ágyazatra a kitűzésnek megfelelően kihordják és a tervezett aljközöknek megfelelően zsinór mellett rendezik a vágányelemeket. A vágány irányszabályozása a vasútépítés befejező művelete, amelyet emelőrudakkal ún. rukkolással végezték a kezdeti időszakban.

Köszönöm a figyelmet!