2004. november 25.Dr. Terták Elemér1 Hogyan készíti a bank a stratégiáját és az éves üzleti tervét? Kiegészítő előadás a Pénzügyi szolgáltatások gazdaságtana.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Dr. Bánky András
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT (CRM)
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A stratégiai tervezés módszertana
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az Esőemberekért Egyesület által gondozandó elemek bemutatása.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Üzleti piacok, üzleti vásárlók (ipari marketing)
Minőségmenedzsment 2. előadás
A külső környezet elemzése
Stratégiai tervezés.
Benchmarking.
Településmarketing Értékaudit.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Pénzügyi intézmények kontrollingja
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
9. TÉMAKÖR: ÁGAZATI ÉS FUNKCIONÁLIS SAJÁTOSSÁGOK A KONTROLLINGBAN –
Felügyeleti prioritások 2009-ben február. Stratégia és prioritások  A prioritások szerepe a stratégiai gondolkodásban: - erőforrások összpontosítása.
Kérdések a második zh-hoz
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Szolgáltatásfejlesztés Az értékesítési és marketing osztály feladata Új szolgáltatások kifejlesztése a hagyományos és a versenypiaci tevékenységhez.
Bauer András - Berács József:
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Funkciói, feladatai és területei
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A stratégiai tervezés folyamata
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A MARKETING FOLYAMATA.
Európai nagykereskedelmi árak és hazai fogyasztói árak MEH Nagykereskedelmi Fórum, Hornai Gábor,CEZ Magyarország Kft.
Pénzügyi-számviteli mutatók
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
Az informatikai stratégia tervezése BPR üzleti folyamatok újjászervezése Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Kérdések a második zh-hoz
Üzleti terv.
Üzleti terv bemutatása
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Cégnév Üzleti terv.
Üzleti terv.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

2004. november 25.Dr. Terták Elemér1 Hogyan készíti a bank a stratégiáját és az éves üzleti tervét? Kiegészítő előadás a Pénzügyi szolgáltatások gazdaságtana tantárgyhoz

2004. november 25.Dr. Terták Elemér2 Mottó „Semmilyen szél sem kedvező annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.” Seneca „Gyakran az a sereg győz, amelyik kevesebbet hibázik, nem pedig az, amelyik jobb terveket dolgozott ki.” Charles de Gaulle

2004. november 25.Dr. Terták Elemér3 stratégia: A stratégia: válasz arra, miként legyünk jobbak versenytársainknál, azáltal, hogy különbözünk tőlük. Készítésének összetevői Készítésének összetevői: jövőkép-alkotás (prognóziskészítés) + alternatívák meghatározása és kiértékelése + döntéshozatal = célok kitűzése jövedelmezőség (ROA) szolvenciafolyamatos likviditás

2004. november 25.Dr. Terták Elemér4 Jövőelemzés környezeti feltételekAlapja: helyzetfelmérés, amely a várható környezeti feltételek feltárásán és azok lehetséges hatásainak elemzésén alapul Környezeti feltételek:  ügyfelek magatartása,  piac esélyei és kockázatai,  társadalmi és politikai (szabályozási) környezet. Eszközei:  piacelemzés,  konkurencia- elemzés,  piaci pozíció felmérése üzletáganként.

2004. november 25.Dr. Terták Elemér5 A stratégiai vállalatelemzés feladatai: Szűk erőforrások allokációja(1) Szűk erőforrások (technológia, know-how, képességek, humán erőforrás stb.) allokációja. Stratégiai opciók(2) Stratégiai opciók feltárása: status quo kitűzött célok  cselekvési kényszer felismerése („stratégiai rés”) a status quo és a kitűzött célok között, intézkedések  lehetséges intézkedések meghatározása a stratégiai rés áthidalásához. (3) A stratégiai opciók számának szűkítése és a lehetséges intézkedések összehangolása a követendő stratégia kijelölése érdekében. (4) Stratégiai döntések várható következményeinek visszacsatolása (tanulási folyamat)

2004. november 25.Dr. Terták Elemér6 SWOT-analízis magyarított nevén GYELV-elemzés S trengths = erősségek O pportunities = lehetőségek W eaknesses = gyengeségek T hreats = veszélyek

2004. november 25.Dr. Terták Elemér7 Kihívások  dereguláció és liberalizáció  dereguláció és liberalizáció,  információtechnológia  információtechnológia fejlődése  EUintegráció  EU gazdasági és pénzügyi integrációja,  új versenytársak új üzleti modellek  új versenytársak (távközlési szolgáltatók, kereskedelmi láncok) és új üzleti modellek megjelenése. éleződőversengés éleződő versengés a vevőkért  erősödőkooperáció erősödő kooperáció a technológiai fejlesztés terén  megbízhatóság csökkenő költség- működési kockázat növekvő igény nagyobb megbízhatóság, csökkenő költség- és működési kockázat iránt  növekvő működési kockázat növekvő működési kockázat a kooperáló szervezetek szaporodása miatt

2004. november 25.Dr. Terták Elemér8 Kihívások (2)

2004. november 25.Dr. Terták Elemér9 Kihívások (3) üzleti kihívások üzleti kihívások: informatikai kihívások informatikai kihívások: konszolidációrendszermigráció új belépőkkomplex szállítói megoldások termékdiverzifikációfolyamat automatizálás több csatornás elosztásinternet növekvő fogyasztói igényességadatbányászat (informatikai) következmény vállalatintegráció ügyfélkapcsolat menedzsment (CRM = Customer Relation Management) elektronikus teljesítés folyamatban automatizált feldolgozás (STP = Straight-Through Processing)

2004. november 25.Dr. Terták Elemér10 Tervezés alapelvei:  „ütköztetésen” alapuló tervezés /top-down + bottom-up/ (célmegállapodások kötése)  szűkös erőforrások leghatékonyabb felhasználási helyhez való összpontosítása (prioritási elv),  mindenki azt, de csakis azt tervezze, amire tényleges ráhatása van (felelősségi elv)  mindenki saját költségvetésének betartásáért felel (okozati elv)

2004. november 25.Dr. Terták Elemér11 Tervezés folyamata

2004. november 25.Dr. Terták Elemér12 Tervezés első szakasza Alapvető követelmények és irányok meghatározása: a)Adaptív a)Adaptív (új termékek, új üzletágak, új piacok) b)Integratív b)Integratív (pozíció megőrzése és erősítése stabil és érett piacon a költségszerkezet és a termékminőség javításával) Az első szakasz 6 lépcsője (1)Vállalati célok kitűzése (kiemelten ROE és CIR); (2)Üzletági tervek bekérése; (3)Üzletági feladatok, célok és stratégiák meghatározása; (4)Célértékek és erőforrások meghatározása az egyes üzletágak számára; (5)Üzletági célok és stratégia jóváhagyása; (6)A vállalati stratégia elfogadása és előzetes célszámok megállapítása;

2004. november 25.Dr. Terták Elemér13 Tervezés második szakasza Részletes banki stratégia kidolgozása üzletági részletezettséggel. Cél egy kiegyensúlyozott lehetőség-veszély (esély-kockázat) állapot elérése a bank szintjén. Segédeszköze a portfolióelemzés. A második szakasz 7 lépcsője: (7)Üzletági cselekvési tervek bekérése; (8)Célok és stratégiák rögzítése; (9)Cselekvési alternatívák keresése és alternatív programok kidolgoztatása; (10)Alternatívák kiértékelése és a legjobb kiválasztása; (11)Legkedvezőbb program-mix meghatározása és a megvalósításhoz szükséges erőforrások felmérése; (12)Banki és üzletági célok kitűzése; (13)Előzetes erőforrás-allokáció;

2004. november 25.Dr. Terták Elemér14 Tervezés harmadik szakasza a stratégiai program átültetése költségvetési és fejlesztési előirányzatokba üzletági mélységben. A harmadik szakasz 6 lépcsője (14)Üzletági költségvetések elkészítése; (15)Üzletági célok megállapítása és összeállítása; (16)Üzletágankénti költségvetés elkészítése; (17)Költségvetési előirányzatok összesítése; (18)Összesített előirányzat felülvizsgálata; (19)Üzleti terv elfogadása.

2004. november 25.Dr. Terták Elemér15 Kritikus döntési pontok 1.Globális piaci pozíció. lakossági vállalatidevizaprivate 2.Üzletági arányok — ügyfélcsoportok szerint lakossági, vállalati, deviza, private stb. 3.„Termékszerkezet” az ügyfélcsoportokon belül; a kiszolgálás filozófiája: (Mass vs. tailor made termékek, termékjövedelmezőség vs. ügyfél-jövedelmezőség.) 4.Termékfejlesztés (igények, szabályozási környezet, tőkeigény) 5.Arculat, marketing kommunikáció 6.Elosztási csatornák (hagyományos, elektronikus, ügynöki hálózat)

2004. november 25.Dr. Terták Elemér16 A tervezés technikai eszközei A banki portfolió tervezése A banki portfolió tervezése a termékek vonzerejének, a teljesítmény egyediségének, a kínálat szélességének és mélységének, valamint a teljesítőképesség tér- és időbeli megoszlásának elemzésén alapul. A banki mérlegszerkezettervezés benchmarking multiplikátor A banki mérlegszerkezet tervezés alapját — a portfolió tervezésétől eltérően — a banküzemi sajátosságok jelentik. Cél a nyereség olyan maximalizálása, amely figyelembe veszi a mérleg szerkezeti kockázatait, valamint a kívánatos nyereségszerkezetet. A versenytársakkal való egybevetés mutatószámok segítségével történik (benchmarking). A bank mérlegének alakulása csak részben múlik a bank stratégiáján, arra ugyanis a versenytársak mérlegének alakulása is hat (multiplikátor hatás). üzleti tervben A portfolióelemzés és a mérlegszerkezet elemzése eredményei az üzleti tervben egyesülnek, ami egyfelől lehetővé teszi a bank konzisztens jövedelmezőségi és kockázati stratégiájának kialakítását, egyszersmind alapot ad az egyes üzletágak elemzéséhez.

2004. november 25.Dr. Terták Elemér17 Megvalósítás kontrolling Az üzleti terv elfogadását követően a kontrolling feladata a tervek és teljesítmények folyamatos egybevetése. A tervezés és az ellenőrzés szoros összefüggése: nincs értelme a tervezésnek ellenőrzés nélkül  „nincs értelme a tervezésnek ellenőrzés nélkül”, de ellenőrzés sem lehetséges terv nélkül  „ellenőrzés sem lehetséges terv nélkül”.