2016. január 29. Dr. Szabolcs Éva egyetemi tanár Neveléstudományi Intézet Neveléstudományi mesterszak az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán
120 kredit, 4 félév A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése: – végzettségi szint: mesterfokozat (magister, master; rövidítve: MA) – szakképzettség: okleveles neveléstudomány szakos bölcsész
Képzési szakasz Főbb tanulmányi területek Kredit Közös szakasz Alapozó és törzsképzés 48 Szabad sáv Szabadon választható 10 Differenciált szakasz Szakirány42 Szakdolgozat20
Törzsanyag: elsősorban rendszerező – szintetizáló előadások Szakirányok: szemináriumok, gyakorlatok, egyéni munkaformák, önálló hallgatói munka Szabadon választható: érdeklődés szerinti kurzusok Szakdolgozat kiemelt szerepe
A mesterképzési szakon végzettek alkalmasak: a nevelés- és oktatásügyben, a köz- és felsőoktatásban kutatói és/vagy alkalmazói feladatok ellátására pedagógiai rendszerek fejlesztésében, működtetésében és irányításában való részvételre, a szakterületre vonatkozó magyar és idegen nyelvű információ feltárására és elemzésére, a nevelés- és oktatásügy eredményeinek hazai és nemzetközi fórumokon való kommunikálására, jó szövegalkotásra, önálló tanulással meglevő képességeik fejlesztésére és új kompetenciák kialakítására
A 2015/2016-es tanévben választható szakirányok kora gyermekkor pedagógiája szakirány, nappali és részidős képzés; felsőoktatás-pedagógiai szakirány, nappali képzés; intézményfejlesztő szakirány, részidős képzés
a kora gyermekkor pedagógiája szakirányon végzettek képesek: az intézmények nevelési stratégiájának pedagógiai megalapozására, a nevelés szervezeti kereteinek és pedagógiai kultúrájának fejlesztésére, sajátos nevelési feladatok megfogalmazására, szakértőként megoldásukban való aktív részvételre, a pedagógusok munkájának támogatására, közreműködésre egyes gyermekek és gyermekcsoportok fejlesztésében, nevelésében, vonatkozó programok kialakításában, megvalósításában való részvételre, kora gyermekkori pedagógiai kutatások végzésére.
Intézményes nevelés a 3-12 éves korban A gyermeki világkép Kora gyermekkor és idegennyelv tanulás
a felsőoktatás–pedagógia szakirányon végzettek képesek: – felsőoktatási fejlesztések tervezésére, támogatására, értékelésére, – szakértőként részt venni a felsőoktatási menedzsment munkájában, – felsőoktatás-pedagógiai kutatások végzésére.
Az elektronikus tanulás módszerei Értékelés és minőségfejlesztés a felsőoktatásban Az ifjúkor és a felnőttkor pszichológiája
Az intézményfejlesztés szakirányon végzettek képesek: – oktatási intézmények működésének megismerésére, elemzésére, értékelésére, fejlődési lehetőségeinek feltárására; – a pedagógiai intézményfejlesztés elméleti és gyakorlati kérdéseiben tudásuk továbbfejlesztésére és alkalmazására; – az iskolai innovációkban a helyi társadalmi igényeknek, elvárásoknak megfelelő intézményi fejlesztő munkára.
Reform-és alternatív pedagógiák és az iskolafejlesztés Az iskola antropológiája Információs társadalom és intézményfejlesztés
Oktatói vélemények a szakról elemző-kutató tevékenységre ösztönöz hallgatók előzetes ismereteinek gazdagsága „erős elméleti hátterű bemenetet biztosít a doktori iskolába” hallgatók attitűdjeinek, szemléletének változása a végzettek a közoktatási innovációk motorjai lehetnek
Hallgatói vélemények a szakról Sokrétű, újszerű képzés, elmélyültebb pedagógiai tudás Közös gondolkodás Együttműködésre épülő, interaktív módszerek
Hasznos információk a jelentkezéshez A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok: Teljes kreditérték beszámításával: pedagógia (pedagógia szakos nevelőtanár), konduktor, tanító, óvodapedagógus, gyógypedagógus, csecsemő-és kisgyermeknevelési alapképzési szakok Meghatározott feltétellel számításba vehető alapképzési szakok: andragógia (művelődésszervező, személyügyi szervező, munkavállalási tanácsadó, humán szervező), viselkedéselemző, szociálpedagógia (szociálpedagógus).
Felvételi beszélgetés Felvételi szakmai beszélgetés (legfeljebb 90 pont) – A felvételi elbeszélgetésre a felvételiző egy olyan 10 perces ppt-s prezentációt hozzon magával (pl. pendrive-on), amely az alábbi témák egyikét dolgozza fel a megjelölt és a felvételiző által felkutatott, további fontosnak gondolt szakirodalom alapján:
1. a Waldorf pedagógia Magyarországon – Hat tételben a 25 éves Pesthidegkúti Waldorf Iskoláról. Új Pedagógiai Szemle. 2014/ – Vekerdy Tamás: Waldorf-óvodák, Waldorf- iskolák - a Waldorf-pedagógia honosítása Magyarországon. Iskolakultúra
2. esélyegyenlőség, méltányos oktatás – Perjés István: Gyakorlatiasság, kreativitás és józan ész. A finn oktatás paradoxonjai? Új Pedagógiai Szemle. 2014/ – Hrubos Ildikó: A társadalmi esélyegyenlőtlenségek új szinterei a felsőoktatásban. Iskolakultúra. 2012/
3. családi és iskolai nevelés kapcsolata – Nyitrai Ágnes – Darvay Sarolta: A mese és a játék jelenléte a kisgyermekes családok életében. Iskolakultúra. 2013/ – Podráczky Judit – Hegedűs Judit: Család és intézményes nevelés kapcsolata a hazai kutatásokban. in: Szövetségben. Tanulmányok a család és az intézményes nevelés kapcsolatáról. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest,
Értékelési szempontok - olvasottság - a szakirodalom feldolgozásának mélysége - nyelvi kifejezőkészség - az elkészített prezentáció tartalmi és vizuális megformáltsága - önálló véleménynyilvánítási képesség.
Viszontlátásra!