Az energiahatékony közbeszerzés akadályai a kínálati oldal számára Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben
„Az EFFECT projekt célja a délkelet - európai országok (SEE) közbeszerzési eljárásainak korszerűsítése valamint az energiahatékonysági szempontok ezen eljárásokba való beépítése. Ez hozzájárul az EU közbeszerzési eljárásokra vonatkozó előírásainak betartásához és az EU energia stratégiai céljainak eléréséhez „ EFFECT PROJEKT
„A projekt célja az Energiahatékony Közbeszerzés (EEPP) rendszerének kidolgozása és végrehajtásának támogatása, valamint a magánszektor képviselőinek ösztönzése energiahatékony szolgáltatások nyújtására és termékek előállítására. „ Cél továbbá azon akadályok elhárítása, amelyek meggátolják az ajánlattévők energiahatékonysági szempontokat előíró közbeszerzésekben való részvételét. EFFECT PROJEKT
Az energia-hatékony közbeszerzés kínálati oldalának felmérésére, mely a magánszektor közvetlen bevonásával, személyes vagy telefonos interjúk keretében valósult meg. Az interjúk június 11. és június 26. között zajlottak le. 14 darab interjú készült el. 6 építőipari -> 3 infrastruktúrális -> 2 épületek kivitelezése -> 1 mindekettővel foglalkozik 7 mikrovállalat -> 10 fő alatti létszám 5 cég -> 20 és 100 között 2 cég-> 500 főnél több embert foglalkoztat Az energiahatékony közbeszerzés kínálati oldalának vizsgálata Magyarországon
A megkérdezett cégek közül a kisebbekről elmondható, hogy forgalmuk % energia-hatékony, illetve környezetbarát megoldások teszik ki, mivel jellemzően csak egy-két speciális termékcsoporttal foglalkoznak. Nagyobb cégeknél gyakori a ISO környezetvédelmi vezetési rendszer és az ISO 9001 szabvány alapján kialakított vállalatirányítási rendszer bevezetése. 6 cég ISO et, többi egyébtöbbféle rendszert Cégek és termékeik
Irodai eszközök zöld gyártási technológia nyomtatók, fénymásolók, monitorok Életciklus elemzés bútoroknál napelemek Építőipar zöld építési technológia alapanyagok (előre gyártott vasbeton) akril alapú anyag energiahatékonyság A megkérdezett cégek környezetbarát termékei, ajánlatai
1. ábra: Különböző energiahatékonysági és zöld közbeszerzési stratégiák ismerete a megkérdezettek körében (A vállalatok több választ is megadhattak)
2. ábra: Az energiahatékonyság támogatása az országban a megkérdezettek szerint (A vállalatok több választ is megadhattak)
3. ábra: A megkérdezett vállalatok részvétele közbeszerzésekben
A három, közbeszerzéseken nem induló vállalat a következő okokat jelölte meg távolmaradása okaként: túl kicsi a cégük a közbeszerzésen való induláshoz, ha szolgáltatnak is intézményeknek, azt a közbeszerzési értékhatár alatt teszik cégük gyártással foglalkozik, az értékesítést nem ők, hanem a forgalmazóik intézik, így ők bonyolítják le a közbeszerzéseket is a cégnek nincsenek kapcsolatai, rokonsága a döntéshozók körében, így nem tud beszállni a közbeszerzésbe Közbeszerzés általános problémái
Haza nehézségek: csak az a fontos, hogy a termék (szolgáltatás) olcsó legyen fontos lenne, hogy a jövőben „más szempontokat is vegyenek figyelembe, ne csak az árat”, mivel a gyors és olcsó megoldások hosszú távon gyakran drágábbak, és az árak mellett figyelembe kellene venni fenntarthatósági szempontokat is. „A beruházás nagy ráfordítást igényel, ehhez megfelelő anyagi hátteret kellene biztosítani.” Közbeszerzés általános problémái
Több interjúalany jelezte, hogy a közbeszerzésekben fontos lenne az átláthatóság növelése és az erősebb állami kontroll. Az eljárások bonyolultsága is problémát okoz, a legtöbb megkérdezett jelezte, hogy fontos lenne a közbeszerzési eljárás egyszerűsítése, és jó lenne, ha egy helyről lehetne beszerezni minden információt. A legtöbb vállalatnak nincs elegendő ideje a pályázati dokumentáció összeállítására és úgy látják, túl hosszú és nehezen érthető dokumentumokra van szükség. Rugalmasabb kiírás (például részdokumentáció megvétele) Közbeszerzés általános problémái
Mindössze 3-4 cég jelezte, hogy nincs különösebb problémája a közbeszerzésekkel, komolyabb gond nélkül boldogul a pályázatokkal kapcsolatos adminisztrációval. Az elektronikus és a központosított közbeszerzés, valamint az energia-hatékonyabb megoldások terjedése között a vállalatok többsége nem látott összefüggést. Az interjúalanyok úgy látják, hogy a pénzhiány mellett a tájékozatlanság és a közömbösség a legnagyobb probléma. A környezetbarát termékek iránti vevői igény növekedése jelentene elsősorban segítséget e termékek gyártóinak. Emellett az is kiderült az interjúk során, hogy a jó ár/érték arány és a jó minőség segít a zöld megoldások értékesítésében. Közbeszerzés általános problémái
az energiahatékonysági szempontok megjelenése a közbeszerzésekben Magyarországon meglehetősen vegyes képet mutat zöld közbeszerzés térnyerését nagyban segítené a hosszabb távú szemlélet, az életciklus-költségek (gyakoribb) figyelembe vétele Kisebb cégeknek megterhelően sok időt és energiát kell egy pályázat beadására szánniuk. komoly attitűdváltásnak kell végbemennie szereplők több nagy csoportját kellene bevonni: a döntéshozókat, a vállalatvezetőket, valamint a lakossági és állami megrendelőket is Államnak nagy szerepe van Következtetés – Interjúk tanulsága
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!